23.12.18, 12:00
Selectivv: czy klienci galerii handlowych kupują prezenty online?
Firma Selectivv na podstawie danych z kanału mobile zbadała przedświąteczne zwyczaje zakupowe Polaków. W badaniu wykorzystano sprofilowane dane Selectivv obejmujące 14 mln użytkowników urządzeń przenośnych w kraju. Analizie poddano użytkowników czterech aplikacji zakupowych (Allegro, AliExpress, OLX, Amazon) oraz klientów pięciu popularnych centrów handlowych (trzech w Warszawie i dwóch we Wrocławiu). Na ich przykładach sprawdzono, jak w ostatnich miesiącach roku zmienia się natężenie ruchu w aplikacjach m-commerce i obiektach handlowych. Zbadano również klientów wybranych galerii pod kątem tego z jakich aplikacji zakupowych korzystają.
“Kiedy i jak Polacy zaczynają kupować gwiazdkowe prezenty? Czy wprowadzony w marcu tego roku zakaz handlu w niedzielę miał wpływ na to kiedy zaczęliśmy przygotowania do świąt? Czy frekwencja Polaków w centrach handlowych w okresie przedświątecznym w związku z nowymi regulacjami się zmniejszyła? Dane z kanału mobile obrazują jak użytkownicy zachowywali się w przeszłości, co robią obecnie, a także pozwalają przewidywać przyszłe trendy. Okres przed Świętami Bożego Narodzenia to najgorętszy czas dla handlu tradycyjnego. Postanowiliśmy sprawdzić czy szał zakupowy ma również przełożenie na zwiększony ruch w aplikacjach” - mówi Marcin Augustyniak Client Director of Data Tank w Selectivv.
Według danych Selectivv w listopadzie 2017 r. nastąpił wzrost odwiedzających wybrane centra handlowe o 51 proc. w porównaniu do października tego samego roku. W grudniu 2017 r. wskaźnik ten wyniósł 17 proc. odnosząc się do listopada. Analogiczny wynik dla 2018 r., porównując listopad do października, to 46 proc. Mniejszy przyrost odwiedzających lokalizacje poddane analizie w bieżącym roku vs. rok 2017, może wynikać m. in. z zakazu handlu w niedziele.
Porównując dane z dwóch ostatnich lat dla badanych galerii nie zmieniły się przedświąteczne nawyki zakupowe osób młodych, do 40 roku życia. Porównując rok do roku, ludzie w trzech najmłodszych kategoriach wiekowych stanowili podobny odsetek klientów galerii w analizowanych miesiącach. Zmianę zachowań widzimy w dwóch najstarszych kategoriach wiekowych. Osoby w wieku 41-50 lat rozpoczęły w tym roku wizyty w wybranych centrach handlowych wcześniej (25 proc. wszystkich klientów w listopadzie 2018 r., w porównaniu do 22 proc. w listopadzie 2017 r.). Natomiast użytkownicy powyżej 51. roku życia w listopadzie 2018 r. stanowili niecałe 17 proc., w porównaniu do ponad 20 proc. w listopadzie 2017 r.
To kobiety w okresie przedświątecznym są częstszymi klientami centrów handlowych i stanowią ok. 55 proc. wszystkich odwiedzających. Często ich finalny zakup w sieci, jest poprzedzony wizytą sklepie stacjonarnym, gdzie na żywo sprawdzają wybrany w aplikacji produkt.
Przy okazji badania okazało się, że centra handlowe cieszą się coraz mniejszą popularnością wśród ludzi młodych poniżej 20 roku życia – uczniów i studentów. W analizowanych okresach stanowili oni jedynie ok. 8 proc. wszystkich klientów tych lokalizacji.
O tym, że młodzi ludzie coraz częściej robią zakupy online świadczą dane z analizowanych aplikacji. W listopadzie 2018 r. 13 proc. wszystkich użytkowników aplikacji Allegro i 17 proc. aplikacji AliExpress stanowiły osoby do 21 roku życia (w analogicznym okresie 2017 r. odpowiednio - 11 proc. i 16 proc.).
Analiza użytkowników aplikacji pokazuje również, że większość rodaków, jeśli już kupuje prezenty online, to robi to głównie w listopadzie. Wyjątek stanowi tu aplikacja Allegro, która notowała duży przyrost liczby aktywnych użytkowników również w grudniu 2017 r. Wprowadzona niedawno przez tę firmę usługa kurierska Allegro Smart, może mieć wpływ na jeszcze częstsze korzystanie z aplikacji w ostatnim miesiącu tego roku. Pozostałe trzy aplikacje notowały w grudniu 2017 r. spadki aktywności. Zdaniem analityków, może to być spowodowane różnym charakterem badanych aplikacji. W przypadku AliExpress i Amazon dłuższym oczekiwaniem na przesyłkę. Użytkownicy mają świadomość, że aby otrzymać zamówienie, muszą je złożyć odpowiednio wcześniej. Również MAU (monthly active users) aplikacji OLX może wynikać z jej profilu. Jest ona bardziej serwisem ogłoszeniowym, gdzie użytkownicy mogą chętniej szukać świątecznych dekoracji niż prezentów. Ciekawą informacją jest fakt, że większość użytkowników wspomnianej aplikacji stanowią kobiety (ok. 55 proc.).
Z aplikacji m-commerce, w okresie przedświątecznym chętniej korzystali mężczyźni (średnio 52 proc.). W tym roku, w przypadku aplikacji Allegro, eksperci z Selectivv zauważyli większą aktywność w aplikacji kobiet (51 proc.). W czasie poprzedzającym Święta Bożego Narodzenia wśród użytkowników aplikacji zakupowych największą grupę stanowią osoby wieku 21 – 40 lat, aktywni zawodowo, którzy mogą mieć coraz mniej czasu na zakupy w centrach handlowych i sklepach stacjonarnych.
Najpopularniejszą aplikacją e-commerce wśród klientów badanych galerii handlowych w okresie przedświątecznym jest Allegro (ok. 17 proc. użytkowników). Kolejne miejsce zajmuje OLX – w Warszawie korzysta z niej – ok. 8 proc. klientów badanych galerii, a we Wrocławiu – 12 proc.. Z analizy danych z mobile widać, że ponad 1/5 klientów tradycyjnych centrów handlowych robi zakupy również w aplikacjach online.
Konferencja Digital Gamechangers — Harbingers Data: 3 października 2024 Miejsce: Muzeum Armii Krajowej im. gen. Emila Fieldorfa „Nila” w Krakowie.
Komentarze