21.11.18, 11:10

Badanie IAB Polska: prawie wszyscy internauci słyszeli o RODO, okna wyświetlanych komunikatów zniechęcają

„Zamykam okno komunikatu bez czytania go, bo wiem co tam jest i szkoda mi czasu na czytanie”
Fot.: IAB Polska

94 proc. internautów deklaruje, że słyszeli o RODO. Według nich komunikaty o rozporządzeniu są potrzebne na stronach internetowych, choć przeszkadzają. Użytkownicy nie mają konkretnych oczekiwań związanych z formą informowania ich o prawach wynikających z rozporządzenia, jednak okno wyświetlanego komunikatu zniechęca do korzystania ze stron internetowych – takie wnioski płyną z raportu IAB Polska przeprowadzonego w sierpniu 2018 r. 

Od 25 maja 2018 r. użytkownicy internetu funkcjonują w nowej rzeczywistości. Wprowadzenie RODO zrewolucjonizowało zasady przetwarzania danych osobowych w firmach i urzędach. Było jednym z najważniejszych zagadnień legislacyjnych 2018 roku, dlatego postanowiliśmy zbadać opinie internautów na temat skutków rozporządzenia” – komentuje Włodzimierz Schmidt, Prezes Zarządu IAB Polska.

Prawie wszyscy słyszeli

Wyniki badania wskazują, że internauci bardzo wysoko oceniają swój poziom wiedzy na temat RODO. Prawie wszyscy (94 proc.) deklarują, że słyszeli o rozporządzeniu, a ponad połowa wiedziała o nim jeszcze przed jego wdrożeniem. Co więcej, 41 proc. twierdzi, że znają szczegóły RODO, a 49 proc. deklaruje, że wiedzą jakie prawa im daje. Wynik ten nie jest zaskoczeniem, gdyż użytkownicy doświadczają konsekwencji przyjęcia tego aktu prawnego w niemal każdej dziedzinie swojego życia – zarówno offline, jak i online. RODO zwiększyło powszechną wiedzę na temat danych osobowych i świadomość konieczności ich ochrony.

Potrzebne, ale przeszkadzają
Komunikaty o RODO na stronach www internauci uznali za potrzebne, ale jednocześnie stwierdzili, że im one przeszkadzają. Zgodnie z przepisami komunikaty dotyczące danych osobowych muszą zawierać tyle informacji, że – pomimo wymogu, aby były napisane prostym i zwięzłym językiem – przebrnięcie przez nie wymaga czasu i uwagi, a w konsekwencji denerwuje, bo użytkownicy stykają się z nimi wielokrotnie na każdej witrynie. W internecie liczy się szybkość dostępu do treści, dlatego internauci często zamykają komunikaty bez czytania, doskonale wiedząc, czego one dotyczą. Za zniechęcającą do korzystania ze stron www internauci uznali także konieczność udzielania zgód lub wprowadzania ustawień zaawansowanych. Ponad połowa użytkowników wolałaby inne rozwiązania niż wielokrotne klikanie zgody na witrynach. Nie mają jednak oni konkretnych oczekiwań związanych z formą informowania ich o prawach wynikających z rozporządzenia.

Jednocześnie z badania wynika, że internauci są podzieleni w kwestii wpływu RODO na ochronę ich danych osobowych 33 proc. zadeklarowało, że dzięki regulacji ich dane są lepiej chronione, 34 proc. było zdania przeciwnego, a 34 proc. nie miało zdania.

O badaniu
Badanie zostało zrealizowane w dniach 1–21 sierpnia 2018 r. metodą wywiadów indywidualnych wspomaganych komputerowo (CAWI). Próba badawcza została dobrana za pomocą zaproszeń wyświetlanych (ROS) na stronach dużych portali informacyjnych oraz sieci reklamowych: Gazeta.pl, Grupa ZPR Media, Interia, Onet, Polska Press Grupa, Wirtualna Polska. Badana grupa objęła osoby w wieku 15 i więcej lat. Wielkość próby, przy której maksymalny błąd oszacowania stanowi 2,6 proc., wyniosła 1278 osób. Wsparcie merytoryczne zapewniła Grupa Robocza Badania, zrzeszająca w IAB Polska między innymi instytuty badawcze oraz specjalistów z działów badań i analiz firm członkowskich.

Komentarze

Powiązane

14.09.23, 14:11
| radio » informacje | internet » informacje
Blaski i cienie. Anna Gacek z nowym podcastem w Audiotece
Po audycji „Sweet Teens”, Anna Gacek powraca na łamy Audioteki z nowym podcastem. W premierowym projekcie będzie przybliżać słuchaczom autobiografie osób z pierwszych stron gazet. Każdy odcinek to jedna książka, jeden życiorys, jedna dobrze opowiedziana historia.
13.09.23, 19:00
| internet » informacje
Co drugi nastolatek czerpie wiedzę o finansach z TikToka i YouTube’a
Wyniki badania zrealizowanego na zlecenie Santander Bank Polska pokazują, że nastolatkowie nisko oceniają swoją wiedzę na temat finansów.
12.09.23, 21:15
| internet » informacje
Onet Rano Finansowo powered by BI. Mikołaj Kunica i Marcin Lis gospodarzami nowego formatu Onetu i Business Insider Polska
W ofercie platformy Onet znajdzie się program „Onet Rano Finansowo powered by BI”. To propozycja programowa w ramach formatu „Onet Rano”. Odcinki programu, który przygotowuje redakcja Business Insider Polska, będą emitowane w każdą środę o godz. 10.00.
12.09.23, 12:07
| internet » informacje
Nowa odsłona strony głównej serwisu Medonet.pl
Z początkiem września 2023 r. na stronie głównej Medonet.pl wprowadzono nowy wygląd, który oprócz bardziej przejrzystej nawigacji, oferuje lepszą ekspozycję personalizowanych treści dla użytkowników i reklamodawców.
12.09.23, 06:00
| internet » ludzie
Krzysztof Majak nowym zastępcą redaktora naczelnego Onetu
Krzysztof Majak zostanie zastępcą redaktora naczelnego Onetu, a Piotr Markiewicz będzie nowym szefem strony głównej
06.09.23, 17:45
| internet » informacje
Interia na 48. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni
Interia, jako jedyny portal horyzontalny w Polsce, objęła patronatem 48. edycję Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Interia uruchomi festiwalowe studio, gdzie eksperci filmowi i reporterzy będą relacjonować wydarzenia festiwalowe i rozmawiać z laureatami nagród.
06.09.23, 10:16
| internet » informacje
Money.pl uruchomił licznik obietnic wyborczych
Money.pl podsumował obietnice komitetów wyborczych, a Forum Obywatelskiego Rozwoju obliczyło ich koszty. Portal udostępnił na stronie licznik, który sumuje te koszty.
06.09.23, 07:00
| telewizja / VOD » informacje | internet » informacje
Diginomia – świat cyfrowego biznesu. Agnieszka Mosór rusza z cyklem programów o sztucznej inteligencji i cyfrowej rewolucji w biznesie
Agnieszka Mosór, wieloletnia reporterka i gospodyni „Wydarzeń” w Polsacie, wraca do mediów. Po roku przerwy, dziennikarka rusza z własnym kanałem na YouTube „Diginomia – świat cyfrowego biznesu”.
05.09.23, 15:00
| internet » ludzie
Łukasz Szymak dołącza do Zarządu MZN Property SA oraz Grupy Morizon-Gratka
Z początkiem 2024 r. Łukasz Szymak obejmie funkcję CEO MZN Property SA oraz CEO Grupy Morizon-Gratka, a dotychczas pełniący te obowiązki Jarosław Święcicki przejdzie do rady nadzorczej MZN Property SA. W okresie przejściowym od 1 września br. Szymak będzie pełnił funkcję COO (dyrektora operacyjnego) obu spółek.
05.09.23, 10:01
| internet » informacje
Stan wyjątkowy na wybory. Będą dwie premiery tygodniowo
Od 5 września br. „Stan Wyjątkowy” będzie emitowany dwa razy w tygodniu. Premiery będą się odbywać na stronie głównej Onetu we wtorki o godz. 19:00, w soboty o godz. 20:00 i będą dostępne dla wszystkich użytkowników. Podcast będzie dostępny również w aplikacji Onet Audio.
Subskrybuj RSS działu internet: rss
Oferty pracy

Kierownik Działu Komunikacji

Muzeum Sztuki w Łodzi | Łódź

Przejdź do oferty

Animator Kultury w obszarze czytelnictwa

Biblioteka publiczna w Dzielnicy Bemowo m.st.Warszawy | Warszawa

Przejdź do oferty

Specjalista/specjalistka ds. marketingu

Muzeum Getta Warszawskiego | Warszawa

Przejdź do oferty
Konkursy
do 20.10.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 18.10.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 14.10.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.