10.04.18, 13:00

Nielsen: 59 proc. Polaków korzysta korzysta z maszyn vendingowych przynajmniej raz w miesiącu

Fot.: Pixabay.com, licencja otwarta

Agencja badawcza Nielsen przygotowała pierwsze w Polsce badanie dotyczące rynku vendingowego. Raport opracowany został w oparciu o audyt fotograficzny maszyn vendingowych, pogłębione wywiady z operatorami vendingowymi, badanie opinii użytkowników automatów oraz analizę danych sprzedażowych.

Rozwój rynku automatów w Polsce nie jest już tak dynamiczny jak w początkowym okresie istnienia rynku vendingowego. Sytuacja zaczyna się powoli normalizować, ale wciąż istnieje jeszcze duża przestrzeń do rozwoju, z której mogą skorzystać operatorzy vendingowi oraz producenci produktów impulsowych. Co istotne, w Polsce nasycenie automatami jest ciągle niższe niż w krajach Europy Zachodniej: na jedną maszynę vendingową przypada aż 548 Polaków. W początkowej fazie działania rynku w Polsce dominowały automaty używane, sprowadzane z zagranicy, teraz posiadamy coraz więcej nowych i zaawansowanych technicznie automatów – obecnie w 31 proc. maszyn w miastach powyżej 500 tys. mieszkańców można płacić zbliżeniowo, dodatkowo coraz więcej automatów wyposażonych jest w nowoczesne podajniki typu winda.

Maszyny vendingowe świetnie wpisują się w trend convenience, który obserwujemy od dłuższego czasu – polski konsument ceni sobie czas i wygodę. Zakup w automacie jest szybszy niż w tradycyjnej placówce, nie zaskakuje więc fakt, że blisko połowa konsumentów decyduje się na zakup z maszyny, a nie z pobliskiego sklepu dlatego. Robią to, gdyż takie działanie pozwala im zaoszczędzić czas” – komentuje Małgorzata Głos, client business partner w Nielsenie. Badanie Nielsena wykazało, że aż 59 proc. Polaków korzysta z maszyn vendingowych raz w miesiącu lub częściej, a 1/4 robi to przynajmniej raz w tygodniu – dane te wskazują na mocne przywiązanie do maszyn i potrzebę korzystania z nich.

Z maszyn vendingowych w Polsce tak naprawdę korzystają wszyscy: bez względu na płeć i wiek. Można jednak określić pewne grupy użytkowników automatów, którzy korzystają z nich częściej. Są to mężczyźni, osoby młodsze (15-25 lat) oraz w średnim wieku (36-45 lat), posiadające dzieci poniżej 18 roku życia. Jedną z kluczowych lokalizacji maszyn vendingowych są szkoły. Dzieci chętnie korzystają z maszyn, a 25 proc. z nich kupuje w automatach coś do jedzenia /picia zamiast drugiego śniadania albo obiadu” – dodaje Małgorzata Głos z Nielsena.

Z automatów z gorącymi napojami polski konsument korzysta częściej niż z pozostałych. Oprócz kawy, najczęściej kupowane kategorie to napoje gazowane, batony czekoladowe oraz rogaliki. Konsumenci rzadziej sięga po wodę mineralną, batony czy też ciastka zbożowe, choć operatorzy vendingowi obserwują coraz większe oczekiwania konsumentów odnośnie poszerzenia asortymentu zdrowszych przekąsek i napojów. Zdaniem specjalistów, jest to zgodne z silnym trendem zdrowotnym, w który z powodzeniem wpisują się tradycyjne kanały sprzedaży produktów impulsowych.

Komentarze

Powiązane

29.05.24, 14:30
| telewizja / VOD » informacje | biznes i technologie » informacje
Grupa Polsat Plus w I kwartale 2024 r.: 184 mln zł zysku netto
Cyfrowy Polsat skupia się w ostatnim czasie, m.in. na zwiększaniu zasięgu sieci 5G Plusa, ale także na inwestycjach w zieloną energię. Spółka podsumowała wyniki finansowe obejmujące I kwartał 2024 r.
28.05.24, 14:35
| biznes i technologie » informacje
Auchan Polska i Intermarché chcą zawiązać sojusz zakupowy
Sieci handlowe Auchan Polska i Intermarché nawiązały współpracę partnerską, której celem jest utworzenie długoterminowego sojuszu zakupowego na polskim rynku. Wyrazem zawartego porozumienia jest podpisany list intencyjny, w którym obie sieci uzgodniły zamiar powołania wspólnych struktur zakupowych na najbliższych 10 lat.
25.05.24, 13:23
| biznes i technologie » informacje
Żabka uruchomi w tym roku ponad 140 sklepów sezonowych
W tym roku Żabka będzie miała ponad 140 sklepów sezonowych, czyli o blisko 20 proc. więcej niż w roku ubiegłym. Pierwsze z nich zostały otwarte przed majówką.
21.05.24, 21:00
| biznes i technologie » informacje
Fast foody odbijają się od dna. Wzrost ruchu o 4,7 proc.
W I kw. br. ruch w restauracjach typu fast food zwiększył się o 4,7 proc. rdr. Przy tym pizzerie rok do roku odnotowały o ponad połowę mniejszy wzrost niż lokale oferujące kanapki i dania z kurczaka. Jednocześnie liczba klientów wszystkich badanych placówek była o 4,2 proc. większa niż rok wcześniej.
16.05.24, 06:30
| biznes i technologie » informacje
SIXT Polska nawiązuje współpracę z Clear Communication Group
Firma SIXT Polska, dostawca usług mobilnych, rozpoczęła w maju br. współpracę z agencją PR Clear Communication Group. W ramach tego partnerstwa, CCG będzie odpowiedzialna za kontakty z mediami oraz wsparcie bieżących działań public relations, które obejmują zarówno komunikację korporacyjną, jak i produktową.
14.05.24, 19:30
| biznes i technologie » informacje
Agencja Lightscape partnerem IAB Polska. Współpraca na rzecz rozwoju branży marketingu cyfrowego
Z początkiem lutego br. agencja Lightscape rozpoczęła współpracę z IAB Polska. To największa organizacja z branży marketingu cyfrowego w kraju, zrzeszająca niemal 250 firm.  Agencja Lightscape odpowiada za prowadzenie kompleksowych działań z zakresu Digital PR i media relations. 
08.05.24, 06:30
| biznes i technologie » informacje
Polacy coraz chętniej sięgają po marki własne
Popularność marek własnych jest coraz większa. Wartość tego sektora na polskim rynku wzrosła o 19 p.p. rdr. i w 2023 r. przekroczyła aż 50 mld zł. Ponadto 27 proc. konsumentów deklaruje, że w ciągu najbliższych sześciu miesięcy chce kupować jeszcze więcej takich produktów. 
03.05.24, 20:48
| biznes i technologie » informacje
Polpharma i marka Metafen stawiają na komunikację do młodych
Polska firma Polpharma, która specjalizuje się w produkcji leków, stawia na nową komunikację marki Metafen skierowaną do młodych odbiorców.
03.05.24, 10:20
| biznes i technologie » informacje
Pierwsza kolejowa makieta Lego na dworcu w Legnicy
Kończą się obchody jubileuszu 15-lecia dolnośląskiego przewoźnika - Kolei Dolnośląskich. 29 kwietnia br. w holu dworca w Legnicy odsłonięto pierwszą w Polsce makietę kolejową wykonaną w całości z klocków Lego. To wspólna inicjatywa KD i PKP S.A.
27.04.24, 11:00
| biznes i technologie » informacje
Dostęp do szybkiego internetu w Polsce: Orange Polska podpisuje umowy na inwestycje
W ramach naborów KPO i FERC, zapewniających dostęp do bardzo szybkiego internetu, Orange Polska podpisał łącznie umowy na realizację inwestycji w 28 obszarach. Dzięki temu ok. 155 tys. gospodarstw domowych i ponad 22 tys. przedsiębiorstw może zostać objętych zasięgiem sieci szerokopasmowej. Wkrótce ruszą pierwsze prace.
Subskrybuj RSS działu biznes i technologie: rss
Oferty pracy

Specjalista/ka ds. promocji w Dziale Promocji i Komunikacji

Muzeum Azji i Pacyfiku im. Andrzeja Wawrzyniaka | Warszawa

Przejdź do oferty
Konkursy
do 31.08.24

Portalmedialny.pl ponownie udostępnił możliwość uczestniczenia w konkursach organizowanych przez wydawcę.

do 13.07.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.

12-14 czerwca 2024 r. w Długopolu.