12.01.17, 11:00

MEC: zaledwie sto programów zgromadziło w 2016 r. przynajmniej 5 mln widzów

Fot.: MEC

Jak wynika z analizy MEC, drastycznie spadła liczba programów gromadzących przed telewizorami wielomilionowe widownie. Zaledwie sto programów wyemitowanych w telewizji w 2016 r. przyciągnęło więcej niż 5 mln widzów.


Jeszcze 140 programów w 2015 r., a zaledwie 100 w 2016 r. przyciągnęło w telewizji widownię przekraczającą 5 milionów osób, wynika z analizy MEC na podstawie danych Nielsen (pod uwagę wzięto programy ze wszystkich kategorii poza sportem). Na przestrzeni ostatnich 10 lat liczba programów gromadzących takie audytoria skurczyła się blisko dziewięciokrotnie.

W minionym roku rekordy oglądalności padały podczas meczów z udziałem drużyny narodowej w Euro 2016. Jednak te wyniki – zważywszy na okazjonalny charakter imprezy – nie odzwierciedlają codzienności polskiej telewizji.

Jak podkreśla MEC w analizie, ostatni rok przyniósł znacznie większy spadek liczby „wysokoratingowych” programów niż dwa poprzednie lata. Wcześniej takie spadki następowały w czasie cyfryzacji (lata 2012-2013), która w domostwach bez dostępu do płatnej TV istotnie urozmaiciła oferty telewizyjne.

W 2016 r. dopiero późną jesienią zadebiutowały na multipleksach cztery kolejne stacje, więc nie miały one jeszcze wpływu na rozdrobnienie widowni. Fragmentacji sprzyjały inwestycje konkurentów dużej czwórki – zarówno płatnych (kanały kablowo-satelitarne), jak i naziemnych. Łączny udział TVP1, TVP2, Polsatu i TVN spadł w tym roku w czasie oglądania wszystkich widzów do 41,2 proc. z 43,2 proc. w 2015 r. Spadek ten spowodowała przede wszystkim sytuacja na antenach TVP (łącznie 8 blisko proc. spadku) przy znacznie stabilniejszych udziałach kanałów komercyjnych (Polsat – 1 proc. spadku, TVN – 2 proc. spadku). W grupie komercyjnej (16-49 lat) te trendy zaznaczyły się jeszcze silniej – udział głównych anten TVP stopniał o blisko 10 proc., podczas gdy Polsat utrzymał wynik, a TVN zyskał 3 proc. (źródło: Nielsen).

Postępująca fragmentacja TV, jak podaje MEC, oznacza, że zbudowanie efektywnego zasięgu w kampaniach oznacza dziś konieczność wyemitowania większej liczby GRP. W 2006 r. osiągnięcie 90 proc. zasięgu 1+ w grupie 16-49 lat wymagało 1115 GRP, a w 2016 r. już 1979, czyli o 77 proc. więcej (średnia rynkowa dla trzech tygodni października obu lat).

Komentarze

Powiązane

19.06.24, 07:30
| radio » informacje | telewizja / VOD » informacje | prasa » informacje
Raport Reuters Institute: RMF FM siódmy raz wygrywa ranking mediów cieszących się największym zaufaniem Polaków
Radio RMF FM już po raz siódmy rzędu zajęło pierwsze miejsce w rankingu mediów cieszących się największym zaufaniem Polaków, w badaniu prowadzonym przez Reuters Institute for the Study of Journalism. Co istotne, RMF FM jest liderem tego zestawienia od początku jego istnienia.
18.06.24, 12:44
| telewizja / VOD » informacje
Nie tylko Maciej Dowbor. Robert Janowski także żegna się z Polsatem
W nowym, 21. sezonie muzycznego show „Twoja Twarz Brzmi Znajomo” (Polsat) Robert Janowski nie zasiądzie w fotelu jurorskim.
18.06.24, 11:49
| telewizja / VOD » informacje
Maciej Dowbor kończy pracę w Polsacie
Po 20 latach współpracy, Maciej Dowbor rozstał się z Polsatem. Przez ostatnie dziesięć lat prezenter był współgospodarzem programu „Twoja Twarz Brzmi Znajomo”.
18.06.24, 07:30
| telewizja / VOD » badania rynku
Mecz Polska - Holandia hitem TVP
Ponad 9 mln widzów zgromadził w niedzielę, 16 czerwca br. mecz Polska – Holandia transmitowany na antenach TVP.
17.06.24, 23:38
| telewizja / VOD » informacje
Polsat dementuje: Dorota Gawryluk nie będzie kandydatką w wyborach prezydenckich
Telewizja Polsat wydała oświadczenie dotyczące pogłosek o starcie jej dziennikarzy w wyborach prezydenckich.
14.06.24, 21:30
| telewizja / VOD » seriale
Drużyna A oraz Xena: Wojownicza księżniczka w AXN Black
W czerwcu br. AXN Black pokaże popularne amerykańskie seriale lat 90.: „Drużyna A” i „Xena: Wojownicza księżniczka”.
14.06.24, 11:33
| telewizja / VOD » informacje
Cafe Euro Cast online oraz w Polsat Sport 1
Z okazji piłkarskich Mistrzostw Europy redakcja sportowa Polsatu przygotowała nowy format telewizyjno-internetowy. „Cafe Euro Cast” będzie emitowany od 14 czerwca o godz. 9:00 w każdy dzień meczowy i pomeczowy przez cały czas trwania turnieju w Niemczech.
14.06.24, 06:30
| telewizja / VOD » informacje
Play i Antenna Entertainment poszerzają współpracę. AXN Spin debiutuje w ofercie Play
Play (marka działająna na polskim rynku telekomunikacyjnym) i Antenna Entertainment (właściciel portfolio AXN) odnowili oraz poszerzyli wieloletnią współpracę.
13.06.24, 15:00
| telewizja / VOD » informacje
Jak nas widzą. Program Doroty Wysockiej-Schnepf w TVP Polonia
16 czerwca br. na antenie TVP Polonia zadebiutuje program „Jak nas widzą”, której autorką będzie Dorota Wysocka-Schnepf. Gośćmi formatu będą korespondenci zagranicznych mediów akredytowani w Polsce, eksperci spraw międzynarodowych oraz dziennikarze polonijni.
13.06.24, 13:34
| telewizja / VOD » informacje
Paulina Chylewska, Patryk Ganiek i Dariusz Szpakowski poprowadzą teleturniej piłkarski Mecz w TVP1
Telewizja Polska z okazji Mistrzostw Europy w piłce nożnej przygotowała show piłkarski „Mecz – teleturniej piłkarski”, którego gospodarzami będą Paulina Chylewska, Patryk Ganiek oraz Dariusz Szpakowski.
Subskrybuj RSS działu telewizja / VOD: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 31.08.24

Portalmedialny.pl ponownie udostępnił możliwość uczestniczenia w konkursach organizowanych przez wydawcę.

do 18.07.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 18.07.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.

12-14 czerwca 2024 r. w Długopolu.