13.02.18, 09:00
Monika Wojdyga-Makowska: Nasze produkcje pokazują świat niepełnosprawności z ich perspektywy
Rozmowa z Moniką Wojdyga-Makowską, szefową Super Polsat.
Kuba Wajdzik: Super Polsat zastąpił w ofercie NTC Polsat Sport News. Rozumiem, że kanał ma być uzupełnieniem oferty Grupy na rynku?
Monika Wojdyga-Makowska: Stacja jest pierwszym kanałem na rynku, którego ramówka jest w zdecydowanej większości dostosowana do odbioru przez osoby niepełnosprawne z dysfunkcją narządu wzroku i słuchu. W ofercie można znaleźć audycje z zakresu szeroko pojętej rozrywki; teleturniej, reality show, sport, filmy polskiego i światowego kina, bajki dla dzieci, seriale oraz tematy bliskie osobom niepełnosprawnym. Pomimo tak dużej konkurencji na rynku zdecydowaliśmy się na uruchomienie Super Polsatu, ponieważ jesteśmy przekonani, że widz poszukuje zarówno sprawdzonych już i nowych propozycji programowych.
KW: Super Polsat to kanał dostosowany do obioru przez osoby z dysfunkcjami narządu wzroku i słuchu. Ile docelowo takich programów będzie w ofercie kanału?
MWM: Super Polsat to stacja, której już około 90 proc. treści programowych jest dostosowane do odbioru przez osoby niepełnosprawne z dysfunkcjami narządu wzroku i słuchu. Dodatkowo w swoich produkcjach poruszamy tematy niepełnosprawności lub walki z chorobami. Nasze produkcje pokazują świat niepełnosprawności z ich perspektywy. Pokazujemy siłę woli, walki i ich rozwoju. Od osób niepełnosprawnych możemy się wiele nauczyć.
KW: Rozumiem, że w dużej mierze Państwa działalność można określić jako „misyjna”?
MWM: My po prostu traktujemy ludzi niepełnosprawnych tak samo jak innych naszych widzów, czyli podajemy ofertę programową odpowiednio dostosowaną do odbiorcy. Oczywiście poprzez nasze produkcje, np. program „SuperLudzie” chcemy pokazać społeczeństwu, że niepełnosprawni to bardzo często osoby godne naśladowania. Nie poddają się w walce o zamierzony cel, mają dużo więcej cierpliwości i uśmiechu niż zdrowy człowiek. Chcemy przełamać barierę pomiędzy zdrowym a niepełnosprawnym.
KW: Problemy ludzi niepełnosprawnych pojawiają się rzadko w mediach, nawet na antenach publicznych mediów. Jeśli już to raczej w przypadku ich problemów. A Super Polsat przedstawia serię dokumentalną „SuperLudzie" o zupełnie innym nastawieniu…
MWM: Marzył mi się właśnie taki program, jaki udało nam się wyprodukować. Nie chciałam kolejnego programu o nieszczęściu ludzi niepełnosprawnych, tym bardziej, że nikt nie lubi współczucia, z którego nic nie wynika i w efekcie człowiek ze swoim problemem zostaje sam. Chciałam pokazać ludzi niepełnosprawnych z innej perspektywy. „SuperLudzie”, jak mówi sam tytuł, to program o niepełnosprawnych niezwykłych ludziach. Oni kochają wyzwania, pokonywanie własnych słabości, kochają to co robią i dają nam nadzieję. Często w redakcji mówimy, że program powinien mieć podtytuł "jak oni to robią ?", a druga myśl, która przychodzi do głowy, to, jeżeli bohaterowie programu potrafią żyć w ten sposób, to my możemy tylko się od nich uczyć, gdyż nasze problemy wydają się drobnostką. Chciałabym, aby widzowie również tak to postrzegali.
KW: W listopadzie br. na antenie Super Polsat zadebiutował teleturniej „Joker”. Moda na teleturnieje na polski rynek powróciła na dobre?
MWM: Wyniki oglądalności potwierdzają, że polski widz uwielbia teleturnieje. Sprawdza się to również w przypadku „Jokera”. Jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników jakie osiąga. Format pochodzi z Turcji, z powodzeniem jest realizowany również we Francji. Pierwszy sezon programu składa się z czterdziestu odcinków, a produkujemy go wspólnie z firmą ATM.
KW: Super Polsat wystartował na początku roku i już notuje niezłe wyniki. W tym czasie nowe stacje, które pojawiły się w ofercie Naziemnej Telewizji Cyfrowej, nie zbliżyły się nawet do wyników Super Polsat. Skąd tak dobre zatem wyniki kanału?
MWM: Zasięg i oferta programowa. Proszę pamiętać, że jest ona bogata. Oferujemy widzom informacje, sport (również transmisje na żywo), bajki dla dzieci, filmy, seriale, koncerty (także na żywo), teleturnieje oraz szeroko pojętą rozrywkę.
KW: Jakie są dalsze plany programowe kanału?
MWM: Przede wszystkim dążymy do tego, żeby niemal cała oferta programowa była nadawana z udogodnieniami dla osób niepełnosprawnych. Pracujemy też nad uatrakcyjnieniem oferty i na pewno nasi widzowie będą mieli wiele powodów, aby nas oglądać.
KW: Dziękuję za rozmowę.
Konferencja Digital Gamechangers — Harbingers Data: 3 października 2024 Miejsce: Muzeum Armii Krajowej im. gen. Emila Fieldorfa „Nila” w Krakowie.
Komentarze