27.09.16, 14:00

Internetowe wydatki Polaków: więcej wydajemy na odzież, mniej na urządzenia mobilne

Fot.: Gemius

Polacy coraz chętnie robią zakupy w sieci. Więcej niż przed rokiem płacimy za odzież, akcesoria i dodatki, mniej za urządzenia mobilne. Mężczyźni wydają więcej na elektronikę, kobiety na kulturę. Raport fimy Gemius. 

Raport „E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla e-Commerce Polska” potwierdza, że co czwarty e-konsument planuje zwiększyć wydatki na zakupy w sieci. Mężczyźni są w tej kwestii bardziej optymistyczni ─ częściej niż kobiety deklarują zwiększenie tej sumy. Zaledwie 6 proc. kupujących online planuje w najbliższym roku ograniczyć swoje wydatki na e-zakupy.

"Wzrost wydatków Polaków w internecie jest zupełnie naturalny, a powodów jest kilka" ─ mówi Marek Molicki, ekspert Gemiusa. "E-commerce jest coraz bardziej powszechną i naturalną metodą robienia zakupów. Z jednej strony mamy większe zaufanie zarówno do sklepów jak i systemów płatności, z drugiej dla wielu Polaków taka forma zakupów jest najwygodniejsza i pozwala oszczędzać czas, a nierzadko również pieniądze. Sporą grupę kupujących w sieci stanowią najmłodsi klienci czyli osoby w wieku 15─24 lata ─ są to ludzie, dla których zakupy w internecie są tak naturalne jak np. dla 40-latków kupowanie prasy w kiosku. Zakładam, że spora grupa konsumentów kupuje dokładnie to samo i za tyle samo co wcześniej, różnica jest taka, że nie robią tego teraz w sklepach tradycyjnych tylko w internetowych. Warto też zauważyć, że marketerzy coraz chętniej i przede wszystkim skuteczniej korzystają z usług i narzędzi pozwalających na optymalizację wskaźnika konwersji. Umiejętność analizowania danych i wyciągania właściwych wniosków pozwala na zwiększanie wartości koszyka nie tylko w czasie pierwszych zakupów, ale też motywowanie klientów do kolejnych. Tu marketerzy mają nadal dużo do zrobienia i nie mam wątpliwości, że np. skuteczne łączenie cookiesów i danych z CRM oraz przekazywanie odpowiednich wniosków do call-center w czasie rzeczywistym może w pewnych przypadkach znacząco zwiększyć sprzedaż i sprawić, że Polacy będą wydawać jeszcze więcej w sklepach internetowych. To tylko jeden z przykładów, a możliwości jest naprawdę dużo" ─ dodaje Molicki.

"Wyniki raportu „E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla e-Commerce Polska” jednoznacznie wskazują na kilka zjawisk" ─ mówi Prof. Grzegorz Mazurek z Akademii Leona Koźmińskiego. "Po pierwsze, konsumenci stają się jeszcze bardziej wymagający jeśli chodzi o ofertę internetową ─ oczekują niższych cen i szerokiego asortymentu. Po drugie, potwierdza się fakt, że wbrew pozorom odzież, dodatki i akcesoria są niezwykle ważną kategorią produktów dobrze sprzedających się przez internet. Drobne odchylenia deklarowanych kwot wydatków na kanał online nie wydają się zaburzać ogólnego trendu wskazującego na to, że e-zakupy stają się codziennością dla ogromnej grupy Polaków. Dobrze, jeśli firmy to docenią i skorzystają z możliwości, jakie daje e-handel" ─ dodaje Mazurek.

E-konsumenci więcej niż przed rokiem płacą za produkty związane z modą. Na odzież, akcesoria i dodatki Polacy wydają średnio 83 zł miesięcznie, czyli o 8 zł więcej niż deklarowali w 2015 r. W pięciu na sześć najpopularniejszych kategorii produktów kupowanych online (urządzenia mobilne, multimedia, bilety do kina i teatru, obuwie i sprzęt RTV/AGD), badani zadeklarowali niższą kwotę miesięcznych wydatków niż w roku ubiegłym. Największy spadek deklarowanych miesięcznych wydatków ─ o 8 zł mniej ─ odnotowano w kategorii urządzeń mobilnych.

Przykładowo, zakup obuwia w internecie to średni miesięczny wydatek na poziomie 77 zł. Panie wydają miesięcznie więcej niż panowie na książki, płyty i filmy – odpowiednio 41 zł i 33 zł. Ta kategoria produktów, w ujęciu kwotowym, jest także domeną osób powyżej 24 roku życia. Bilety do kina i teatru to deklarowany miesięczny wydatek na poziomie 36 zł. Widoczna jest także przewaga kwoty deklarowanej na te produkty przez najstarszych badanych (50+) nad wydatkami grup młodszych.

"To, że co czwarty konsument deklaruje zwiększenie wydatków na zakupy przez internet potwierdza, iż Polacy coraz bardziej doceniają i przekonują się do tej formy zakupów. E-zakupy są nie tylko wygodniejsze, dają możliwość większego wyboru, szybkiego porównania oferty, ale przede wszystkim można je realizować o dowolnej porze przez całą dobę" ─ wyjaśnia Patrycja Sass-Staniszewska z Izby Gospodarki Elektronicznej.

Komentarze

Powiązane

02.09.24, 17:45
| internet » ludzie
Maciej Wernio na czele serwisu NOIZZ
Maciej Wernio z serwisem NOIZZ (Ringer Axel Springer Polska) jest związany od prawie dziewięciu lat, od 2024 r. objął stanowisko p.o. redaktora naczelnego serwisu. Jest także współautorem nowego podcastu kulturalnego „TOPKA”.
02.09.24, 13:13
| telewizja / VOD » informacje | internet » informacje
Grupa ZPR Media uruchamia pierwsze trzy kanały TV w modelu FAST. Są pomysły na kolejne
30 sierpnia br., Grupa ZPR Media uruchomiła pierwsze trzy kanały telewizyjne Grupy ZPR Media w modelu FAST – bezpłatne stacje tematyczne oferowane w streamingu: Super Express TV, Murator TV i Poradnik Zdrowie TV. 
02.09.24, 10:02
| telewizja / VOD » informacje | internet » informacje
Interia przedstawiła jesienną ofertę podcastów i programów video
Dziennikarze Polsatu i Interii (m.in. Piotr Witwicki, Alicja Resich, Katarzyna Zdanowicz i Przemysław Białkowski) pojawią się w ofercie portalu z podcastami video. Interia będzie kontynuowała piłkarski format video „Gramy dalej”, weekendowy magazyn Tygodnik Interii oraz cykl „Interia Bliżej Świata. Przegląd mediów zagranicznych”.
02.09.24, 09:00
| internet » informacje
Grupa PMPG Polskie Media startuje z serwisem NewsMed.pl
PMPG Polskie Media uruchamia nowy projekt wydawniczy o profilu medycznym. Serwisem eksperckim NewsMed.pl pokieruje Katarzyna Pinkosz.
01.09.24, 11:59
| radio » informacje | internet » informacje
wojna1939.pl – najnowsza superprodukcja Audioteki z podróżą w czasie
1 września br., w dniu 85. rocznicy wybuchu II wojny światowej, zadebiutowała superprodukcja Audioteki – „wojna1939.pl”. Audioserial ma przenieść słuchaczy do czasów II wojny światowej, w których współczesne wojska stawią czoła przeciwnikowi. Produkcja powstała na podstawie scenariusza Marcina Ciszewskiego.
29.08.24, 15:20
| internet » informacje
Grupa WP w I półroczu 2024 r.: blisko 719 mln zł przychodów gotówkowych
Przychody gotówkowe ze sprzedaży Wirtualna Polska Holding S.A. w I półroczu 2024 roku wyniosły prawie 719 mln zł. To oznacza wzrost o ponad 9 proc. w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej. Skorygowany zysk EBITDA wyniósł prawie 183 mln zł, po wzroście o 3,7 proc.
24.08.24, 19:06
| internet » informacje | reklama & PR » informacje | kultura » muzyka
Gazeta.pl wspiera Męskie Granie
Portal Gazeta.pl został oficjalnym patronem „Męskiego Grania”. Projekt świętuje w tym roku swoje 15-lecie.
24.08.24, 16:00
| radio » informacje | internet » informacje
Nieświęta Trójca. Nowa superprodukcja o nietypowych dylematach wyjątkowych zakonnic w Audiotece
„Nieświęta Trójca” to najnowsza produkcja oryginalna Audioteki realizowana w gwiazdorskiej obsadzie. W rolach głównych można usłyszeć, m.in. Katarzynę Herman, Katarzynę Dąbrowską i Janusza Chabiora.
23.08.24, 07:45
| radio » informacje | internet » informacje | kultura » informacje
„Festiwal Po Drodze” będzie dostępny w formie audio w aplikacji Patronite
„Festiwal Po Drodze” to wydarzenie lokalne, które ma na celu promocję kultury Wielkopolski. Słuchacze, za pośrednictwem aplikacji Patronite Audio, będą mieli dostęp do transmisji audio na żywo.
20.08.24, 18:09
| internet » informacje
Gazeta.pl i Wyborcza.pl ponownie współpracują przy promocji tekstów
Redakcje należące do Grupy Agora po raz kolejny nawiązały współpracę w obszarze promocji treści. Od 14 sierpnia br. artykuły z Wyborcza.pl, serwisu “Gazety Wyborczej”, są prezentowane na stronie głównej portalu Gazeta.pl.
Subskrybuj RSS działu internet: rss
Oferty pracy

Specjalistka/Specjalista ds. promocji i obsługi widowni

Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera | Warszawa

Przejdź do oferty

Stanowisko ds. promocji i komunikacji

Muzeum – Miejsce Pamięci KL Plaszow w Krakowie. Niemiecki nazistowski obóz pracy i obóz koncentracyjny (1942-1945) (w organizacji) | Kraków

Przejdź do oferty

Kierownik Działu Komunikacja Społeczna i Promocja

Regionalny Instytut Kultury im. Wojciecha Korfantego | Katowice

Przejdź do oferty
Konkursy
do 11.10.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 11.10.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 09.10.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Konferencja Digital Gamechangers — Harbingers Data: 3 października 2024 Miejsce: Muzeum Armii Krajowej im. gen. Emila Fieldorfa „Nila” w Krakowie.

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.