23.04.18, 08:00

Agnieszka Szozda: Siła marki i tworzenie jej wartości

Agnieszki Szozdy, Dyrektora Marketingu Grupy Eurozet
Fot.: materiały prasowe

Zwykło twierdzić się, że marka jest jak pogoda, w końcu… zawsze jest jakaś. Często korzystając z przeróżnych produktów i usług, które są dobrze spersonalizowane pod nasze potrzeby nawet nie zdajemy sobie sprawy z faktu, kto za tym wszystkim stoi. Czym zatem jest marka? Przede wszystkim kojarzą się z nią nazwa firmy i logo, to jednak również zestaw cech reprezentujących markę i budujących system identyfikacji z odbiorcami. O tym, że marka jest tak naprawdę skrótem myślowym w głowie konsumenta - pisze Agnieszka Szozda, Dyrektor Marketingu Grupy Eurozet. 

Silna tożsamość marki
Często utożsamiamy się z daną firmą, nawiązując wręcz nierozerwalne więzi. W takiej sytuacji na myśl wielu osobom przychodzi zapewnie Apple. Dawniej ich produkty były użytkowane głównie przez przedstawicieli wolnych zawodów, niezależnych, kreatywnych i nieco zbuntowanych. Dzisiaj sprzęty giganta z Cupertino są postrzegane jako eleganckie, nowoczesne i ponadprzeciętne, a każdy kto decyduje się na nowego smartfona czy laptop z logo tego producenta chce się po prostu wyróżnić, pokazać swój status społeczny.

Co nam w duszy gra
Możemy też przywiązać się do konkretnej stacji radiowej, która swoim profilem odzwierciedla nasz styl życia. Jesteśmy z nią podczas naszych wszystkich czynności życiowych: w pracy, poza nią, trenując czy relaksując się. Sporą przewagę mają tutaj grupy o ogólnopolskim zasięgu, takie jak wchodzący w skład francuskiego koncernu medialnego Lagardere Eurozet, chociaż pewnie niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że nie należą do niej tylko Radio Zet, czy Chillizet, ale też największa rockowa stacja w Polsce Antyradio oraz Radio Plus i kilka innych interesujących radiowych czy internetowych projektów.

3A profesora Aakera
David Aaker, guru strategicznego podejścia do marketingu i profesor Uniwersytetu Kalifornijskiego wyodrębnił tzw. 3A marki, czyli Awareness (świadomość), Association&Benefits (skojarzenia i przekonania) oraz Attitudes (nastawienie), pomagające zmierzyć siłę danej marki. Świadomość to nic innego, jak określenie tego jak wiele osób zna daną markę i potrafi stwierdzić, co ją wyróżnia. Trzeba to jednak podzielić na sposób spontaniczny, wówczas pytana osoba bez mrugnięcia okiem powinna potwierdzić czym zajmuje się dana firma oraz wspomagany – zadajemy pytanie wymieniając markę, ale to osoba pytana musi wskazać jaki jest zakres jej działalności. Skojarzenia i przekonania z kolei powinny odzwierciedlać to, co ludzie wiedzą oraz myślą o naszej marce.Idealnym przykładem mogą być tutaj firmy produkujące napoje, takie jak Mountain Dew czy Red Bull. Wsparcie sponsorskie oraz zaangażowanie w życie społeczności jasno sugeruje, że to produkty dla osób aktywnych, lubiących ryzyko i sporty ekstremalne, zwłaszcza w przypadku austriackiego energetyka. Pozostaje jeszcze nastawienie, które ukazuje emocjonalny stosunek do marki. Klient może dany brand polubić, mieć do niego stosunek kompletnie obojętny lub znienawidzić.

Wpływ social media na markę
Odnosząc się jeszcze do ostatniego punktu z model profesora Aakera, na siłę danej marki wpływa też to, co opublikujemy w sieci, często zapominając o zasadzie „Czy twoja mama byłaby z tego dumna?”. Publikacja kontrowersyjnego wpisu może spowodować utratę reputacji budowanej latami. Lecz z drugiej strony, nadal wiele osób nie śledzi profili marek w serwisach społecznościowych, chociaż to właśnie na tym wiele firm opiera kampanie marketingowe. Idealnie odzwierciedla to sytuacja z popularnym napojem energetycznym Tiger. Kontrowersyjny wpis, który uderzył w Internautów, bojkot w sieci, nagonka medialna i przeprosiny, przyjęte przez niewielu, a jednocześnie rosnące wyniki sprzedaży. Zaplanowana kampania czy łut szczęścia? W takim przypadku każdy odpowiedzialny za kreowanie wizerunku powinien odpowiedzieć sobie na pytanie czy to, co napiszemy w krótkim poście odzwierciedla to, co kreujemy i jakie wartości reprezentujemy? Co ciekawe, według ostatnich badań platformy Sotrender posty na Facebooku flagowej rozgłośni Eurozet są najbardziej angażujące wśród polskich stacji radiowych. Na fanpage’u Radia ZET w lipcu różne aktywności wykonało 136,4 tys. Internautów.

Nie tylko radio
W przypadku radia i świadomości powiązanych z marką niebagatelną rolę odgrywają ludzie, którzy je tworzą. Przez lata w stacjach radiowych grupy Eurozet zatrudniono wielu znanych dziennikarzy i prezenterów. Na antenach obecnie możemy usłyszeć takie persony jak Karolina Korwin-Piotrowska i Michał Figurski (Antyradio) oraz Marzena Chełminiak, czy Konrad Piasecki (Radio ZET).

Lojalność konsumenta
Dobra marka to podstawa w budowaniu lojalności odbiorcy. Warto o nią dbać, ponieważ w przyszłej perspektywie nie tylko będzie to oznaczać konkurencyjność, ale też to, że brand oraz logo mogą mocno przerosnąć aktywa firmy, tak jak chociażby w przypadku McDonald’s, Coca-Coli czy Apple.

Komentarze

Powiązane

20.05.24, 07:45
| radio » informacje | internet » informacje
Specjalny serwis Polskiego Radia z okazji Roku Melchiora Wańkowicza
Z okazji Roku Melchiora Wańkowicza i 80. rocznicy bitwy o Monte Cassino Polskie Radio przygotowało serwis specjalny montecassino.polskieradio.pl poświęcony jednemu z najwybitniejszych polskich reportażystów, korespondentowi wojennemu 2 Korpusu Polskiego – Melchiorowi Wańkowiczowi. 
20.05.24, 01:00
| radio » multimedia
Codziennik medialny: 20 maja 2024 r. (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 20 maja?
18.05.24, 19:00
| radio » informacje
Koncert z otwarcia sezonu Pokoju na lato. Mikromusic na żywo w Trójce
18 maja o godz. 21.30 Trójka przeprowadzi transmisję koncertu z otwarcia sezonu „Pokoju na lato”. Zespół Mikromusic wystąpi z gościnnym udziałem Julii Pietruchy i Miuosha. Patronami medialnymi wydarzenia są Program 3 Polskiego Radia oraz Czwórka.
18.05.24, 18:15
| radio » informacje
Noc Muzeów w Archiwum Polskiego Radia
Archiwum Polskiego Radia organizuje „Noc Muzeów”. Spotkanie z dziennikarzami PR, prezentacja nadzwyczajnych nagrań z Archiwum Polskiego Radia, emisja filmu „Był sobie fono-gram”, kolekcja unikatowych głosów uwiecznionych w wydrukach 3 D – to będzie czekać na odwiedzających 18 maja br. Pałac Staszica (Sala Okrągłego Stołu). Rozpoczęcie o godz. 19.00.
16.05.24, 09:52
| radio » informacje
Próbny lot wraca. Radio Nowy Świat szuka nowych dziennikarzy
Od 9 maja br. w środy o godz. 10:00 i w czwartki o 22:00 Radio Nowy Świat emitować będzie program „Próbny lot”, w której będą prezentować się debiutanci. Zainteresowani, którzy sprawdzą się w roli „lotników” dołączą do redakcji muzycznej Radia Nowy Świat.
15.05.24, 00:01
| radio » informacje
RMF MAXX Tomaszów Mazowiecki nadaje już testowo
W poniedziałek, 13 maja br. wystartowało nowe radio lokalne – RMF MAXX Tomaszów Mazowiecki. Rozgłośnia nadaje na częstotliwości 88,4 FM i słychać ją w mieście oraz okolicach.
14.05.24, 23:35
| radio » informacje
Świat zwariował, czy z nami jest coś nie tak? Debata w Czwórce
„Świat zwariował, czy z nami jest coś nie tak?”. Radiowa Czwórka organizuje debatę o kondycji psychicznej młodych i nieco starszych. Wezmą w niej udział nastolatki, studenci, psycholożki, psychiatrzy, pedagodzy i rodzice. Spotkanie poprowadzą Justyna Dżbik - Kluge i Jakub Jamrozek. Start w czwartek, 16 maja br. o godz. 20.00.
14.05.24, 07:30
| radio » badania rynku
RMF FM liderem. Najlepszy wynik Radia Zet od dziesięciu lat
Radio RMF FM umocniło pozycję najchętniej słuchanej stacji w Polsce - wynika z najnowszego badania Radio Track zrealizowanego przez Kantar Polska dla KBR obejmującego okres od 1 lutego 2024 r. do 30 kwietnia 2024 r. (stacje ogólnopolskie i ponadregionalne).
13.05.24, 11:44
| radio » informacje
Twoje fajne miasto. RMF wznawia akcję sprzed kilku lat w nowej formule
W sobotę, 18 maja br. ruszy akcja „Twoje fajne miasto w RMF FM”. Co tydzień ekipa rozgłośni odwiedzać będzie polskie miasta i miasteczka. Pierwszym miejscem na trasie stacji będzie Rawicz.
13.05.24, 10:32
| radio » informacje
Jedynka wprowadza do oferty nowe audycje historyczne
Program 1 Polskiego Radia rozpoczyna emisję audycji „Odrodzona-nieznana” Grzegorza Kalinowskiego (niedziele po godz. 12.00) oraz „Historia bliska” Marka Stremeckiego i Michała Wójcika (poniedziałki po 21.00).
Subskrybuj RSS działu radio: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 22.05.24

Ważna informacja dla biorących udział w konkursach na stronach portalmedialny.pl. 

do 20.05.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 16.05.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy