27.09.16, 14:00
Internetowe wydatki Polaków: więcej wydajemy na odzież, mniej na urządzenia mobilne
Polacy coraz chętnie robią zakupy w sieci. Więcej niż przed rokiem płacimy za odzież, akcesoria i dodatki, mniej za urządzenia mobilne. Mężczyźni wydają więcej na elektronikę, kobiety na kulturę. Raport fimy Gemius.
Raport „E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla e-Commerce Polska” potwierdza, że co czwarty e-konsument planuje zwiększyć wydatki na zakupy w sieci. Mężczyźni są w tej kwestii bardziej optymistyczni ─ częściej niż kobiety deklarują zwiększenie tej sumy. Zaledwie 6 proc. kupujących online planuje w najbliższym roku ograniczyć swoje wydatki na e-zakupy.
"Wzrost wydatków Polaków w internecie jest zupełnie naturalny, a powodów jest kilka" ─ mówi Marek Molicki, ekspert Gemiusa. "E-commerce jest coraz bardziej powszechną i naturalną metodą robienia zakupów. Z jednej strony mamy większe zaufanie zarówno do sklepów jak i systemów płatności, z drugiej dla wielu Polaków taka forma zakupów jest najwygodniejsza i pozwala oszczędzać czas, a nierzadko również pieniądze. Sporą grupę kupujących w sieci stanowią najmłodsi klienci czyli osoby w wieku 15─24 lata ─ są to ludzie, dla których zakupy w internecie są tak naturalne jak np. dla 40-latków kupowanie prasy w kiosku. Zakładam, że spora grupa konsumentów kupuje dokładnie to samo i za tyle samo co wcześniej, różnica jest taka, że nie robią tego teraz w sklepach tradycyjnych tylko w internetowych. Warto też zauważyć, że marketerzy coraz chętniej i przede wszystkim skuteczniej korzystają z usług i narzędzi pozwalających na optymalizację wskaźnika konwersji. Umiejętność analizowania danych i wyciągania właściwych wniosków pozwala na zwiększanie wartości koszyka nie tylko w czasie pierwszych zakupów, ale też motywowanie klientów do kolejnych. Tu marketerzy mają nadal dużo do zrobienia i nie mam wątpliwości, że np. skuteczne łączenie cookiesów i danych z CRM oraz przekazywanie odpowiednich wniosków do call-center w czasie rzeczywistym może w pewnych przypadkach znacząco zwiększyć sprzedaż i sprawić, że Polacy będą wydawać jeszcze więcej w sklepach internetowych. To tylko jeden z przykładów, a możliwości jest naprawdę dużo" ─ dodaje Molicki.
"Wyniki raportu „E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla e-Commerce Polska” jednoznacznie wskazują na kilka zjawisk" ─ mówi Prof. Grzegorz Mazurek z Akademii Leona Koźmińskiego. "Po pierwsze, konsumenci stają się jeszcze bardziej wymagający jeśli chodzi o ofertę internetową ─ oczekują niższych cen i szerokiego asortymentu. Po drugie, potwierdza się fakt, że wbrew pozorom odzież, dodatki i akcesoria są niezwykle ważną kategorią produktów dobrze sprzedających się przez internet. Drobne odchylenia deklarowanych kwot wydatków na kanał online nie wydają się zaburzać ogólnego trendu wskazującego na to, że e-zakupy stają się codziennością dla ogromnej grupy Polaków. Dobrze, jeśli firmy to docenią i skorzystają z możliwości, jakie daje e-handel" ─ dodaje Mazurek.
E-konsumenci więcej niż przed rokiem płacą za produkty związane z modą. Na odzież, akcesoria i dodatki Polacy wydają średnio 83 zł miesięcznie, czyli o 8 zł więcej niż deklarowali w 2015 r. W pięciu na sześć najpopularniejszych kategorii produktów kupowanych online (urządzenia mobilne, multimedia, bilety do kina i teatru, obuwie i sprzęt RTV/AGD), badani zadeklarowali niższą kwotę miesięcznych wydatków niż w roku ubiegłym. Największy spadek deklarowanych miesięcznych wydatków ─ o 8 zł mniej ─ odnotowano w kategorii urządzeń mobilnych.
Przykładowo, zakup obuwia w internecie to średni miesięczny wydatek na poziomie 77 zł. Panie wydają miesięcznie więcej niż panowie na książki, płyty i filmy – odpowiednio 41 zł i 33 zł. Ta kategoria produktów, w ujęciu kwotowym, jest także domeną osób powyżej 24 roku życia. Bilety do kina i teatru to deklarowany miesięczny wydatek na poziomie 36 zł. Widoczna jest także przewaga kwoty deklarowanej na te produkty przez najstarszych badanych (50+) nad wydatkami grup młodszych.
"To, że co czwarty konsument deklaruje zwiększenie wydatków na zakupy przez internet potwierdza, iż Polacy coraz bardziej doceniają i przekonują się do tej formy zakupów. E-zakupy są nie tylko wygodniejsze, dają możliwość większego wyboru, szybkiego porównania oferty, ale przede wszystkim można je realizować o dowolnej porze przez całą dobę" ─ wyjaśnia Patrycja Sass-Staniszewska z Izby Gospodarki Elektronicznej.
Specjalistka/Specjalista ds. promocji i obsługi widowni
Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera | Warszawa
Przejdź do ofertyStanowisko ds. promocji i komunikacji
Muzeum – Miejsce Pamięci KL Plaszow w Krakowie. Niemiecki nazistowski obóz pracy i obóz koncentracyjny (1942-1945) (w organizacji) | Kraków
Przejdź do ofertyKierownik Działu Komunikacja Społeczna i Promocja
Regionalny Instytut Kultury im. Wojciecha Korfantego | Katowice
Przejdź do ofertyKonferencja Digital Gamechangers — Harbingers Data: 3 października 2024 Miejsce: Muzeum Armii Krajowej im. gen. Emila Fieldorfa „Nila” w Krakowie.
Komentarze