01.08.17, 12:00
Mindshare Polska zbadał skuteczność product placementu
Samochody, żywność i kosmetyki do pielęgnacji ciała wiodą prym wśród kategorii produktów najefektywniej lokowanych w programach telewizyjnych i filmach. Product placement buduje przede wszystkim świadomość tych marek czy produktów, które wcześniej nie były znane konsumentom – wynika z badania LIVE Panel, zrealizowanego przez GroupM na reprezentatywnej grupie polskich internautów.
Zrealizowane badanie miało na celu m.in. określenie roli, jaką odgrywają poszczególne źródła informacji nt. marek i produktów w percepcji widzów, oglądających telewizję przynajmniej raz w miesiącu. Blisko 1/3 respondentów wskazała, że product placement zachęca do spróbowania lub kupienia czegoś po raz pierwszy, niewiele mniej – 1/4 badanych – wskazało z kolei lokowanie produktu, jako źródło informacji o nowych markach i produktach, których dotychczas nie znali. Dla 18 proc. widzów zobaczenie w filmie czy programie telewizyjnym danej marki lub produktu stanowi przypomnienie i zachętę do ponownego zakupu.
„Product placement jest skuteczną formą reklamową pozwalającą na wyjście z bloku reklamowego, czy też ograniczeń ustaw sponsoringowych. Poza kwestiami świadomościowymi – ważne jest także porównanie kosztów takiego formatu. Często może być to efektywna alternatywa dla klasycznych form spotowych, pozwalająca jednocześnie na dużo ciekawsze pokazanie produktu i jego zalet, funkcjonalności” - komentuje Anna Bieńkowska, Director Client Leadership w Mindshare.
Co ciekawe, przez respondentów, którzy kupili daną kategorię w ciągu ostatniego roku, najbardziej „zauważanymi” w programach telewizyjnych i filmach kategoriami produktów są: samochody, żywność oraz produkty do pielęgnacji ciała oraz włosów. 63 proc. respondentów zwróciło w ostatnim czasie uwagę na lokowanie aut, zaś 62 proc. na product placement produktów z kategorii żywność i kosmetyki do pielęgnacji ciała i włosów.
Wyniki badania wskazują także, że lokowanie produktów w programach telewizyjnych i filmach jest dla części konsumentów oglądających telewizję pomocne w wyborze żywności oraz produktów dla dzieci. 37 proc. badanych, którzy kupili daną kategorię produktową w ciągu ostatniego roku, wskazało product placement jako ważny w podejmowaniu decyzji o zakupie żywności, zaś 1/3 badanych product placement pomaga dokonywać wyboru produktów dla dzieci, produktów gospodarstwa domowego oraz gier wideo i konsoli do gier.
Dane pochodzą z badania ilościowego LIVE Panel zrealizowanego przez GroupM metodą CAWI na reprezentatywnej grupie 5037 dorosłych polskich internautów.
Kierownik Działu Komunikacja Społeczna i Promocja
Regionalny Instytut Kultury im. Wojciecha Korfantego | Katowice
Przejdź do ofertyStanowisko ds. promocji i komunikacji
Muzeum – Miejsce Pamięci KL Plaszow w Krakowie. Niemiecki nazistowski obóz pracy i obóz koncentracyjny (1942-1945) (w organizacji) | Kraków
Przejdź do ofertySpecjalistka/Specjalista ds. promocji i obsługi widowni
Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera | Warszawa
Przejdź do ofertyOd wirtualnej rozrywki i (nie)etycznych zagrywek w marketingu po historie opowiedziane za pomocą liczb. Ruszyły zapisy na pierwszy tej jesieni webinar w ramach cyklu DIMAQ Voice.
Komentarze