24.04.17, 08:00

Rynek reklamy dóbr luksusowych znów w górę

Fot.: Pixabay, licencja otwarta

Według najnowszej prognozy agencji mediowej Zenith w 2017 roku globalne wydatki na reklamę dóbr luksusowych wzrosną o 2,9 proc. Oznacza to odbicie rynku, który w ubiegłym roku skurczył się o 0,5 proc. W 2018 prognozowany jest dalszy wzrost – o 3,9 proc. Jego liderami będą reklamodawcy w USA, Chinach i Japonii – 80 proc. wzrostu wydatków na reklamę dóbr luksusowych będzie pochodzić właśnie z tych rynków.

To już trzecia edycja publikowanego co roku przez Zenith raportu Luxury Advertising Expenditure Forecasts. Raport analizuje wydatki na reklamę luksusowych samochodów, perfum, kosmetyków, ubrań, akcesoriów, zegarków i biżuterii. Prezentowane w nim dane pochodzą z 23 światowych rynków: Australii, Brazylii, Chin, Francji, Hiszpanii, Holandii, Hong-Kongu, Japonii, Kolumbii, Korei Południowej, Malezji, Meksyku, Niemiec, Peru, RPA, Rosji, Singapuru, Szwajcarii, Tajwanu, USA, Wielkiej Brytanii, Włoch i Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

Według raportu Bain & Company’s Luxury Goods Worldwide Market Study, Fall-Winter 2016, w 2016 r. na rynku dóbr luksusowych panował zastój. Był to pierwszy rok od 2009, w którym nie odnotowano wzrostu wydatków konsumenckich na te produkty. Przyczyną był spadek liczby turystów po serii zamachów terrorystycznych w Europie oraz niższe wydatki turystów na zakupy (szczególnie dotyczy to turystów z Chin). Wszystkie te czynniki doprowadziły do spadku wydatków na reklamę dóbr luksusowych o 0,5 proc. w 2016 r.

Podczas prognozowanego w 2017 r. i 2018 r. ożywienia rynku reklamy dóbr luksusowych, najszybciej rosnącymi regionami będą region Europy Wschodniej (wzrośnie średnio o 10 proc. rocznie), Ameryka Łacińska (5 proc. rocznie), Ameryka Północna i region Azji i Pacyfiku (po 4 proc. rocznie). Natomiast w regionach Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej z powodu niestabilnej sytuacji politycznej i spadku cen ropy wydatki na reklamę luksusowych produktów będą nadal spadać, średnio o 6 proc. rocznie.

Segment reklamy dóbr luksusowych rośnie wolniej niż cały rynek reklamowy na świecie. W latach 2013-2016 na analizowanych w raporcie Zenith 23 rynkach wydatki na reklamę luksusowych towarów rosły średnio o 0,7 proc. rocznie. W tym samym okresie globalny rynek reklamowy rósł średnio o 4,8 proc. rocznie. Choć analitycy Zenith spodziewają się, że w latach 2016-2018 tempo wzrostu wydatków na reklamę produktów luksusowych przyśpieszy do średnio 3,4 proc. rocznie, to nadal ten segment rynku będzie rósł z dynamiką niższą niż prognozowana dla globalnego rynku reklamowego (średnio 4,4 proc. rocznie do 2018 roku).

Luksus "ogólnodostępny" napędza wzrost
Dobra luksusowe można podzielić na: wysoce luksusowe (zegarki, biżuteria, moda i akcesoria) oraz dobra luksusowe ogólnodostępne (samochody, perfumy i kosmetyki). Choć dobra wysoce luksusowe to najbardziej znane, ikoniczne marki, to na reklamę ogólnodostępnych dóbr luksusowych reklamodawcy wydają najwięcej − w 2016 było to aż 74 proc. z całości wydatków na reklamę dóbr luksusowych, o 0,7 proc. więcej niż rok wcześniej. W tym czasie wydatki na reklamę dóbr wysoce luksusowych spadły o 3,9 proc.

Ten trend utrzyma się do 2018 roku. Według prognozy Zenith, to właśnie wydatki na reklamę ogólnodostępnych dóbr luksusowych spowodują przyśpieszenie na tym rynku rosnąc o 3,7 proc. w 2017 i o 4,6 proc. w 2018 r., podczas gdy wydatki na reklamę wysoce luksusowych dóbr wzrosną o 0,8 proc. w 2017 r. i o 1,6 proc. w 2018 r.

Internet wyprzedzi prasę, stając się w 2018 r. głównym medium dla reklamy luksusowych produktów
Prasa jest obecnie głównym medium dla reklamy produktów luksusowych. W 2016 udział prasy w sumie wydatków na reklamę dóbr luksusowych wyniósł 32,7 proc., udział telewizji – 31,3 proc., a internetu – 25,8 proc. Jednak większość nowych wydatków na reklamę dóbr luksusowych trafia już do internetu. Według prognozy Zenith w latach 2016-2018 87 proc. nowych wydatków na reklamę dóbr luksusowych będą stanowiły wydatki na reklamę online. Do 2018 r. internet stanie się najważniejszym medium dla reklamy tych produktów, z udziałem w media mixie na poziomie 30,6 proc. Na drugim miejscu uplasuje się telewizja, do której trafi 29,9 proc. budżetów reklamowych, a tuż za nią prasa z udziałem 29,7 proc.

Mimo to prasa pozostanie dla reklamy produktów luksusowych ważnym medium, ważniejszym niż dla całego rynku reklamy – w 2018 r. wydatki na reklamę w prasie będą stanowiły 13,8 proc. sumy globalnych wydatków na reklamę, wobec 16,7 proc. w 2016 r.

Wzrost wydatków na reklamę luksusowych produktów w internecie odbywa się głównie za sprawą reklamy dóbr luksusowych ogólnodostępnych. Domeną reklamy wysokiego luksusu pozostaje prasa i ta sytuacja nie zmieni się w najbliższych latach. W 2016 roku do prasy trafiło 73 proc. wydatków na reklamę dóbr wysoce luksusowych, w 2018 r. będzie to 70 proc..

Komentarze

Powiązane

21.06.24, 17:00
| reklama & PR » informacje
Agencja Good One PR członkiem ZFPR
Do Związku Firm Public Relations dołączyła agencja Good One PR. To kolejna firma, która będzie współpracować z ZFPR na rzecz kształtowania profesjonalnego środowiska public relations w Polsce.
21.06.24, 16:32
| reklama & PR » informacje
Galaretkami WINIARY bohaterkami kampanii digitalowej
Marka Winiary w okresie letnim w którym wzrasta dostępność sezonowych owoców, promuje swoje galaretki.
21.06.24, 15:04
| reklama & PR » informacje
Ewa Swoboda ambasadorką NEONAIL
Ewa Swoboda - obecnie wicemistrzyni świata w biegu na dystansie 60 metrów, została ambasadorką marki NEONAIL.
21.06.24, 13:46
| reklama & PR » ludzie
Bartłomiej Chmiel jako Account Manager dołącza do Open Mobi
Z początkiem kwietnia br., Bartłomiej Chmiel dołączył do agencji digitalowej Open Mobi. Na stanowisku Account Managera będzie odpowiadał za obszar pozyskiwania klientów z branży e-commerce.
21.06.24, 11:02
| reklama & PR » informacje
Change Serviceplan i Media Republic z nową kampanią Maślanki Mrągowskiej Tyle dobra
Maślanka Mrągowska powraca z nową kampanią pod ideą kreatywną “Tyle dobra”, w nowej, odświeżonej formule. Działania przygotowane przez należącą do Group One agencję Change Serviceplan obejmują kampanię telewizyjną, digitalową, akcje konsumenckie i współpracę z influencerami.
21.06.24, 09:22
| reklama & PR » informacje
Nowa kampania Bułeczek Mlecznych Dan Cake skierowana do nowych grup docelowych
Wystartowała kampania Bułeczek Mlecznych Dan Cake. Tym razem marka postawiła na nowe grupy docelowe i konteksty spożywania swoich produktów. Oprócz konkursowej aktywacji konsumenckiej zaplanowane są m.in. aktywności w środowiskach gamingowych, współprace z influencerami, kampania DOOH oraz działania w digitalu.
21.06.24, 06:30
| reklama & PR » informacje | kultura » film
Agencji K+Group odpowiada za promocję filmu Rodzina Treflików
Trefliki, bohaterowie serialu animowanego „Rodzina Treflików”, w listopadzie br. trafią na wielki ekran. Szczegóły świątecznej produkcji zostaną ujawnione dwa miesiące przed premierą, ale już teraz rozpoczynają się działania związane z kinowym debiutem Treflikowych bohaterów. Za działania związane z promocją filmu będzie odpowiedzialna agencja K+Group.
20.06.24, 21:30
| reklama & PR » ludzie
Michał Fortowski awansował w Multikino Media
W maju br. Michał Fortowski awansował na stanowisko Partnership Managera w Dziale Sprzedaży Korporacyjnej Biura Reklamy Multikino Media.
20.06.24, 20:30
| reklama & PR » ludzie
Ewelina Czuba Dyrektorem Rozwoju i Sprzedaży Wideo w Grupie ZPR Media
Ewelina Czuba objęła stanowisko Dyrektora Rozwoju i Sprzedaży Wideo w Grupie ZPR Media. Odpowiedzialna będzie za zarządzanie zespołem sprzedaży, realizację planów sprzedażowych i strategii Grupy ZPR Media, a także za budowanie relacji biznesowych z kluczowymi klientami i domami mediowymi.
20.06.24, 16:30
| reklama & PR » informacje
Marka Chantarelle wybiera Agencję PR Get in Touch
10 czerwca br., butikowa Agencja PR Get in Touch rozpoczęła współpracę z marką kosmetyków Chantarelle.
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 31.08.24

Portalmedialny.pl ponownie udostępnił możliwość uczestniczenia w konkursach organizowanych przez wydawcę.

do 18.07.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 18.07.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.

12-14 czerwca 2024 r. w Długopolu.