19.02.18, 23:40

Mariusz Pełechaty: Wykorzystywanie chatbotów zwyczajnie się opłaca

Mariusz Pełechaty
Fot.: archiwum rozmówcy

O idei chatbotów, wrocławskim chatbocie, a także o ich marketingowych możliwościach. Rozmowa z Mariuszem Pełechatym, dyrektorem kreatywnym w KODA Bots.

Kuba Wajdzik: Pretekstem do naszej rozmowy było niewątpliwie uruchomienie chatbota – pierwszego w Polsce całodobowego punktu informacji turystycznej we Wrocławiu. Zacznijmy jednak od historii chatbotów. Gdzie zostały na świecie wykorzystane pierwsze tego typu aplikacje i jak to w Polsce wyglądało?
Mariusz Pełechaty: Świat zna ideę chatbotów od kilkudziesięciu lat, ale dopiero dwa lata temu zrobiło się o nich naprawdę głośno. Wszystko za sprawą Marka Zuckerberga, który „wpuścił” je do Messengera, komunikatora, z którego korzystają setki milionów ludzi na całym świecie. To sprawiło, że właściwie z dnia na dzień część z tych osób otrzymała do testów pierwsze chatboty, a kolejne marki zaczęły się zastanawiać nad wypróbowaniem tego rozwiązania w swoich działaniach komunikacyjnych. Stąd w Polsce – tak jak na całym świecie – pojawiły się firmy, które na podstawie wytycznych od Facebooka tworzą chatboty, w tym także i my.

KW: Chatboty są coraz chętniej na naszym rynku wykorzystywane. Jak narodził się wrocławski pomysł na wykorzystanie nowoczesnej techniki w służbie promocji miasta?
MP: Wrocław ma ogromne szczęście do zdolnych ludzi i pasjonatów, którym zależy na jak najlepszym wizerunku ich miasta. Kilka lat temu, w ramach Europejskiej Stolicy Kultury, powstał portal visitwroclaw.eu, który miał podpowiadać turystom co ciekawego dzieje się w mieście, co warto zobaczyć, dokąd pójść itd. Wrocław od dawna jest dużym, nowoczesnym europejskim miastem z ogromnym zapleczem technologicznym. W efekcie szuka innowacyjnych pomysłów na promocję. I tak pojawiła się propozycja przygotowania chatbota, z którą zwrócili się do nas Paweł Bielecki i Tomek Kudła z be frank! – kreatywnej grupy, pracującej m.in. dla Miasta Wrocław właśnie nad projektem VisitWroclaw.eu.

KW: Jakie są najważniejsze funkcje wrocławskiego chatbota?
MP: Wrocławski chatbot jest interaktywnym mikro serwisem www. „zamkniętym” w oknie dialogowym popularnego komunikatora. Nie trzeba pobierać żadnej aplikacji ani wyszukiwać adresu strony w przeglądarce. Jeśli raz rozpoczniemy z nim rozmowę – pojawi się na liście naszych kontaktów w Messengerze. Jeśli natomiast wyrazimy zgodę na otrzymywanie powiadomień, będzie się zachowywał jak aplikacja mobilna i co jakiś czas wyśle nam notyfikacje na tematy, które oznaczyliśmy jako interesujące. Jest zawsze aktualny i spójny z treściami na stronie VisitWroclaw.eu. Warto w każdy piątek zajrzeć do niego, by dowiedzieć się dlaczego powinno się odwiedzić Wrocław, lub wyjść z domu jeśli mieszka się w stolicy Dolnego Śląska.

KW: Co było największym wyzwaniem przy pracy nad wrocławskim chatbotem?
MP: Visitwroclaw.eu nie jest projektem komercyjnym. Nie możemy wprowadzić kilku funkcji, które uczyniłyby korzystanie z niego – jeszcze bardziej użytecznym. To portal publiczny, ma charakter informacyjny, a nie biznesowy i – również oceniając go – warto o tym szczególe pamiętać.
Inną kwestią jest poznanie docelowego odbiorcy. To bardzo angażujące zajęcie. Ze względu na pytania, które może zadać użytkownik i zaplanowanie różnych odpowiedzi, biorąc pod uwagę porę dnia, dzień tygodnia lub wiek użytkownika.

KW: Jak długo powstawał wrocławski chatbot?
MP: To nie był projekt „na deadline”. Kilka miesięcy twórczych działań można by zebrać w kilkanaście dni intensywnej pracy.To, co w tej chwili można zobaczyć pod linkiem https://www.messenger.com/t/visitwro stanowi dopiero pierwszą wersję chatbota - jeszcze bez dodatkowych wersji językowych i planowanych przez nas atrakcji. Wierzymy, że przed rozpoczęciem wysokiego sezonu turystycznego pokażemy światu to, co mamy w planach, o których aktualnie jeszcze nie możemy rozmawiać.

KW: Czy chatboty to niedaleka przyszłość wszelakich biur obsługi?
MP: Chatbot dla VisitWroclaw.eu został jednogłośnie uznany za najlepszą „aplikację mobilną” roku 2017 w konkursie branży turystycznej Róże Regionów. Nagroda nie potwierdza jednak, że narzędzie jest rozwiązaniem perfekcyjnym. To świetny pomysł, który wdrożyliśmy i naturalne, dobrze odbierane świadectwo ogólnoświatowych trendów. Przez wiele lat odpowiadałem za komunikację w mediach społecznościowych dla największych marek obecnych na polskim rynku. Zarządzałem zespołem, który w jednym momencie prowadził dziesiątki konwersacji na Facebooku, Twitterze czy forach internetowych. Poczułem wtedy na własnej skórze, że warto by tą niepotrzebną pracę zautomatyzować. I to właśnie po części robimy. A każda firma w branży, która wymaga kontaktu z użytkownikiem, jest naszym potencjalnym klientem. Oczywiście branże są różne, a ludzie zadają rozmaite pytania, ale te z kolei w większości się powtarzają. Jeśli mamy sposób, by szybko i automatycznie udzielić na nie odpowiedzi – warto z niego skorzystać.

KW: Czy marketingowo odkryliśmy już wszystkie możliwości chatbotów?
MP: Pojawiły się pierwsze jaskółki. Są rozwiązania zarówno bardziej użyteczne i efektowne, jak i te mniej. Trend conversational commerce nieśmiało wchodzi na polski rynek. Jesteśmy gotowi go obsłużyć. Wciąż spotykamy się z marketerami, agencjami reklamowymi, domami mediowymi, dostarczając im wiedzy i pomysłów na to, czego powinny spróbować, jak angażować użytkowników, jakich treści im dostarczać i jak sprawniej rozwiązywać ich problemy. Firmy technologiczne prześcigają się w dostarczaniu rozwiązań AI, co w przyszłości będzie miało wpływ na to jak chatboty będą uczyły się i odpowiadały. To czego dziś najbardziej brakuje na rynku, a czym jesteśmy najlepsi, to kreatywne strategie dotyczące tego jak działać i komunikować się w ramach Messenger marketingu, by osiągać założone cele.

KW: Zapewne każdy czytający naszą rozmowę chciałby zapytać o koszty. No właśnie, ile proste rozwiązania mogą kosztować?
MP: Wszystko zależy od wymagań i oczekiwań klienta. Jeśli szukalibyśmy porównań to nasze rozwiązanie jest np.10 razy tańsze niż budowa aplikacji mobilnej od zera. Albo kilkukrotnie tańsze od postawienia strony www z podobnymi funkcjonalnościami (automatyczne powiadomienia, interakcje, moduły konkursowe itd.). Korzystna cena jest możliwa dzięki wygodnemu i bezpiecznemu zestawowi narzędzi dostarczanych przez Facebooka i Messengera. Poza tym to bardzo nowoczesna, szybka i inteligentna technologia.

KW: KODA Bots nie jest już nowicjuszem na rynku projektów związanych z chatbotami. Jakimi dokonaniami może pochwalić się firma?
MP: Mamy na koncie współprace z wielkimi markami takimi jak Play, Żywiec czy Open Finance. Szczególnie dumni jesteśmy z wdrożenia dla 4FUN.TV, bo to projekt, który ciągle ewoluuje. Rozwija się o kolejne moduły konkursowe, rywalizacyjne itd. Z kolei wszyscy, którzy wybierają się na narty do Zieleńca, mogą sprawdzić warunki do jazdy, liczbę czynnych tras i prognozę pogody z najbardziej wiarygodnych źródeł. Planujemy zachęcić inne miasta, kolejne ośrodki rozrywki oraz marki, które budują kontakt ze swoimi klientami w social media do korzystania z naszych rozwiązań na większą skalę. Bo to zwyczajnie się opłaca.

KW: Dziękuję za rozmowę.

Komentarze

Powiązane

10.06.24, 10:42
| telewizja / VOD » informacje | internet » informacje
Anna Kalczyńska w ekipie Iberionu. Poprowadzi autorski format geopolityczny
Do Iberionu dołącza Anna Kalczyńska, która poprowadzi autorski format geopolityczny. Dziennikarka w ostatnich latach związana była ze stacją TVN.
09.06.24, 13:27
| internet » informacje
Wieczór Wyborczy w Onecie
9 czerwca br. o godz. 20:45 na stronie głównej Onetu ruszy Wieczór Wyborczy, który poprowadzi Marcin Zawada, dziennikarz Onetu. Dziennikarz w Studiu Wyborczym Live w Onecie przedstawi wyniki exit poll i będzie się łączył z reporterami Onetu i Faktu obecnymi w sztabach wyborczych. 
06.06.24, 08:30
| radio » informacje | internet » informacje
Nowy serwis historyczny Polskiego Radia z okazji 35. rocznicy wyborów
Z okazji 35. rocznicy wyborów, Polskie Radio przygotowało specjalny historyczny serwis internetowy. Portal zawiera unikatowe nagrania z Archiwum Polskiego Radia i Archiwum Rozgłośni Polskiej Radia Wolna Europa, dzięki czemu stanowi niezwykły dokument tamtych dni.
05.06.24, 16:30
| telewizja / VOD » informacje | internet » informacje
Patrycjusz Wyżga gospodarzem wieczoru wyborczego w Wirtualnej Polsce
W niedzielę, 9 czerwca br. Wirtualna Polska przygotuje specjalny wieczór wyborczy dotyczący wyborów do europarlamentu. Program emitowany będzie na Stronie Głównej WP, kanale YouTube i w mediach społecznościowych.
05.06.24, 08:30
| internet » informacje
Hotele, o jakich marzysz… w cenach, o jakich marzysz. Kampania portalu rezerwacyjnego Travelist.pl
Pod hasłem „Hotele, o jakich marzysz… w cenach, o jakich marzysz” Travelist.pl ruszył z kampanią reklamową, która otwiera kolejny rozdział w komunikacji marketingowej portalu. Towarzyszyć jej będzie hasło.
04.06.24, 10:56
| internet » informacje
Dr Serce na YouTube. Prof. Robert Gajda gospodarzem nowego formatu
Na platformie YouTube zadebiutuje program internetowy „Dr Serce”, który jest prowadzony przez kardiologa, prof. Roberta Gajdę
04.06.24, 07:30
| internet » informacje
Galą Gwiazd Plejady 2024 powraca w odświeżonej formule
Serwis Plejada.pl po trzech latach przerwy wraca do organizacji Gali Gwiazd Plejady. Tegoroczna edycja wydarzenia odbędzie się 18 czerwca br. w Warszawie. Poprzedza je plebiscyt, w którym internauci wybierają Gwiazdy Plejady w pięciu wyjątkowych i zupełnie nowych kategoriach.
30.05.24, 21:00
| internet » e-commerce | biznes i technologie » informacje
Answear.com w I kw. 2024 r.: zwiększa swoje przychody i inwestuje mimo wymagającej sytuacji rynkowej
Answear.com podsumowuje I kw. 2024 r. Pomimo wymagającej sytuacji rynkowej, a także okresu inwestycji w rozwój marki PRM, spółka utrzymała dodatnie dynamiki wzrostu sprzedaży, a także przeprowadziła inwestycje związane z uruchomieniem dwóch concept store w Warszawie dla marki PRM oraz Answear.
29.05.24, 11:41
| internet » informacje
Narodowy Instytut Konserwacji Zabytków uruchamia platformę Znany Konserwator
Narodowy Instytut Konserwacji Zabytków oficjalnie uruchomił 27 maja br. platformę Znany Konserwator. To pierwsza baza danych, która ma połączyć wykwalifikowanych specjalistów z osobami potrzebującymi wsparcia przy remontach i konserwacji zabytków.
29.05.24, 07:30
| internet » informacje | reklama & PR » informacje
WP wprowadza CEEId. To alternatywa w świecie bez cookies
WP wprowadza identyfikator CEEId, który umożliwia identyfikację użytkowników internetu pomiędzy różnymi domenami i urządzeniami. Identyfikator pozwala na skuteczne, spersonalizowane kampanie reklamowe, ich optymalizację i pomiar w ekosystemie pozbawionym plików cookies stron trzecich (ang.: third-party cookies).
Subskrybuj RSS działu internet: rss
Oferty pracy

Specjalista/ka ds. promocji w Dziale Promocji i Komunikacji

Muzeum Azji i Pacyfiku im. Andrzeja Wawrzyniaka | Warszawa

Przejdź do oferty
Konkursy
do 31.08.24

Portalmedialny.pl ponownie udostępnił możliwość uczestniczenia w konkursach organizowanych przez wydawcę.

do 18.07.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 18.07.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.

12-14 czerwca 2024 r. w Długopolu.