21.11.18, 11:10
Badanie IAB Polska: prawie wszyscy internauci słyszeli o RODO, okna wyświetlanych komunikatów zniechęcają

94 proc. internautów deklaruje, że słyszeli o RODO. Według nich komunikaty o rozporządzeniu są potrzebne na stronach internetowych, choć przeszkadzają. Użytkownicy nie mają konkretnych oczekiwań związanych z formą informowania ich o prawach wynikających z rozporządzenia, jednak okno wyświetlanego komunikatu zniechęca do korzystania ze stron internetowych – takie wnioski płyną z raportu IAB Polska przeprowadzonego w sierpniu 2018 r.
„Od 25 maja 2018 r. użytkownicy internetu funkcjonują w nowej rzeczywistości. Wprowadzenie RODO zrewolucjonizowało zasady przetwarzania danych osobowych w firmach i urzędach. Było jednym z najważniejszych zagadnień legislacyjnych 2018 roku, dlatego postanowiliśmy zbadać opinie internautów na temat skutków rozporządzenia” – komentuje Włodzimierz Schmidt, Prezes Zarządu IAB Polska.
Prawie wszyscy słyszeli
Wyniki badania wskazują, że internauci bardzo wysoko oceniają swój poziom wiedzy na temat RODO. Prawie wszyscy (94 proc.) deklarują, że słyszeli o rozporządzeniu, a ponad połowa wiedziała o nim jeszcze przed jego wdrożeniem. Co więcej, 41 proc. twierdzi, że znają szczegóły RODO, a 49 proc. deklaruje, że wiedzą jakie prawa im daje. Wynik ten nie jest zaskoczeniem, gdyż użytkownicy doświadczają konsekwencji przyjęcia tego aktu prawnego w niemal każdej dziedzinie swojego życia – zarówno offline, jak i online. RODO zwiększyło powszechną wiedzę na temat danych osobowych i świadomość konieczności ich ochrony.
Potrzebne, ale przeszkadzają
Komunikaty o RODO na stronach www internauci uznali za potrzebne, ale jednocześnie stwierdzili, że im one przeszkadzają. Zgodnie z przepisami komunikaty dotyczące danych osobowych muszą zawierać tyle informacji, że – pomimo wymogu, aby były napisane prostym i zwięzłym językiem – przebrnięcie przez nie wymaga czasu i uwagi, a w konsekwencji denerwuje, bo użytkownicy stykają się z nimi wielokrotnie na każdej witrynie. W internecie liczy się szybkość dostępu do treści, dlatego internauci często zamykają komunikaty bez czytania, doskonale wiedząc, czego one dotyczą. Za zniechęcającą do korzystania ze stron www internauci uznali także konieczność udzielania zgód lub wprowadzania ustawień zaawansowanych. Ponad połowa użytkowników wolałaby inne rozwiązania niż wielokrotne klikanie zgody na witrynach. Nie mają jednak oni konkretnych oczekiwań związanych z formą informowania ich o prawach wynikających z rozporządzenia.
Jednocześnie z badania wynika, że internauci są podzieleni w kwestii wpływu RODO na ochronę ich danych osobowych 33 proc. zadeklarowało, że dzięki regulacji ich dane są lepiej chronione, 34 proc. było zdania przeciwnego, a 34 proc. nie miało zdania.
O badaniu
Badanie zostało zrealizowane w dniach 1–21 sierpnia 2018 r. metodą wywiadów indywidualnych wspomaganych komputerowo (CAWI). Próba badawcza została dobrana za pomocą zaproszeń wyświetlanych (ROS) na stronach dużych portali informacyjnych oraz sieci reklamowych: Gazeta.pl, Grupa ZPR Media, Interia, Onet, Polska Press Grupa, Wirtualna Polska. Badana grupa objęła osoby w wieku 15 i więcej lat. Wielkość próby, przy której maksymalny błąd oszacowania stanowi 2,6 proc., wyniosła 1278 osób. Wsparcie merytoryczne zapewniła Grupa Robocza Badania, zrzeszająca w IAB Polska między innymi instytuty badawcze oraz specjalistów z działów badań i analiz firm członkowskich.
Animator Kultury w obszarze czytelnictwa
Biblioteka publiczna w Dzielnicy Bemowo m.st.Warszawy | Warszawa
Przejdź do ofertyZapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.
Komentarze