11.01.19, 08:00

Michał Chrościcki: Wyzwania w komunikacji marek w social media na 2019 rok

Michał Chrościcki
Fot.: archiwum autora

Wszystko, co czeka nas w social media w tym roku jest konsekwencją tego, co zdarzyło się w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy. Wydarzenia, które miały miejsce w 2018 sprawiły, że zaufanie internautów do marek w mediach społecznościowych znacząco zmalało. Zatem, jakich wyzwań marketerzy mogą spodziewać się w komunikacji w social media w nadchodzących miesiącach? Artykuł ekspercki Michała Chrościckiego, Analyst & Strategy Planner Mint Media. 

W 2018 zarówno marketerzy, jak i użytkownicy przekonali się, że media społecznościowe mają realny wpływ na rozwój i postrzeganie marki. Jakie wydarzenia minionego roku znacząco nadużyły zaufanie odbiorców? Na pewno były to afery związane z serwisem Facebook i wyciekiem danych, a także te dotyczące fake newsów. Na rodzimym rynku były to konflikty między innymi takie jak: Martyna Wojciechowska i plastikowe butelki Żywiec Zdrój oraz marka W. Kruk oskarżona o plagiat portalu Pica Pica. Wszystko to sprawiło, że użytkownicy, a szczególnie młode pokolenie, jeszcze bardziej zaczęli weryfikować otrzymywane informacje i przekazy marketingowe.

Przemyślane działania na pierwszym miejscu
Marki muszą przemyśleć swoje działania oraz strategie komunikacji w mediach społecznościowych i przystosować je do bieżących oczekiwań użytkowników. Przecież nikt nie lubi być ciągle zalewany reklamami. Co to oznacza w praktyce? Niewątpliwie większe skupienie się na sposobach autentycznego łączenia się z odbiorcami. Obecność we wszystkich serwisach społecznościowych i powielanie treści wcale nie przekłada się na pozytywne postrzeganie marki. Lepiej budować wiarygodny i wartościowy przekaz w medium najpopularniejszym w danej grupie docelowej. Tutaj konieczne będzie połączenie trendów. Z jednej strony rosnącą popularność komunikacji w czasie rzeczywistym, w tym wideo, szczególnie w formie livestream oraz aktywności typu real-rime marketing. Z drugiej strony, w automatyzacji działań marketingowych obserwuje się rozwój, m.in. chatbotów i coraz szerszego zastosowania sztucznej inteligencji czy też automatyzacji kampanii. W najbliższym czasie, właśnie te rozwiązania pozwolą usprawnić komunikację z użytkownikami nowej generacji.

Przyjazna marka
Jednym z głównych celów marek powinno stać się podkreślenie ich „ludzkiego” podejścia do klienta. Obecnie, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, firmy prowadzące komunikację w mediach społecznościowych potrzebują uwiarygodnienia swojego przekazu oraz intencji. Konieczne jest budowanie zaufania i relacji marki typu człowiek-człowiek. Dlatego coraz mocniejszym trendem staje się personalizacja treści oraz indywidualne podejście do problemów użytkowników. Za wzorcowy przykład działań może posłużyć case dotyczący kryzysu Green Caffe Nero z czerwca 2018 roku z przeprosinami dla klientów, które złożył sam prezes firmy. Przykład ten pokazuje również, jak ważna jest sprawna obsługa klienta w mediach społecznościowych, szybka reakcja na potencjalne kryzysy oraz wiarygodna komunikacja. W budowaniu relacji z klientami mogą posłużyć również działania z microinfluencerami oraz tworzenie sieci ambasadorów marki wśród internetowych społeczności. Marketing influencer jest mniej bezpośredni niż tradycyjne formy reklamy i pozwala markom pokazać ich „ludzką” twarz.

Wizerunek odpowiedzialnej społecznie marki
Marki nie działają w izolacji. Aby potwierdzić swoje intencje oraz ocieplić wizerunek konieczne są również działania dla dobra społeczności, w której firma funkcjonuje lub wspieranie lokalnych inicjatyw. Buduje to nie tylko tożsamość marki, ale również tworzy wartość dodaną oferowanych produktów lub usług. O ile podejście CSR nie jest nowością, o tyle obniżenie zaufania do komunikatów marketingowych oraz specyfika mediów społecznościowych wprowadzają dane działania na nowy poziom. Współcześni internauci chcą być angażowani w treści, a także reagować i współdziałać w słusznych sprawach. Należy więc sprawić, aby marka mogła pośredniczyć lub brać udział właśnie w takich, ważnych społecznie działaniach.
Podsumowując, najważniejszym wyzwaniem marek w 2019 roku w obszarze mediów społecznościowych będzie budowanie zaufania wśród konsumentów.

Michał Chrościcki
Analyst & Strategy Planner Mint Media. Z marketingiem internetowym związany ponad 8 lat, aktualnie zajmuje się monitoringiem Internetu i analizą działań w mediach społecznościowych. Pracował w Domu Badawczym Brand Fibres (VML Poland). Founder projektu Academy of Digital.

Komentarze

Powiązane

03.02.23, 15:49
| internet » informacje
Rok dla ciała. Nowy podcast Ofeminin.pl
„Rok dla ciała” to nowy podcast Ofeminin, który prowadzi Karolina Kaja Gołuchowska, redaktorka naczelna serwisu.
03.02.23, 12:42
| internet » informacje
Akademia Biznesu w money.pl
1 lutego br. wystartowała Akademia Biznesu money.pl. To nowa platforma z eksperckimi treściami podzielonymi na ścieżki tematyczne, które obejmują: zarządzanie, prawo, technologie oraz rynek e-commerce.
02.02.23, 21:00
| internet » ludzie
Karolina Borowska na czele serwisu Plotek.pl
Nową redaktorką naczelną serwisu Plotek.pl z portfolio Gazeta.pl (Agora) jest Karolina Borowska.
02.02.23, 19:00
| internet » ludzie
Zuzanna Ałdycka naczelną serwisu Dziecko.pl
Od 1 lutego br., na czele eDziecko.pl, serwisu tematycznego z portfolio Gazeta.pl (Agora) stanęła Zuzanna Ałdycka. Do jej obowiązków poza organizacją pracy redakcji należy, m.in. utrzymanie pozycji zasięgowej serwisu.
02.02.23, 12:04
| telewizja / VOD » informacje | internet » informacje
Iberion wygrywa w sądzie z TVP
Grupa mediowo-społecznościowa Iberion wygrała w sądzie I instancji z Telewizją Polską. Spór dotyczył materiału dziennikarskiego o wypadku samochodu Jacka Kurskiego,. byłego już prezesa TVP.
31.01.23, 16:00
| internet » ludzie
Agnieszka Maciaszek szefową Pomponika
Od 1 lutego br. Agnieszka Maciaszek obejmie w portalu Interia stanowisko szefowej show-biznesowego serwisu Pomponik. Maciaszek odpowiedzialna będzie za treści i zasięg serwisu oraz za współpracę z Telewizją Polsat.
31.01.23, 07:30
| internet » informacje
Przegląd ligowy. Nowy program piłkarski w Przeglądzie Sportowym Onet
„Przegląd ligowy” to nowy program w ofercie wideo Przeglądu Sportowego Onet prowadzony przez Radosława Majdana, Jarosława Kolińskiego i Łukasza Olkowicza. Premierowe odcinki będą emitowane w każdy piątek.
30.01.23, 07:45
| radio » informacje | telewizja / VOD » informacje | prasa » informacje | internet » informacje
Rusza czwarta edycja konkursu dziennikarskiego #AllForJan Award
Ringier Axel Springer Polska otwiera nabór zgłoszeń do czwartej edycji konkursu #AllForJan Award. W konkursie o nagrodę im. Jána Kuciaka są wyróżniane najlepsze reportaże oraz relacje medialne nagłaśniające społecznie ważne tematy.
29.01.23, 17:00
| internet » informacje
Medonet.pl rusza z czwartą edycją Narodowego Testu Zdrowia Polaków
Narodowy Test Zdrowia Polaków to ogólnopolski projekt społeczno-edukacyjny serwisu Medonet.pl, mający na celu zwiększenie świadomości na temat stanu zdrowia i sposobów na jego poprawę.
27.01.23, 17:19
| internet » informacje
Z Ludzką Twarzą. Serwis WP abcZdrowie rusza z nowym cyklem
Redakcja serwisu WP abcZdrowie rozpoczęła nowy cykl reportażowym „Z Ludzką Twarzą”. W programie przedstawieni zostaną bohaterowie zmagający się z poważnymi chorobami, ludzie „niezwykle zwyczajni”, którzy nie chcą litości ani współczucia.
Subskrybuj RSS działu internet: rss
Oferty pracy

Specjalist/-ka ds.promocji

Kielecki Teatr Tańca | inne

Przejdź do oferty

Specjalista ds. komunikacji

Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów | Warszawa

Przejdź do oferty

PEŁNOMOCNIK DYREKTORA ds. MARKETINGU

Zamek Królewski w Warszawie-Muzeum | Warszawa

Przejdź do oferty
Konkursy
do 08.03.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 07.03.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 04.03.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.