21.10.16, 14:00

Jutro może być za późno, czyli jak robić PR w czasie rzeczywistym

Małgorzata Twardochleb
Fot.: archiwum autora

Jedną z niezaprzeczalnych zalet Internetu jest to, iż dzięki niemu komunikacja ma prędkość światła. Wysłanie newsa trwa tylko kilka sekund, a obejrzeć go mogą odbiorcy na całym świecie. W dzisiejszych czasach, aby być skutecznym trzeba działać natychmiast – w czasie rzeczywistym. W jaki sposób tworzyć PR w czasie rzeczywistym? Jak wykorzystywać w pełni korzystanie z jego możliwości? Jakie są korzyści związane z prowadzeniem PR w czasie rzeczywistym? 

Strategia PR w czasie rzeczywistym opiera się na działaniach prowadzonych na bieżąco, czyli w czasie trwania danego wydarzenia. Specjaliści od PR w czasie rzeczywistym muszą być czujni oraz potrafić podejmować szybkie i trafne decyzje. Komentowane wydarzenie musi być świeże – dla odbiorców, jak i konkurencji, której działania trzeba wyprzedzić. Ważne jest, aby przekaz był jak najbardziej adekwatny do kontekstu. Nadawca treści musi rozumieć fakt, do którego nawiązuje, a także potrzeby, nastroje odbiorców w danym momencie. PR w czasie rzeczywistym daje firmie szansę na zdobycie popularności dzięki inteligentnym i trafnym działaniom w Internecie.

Siła mediów społecznościowych. Czujność i refleks
Nie bez powodu media społecznościowe są najlepszym polem dla PR-u w czasie rzeczywistym. Kontakt pomiędzy marką, a konsumentem odbywa się tutaj bez pośredników, dzięki czemu przekaz może dotrzeć do odbiorców w błyskawicznym czasie. Co więcej, w przeciwieństwie do reklamy telewizyjnej, w przypadku social media nie rezerwuje się czasu antenowego. PR w czasie rzeczywistym powinien reagować natychmiastowo na aktualne wydarzenia, ważne dla dużej społeczności. Jednym z popularniejszych przykładów skutecznego działania w social media niezmiennie wymienianym w licznych artykułach, jest spontaniczne zachowanie marki Oreo podczas amerykańskiego Super Bowl w lutym 2013 roku, kiedy zapanowała ciemność z powodu awarii prądu. Marketingowcy firmy wrzucili już po kilku minutach na Twittera wpis, który zawierał obrazek informujący, że w ciemności nadal można jeść ciastka Oreo. Oddźwięk był niesamowity – obrazek został udostępniony na Twitterze kilkanaście tysięcy razy, a jeszcze więcej osób polubiło go na Facebooku.

Jak tworzyć PR w czasie rzeczywistym?
Przygotować kampanię PR w czasie rzeczywistym należy wcześniej. Wygląda to na sprzeczność, jednak strategię należy stworzyć tak, aby mieć możliwość elastycznego modyfikowania jej w trakcie trwania. Dla nieprzewidywalnych zdarzeń należy określić procedury, aby móc na nie szybko reagować. Nie zawsze wszystko idzie zgodnie z planem A, także warto mieć przygotowany plan B, a nawet C dla wszystkich typów kampanii.

Monitorowanie mediów, portali społecznościowych to kolejny ważny aspekt. Należy wziąć pod uwagę, że media społecznościowe stają się wiarygodnym źródłem informacji dla dziennikarzy oraz konsumentów. Technologia jest cennym sojusznikiem w tym sensie, ważne jest, aby mieć narzędzia, które poinformują nas, jeśli wystąpi jakakolwiek wzmianka o marce, konkurencji lub wiadomości wymagające natychmiastowej reakcji. Tutaj pomaga analityka, np. Google Analytics czy Google Trends , który podpowiada jakie treści są obecnie najczęściej wyszukiwane przez użytkowników.

Szkolenie zespołu szybkiego reagowania jest następnym krokiem. Warto ustalić z klientem margines autonomii, tak aby osoby odpowiedzialne za markę mogły działać bez czekania na zatwierdzenie od odległej centrali. Tak jak we wszystkich kampaniach komunikacyjnych konieczne jest, aby dokładnie zmierzyć wyniki uzyskane we wszystkich aspektach i zwracać uwagę na poziom reakcji odbiorców w celu uniknięcia lub zniwelowania ewentualnych błędów, które mogą wystąpić w wyniku przyspieszonego czasu pracy. Podsumowując, zarządzanie public relations w czasie rzeczywistym nie oznacza improwizacji, to część wcześniej zaplanowanej strategii.

Korzyści
Skutecznie poprowadzona strategia działań w czasie rzeczywistym przekłada się na wzrost zainteresowania marką i jej ofertą. Buduje zasięg odbiorców i pozyskuje nowych użytkowników. PR w czasie rzeczywistym wzmacnia wizerunek marki, zmniejszając jednocześnie dystans pomiędzy nią a odbiorcą. To świetny sposób na przedstawienie własnej działalności i zwiększenie jej popularności. Mówiąc o danym wydarzeniu, odbiorcy zaczynają łączyć je z marką, te dwa elementy stają się z czasem nierozerwalne. A wszystko to przy stosunkowo niedużych kosztach.

Małgorzata Twardochleb
Absolwentka Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Obecnie kontynuuje edukację studiując Zarządzanie na Wydziale Nauk Ekonomicznych w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego.
Pierwsze doświadczenie zawodowe zdobywała w Radiu Warszawa, a następnie w Telewizyjnej Internetowej Agencji Informacyjnej Newsrm.tv gdzie zajmowała się tworzeniem tekstów, realizacją materiałów wideo, audio oraz montażem.
Obecnie pracuje w Procontent Communication i zajmuje się zewnętrzną komunikacją firmy. Koordynuje organizację konferencji, wydarzeń specjalnych oraz szkoleń. Zajmuje się organizacją nieformalnych spotkań dla specjalistów public relations „PR-ranki”, które odbyły się już w Warszawie i Krakowie.

Komentarze

Powiązane

23.06.24, 20:00
| telewizja / VOD » informacje | reklama & PR » informacje
CANAL+ promuje serial Prosta sprawa
Rozpoczęły się działania promujące nowy serial oryginalny Canal+, bazujący na bestsellerowej powieści Wojciecha Chmielarza „Prosta Sprawa”. Za kampanię odpowiada zespół Havas Play (Havas Media Network).
23.06.24, 16:00
| reklama & PR » informacje
Jasne, że na bp! Nowa platforma komunikacyjna bp
Marka bp startuje z nową platformą komunikacyjną: "Jasne, że na bp!". VML odpowiada za strategię, produkcję spotu TVC, przygotowanie Key Visuali oraz działania digital i social media.
23.06.24, 12:00
| reklama & PR » informacje
Chromatique wygrał przetargi trzech marek należących do firmy Henkel
W maju br. agencja Chromatique wygrała przetargi firmy Henkel na współpracę projektową dla marek Somat i Perwoll, oraz realizację projektu dla marki E.
23.06.24, 08:00
| reklama & PR » informacje
Załatw to w Żabce. Sieć reklamuje swoje usługi
5 czerwca br. Żabka rozpoczęła kampanię pod hasłem: „Załatw to w Żabce”. Celem akcji jest przybliżenie klientom dostępnych usług, jakie oferuje sieć sklepów Żabka. Kampania będzie prowadzona, m.in. w telewizji, radiu, internecie oraz w sklepach i w aplikacji Żappka.
22.06.24, 22:00
| reklama & PR » informacje
Marka 4MOVE wspiera reprezentację Polski
Producent napojów izotonicznych 4MOVE został oficjalnym partnerem piłkarskiej reprezentacji Polski. Marka zadba o odpowiednie nawodnienie biało-czerwonych podczas EURO 2024.
22.06.24, 14:38
| reklama & PR » informacje
Komfort wybiera Labcon do działań advocacy
Sieć sklepów Komfort rozpoczęło współpracę z agencją relevant stories Labcon, należącą do grupy marketingowo-technologicznej Group One. 
22.06.24, 08:00
| reklama & PR » informacje
Garnier promuje saszetki koloryzujące Color Shampoo Retouch
Agencja VML realizuje dla Garnier, marki L’Oréal, kampanię launchującą uniwersalne saszetki koloryzujące Color Shampoo Retouch.
21.06.24, 19:30
| reklama & PR » informacje
Szymon Marciniak ambasadorem marki Aluprof
Szymon Marciniak, międzynarodowy sędzia piłkarski, został ambasadorem marki Aluprof – dostawcy innowacyjnych systemów aluminiowych przeznaczonych do produkcji okien, drzwi, fasad i osłon przeciwsłonecznych. 
21.06.24, 18:15
| reklama & PR » ludzie
Kuba Piotrkowicz nowym prezesem Going
Od czerwca 2024 r. spółka Going. ma nowego prezesa. Kuba Piotrkowicz w nowej roli będzie odpowiadał za strategię rozwoju platformy biletowej, jak i poszerzenie działalności o nowe segmenty i usługi.
21.06.24, 17:00
| reklama & PR » informacje
Agencja Good One PR członkiem ZFPR
Do Związku Firm Public Relations dołączyła agencja Good One PR. To kolejna firma, która będzie współpracować z ZFPR na rzecz kształtowania profesjonalnego środowiska public relations w Polsce.
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 31.08.24

Portalmedialny.pl ponownie udostępnił możliwość uczestniczenia w konkursach organizowanych przez wydawcę.

do 24.07.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 22.07.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.