12.11.18, 09:00

IAB Polska/PwC AdEx: Reklama cyfrowa wciąż rośnie. Na przełomie roku reklama cyfrowa przeskoczy reklamę TV?

Fot.: Pixabay, licencja otwarta

W pierwszym półroczu 2018 r. wydatki na reklamę online wzrosły o ponad 300 mln zł, dzięki czemu osiągnęły wartość prawie 2,2 mld zł. Przełożyło się to na dynamikę rok do roku na poziomie 17 proc. 

Jak wynika z badania IAB Polska/PwC AdEx, w II kwartale 2018 r. utrzymało się tempo rozwojowe (+17 proc.) obserwowane w pierwszych trzech miesiącach roku (16 proc.). Przełożyło się to na półroczny indeks na poziomie 17 proc. Jeśli dynamika wzrostu utrzyma się na zbliżonym poziomie, eksperci szacują, że koniec roku powinien zakończyć się rekordową wartością przekraczającą 4,6 mld zł. Wynik ten wydaje się wysoce prawdopodobny ze względu na dobre prognozy gospodarcze. Coraz bardziej realny staje się także scenariusz, zgodnie z którym na przełomie 2018 i 2019 r. dojdzie do historycznego punktu zwrotnego w obrazie rynku reklamowego, kiedy to łączne wydatki na wszystkie formaty reklamy cyfrowej przekroczą wydatki na telewizję, co sprawi, że reklama cyfrowa stanie się największym medium.

Ponownie kluczowy wpływ na wzrost wartości komunikacji cyfrowej mają: reklama w urządzeniach mobilnych (wzrost o 45 proc. rok do roku), komunikacja marketingowa w social media (+54 proc.) oraz wideo online (+41 proc.). Wysoki indeks wzrostu odnotowuje wciąż reklama sprzedawana w modelu programmatic (+31 proc.).

Ogólny obraz rynku jednak nie uległ zmianie – dominuje reklama graficzna (50 proc. udziału), podczas gdy marketing w wyszukiwarkach pozyskuje prawie jedną trzecią tortu reklamowego online (32 proc.), ogłoszenia prawie jedną siódmą (15 proc.), zaś e-mail 2 proc. Utrzymały się także obserwowane dotychczas trendy wzrostowe w dynamice poszczególnych formatów – wszystkie z nich wypracowały dodatnie indeksy, oprócz reklamy e-mail, która ponownie odnotowała wskaźnik ujemny.

Istotnej zmianie nie uległ także udział poszczególnych branż w wydatkach reklamowych online. Pomimo drobnych rotacji, w czołówce pozostaje wciąż pięć podstawowych sektorów (handel, komunikacja, motoryzacja, finanse i żywność), które pozyskują w sumie prawie 51 proc. tortu reklamowego. Eksperci zwracają uwagę, że warto zauważyć duży wzrost łącznych wydatków na produkty szybko zbywalne (+36 proc.), a także – analizując szczegółowe branże – napoje i alkohole (+55 proc.), higiena i pielęgnacja (+49 proc.) oraz media, książki, CD i DVD (+37 proc.).

IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 r. W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych oraz średnich podmiotów na rynku. Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu. Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy. Dane zbierano do 11 października 2018 r.

Komentarze

Powiązane

27.09.23, 13:00
| reklama & PR » informacje
Polsat partnerem II Europejskiego Kongresu Sportu i Turystyki
Polsat Sport i Grupa Polsat Plus to główni partnerzy medialni drugiej edycji Europejskiego Kongresu Sportu i Turystyki, który odbędzie się w Zakopanem w dniach 26 – 28 września br. Moderatorami kilku paneli dyskusyjnych będą dziennikarze i komentatorzy Polsatu Sport.
27.09.23, 11:00
| reklama & PR » ludzie
Lidia Święcka awansuje w Social Lama
Na początku września br., Lidia Święcka awansowała w agencji Social Lama na stanowisko Social Media Specialist.
26.09.23, 19:00
| reklama & PR » informacje
Kaufland podpowiada jak nie marnować żywności w najnowszej akcji
Kraje członkowskie Unii Europejskiej marnują średnio 153 mln ton żywności rocznie. Zjawisko jest powszechne również w Polsce. Aby skutecznie ograniczać jego skalę, konieczne są konsekwentne działania edukacyjne. Sieć Kaufland prezentuje niezmienne zaangażowanie w tym obszarze, realizując kolejną odsłonę kampanii pod hasłem „Marnowanie? Nie mam w planie!”.
26.09.23, 17:00
| reklama & PR » informacje
Bilety na mecze UEFA do wygrania w kampanii Pyszne.pl „Zamów. Graj. Wygrywaj”
Rusza kampania Pyszne.pl – oficjalnego partnera UEFA. W ramach akcji organizatorzy przygotowali konkursy z niemal 50 tysiącami nagród dla uczestników. Kampania Zamów. Graj. Wygrywaj potrwa do 26 października br. 
26.09.23, 15:00
| reklama & PR » informacje
Chapter1 przygotowuje nowy layout opakowań marki Altax
Poznańska agencja strategiczno-kreatywna Chapter1 pracuje nad nowym layoutem opakowań produktów marki Altax, z portfolio firmy SHERWIN-WILLIAMS Poland. Działania te są częścią całościowego procesu redesignu opakowań tej marki, której grupą docelową są majsterkowicze, głównie mężczyźni w wieku 30-50 lat.
26.09.23, 13:00
| reklama & PR » informacje
mBank. Technologia do usług. Marka wprowadza nowe pozycjonowanie marki
Ruszyła kampania wizerunkowa mBanku pod hasłem „mBank. Technologia do usług”, w której bank wprowadza nowe pozycjonowanie marki. Marka w spotach podkreśla, że w dobie wyścigu technologicznego swoje produkty i usługi tworzy tak, by były intuicyjne i proste w obsłudze.
26.09.23, 11:00
| reklama & PR » informacje
Nikon sponsorem Międzynarodowego Festiwalu Fotografii Przyrodniczej „Wizje Natury” 2023
Firma Nikon objęła rolę sponsora strategicznego festiwalu, konkursów Związku Polskich Fotografów Przyrody „Fotograf Roku 2023” oraz Otwartego Ogólnopolskiego Konkursu Fotografii Przyrodniczej „Dzikie, piękne, polskie”, do którego zgłoszenia przyjmowane są do 30 września br. 
26.09.23, 09:00
| reklama & PR » informacje
Łowcy.B w kampanii wizerunkowej Focus Park z Rybnika
Centrum Handlowe Focus Park w Rybniku rozpoczęło kampanię, której głównymi bohaterami są członkowie kabaretu Łowcy.B. Po raz pierwszy, grupa podjęła długofalową współpracę wizerunkową z centrum handlowym. 
26.09.23, 07:00
| reklama & PR » informacje
Grupa RMF podwyższa ceny reklam na listopad i grudzień
Grupa RMF ogłosiła nowe cenniki reklam, kótre będą obowiązywały od 6 listopada do 31 grudnia 2023 r. Średnie podwyżki we wszystkich stacjach i pakietach wyniosą ok. 4,9 proc.
25.09.23, 19:00
| reklama & PR » informacje
Hand Made odpowiada za aktywację w stylu PARTY ANIMAL dla NicNac’s
Agencja Hand Made odpowiada za organizację kampanii aktywacyjnej w kanałach digitalowych, opartej na wspólnym projekcie marek NicNac’s i Crunchips.
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Oferty pracy

Kierownik Działu Komunikacji

Muzeum Sztuki w Łodzi | Łódź

Przejdź do oferty

Specjalista/specjalistka ds. marketingu

Muzeum Getta Warszawskiego | Warszawa

Przejdź do oferty
Konkursy
do 27.10.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 26.10.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 20.10.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.