14.12.16, 23:07
Przekrój wraca na rynek
„Przekrój” powraca na rynek. Po bardzo długiej przerwie zadebiutuje na rynku jako kwartalnik. Magazyn będzie współpracować m.in. z Markiem Raczkowskim.
W nowej odsłonie „Przekrój” ma być obszernym kwartalnikiem, adresowanym do czytelników ambitnych, ciekawych świata, szukających inspiracji oraz relaksu. To magazyn społeczno-kulturalny, w którym ważną rolę ma odgrywać rozrywka. Trzon pisma tworzą także rozbudowane działy nauki i kultury fizycznej. Jest w nim miejsce dla tekstów poważnych i żartobliwych, krótkich i długich – ilustrowanych przez najlepszych polskich rysowników. „Przekrój” ma zastanawiać się i martwić, śmieszyć, analizować, pocieszać i żartować.
„W Polsce brakuje czasopisma dla ludzi, którzy chcą od gazet czegoś innego niż komercji, szybkiej sensacji i bieżącej polityki” – mówi redaktor prowadząca Miłada Jędrysik, dziennikarka, redaktor i publicystka współpracująca wcześniej m.in. z „Gazetą Wyborczą” i „Tygodnikiem Powszechnym”. "»Przekrój« to propozycja dla tych, którzy chcą poczytać ciekawą gazetę bez konieczności opowiedzenia się po którejś ze stron politycznego sporu. Dla tych, którzy z łezką w oku wspominają dawny »Przekrój« i dla zupełnie nowych czytelników” – dodaje Jędrysik.
W „Przekroju” będzie można znaleźć wywiady z filozofami, pisarzami, artystami, reportaże ukazujące życie ludzi (nie tylko w dużych miastach), artykuły zgłębiające procesy, jakie tym życiem rządzą. „Przekrój” ma uważnie śledzić, co dzieje się w literaturze, filmie, teatrze i sztuce – w Polsce i poza jej granicami. Jak na „Przekrój” przystało, powaga ma przeplatać się z satyrą – w wykonaniu m.in.: Marka Raczkowskiego, kolektywu „Wszystko będzie dobrze” oraz Grzegorza Uzdańskiego i jego „Nowych wierszy sławnych poetów”.
W pierwszym numerze znajdzie się m.in.: próba odpowiedzi na pytanie, jaki naprawdę był legendarny założyciel „Przekroju” Marian Eile, obszerny wywiad z filozof amerykańską Marthą Nussbaum, fragment autobiograficznej powieści Williama Finnegana „Diamentowa góra” (nagrodzonej Pulitzerem w 2016 r.), reportaż o muzycznym życiu Mławy, ilustrowany wywiad z Markiem Raczkowskim (redakcja zadaje pytania, Raczkowski odpowiada rysunkami), porównanie biografii i osobowości słynnych tajnych agentek – Betty Pack i Jeanne Vertefeuille, rozmowę reporterów wojennych: Miłady Jędrysik i Eda Vulliamy’ego, opowieść o tym, jak roboty w roli maklerów zdominowały największe giełdy papierów wartościowych, porady filozoficzne Marcina Fabjańskiego, wybór nieprzetłumaczalnych słów z wielu języków, porównanie praw mechaniki kwantowej i poglądów New Age, analizę sukcesu Andrzeja Bargiela, który wypracował własny styl zdobywania szczytów górskich, fotoreportaż z zimowego surfowania po falach Bałtyku, wyznanie Barbary Hoff, dlaczego kocha modę (choć to trudna miłość), krzyżówki stare i nowe oraz rubrykę „Rozmaitości”, a w niej chociażby komiksy o Filutku i nowe przygody Stanisława z Łodzi.
Nowe teksty i rysunki w „Przekroju” będą uzupełniane materiałami archiwalnymi – często zaskakująco aktualnymi. Redakcji udało się też nawiązać współpracę z dawnymi gwiazdami magazynu: rysownikami Adamem Macedońskim i Kazimierzem Wiśniakiem, fotografem Wojciechem Plewińskim i projektantką mody Barbarą Hoff. Przygotowali oni rysunki i teksty specjalnie do pierwszego numeru reaktywowanego czasopisma.
Lektura „Przekroju” ma przypominać rozmowę przy kolacji w zróżnicowanym towarzystwie, podczas której nie brakuje zarówno poważnych tematów czy kulturalnych sporów, jak i zaskakujących krotochwil – czasem dobry żart lub rysunek mogą powiedzieć więcej niż tysiąc mądrych słów i zgrabnie wydobyć istotę skomplikowanego problemu. „Zachęcamy czytelników, by zatrzymali się na chwilę, spojrzeli na siebie i świat uważniej, z dystansem i humorem” – mówi Tomek Niewiadomski, wydawca i redaktor naczelny pisma.
„Przekrój” ma wyróżniać oryginalna szata graficzna. „Zależało nam na tym, aby nawiązać do estetyki »Przekroju« z czasów Mariana Eilego, dlatego mamy »gęste«, zaskakująco skomponowane strony, pełne drobnych motywów, ramek, belek, strzałek, apli, malutkich rysunków, a do tego trudny w składzie układ czterech szpalt” – mówi Joanna Domańska, dyrektor artystyczny pisma. „Dwie cechy layoutu uważam za wyjątkowe. Po pierwsze, każda strona jest dla nas równocześnie elementem całości i małym dziełem. Po drugie, makieta nie jest czymś zamkniętym i skończonym, a każdy kolejny numer będziemy składać, bazując na charakterystycznych motywach widocznych w pierwszym wydaniu, ale wprowadzając nowe pomysły i zaskakując czytelnika” – dodaje Domańska.
„Powrót »Przekroju« komunikujemy tak, by było to spójne z charakterem samego kwartalnika” – mówi Marta Wardin, dyrektor wydawniczy. „Zaprezentujemy się przez rysunki Zbigniewa Lengrena i Marka Raczkowskiego, ale »Przekrojowo«, czyli w nieoczywisty sposób: animowanego Profesora Filutka i Stanisława z Łodzi zobaczymy już wkrótce w Internecie oraz kinach studyjnych, a w radiu usłyszymy głos Marka Raczkowskiego” – dodaje Wardin.
„Duże znaczenie ma też dla nas opracowanie programu i powołanie Fundacji »Przekroju«, dzięki której stanie się on czymś więcej niż czasopismem” – dodaje Tomek Niewiadomski. „Celem fundacji będzie przede wszystkim wszechstronne wspieranie działalności artystycznej, kulturalnej, naukowej i informacyjnej opierające się na spuściźnie czasopisma »Przekrój«. Fundacja zostanie zarejestrowana w 2017 roku” – podkreśla Niewiadomski.
Kwartalnik „Przekrój”, liczący 148 stron w formacie 24 na 34 cm, będzie dostępny w ponad 8 tys. punktów sprzedaży – od 19 grudnia 2016 r., w cenie 14,90 zł. Ukazujący się co trzy miesiące magazyn uzupełni strona internetowa, która wystartuje wiosną. Zespół „Przekroju” tworzą zarówno znani i doświadczeni dziennikarze, jak i branżowi debiutanci.
Skład redakcji: wydawca, redaktor naczelny: Tomek Niewiadomski, Redaktor prowadząca: Miłada Jędrysik, Sekretarz redakcji: Ewa Pawlik, Główny rysownik: Marek Raczkowski, Kultura i społeczeństwo: Miłada Jędrysik, Tomasz Stawiszyński, Katarzyna Tyszkiewicz-Borawska, Hanna Zielińska, Nauka: Łukasz Kaniewski, Kultura fizyczna: Wojtek Antonów, Architektura i design: Zygmunt Borawski, Redaktor kreatywny: Karina Piwowarska, Współpraca z zagranicą: Zuzanna Lewandowska, Korekta: Tatjana Krajowska-Kukiel, Sylwia Wodzisławska, Asystent redakcji: Tomasz Wichrowski, Dyrektor artystyczny: Joanna Domańska, Studio graficzne: Bartek Kołdej, Magdalena Chmielewska, Dyrektor wydawniczy: Marta Wardin.
Aktualnie nie mamy ofert pracy.
Dodaj swoją ofertęDo zdobycia jeden egzemplarz audiobooka.
Do zdobycia jeden egzemplarz książki.
Do zdobycia jeden egzemplarz książki.
Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.
Komentarze