15.12.16, 22:00

Jak marketing pomógł polskim jabłkom w Chinach?

KV kampanii
Fot.: materiały prasowe

Sukces kampanii Europejskie Jabłka Dwukolorowe stał się faktem. Prowadzone od 2014 r. rozmowy, spotkania, negocjacje i działania promocyjne na rynku chińskim, doprowadziły do dopuszczenia do importu polskich jabłek. Jaką rolę w tym projekcie odegrał marketing i które narzędzia okazały się najbardziej efektywne? Artykuł ekspercki - Paweł Buczkowski i Robert Rymuszka, Infinity Media. [TYGODNIK MEDIALNY NR 602]

Przełomowy listopad 2016
Na początku listopada 2016 roku, Ambasada RP w Pekinie otrzymała z Generalnego Urzędu Nadzoru nad Jakością, Inspekcji i Kwarantanny ChRL (AQSIQ) potwierdzenie, że polskie jabłka zostały dopuszczone do importu na rynek chiński. Sukces jest w dużej mierze wynikiem prowadzonych negocjacji, spotkań i rozmów pomiędzy stroną polską a chińską, ale także, co warto podkreślić – efektywnych działań marketingowych i PR 360o w ramach kampanii Europejskie Jabłka Dwukolorowe, prowadzonej przez dom mediowy Infinity Media. Każdy, kto choć raz miał okazję promować swój produkt w Państwie Środka wie, że działania promocyjne stanowią wyzwanie i znacząco różnią się od tych prowadzonych na rynku europejskim. Dzięki spójnej i indywidualnie zaplanowanej kampanii Chińczycy zaczęli rozpoznawać europejskie jabłka. Co więcej, wyrazili chęć ich zakupu.
Sprawdźmy najpierw jak wygląda ekosystem reklamowy w Chinach, by lepiej zrozumieć przed jakimi zadaniami stanęły osoby związane z promocją tego konkretnego projektu.

Zdrowe bo europejskie
Rynek w Chinach jest drugim co do wielkości, zaraz po Stanach Zjednoczonych, rynkiem reklamowym na świecie. To jednak wcale nie oznacza, że promowanie produktów i marek w tej części globu przychodzi z łatwością. W kraju, w którym żyje ponad 1,3 miliarda ludności ciężko być zauważonym. Ponadto chiński rynek reklamowy jest specyficzny z jeszcze jednego względu – urzędu cenzora. Przez biuro tej jednostki przechodzą wszystkie materiały reklamowe. To on również może, bez podania przyczyny, wycofać wyprodukowaną już reklamę.
Pod jednym względem chiński rynek reklamowy jest podobny do europejskiego – chodzi o panujący trend. Duża ilość azjatyckich kampanii oparta jest na zdrowym stylu życia. Szczególnie w dużych miastach, skupiskach szybko bogacącej się klasy średniej. Odpowiedzią na te potrzeby jest produkt europejski, uważany za zdrowy i wysokiej jakości. W tej właśnie konwencji utrzymana została kampania Europejskich Jabłek Dwukolorowych.

Outdoor na kuli reklamowej i w taksówkach
Przejdźmy teraz do sposobów realizacji założeń kampanii. Działania promocyjne skupione były m.in. na outdoorze - nie tylko w tradycyjnym tego słowa znaczeniu. W hali przylotów w Szanghaju – na dobrze znanym mieszkańcom dużych miast billboardzie – pojawiła się reklama europejskich jabłek. Z kolei na lotnisku w Pekinie, wysiadających witał duży lightbox kampanii.
W drugim roku trwania akcji, jej twórcy zrealizowali spot wyświetlany na kuli reklamowej o powierzchni 3 000 m2. Obiekt znajduje się w Xujiahui, prestiżowej części Szanghaju. Dodatkowo, wideo pojawiło się na wyświetlaczach LCD 2000 szanghajskich taksówek. Warto podkreślić, że działania pokrywały się z dużymi wydarzeniami i targami, na których pojawiały się stoiska projektu i tym samym kampania bezpośrednio docierała do grupy docelowej. Kreacje stworzone na potrzeby kampanii skupiały się na zaprezentowaniu naturalnych warunków w jakich dojrzewają jabłka z Europy - to okazało się strzałem w dziesiątkę!

Prasa i dziennikarze
Równolegle trwały działania skierowane do dziennikarzy. Począwszy od wysyłek jabłek do redakcji, spotkań, informacji prasowych, aż po tematyczne konferencje podsumowujące bądź rozpoczynające nowy etap kampanii. Zaś w magazynach pokładowych, lifestylowych i branżowych pojawiały się teksty eksperckie oraz reklamy europejskich jabłek. Czas emisji reklam pokrywał się z ważnymi wydarzeniami branżowymi w dużych ośrodkach miejskich.

Online równie ważny
Kampanie offline prowadzone w ramach projektu uzupełniały działania promocyjne w sieci. Europejskie Jabłka Dwukolorowe były szeroko promowane wśród trzech grup odbiorców: dystrybutorów, administracji rządowej i średniej klasy mieszkańców z dużych miast. Stąd też konieczne było wyselekcjonowanie i koncentracja tylko na ośrodkach, które były przydatne z punktu widzenia kampanii. Oprócz reklamy display i mobile, targetowanej na wspomniane wcześniej grupy, promocja europejskich jabłek skierowana była na serwisy Baidu oraz Weibo – chińskie odpowiedniki Google i Facebook. W serwisie Baidu został przygotowany na potrzeby kampanii profil Apples from Europe. Na stronie projektu cały czas pojawiają się aktualności oraz zdjęcia z kampanii, która została podzielona na trzy etapy: Discover, Chose oraz Enjoy.

Kontakt bezpośredni
Istotnymi, z punktu widzenia chińskiego rynku, były także bezpośrednie spotkania z kontrahentami. Stoisko Europejskich Jabłek Dwukolorowych zostało zaaranżowane na targach Asia Fruit Logistica, FVF Pekin, IFresh Pekin czy Sial Shanghai. Tam Chińczycy dowiadywali się najważniejszych informacji o projekcie. Pierwsze spotkania na ogół były bardzo krótkie, a wiedza mieszkańców Państwa Środka o europejskich jabłkach znikoma. Z czasem jednak, wraz z postępem kampanii reklamowej, kontrahenci sami zaczęli przychodzić na stoiska i składać propozycje spotkań – to dzięki nim wzrosła świadomość Chińczyków na temat europejskich produktów, jako wartościowych i godnych zaufania.

Opinia Chińczyków
Od chwili rozpoczęcia kampanii aż do dzisiaj, na zakończenie każdego roku kampanii, prowadzone są badania rynkowe mające na celu ustalenie, jak promocja Europejskich Jabłek Dwukolorowych jest odbierana przez chińskie społeczeństwo. Z wyników uzyskanych po drugim roku trwania kampanii, płyną kluczowe wnioski. Badani bardzo dobrze ocenili także aspekt edukacyjny kreacji, które ich zdaniem mówią coś nowego o dwukolorowych jabłkach europejskich i przekazują ważne informacje, a dodatkowo zachęcają do ich zakupu. Dodatkowo, co najmniej połowa badanych rozpoznawała prezentowane reklamy. Badania pokazują, że prezentowane treści są dobrze dopasowane do odbiorcy - są zrozumiałe, wiarygodne, atrakcyjne oraz wyróżniają się spośród innych reklam, z którymi spotykają się chińscy konsumenci.

Trudno więc nie przyznać, że działania promocyjne prowadzone na rynku chińskim odegrały istotną rolę w relacjach polsko-chińskich, przyczyniając się pośrednio do porozumienia zawartego pomiędzy rządami obu krajów. Sukces jest tym bardziej niezwykły, że promowane owoce są na razie praktycznie niedostępne na docelowym rynku, a mimo to już rozpoznawalne wśród dystrybutorów i potencjalnych konsumentów. Działania marketingowe w tym przypadku nie tylko zbudowały solidną świadomość marki, ale doprowadziły do zmiany gospodarczej, którą wkrótce odczuje zarówno chińskie społeczeństwo, jak i Polacy.

Oprócz domu mediowego Infinity Media, w kampanii Europejskich Jabłek Dwukolorowych zaangażowani byli: Legend Group, która przygotowała kreacje; Stowarzyszenie Unia Owocowa – inicjator projektu; polskie placówki dyplomatyczne a w szczególności Referat do spraw rolnych przy Ambasadzie RP w Pekinie oraz Agencja Rynku Rolnego.

Komentarze

Powiązane

08.06.23, 10:43
| reklama & PR » informacje
Sztuka grillowania z kampanią Dan Cake
Pod hasłem „Daj sobie czas na soczystą sztukę” marka Dan Cake chce przekonać odbiorców, że gdy sięga się po jej wyroby piekarnicze, grillowanie staje się prawdziwą sztuką.
07.06.23, 20:26
| reklama & PR » informacje
Iga Świątek ponownie w kampanii PZU Wojażer
Marka PZU wystartowała z kampanią promującą ubezpieczenie podróżne PZU Wojażer. Jej celem jest zachęcanie osób planujących wakacyjne wyjazdy do zadbania o siebie i swoich bliskich poprzez zakup ubezpieczenia. Bohaterką komunikacji ponownie została tenisistka Iga Świątek.
07.06.23, 16:30
| reklama & PR » informacje
Daj sobie czas. W Warszawie pojawił się mural promujący kampanię PayPo
PayPo – polski operator BNPL (buy now, pay later) – ruszył z kampanią „Daj sobie czas”, w której zachęca do przemyślanych zakupów z wykorzystaniem płatności odroczonych. Mural promujący akcję można podziwiać w okolicach Mostu Poniatowskiego w Warszawie.
07.06.23, 15:10
| reklama & PR » informacje
Cape Morris zwycięża w przetargu na obsługę marki Morliny
Cape Morris, agencja kreatywno-strategiczna nawiązała współpracę z marką Morliny (polska spółka Animex). Agencja odpowiedzialna będzie za wdrożenie nowej strategii komunikacji w social media od maja br.
07.06.23, 14:02
| reklama & PR » informacje
MullenLowe wprowadza nową globalną tożsamość
Ośmiornica MullenLowe od 6 czerwca br. wygląda inaczej. Zmiany mają oddawać nową globalną tożsamość sieci i jej odświeżone pozycjonowanie. Rebranding dotyczy 57 rynków na całym świecie, w tym także MullenLowe Warsaw.
07.06.23, 10:50
| reklama & PR » informacje
Dentsu Creative ponownie zwycięża w przetargu Audi
Dentsu Creative obroniło budżet na obsługę marki Audi. Kontrakt podpisano na okres trzech lat z możliwością przedłużenia o kolejne dwa.
07.06.23, 09:37
| reklama & PR » ludzie
Izabela Albrychiewicz awansowała na stanowisko CEO GroupM CEE. Teraz zarządza 10 rynkami regionu
GroupM, medialna grupa inwestycyjna WPP, powołała Izabelę Albrychiewicz na stanowisko CEO GroupM CEE. Region, którym zarządzać będzie dotychczasowa CEO GroupM Poland, obejmuje aż 10 rynków: Chorwację, Czechy, Bośnię, Węgry, Polskę, Rumunię, Serbię, Słowację, Słowenię i Ukrainę.
07.06.23, 06:30
| reklama & PR » ludzie
Trzy osoby awansowały w agencji Good One PR
W strukturach Good One PR awansowały trzy osoby. W kwietniu br. Marta Paczka objęła funkcję Account Managera, a miesiąc później Jakub Macyszyn Senior Account Executive’a. Na stanowisko Account Executive w marcu br. awansowała natomiast Angelika Zarzycka.
06.06.23, 20:58
| reklama & PR » informacje
Janusz Walczuk ambasadorem marki Garage
Marka Garage inauguruje sezon letnich imprez i festiwali wejściem w długofalową współpracę ambasadorską z raperem Januszem Walczukiem. Zapowiada także cykl imprez zorganizowanych razem z muzycznym kolektywem SO HARD, na których wystąpi znany raper.
06.06.23, 20:08
| reklama & PR » informacje
Agencja Peppermint przygotowała koncepcję graficzną loterii Toffifee
Współpraca Peppermint z marką Toffifee w ramach ogólnopolskiej loterii pod hasłem „Loteria tkwi w Toffifee”, objęła przygotowanie różnorodnych formatów graficznych do promocji kampanii w kanałach online i offline.
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Oferty pracy

Specjalista ds. promocji

Strefa Kultury Wrocław | Wrocław

Przejdź do oferty

Specjalista ds. promocji czasopism naukowych

Akademia Ekonomiczno-Humanistyczna w Warszawie | Warszawa

Przejdź do oferty

kierowniczka/kierownik działu PR

Teatr Dramatyczny im. Gustawa Holoubka | Warszawa

Przejdź do oferty
Konkursy
do 07.07.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 05.07.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 02.07.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.