09.10.18, 10:00
Raport IMM: wydatki reklamowe w wybranych branżach we wrześniu 2018 r.
Instytut Monitorowania Mediów zbadał wydatki reklamowe we wrześniu 2018 r. w wybranych branżach: farmaceutycznej, handlowej, finansowej, telekomunikacyjnej i motoryzacyjnej.
Wydatki reklamowe w podziale na branże
Według danych IMM, w mediach największy budżet na reklamy przeznaczyła branża handlowa, której wydatki we wrześniu br. wyniosły 35 proc. spośród wszystkich przeanalizowanych branż. Nieco mniejszy udział kwot zainwestowanych w reklamy zanotowała branża farmaceutyczna (25 proc.). Na trzecim miejscu znalazła się motoryzacja (12 proc.), za nią finanse (12 proc.) i telekomunikacja (12 proc.).
We wrześniu br. wydatki branży handlowej wyniosły ponad 396 mln zł na promocję w telewizji, prasie i radio. Kwota ta jest zbliżona do wydatków branży farmaceutycznej – nieco ponad 330 mln zł. Sumy te przekraczają budżety pozostałych branż.
Wydatki reklamowe w podziale na media
Największe wydatki w przeanalizowanych branżach nadal pochłaniane są przez reklamy telewizyjne (średnio 40 proc.), natomiast najmniejsze budżety przeznaczane są na promocję w prasie. Branża telekomunikacyjna we wrześniu br. na reklamę w prasie wydała jednie nieco ponad 764 tys.
Handel: marki o największych wydatkach reklamowych
Największym budżetem reklamowym może pochwalić się Lidl, który we wrześniu br. przeznaczył ponad 67 mln zł na promocję w mediach tradycyjnych. Na kolejnych miejscach znalazły się: Biedronka, Media Expert, Euro RTV AGD oraz Media Markt
Handel: typy reklamowanych sklepów
Wśród kategorii reklamowanych produktów w branży handlowej – oprócz dyskontów (29 proc.) i sklepów w elektroniką (19 proc.), które mogą pochwalić się dużymi budżetami reklamowymi, w zestawieniu na wysokim miejscu znalazła się sprzedaż internetowa (11 proc.), a za nią sklepy meblowe (9 proc.) oraz sieci budowlane (8 proc.).
Farmacja: marki o największych wydatkach reklamowych
We wrześniu br. marka Ibuprom zainwestowała największe kwoty w reklamy – ponad 10 mln zł. Na kolejnych miejscach znalazły się Molekin, Molekin D3, Traumon oraz Septinum.
Farmacja: typy reklamowanych produktów
W bardzo szerokim wachlarzu produktów reklamowanych w branży farmaceutycznej największe budżety zostały przeznaczane na preparaty wspomagające w czasie przeziębiania i grypy (22 proc.) oraz środki przeciwbólowe (16 proc.) . Dalej można wymienić m.in. witaminy i minerały, suplementy diety, a także preparaty pielęgnacyjne i wspomagające ochronę wzroku.
Finanse: marki o największych wydatkach reklamowych
We wrześniu br. na pierwszym miejscu wśród marek o największych wydatkach reklamowych w branży finansowej znalazł się Santander Bank Polska, który przeznaczył ponad 29 mln zł na rebrandingową kampanię w mediach. Kolejne pozycje zajmują mBank, Provident, SKOK oraz Millennium Bank.
Finanse: typy reklamowanych usług
We wrześniu br. branża finansowa w największym stopniu inwestowała w reklamy bankowości (64 proc. wszystkich kategorii produktowych), usług finansowych, ubezpieczeń oraz kart płatniczych.
Telekomunikacja: marki o największych wydatkach reklamowych
We wrześniu br. na pierwszym miejscu w zestawieniu marek o największych wydatkach reklamowych w branży telekomunikacyjnej znalazł się Plus, który wydał ponad 38 mln zł i wyprzedził Orange, T-Mobile, Play oraz Cyfrowy Polsat.
Telekomunikacja: typy reklamowanych usług
W branży telekomunikacyjnej większość wrześniowych reklam dotyczyła oferty na abonament (23 proc.). Na kolejnych miejscach w zestawieniu znalazły się m.in. oferta łączona (TV, Internet, telefon), oferty na kartę i telewizja cyfrowa.
Motoryzacja: marki o największych wydatkach reklamowych
We wrześniu br. w pierwszej piątce marek motoryzacyjnych na czele znalazł się Ford (ponad 15 mln zł), następnie Skoda, Volkswagen, Opel oraz Mercedes-Benz.
Motoryzacja: typy reklamowanych produktów
W branży motoryzacyjnej w reklamach niezmiennie największe udziały mają samochody osobowe (75 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się reklamy aut małych i klasy średniej, autoryzowanych dealerów oraz samochodów dostawczych.
Źródło: Instytut Monitorowania Mediów
Komentarze