22.12.17, 17:00

Zakupy świąteczne 2017: średnio 190 zł Polacy wydadzą na prezenty w e-sklepach

Fot.: Pixabay.com, licencja otwarta

Polacy coraz chętniej korzystają z internetu podczas robienia świątecznych zakupów. Respondenci, którzy wzięli udział w badaniu firmy doradczej Deloitte „Zakupy świąteczne 2017” zadeklarowali, że 42 proc. budżetu przeznaczonego na prezenty pozostawią w sklepach internetowych. W sklepach online Polacy kupują głównie sprzęt elektroniczny, gry komputerowe oraz filmy. W sklepach tradycyjnych wciąż jednak wolą kupować artykuły spożywcze, w tym także słodycze oraz kosmetyki i perfumy.

Uczestnicy badania, w którym wzięło udział dziesięć europejskich krajów, byli pytani o wagę internetowych zakupów w ich tegorocznym świątecznym koszyku. W tym roku na prezenty internauci chcą wydać średnio 451 zł, czyli około 51 proc. całego świątecznego budżetu.

Aż 42 proc. środków, czyli niespełna 190 zł, przeznaczonych na prezenty ma zostać wydanych w tym roku w sklepach internetowych. „To o 5 p.p. więcej niż rok wcześniej. Co ciekawe aż 38 proc. Polaków w ogóle nie kupi prezentów w sklepach stacjonarnych. W stosunku do ubiegłego roku to wzrost o 4 p.p. Polska znajduje się w czołówce krajów, w których konsumenci będą kupować prezenty w internecie. Wyższy odsetek uzyskały Holandia, Niemcy i Wielka Brytania. W tym ostatnim kraju klienci wydadzą ponad 50 proc. budżetu na prezenty w kanałach on-line” – komentuje Wojciech Górniak, Dyrektor w dziale Konsultingu, Lider obszaru Strategii i Transformacji Cyfrowych Deloitte.

Sieć jest dla internautów kopalnią pomysłów prezentowych. Inspiracji szuka tam aż 53,5 proc. Polaków. Po Grecji i Włoszech jest to trzeci najwyższy wynik w ankietowanych krajach. Pomysłów w sklepach tradycyjnych poszukuje z kolei 38 proc. respondentów z Polski. Niższy wynik osiągnęli jedynie Brytyjczycy. W internecie szukamy przede wszystkim pomysłów na prezenty technologiczne (65,5 proc.) i filmowe (62,9 proc.). W sklepach tradycyjnych szukamy pomysłów na prezenty w kategorii żywność i napoje (52,7 proc.) oraz upominki do domu (41,9 proc.).

Badani w internecie korzystają przede wszystkim z wyszukiwarek. W ten sposób prezentów szuka ponad 60 proc. badanych Polaków. Na drugim miejscu znalazły się strony konkretnych produktów lub marek (51,4 proc.), a na trzecim strony z kuponami i zniżkami, na które wskazało 46,9 proc. respondentów. Niewiele mniej ankietowanych (46,4 proc.) wymieniło sklepy internetowe, które mają również oddziały stacjonarne.

Polacy, podobnie jak mieszkańcy pozostałych badanych krajów, używają social media nie tylko, jako platformy do kontaktu ze znajomymi, ale również, jako wyszukiwarki produktów, które rozważamy jako prezenty dla najbliższych. Na tę funkcję zwraca uwagę aż 65,9 proc. respondentów. W mediach społecznościowych Polacy szukają również inspiracji (62,6 proc.) oraz obserwujemy komentarze i rekomendacje innych użytkowników (60,5 proc.).

Aż 52 proc. Polaków pytanych, co zrobią, jeśli prezentu nie znajdą w sklepie tradycyjnym, odpowiedziało, że poszuka go w internecie. Pod tym względem Polska osiągnęła drugi wynik wśród analizowanych państw. Z kolei 35 proc. z nas będzie szukać w takiej sytuacji prezentu w innym sklepie stacjonarnym, co jest drugim najniższym wynikiem wśród przebadanych państw.

Coraz częściej zakupów internetowych Polacy dokonują nie tylko za pośrednictwem komputera czy laptopa, ale również smartfonu lub tabletu. Co piąty Polak deklaruje, że planuje robić bożonarodzeniowe podarunki za pośrednictwem smartfonu. W ubiegłym roku odsetek ten wynosił 13 proc.

Jak badani zamierzają płacić za prezenty bożonarodzeniowe? Wszystko zależy od tego, gdzie będą kupowane. W sklepach stacjonarnych Polacy zamierzają płacić przede wszystkim gotówką, tę metodę płatności wybierze aż 59,2 proc. ankietowanych. „Pod tym względem Polacy są tradycjonalistami. Kartami debetowymi zapłaci 47,7 proc. badanych. Gotówka jeszcze bardziej popularna niż w Polsce, jest w Rosji i Niemczech, gdzie za prezenty zapłaci odpowiednio 65,5 i 73,1 proc. badanych. Z kolei na drugim biegunie znajdą się Holendrzy, gdzie jedynie 36,5 proc. respondentów wyjmie z portfela gotówkę, by zapłacić nią za prezenty” – mówi Mateusz Gordon, Lider Strategii Omnikanałowej Deloitte.

Najpopularniejszą formą płacenia za prezenty w sklepach internetowych będą w tym roku w Polsce portfele elektroniczne (np.: Pay Pal, Skrill, Android Pay). Wybierze je 28,1 proc. badanych. Oprócz Polski równie chętnie wybiorą je Niemcy i Hiszpanie. Kartą debetową będzie płacić niewiele mniej ankietowanych, bo 26,9 proc., a kartą kredytową 24,1 proc.

Dzięki dynamice wzrostu wydatków w kanałach online o 8,6 proc., wzrost całkowitych wydatków na prezenty wyniesie 3,4 proc. Tym samym Polska jest jednym z badanych krajów, w których klienci przesuwają swoje wydatki z kanałów offline do online, powodując jednocześnie wzrost całkowitej wartości wydatków na prezenty.

Do zakupów online najbardziej przekonuje Polaków dowolność pory dnia, w której możemy je robić (75 proc.), jak również dostawa do domu (70 proc.). Z kolei za największą zaletę zakupów tradycyjnych uważamy możliwość uzyskania fachowej porady od sprzedawcy (78 proc.), to że swoje zakupy otrzymujemy do ręki (77 proc.) oraz ochrona danych osobowych (71 proc.).

Podczas zakupów bożonarodzeniowych sprzedawcy powinni walczyć o klienta we wszystkich kanałach sprzedaży. Polacy oczekują przede wszystkim niższych cen, na które wskazało 63,9 proc. ankietowanych i możliwości wymiany i reklamacji, które są istotne dla ponad 41 proc. Polaków. Równie ważne są dostawa zamówionych produktów do domu oraz elastyczne godziny otwarcia” – mówi Mateusz Gordon.

Komentarze

Powiązane

24.09.23, 15:41
| internet » informacje
Gazeta.pl organizuje przedwyborczą debatę. Sztav PiS nie odpowiedział na zaproszenie
W poniedziałek, 25 września br., o godzinie 19:00 na stronie głównej portalu Gazeta.pl odbędzie się debata z udziałem przedstawicieli ogólnopolskich komitetów wyborczych. Debatę poprowadzi Karolina Hytrek-Prosiecka.
21.09.23, 17:45
| prasa » informacje | internet » informacje
Wczytaj się. Nie daj sobą manipulować. Kampania promująca treści i subskrypcję Wyborcza.pl
21 września br. ruszyła kampania zachęcająca do korzystania z rzetelnych źródeł informacji i czytania treści przygotowywanych przez dziennikarki i dziennikarzy “Wyborczej”.
20.09.23, 08:30
| internet » informacje
Serwis VIBEZ realizuje kampanię #MamWpływ wspólnie z mediami z Litwy, Bułgarii, Chorwacji i Rumunii
Redakcja serwisu VIBEZ otrzymała grant Komisji Europejskiej na realizację międzynarodowego projektu Be Active, Be Your Change! W jego ramach prowadzona jest kampania społeczna #MamWplyw. Projekt powstaje w partnerstwie z mediami z Litwy, Bułgarii, Chorwacji i Rumunii i potrwa do września 2024 r.
19.09.23, 18:39
| internet » informacje
#debatakobiet w Wirtualnej Polsce. Przedwyborcza debata znów bez PiS
We wtorek, 26 września br., o godz. 19:30 Wirtualna Polska przeprowadzi przedwyborczą #debatękobiet. Do udziału w programie na żywo zostały zaproszone kandydatki wszystkich ogólnopolskich komitetów wyborczych.
18.09.23, 14:43
| radio » informacje | internet » informacje
Onet uruchomił Radio Onet na wybory
Ruszyło Radio Onet z codzienną ramówką przygotowaną specjalnie z okazji nadchodzących wyborów parlamentarnych. Portal przygotował również serwis wyborczy, a także codzienny newsletter wyborczy.
14.09.23, 14:11
| radio » informacje | internet » informacje
Blaski i cienie. Anna Gacek z nowym podcastem w Audiotece
Po audycji „Sweet Teens”, Anna Gacek powraca na łamy Audioteki z nowym podcastem. W premierowym projekcie będzie przybliżać słuchaczom autobiografie osób z pierwszych stron gazet. Każdy odcinek to jedna książka, jeden życiorys, jedna dobrze opowiedziana historia.
13.09.23, 19:00
| internet » informacje
Co drugi nastolatek czerpie wiedzę o finansach z TikToka i YouTube’a
Wyniki badania zrealizowanego na zlecenie Santander Bank Polska pokazują, że nastolatkowie nisko oceniają swoją wiedzę na temat finansów.
12.09.23, 21:15
| internet » informacje
Onet Rano Finansowo powered by BI. Mikołaj Kunica i Marcin Lis gospodarzami nowego formatu Onetu i Business Insider Polska
W ofercie platformy Onet znajdzie się program „Onet Rano Finansowo powered by BI”. To propozycja programowa w ramach formatu „Onet Rano”. Odcinki programu, który przygotowuje redakcja Business Insider Polska, będą emitowane w każdą środę o godz. 10.00.
12.09.23, 12:07
| internet » informacje
Nowa odsłona strony głównej serwisu Medonet.pl
Z początkiem września 2023 r. na stronie głównej Medonet.pl wprowadzono nowy wygląd, który oprócz bardziej przejrzystej nawigacji, oferuje lepszą ekspozycję personalizowanych treści dla użytkowników i reklamodawców.
12.09.23, 06:00
| internet » ludzie
Krzysztof Majak nowym zastępcą redaktora naczelnego Onetu
Krzysztof Majak zostanie zastępcą redaktora naczelnego Onetu, a Piotr Markiewicz będzie nowym szefem strony głównej
Subskrybuj RSS działu internet: rss
Oferty pracy

Specjalista/specjalistka ds. marketingu

Muzeum Getta Warszawskiego | Warszawa

Przejdź do oferty
Konkursy
do 01.11.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 28.10.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 27.10.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.