03.08.18, 11:00
IAB Polska/PwC AdEx: aż miliard zł na reklamę cyfrową w I kwartale 2018 r.
W pierwszym kwartale 2018 r. wydatki na reklamę online przekroczyły wartość 1 mld zł. Było to o ponad 140 mln zł więcej niż rok wcześniej, co przełożyło się na dynamikę wzrostu na poziomie 16,5 proc.
Po nieznacznym spowolnieniu tempa rozwojowego reklamy cyfrowej obserwowanym w 2017 r., który zakończył się indeksem na poziomie 9,3 proc. rok do roku, zaobserwowano znaczne polepszenie koniunktury. Dobre wyniki finansowe przełożyły się na dynamikę wynoszącą 16,5 proc., dzięki czemu już w pierwszym kwartale reklama online pozyskała pierwszy z 4 miliardów zł spodziewanych w 2018 r. Jak zauważa IAB, przełom roku 2018 i 2019 to prognozowany historyczny punkt zwrotny w obrazie rynku reklamowego, kiedy to łączne wydatki na wszystkie formaty reklamy cyfrowej powinny przekroczyć wydatki na telewizję. Pierwszy kwartał z tej perspektywy jest dobrym prognostykiem dla takiego scenariusza.
Znaczny wpływ na wzrost ma reklama w urządzeniach mobilnych, która wróciła do wysokiego dwucyfrowego indeksu wzrostu (33 proc.), a także komunikacja marketingowa w social media (40 proc.) i wideo online (33 proc.). W dużym tempie rośnie nadal reklama sprzedawana w modelu programmatic (31 proc.).
Ogólny obraz rynku nie uległ zmianie – dominuje reklama graficzna (50 proc. udziału), podczas gdy reklama w wyszukiwarkach pozyskuje prawie jedną trzecią tortu reklamowego online (31 proc.), ogłoszenia prawie jedną szóstą (16 proc.), zaś e-mail 2 proc.. Utrzymały się także obserwowane dotychczas trendy w dynamice poszczególnych formatów – wszystkie z nich wypracowały dodatnie indeksy, oprócz reklamy e-mail, która ponownie odnotowała wskaźnik ujemny.
IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 r., a jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych.
Aktualnie nie mamy ofert pracy.
Dodaj swoją ofertęDo zdobycia jeden egzemplarz książki.
Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.
Komentarze