14.12.16, 23:07
Przekrój wraca na rynek
„Przekrój” powraca na rynek. Po bardzo długiej przerwie zadebiutuje na rynku jako kwartalnik. Magazyn będzie współpracować m.in. z Markiem Raczkowskim.
W nowej odsłonie „Przekrój” ma być obszernym kwartalnikiem, adresowanym do czytelników ambitnych, ciekawych świata, szukających inspiracji oraz relaksu. To magazyn społeczno-kulturalny, w którym ważną rolę ma odgrywać rozrywka. Trzon pisma tworzą także rozbudowane działy nauki i kultury fizycznej. Jest w nim miejsce dla tekstów poważnych i żartobliwych, krótkich i długich – ilustrowanych przez najlepszych polskich rysowników. „Przekrój” ma zastanawiać się i martwić, śmieszyć, analizować, pocieszać i żartować.
„W Polsce brakuje czasopisma dla ludzi, którzy chcą od gazet czegoś innego niż komercji, szybkiej sensacji i bieżącej polityki” – mówi redaktor prowadząca Miłada Jędrysik, dziennikarka, redaktor i publicystka współpracująca wcześniej m.in. z „Gazetą Wyborczą” i „Tygodnikiem Powszechnym”. "»Przekrój« to propozycja dla tych, którzy chcą poczytać ciekawą gazetę bez konieczności opowiedzenia się po którejś ze stron politycznego sporu. Dla tych, którzy z łezką w oku wspominają dawny »Przekrój« i dla zupełnie nowych czytelników” – dodaje Jędrysik.
W „Przekroju” będzie można znaleźć wywiady z filozofami, pisarzami, artystami, reportaże ukazujące życie ludzi (nie tylko w dużych miastach), artykuły zgłębiające procesy, jakie tym życiem rządzą. „Przekrój” ma uważnie śledzić, co dzieje się w literaturze, filmie, teatrze i sztuce – w Polsce i poza jej granicami. Jak na „Przekrój” przystało, powaga ma przeplatać się z satyrą – w wykonaniu m.in.: Marka Raczkowskiego, kolektywu „Wszystko będzie dobrze” oraz Grzegorza Uzdańskiego i jego „Nowych wierszy sławnych poetów”.
W pierwszym numerze znajdzie się m.in.: próba odpowiedzi na pytanie, jaki naprawdę był legendarny założyciel „Przekroju” Marian Eile, obszerny wywiad z filozof amerykańską Marthą Nussbaum, fragment autobiograficznej powieści Williama Finnegana „Diamentowa góra” (nagrodzonej Pulitzerem w 2016 r.), reportaż o muzycznym życiu Mławy, ilustrowany wywiad z Markiem Raczkowskim (redakcja zadaje pytania, Raczkowski odpowiada rysunkami), porównanie biografii i osobowości słynnych tajnych agentek – Betty Pack i Jeanne Vertefeuille, rozmowę reporterów wojennych: Miłady Jędrysik i Eda Vulliamy’ego, opowieść o tym, jak roboty w roli maklerów zdominowały największe giełdy papierów wartościowych, porady filozoficzne Marcina Fabjańskiego, wybór nieprzetłumaczalnych słów z wielu języków, porównanie praw mechaniki kwantowej i poglądów New Age, analizę sukcesu Andrzeja Bargiela, który wypracował własny styl zdobywania szczytów górskich, fotoreportaż z zimowego surfowania po falach Bałtyku, wyznanie Barbary Hoff, dlaczego kocha modę (choć to trudna miłość), krzyżówki stare i nowe oraz rubrykę „Rozmaitości”, a w niej chociażby komiksy o Filutku i nowe przygody Stanisława z Łodzi.
Nowe teksty i rysunki w „Przekroju” będą uzupełniane materiałami archiwalnymi – często zaskakująco aktualnymi. Redakcji udało się też nawiązać współpracę z dawnymi gwiazdami magazynu: rysownikami Adamem Macedońskim i Kazimierzem Wiśniakiem, fotografem Wojciechem Plewińskim i projektantką mody Barbarą Hoff. Przygotowali oni rysunki i teksty specjalnie do pierwszego numeru reaktywowanego czasopisma.
Lektura „Przekroju” ma przypominać rozmowę przy kolacji w zróżnicowanym towarzystwie, podczas której nie brakuje zarówno poważnych tematów czy kulturalnych sporów, jak i zaskakujących krotochwil – czasem dobry żart lub rysunek mogą powiedzieć więcej niż tysiąc mądrych słów i zgrabnie wydobyć istotę skomplikowanego problemu. „Zachęcamy czytelników, by zatrzymali się na chwilę, spojrzeli na siebie i świat uważniej, z dystansem i humorem” – mówi Tomek Niewiadomski, wydawca i redaktor naczelny pisma.
„Przekrój” ma wyróżniać oryginalna szata graficzna. „Zależało nam na tym, aby nawiązać do estetyki »Przekroju« z czasów Mariana Eilego, dlatego mamy »gęste«, zaskakująco skomponowane strony, pełne drobnych motywów, ramek, belek, strzałek, apli, malutkich rysunków, a do tego trudny w składzie układ czterech szpalt” – mówi Joanna Domańska, dyrektor artystyczny pisma. „Dwie cechy layoutu uważam za wyjątkowe. Po pierwsze, każda strona jest dla nas równocześnie elementem całości i małym dziełem. Po drugie, makieta nie jest czymś zamkniętym i skończonym, a każdy kolejny numer będziemy składać, bazując na charakterystycznych motywach widocznych w pierwszym wydaniu, ale wprowadzając nowe pomysły i zaskakując czytelnika” – dodaje Domańska.
„Powrót »Przekroju« komunikujemy tak, by było to spójne z charakterem samego kwartalnika” – mówi Marta Wardin, dyrektor wydawniczy. „Zaprezentujemy się przez rysunki Zbigniewa Lengrena i Marka Raczkowskiego, ale »Przekrojowo«, czyli w nieoczywisty sposób: animowanego Profesora Filutka i Stanisława z Łodzi zobaczymy już wkrótce w Internecie oraz kinach studyjnych, a w radiu usłyszymy głos Marka Raczkowskiego” – dodaje Wardin.
„Duże znaczenie ma też dla nas opracowanie programu i powołanie Fundacji »Przekroju«, dzięki której stanie się on czymś więcej niż czasopismem” – dodaje Tomek Niewiadomski. „Celem fundacji będzie przede wszystkim wszechstronne wspieranie działalności artystycznej, kulturalnej, naukowej i informacyjnej opierające się na spuściźnie czasopisma »Przekrój«. Fundacja zostanie zarejestrowana w 2017 roku” – podkreśla Niewiadomski.
Kwartalnik „Przekrój”, liczący 148 stron w formacie 24 na 34 cm, będzie dostępny w ponad 8 tys. punktów sprzedaży – od 19 grudnia 2016 r., w cenie 14,90 zł. Ukazujący się co trzy miesiące magazyn uzupełni strona internetowa, która wystartuje wiosną. Zespół „Przekroju” tworzą zarówno znani i doświadczeni dziennikarze, jak i branżowi debiutanci.
Skład redakcji: wydawca, redaktor naczelny: Tomek Niewiadomski, Redaktor prowadząca: Miłada Jędrysik, Sekretarz redakcji: Ewa Pawlik, Główny rysownik: Marek Raczkowski, Kultura i społeczeństwo: Miłada Jędrysik, Tomasz Stawiszyński, Katarzyna Tyszkiewicz-Borawska, Hanna Zielińska, Nauka: Łukasz Kaniewski, Kultura fizyczna: Wojtek Antonów, Architektura i design: Zygmunt Borawski, Redaktor kreatywny: Karina Piwowarska, Współpraca z zagranicą: Zuzanna Lewandowska, Korekta: Tatjana Krajowska-Kukiel, Sylwia Wodzisławska, Asystent redakcji: Tomasz Wichrowski, Dyrektor artystyczny: Joanna Domańska, Studio graficzne: Bartek Kołdej, Magdalena Chmielewska, Dyrektor wydawniczy: Marta Wardin.
Kierownik Działu Komunikacja Społeczna i Promocja
Regionalny Instytut Kultury im. Wojciecha Korfantego | Katowice
Przejdź do ofertySpecjalistka/Specjalista ds. promocji i obsługi widowni
Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera | Warszawa
Przejdź do ofertyStanowisko ds. promocji i komunikacji
Muzeum – Miejsce Pamięci KL Plaszow w Krakowie. Niemiecki nazistowski obóz pracy i obóz koncentracyjny (1942-1945) (w organizacji) | Kraków
Przejdź do ofertyKonferencja Digital Gamechangers — Harbingers Data: 3 października 2024 Miejsce: Muzeum Armii Krajowej im. gen. Emila Fieldorfa „Nila” w Krakowie.
Komentarze