21.09.16, 18:00
Polska zamienia się w słuch. 25 września dzienniki informacyjne z tłumaczami języka migowego
25 września jest obchodzony Międzynarodowy Dzień Głuchych. Na świecie, według danych szacunkowych problemy ze słuchem ma 500 mln osób, z czego w Polsce jest ich ok. 900 tysięcy. Język migowy, który jest naturalnym sposobem porozumiewania się głuchych sprawia, że de facto stanowią oni bardzo hermetyczną mniejszość językową. W kampanię społeczną Polskiego Związku Głuchych zaangażowały się pro bono agencja Change, Value Media i Big Picture.
Polski Związek Głuchych wspólnie z Agencją Change postanowili w tym roku w niecodzienny sposób zwrócić uwagę opinii publicznej na problemy środowiska Głuchych. Z inicjatywy Change powstał pomysł kampanii pod hasłem „Polska zamienia się w słuch”, w której „migający” wyjdą z cienia na pierwszy plan.
25 września widzowie serwisów informacyjnych (m.in. „Fakty TVN”, TV Republika) zostaną zaskoczeni nietypowym widokiem. Tego dnia prezenterów wiadomości będzie można zobaczyć w dolnym rogu ekranu, a ich miejsca przy biurkach zajmą tłumacze języka migowego. W innych serwisach informacyjnych pojawi się nieobecny dotychczas tłumacz migowy (m.in. „Teleexpress”, „Panorama”, serwisy TVP info, „Sportowa Niedziela”). Oprócz mediów ogólnopolskich w kampanię zaangażowały się również media lokalne, sieć kin Helios oraz najpopularniejsi w Polsce vlogerzy (m.in. Radek Kotarski, Beksy, Emce), którzy będą tego dnia publikować swoje filmy tłumaczone na język migowy.
„Chcieliśmy stworzyć kampanię dużą i pozytywną, która przełamie funkcjonujący schemat myślowy, marginalizujący osoby głuche. Dlatego motywem przewodnim naszej akcji stała się zamiana miejsc tłumacza migowego znajdującego się w rogu ekranu i osoby słyszącej. Chcemy, aby poprzez tę zamianę osoby głuche choć przez chwilę poczuły się w wymiarze społecznym najważniejsze” – mówi Jan Majle, dyrektor kreatywny agencji Change.
Twórcy kampanii zaprosili też do współpracy wielu celebrytów, którzy tego dnia w swoich mediach społecznościowych będą pozdrawiać Polaków w języku migowym. Dodatkowo, z uwagi, że uroczystości odbędą się w niedzielę, na profilu facebookowym Polskiego Związku Głuchych będzie również retransmitowana niezwykła msza, którą kapłan odprawi w całości w języku migowym.
W ramach kampanii pojawią się również spot reklamujący całą akcję w TVP oraz specjalny kontekstowy filmik emitowany w sieci kin Helios. Za pomysł, kreację, realizację i planowanie kampanii odpowiada agencja Change. Działaniami PR zajęła się agencja Big Picture, a w negocjach z przedstawicielami mediów pomagała agencja Value Media.
Komentarze