28.12.18, 14:00

Cykl życia użytkownika aplikacji mobilnej

Andrzej Goleta
Fot.: materiały prasowe

Z danych Adjust wynika, że aż 80 proc. użytkowników przestaje korzystać z aplikacji mobilnej już dzień po jej zainstalowaniu. Czy konsumenci powracają do aplikacji, których nie używali przez długi czas? Artykuł ekspercki Andrzeja Golety, Digital Marketing Manager Adexon. 

Celem twórców aplikacji nie jest przekonanie użytkownika do jednorazowej opłaty za jej pobranie, ale utrzymanie jego zainteresowania przez dłuższy czas. Szczególnie w dzisiejszych czasach, kiedy preferencje konsumentów szybko się zmieniają, a twórcy prześcigają się w tworzeniu contentu odpowiadającego na potrzeby nawet najbardziej wymagających odbiorców.

Statystyki pokazują, że średnio 80 proc. pobierających korzysta z zainstalowanej aplikacji tylko przez jeden dzień, natomiast niespełna 12 proc. używa jej przez tydzień. Czy to oznacza, że wszyscy którzy skorzystali z aplikacji tylko raz, już nigdy do niej nie powrócą? Okazuje się, że nie! Użytkownicy często instalują ją ponownie po miesiącu, a nawet po roku.
Powracający użytkownicy

Badania wskazują, że 11 proc. osób, które przestały korzystać z danej aplikacji, powraca do niej po trzech miesiącach, 17 proc. po dwóch miesiącach, a 4 proc. nawet po rocznej przerwie. Statystyki te uzależnione są również od kategorii, do której należy aplikacja. Najwięcej „powrotów” odnotowują: gry, narzędzia oraz e-commerce. Poniżej średniej znajdują się natomiast: sieci społecznościowe, styl życia, podróże, rozrywka, a także biznes. Szacuje się, że do aplikacji z obszaru e-commerce, po trzymiesięcznej przerwie powraca nawet 18 proc. użytkowników, natomiast po tym samym czasie do tych z kategorii biznes tylko 2 proc.

Istnieje jednak duże ryzyko, że powracający użytkownicy mogą zostać uznani za nowych – nigdy wcześniej niekorzystających z danej aplikacji. Dlatego też, chcąc prowadzić rzetelne statystyki, należy obserwować użytkowników, aby wiedzieć którzy z nich powrócili po dłuższym czasie, a którzy faktycznie pobierają aplikację po raz pierwszy. Jest to działanie korzystne także dla konsumentów, ponieważ w przypadku płatnej kampanii mogą oni zostać potraktowani jak nowi użytkownicy, co wiąże się z obciążeniem ich kolejną opłatą.

Obserwowanie użytkowników

Użytkownik przestał korzystać z aplikacji? To nie powód do zmartwień! Ważne jest jednak, aby monitorować, po jakim czasie aplikacja zostaje usunięta z urządzenia odbiorcy. Pozwoli to oszacować, ile czasu marketerzy mają na to, aby zainteresować odbiorców swoim produktem, tak aby zostali czynnymi użytkownikami danej aplikacji na dłużej.
Wiele zależy również od kategorii. Istnieje bardzo dużo aplikacji rozrywkowych, które usuwane są już po jednym dniu, natomiast z tych z obszaru e-commerce użytkownik korzysta średnio ponad 11 dni.

A co z ponownymi instalacjami? Z badań Adjust wynika, że średnio 40 proc. użytkowników, którzy usunęli aplikację, zainstaluje ją ponownie.

Należy pamiętać, że najważniejsze jest śledzenie zachowań użytkowników i tego, jak często usuwają aplikacje lub ponownie je instalują. Pozwala to uzyskać wiele cennych informacji o ich wartości, jakości oraz źródłach pozyskiwania odbiorców. Dzięki temu można również dokładniej określić, jakie zmiany należy wprowadzić, aby produkt był jeszcze atrakcyjniejszy dla klienta oraz lepiej dopasowany do jego potrzeb.

Andrzej Goleta
Digital Marketing Manager w agencji interaktywnej Adexon. Zajmuje się wdrażaniem innowacyjnych rozwiązań w zakresie Digital&Performance Marketingu oraz wykorzystaniem AI w komunikacji internetowej.

Komentarze

Powiązane

01.06.23, 12:50
| internet » informacje
Rodzice Mistrzów. Rodzice gwiazd sportu piszą dla WP SportoweFakty
Ruszyła druga odsłona cyklu WP SportoweFakty „Rodzice Mistrzów”, których autorami są rodzice najważniejszych postaci polskiego sportu. W każdym z artykułów mają znaleźć się odpowiedzi na najtrudniejsze pytania, z którymi borykają się opiekunowie późniejszych gwiazd.
01.06.23, 10:48
| telewizja / VOD » informacje | internet » informacje
Dorota Bawołek poprowadzi program Onet Europa
W czwartek, 1 czerwca br. o godz. 15:00, na stronie głównej Onet.pl ukaże się premierowy odcinek programu „Onet Europa”, którego autorką jest dziennikarka Dorota Bawołek.
31.05.23, 09:59
| internet » informacje
Kampania Onetu #TataWdomu
Onet rusza z nową kampanią #TataWdomu, której celem jest zachęcenie ojców do korzystania z urlopów rodzicielskich. Partnerami projektu są UN Global Compact oraz Fundacja Share The Care. #TataWdomu jest kontynuacją działań związanych z wyrównywaniem szans kobiet w Polsce.
30.05.23, 15:00
| internet » ludzie
Zmiany w strukturze Wirtualnej Polski. Jacek Amsterdamski w Zespole Zarządzającym WP Media
Jacek Amsterdamski dołączy do Zespołu Zarządzającego WP Media, obejmując stanowisko VP Product & TV. Z kolei Marcin Malicki ma skupić się na rozwoju usług subskrypcyjnych jako VP of Subscription Products. Do zmian dojdzie również w strukturze redakcji, które będą obowiązywać od 1 czerwca br.
24.05.23, 16:30
| internet » informacje
Oskarżam. Gazeta.pl uruchamia nowy cykl kryminalny
Ruszył nowy cykl kryminalny portalu Gazeta.pl „Oskarżam. W nowym projekcie będą prezentowane reportaże dotyczące, m.in. mafii czy zbrodni z lat 90. Teksty będą przygotowywać, m.in. dziennikarka kryminalna Helena Kowalik, autorka książek Hanna Dobrowolska, a także Marcin Kozłowski oraz inni dziennikarze i dziennikarki Gazeta.pl.
24.05.23, 12:52
| internet » informacje
Shownews.pl. Nowy portal rozrywkowy Polska Press Grupy
Na rynku internetowym debiutuje serwis Shownews.pl (Polska Press Grupa), który ma prezentować informacje ze świata polskich i zagranicznych gwiazd, plotki, skandale, ekskluzywne wywiady i video.
24.05.23, 06:30
| internet » informacje
Grupa WP w I kwartale 2023 r. miała ponad 310 mln zł przychodów
Wirtualna Polska Holding S.A. w I kwartale 2023 r. zwiększyła przychody o prawie 47 proc. w porównaniu do 2022 r.
23.05.23, 13:08
| prasa » informacje | internet » informacje
Tygodnik Angora uruchomił portal Angora24.pl
Tygodnik „Angora” rozszerza swoje portfolio. Wydawnictwo uruchomiło portal Angora24.pl. Układ nowej strony ma nawiązywać do papierowego odpowiednika.
22.05.23, 06:30
| prasa » ludzie | internet » ludzie
Marzena Tabor przechodzi do Rzeczpospolitej. Zostanie szefową redakcji online
1 czerwca br. Marzena Tabor obejmie stanowisko szefowej redakcji online „Rzeczpospolitej”. Będzie odpowiedzialna za rozbudowę i zarządzanie redakcją internetową rp.pl.
15.05.23, 07:30
| internet » informacje | reklama & PR » informacje
LifeTube Labels pomoże twórcom dzielić przychody
Sieć partnerska LifeTube będzie oferowała influencerom tworzenie własnych produktów i usług. W tym celu powstał dział LifeTube Labels, na którego czele stanął Adam Romanowski.
Subskrybuj RSS działu internet: rss
Oferty pracy

kierowniczka/kierownik działu PR

Teatr Dramatyczny im. Gustawa Holoubka | Warszawa

Przejdź do oferty

Stanowisko ds. filmu

Centrum Kultury Zamek w Poznaniu | Poznań

Przejdź do oferty

Specjalista ds. promocji

Strefa Kultury Wrocław | Wrocław

Przejdź do oferty
Konkursy
do 07.07.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 05.07.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 02.07.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.