15.12.16, 22:30

Zakupy Świąteczne 2016: Polacy coraz chętniej kupują w sieci

Fot.: Pixabay.com, licencja otwarta

Polacy coraz chętniej korzystają z Internetu podczas robienia świątecznych upominków. Respondenci, którzy wzięli udział w badaniu firmy doradczej Deloitte „Zakupy Świąteczne 2016” zadeklarowali, że 37 proc. budżetu przeznaczonego na prezenty pozostawią w sklepach internetowych, a ponad jedna trzecia respondentów nie planuje w ogóle ich kupować w sklepach tradycyjnych. Już co dziesiąty badany deklaruje, że transakcji dokona również za pośrednictwem smartfona lub tabletu. Podczas zakupów e-commerce Polacy szukają przede wszystkim sprzętu elektronicznego, gier oraz filmów. W sklepach tradycyjnych wciąż jednak polscy konsumenci wolą kupować kosmetyki i perfumy. [TYGODNIK MEDIALNY NR 602]

Uczestnicy międzynarodowego badania, w którym wzięło udział dziewięć europejskich krajów, byli pytani o wagę internetowych zakupów w ich tegorocznym świątecznym koszyku. W tym roku na prezenty konsumenci planują wydać średnio 490 zł. Analiza Deloitte pokazała, że aż 37 proc. budżetu przeznaczonego na prezenty zostanie wydanych w tym roku w sklepach internetowych. „To drugi najwyższy wynik spośród badanych krajów. Wyższy odsetek, bo aż 48 proc. uzyskały jedynie Niemcy. To oznacza, że każdy z nas średnio za prezenty zakupione w sieci zapłaci 42 euro” – mówi Wojciech Górniak, Dyrektor w Deloitte Digital. Jednocześnie jak pokazuje badanie Deloitte aż 34 proc. respondentów deklaruje, że w ogóle nie kupi prezentów w sklepach stacjonarnych. To najwyższy wskaźnik spośród badanych krajów. Wynik ten odzwierciedla wzrost na polskim rynku znaczenia e-commerce, którego wartość – według prognoz – podwoi się w przeciągu najbliższych pięciu lat.

W Polsce, tak jak w większości krajów europejskich, Internet jest najpopularniejszym sposobem na szukanie inspiracji prezentowych. Dwóch na trzech ankietowanych właśnie w sieci będzie chciało znaleźć w tym roku pomysły na upominki dla najbliższych. Polacy prawie dwa razy rzadziej niż przeciętni Europejczycy deklarują, że będą szukać informacji o prezentach bezpośrednio w sklepach internetowych. „Można więc wnioskować, że najpierw używamy niezmiennie najpopularniejszych sposobów, takich jak wyszukiwarki i porównywarki cenowe, na które wskazało odpowiednio 50 i 41 proc. ankietowanych, a do sklepu trafiamy, kiedy mamy już konkretny pomysł, co chcemy kupić” – podkreśla Wojciech Górniak.

Znacznie częściej niż respondenci w pozostałych badanych krajach Polacy szukają ofert na stronach z kuponami i zniżkami. Częściej od nas robią to tylko Rosjanie i Belgowie. Polscy konsumenci poszukują tam głównie ofert na prezenty do domu, zestawy prezentowe i karty upominkowe. Na tych stronach najmniej popularne były wyszukiwania książek i filmów.
Polacy, podobnie jak mieszkańcy pozostałych badanych krajów, używają social media nie tylko jako platformy do kontaktu ze znajomymi, ale również jako wyszukiwarki. Wskazało na nie 19 proc. ankietowanych. Jeśli planujemy obdarować naszych bliskich grami, muzyką czy filmami, korzystamy właśnie z mediów społecznościowych, aby dowiedzieć się, co chcieliby dostać pod choinkę.

Czerpanie informacji z newsletterów i reklam otrzymywanych na skrzynkę email jest w Polsce tak samo popularne jak szukanie takich informacji w social media. W skrzynkach Polacy szukają przede wszystkim informacji i ofert dotyczących turystki, zniżek w restauracjach czy biletów na wydarzenia kulturalne. Stosunkowo mało popularne jest za to wyszukiwanie informacji na blogach i forach. Polacy mają jednak do tych źródeł zaufanie i kiedy potrzebują bardziej wnikliwej opinii, także po nie sięgają.

18 proc. Polaków pytanych, co zrobią, jeśli prezentu nie znajdą w sklepie tradycyjnym, odpowiedziało, że poszuka go w Internecie. Pod tym względem Polska osiągnęła trzeci wynik wśród analizowanych państw. W przypadku Włoch było to 24 proc., a Niemiec 20 proc. Z kolei 52 proc. będzie szukać w takiej sytuacji prezentu w innym sklepie stacjonarnym, co jest najniższym wynikiem wśród przebadanych państw. Równie wierni są klienci sklepów internetowych. Aż 55 proc. z nich odpowiedziało, że w sytuacji, gdy nie znajdą produktu, którego szukają, nie zmienią kanału sprzedaży na ten offline.

Jak jednak zaznaczają eksperci Deloitte zachowania klientów są dużo bardziej skomplikowane i zależą od wielu czynników, jak choćby tego jakiego rodzaju prezentu poszukujemy. „Badania Gemius wskazują, że połowa konsumentów kupujących w sklepach tradycyjnych sprzęt elektroniczny, poprzedza swoją decyzję sprawdzeniem informacji na temat produktów w Internecie. Natomiast w przypadku kosmetyków, znajdujących się na pierwszym miejscu w kategorii najczęściej kupowanych prezentów, mamy często do czynienia z efektem odwrotnym. Konsumenci chcą dotknąć, sprawdzić i przetestować produkt osobiście, by następnie dokonać zakupu w kanałach online” – mówi Bartek Bobczyński, Account Director w Deloitte Digital.

Do zakupów online najbardziej przekonuje nas dowolność pory, w której możemy je robić (79 proc.), jak również dostawa do domu (75 proc.). Z kolei za największą zaletę zakupów tradycyjnych Polacy uważają możliwość uzyskania fachowej porady od sprzedawcy (81 proc.), oraz to, że swoje zakupy otrzymujemy do ręki (80 proc.) oraz ochronią dzięki temu własne dane osobowe (78 proc.).

Coraz częściej zakupów internetowych Polacy dokonują nie tylko za pośrednictwem komputera czy laptopa, ale również smartfonu lub tabletu. Ze świątecznego badania Deloitte wynika, że za ich pośrednictwem najczęściej Polacy poszukują gier wideo, prezentów związanych z hobby i czasem wolnym, filmów oraz nowoczesnych technologii. Z tego kanału w czasie tegorocznych zakupów świątecznych chce skorzystać 10 proc. respondentów. Dla porównania komputer wymieniło cztery razy więcej ankietowanych.

Z kolei badania Deloitte w USA pokazały, że niemal 80 proc. posiadaczy smartfonów wykorzysta swoje urządzenia do zakupów świątecznych, traktując je jako swoistego asystenta zakupowego. Aż 61 proc. osób w tej grupie sprawdzi lokalizację sklepów tradycyjnych, podczas gdy 57 proc. wykorzysta swój telefon do zweryfikowania ceny oraz zapoznania się z opinią na temat produktu. „Widać wyraźnie, że jeżeli marki chcą sprzedać swoje produkty, muszą towarzyszyć konsumentowi i walczyć o niego w toku całej ścieżki zakupowej, niezależnie od wybranego przez niego kanału sprzedażowego” – mówi Bartek Bobczyński. 

Komentarze

Powiązane

23.11.23, 17:45
| internet » informacje
Ruszyła III edycja Plebiscytu As Sportu Interii. W zeszłorocznej akcji oddano ponad 600 tys. głosów
20 listopada br. ruszyła trzecia edycja Plebiscytu Interii, w którym internauci wybierają najlepszego sportowca roku.
22.11.23, 06:30
| internet » informacje
WP Holding rośnie dynamicznie w III kwartale 2023 r. dzięki turystyce
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży Wirtualnej Polski Holding S.A. w III kwartale 2023 r. wyniosły ponad 405 mln zł. To oznacza wzrost o niemal 50 proc. w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej. Największy wpływ na wyniki miał przede wszystkimniemal trzykrotny wzrost zysków w obszarze turystyki.
21.11.23, 16:00
| internet » e-commerce
Supermocje.pl. Nowy Serwis Gazeta.pl ma informować o wyprzedażach i promocjach
Gazeta.pl przed Black Week uruchomiła serwis Supermocje.pl, który ma informować o wyprzedażach, promocjach i zniżkach.
21.11.23, 09:47
| telewizja / VOD » informacje | internet » informacje
Finałowy turniej Davis Cup 2023 na platformie Pilot WP
21 listopada br. rozpocznie się kolejna edycja finałowego turnieju Davis Cup 2023. Wszystkie mecze będą rozgrywane w hiszpańskiej Maladze od 21 do 26 listopada br.
20.11.23, 08:30
| internet » informacje
WP inwestuje w Legimi. Spółka kupiła 12,5 proc. akcj
Spółka Wirtualna Polska Media nabyła mniejszościowy pakiet akcji spółki Legimi S.A. Działającej na rynku ebooków w Polsce. Za pakiet 12,5 proc. akcji spółki zapłaciła 5,3 mln zł.
19.11.23, 22:15
| telewizja / VOD » informacje | internet » informacje
Andrzej Sołtysik w Iberionie. Poprowadzi dwa formaty video
Do grupy mediowej Iberion dołączy Andrzej Sołtysik. To siódmy i ostatni z zapowiedzianych przez firmę transferów, które ogłaszane są w ramach procesu rebrandingu.
18.11.23, 08:00
| internet » e-commerce | biznes i technologie » informacje
DHL Parcel zmienia się DHL eCommerce
DHL Parcel, firma działająca na rynku usług kurierskich w Polsce, rozpoczyna proces zmiany nazwy.
17.11.23, 19:45
| internet » e-commerce | biznes i technologie » informacje
Answear.com na dwunasty rynek. Tym razem do Włoch
Answear.com, e-commerce oferujący modę i produkty Home & Lifestyle w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, rozszerza działalność o rynek włoski.
17.11.23, 16:48
| internet » informacje
Wirtualna Polska wesprze strażników puszczy w ramach Strategii Zrównoważonego Rozwoju WP
Wirtualna Polska współpracuje z Fundacją Dziedzictwo Przyrodnicze i Funduszem Obywatelskim im. Henryka Wujca. Wspólnie realizują projekt wsparcia strażników lasów działających w całej Polsce. To kolejny projekt wpisujący się w realizację zobowiązań zawartych w Strategii Zrównoważonego Rozwoju WP na najbliższe lata.
17.11.23, 07:30
| prasa » informacje | internet » informacje
Dla ludzi o zdrowym rozsądku tylko prawda jest ciekawa. Kampania reklamowa e-tygodnika Wprost i Wprost.pl
„Wprost” ruszył 15 listopada br. z kampanią promocyjną prowadzoną pod hasłem „Dla ludzi o zdrowym rozsądku tylko prawda jest ciekawa. Najważniejsze to mówić o niej WPROST”.