08.02.19, 13:00

Nielsen: Piwo, wódka i whisky. Jakie alkohole najchętniej piją Polacy?

Fot.: Pixabay.com, licencja otwarta

Agencja badawcza Nielsen przygotowała zestawienie alkoholi najczęściej spożywanych przez Polaków. W Nielsenie monitorowanych jest 14 kategorii napojów alkoholowych. Spośród nich wybranych zostało 10, na które Polacy wydali w 2018 r. najwięcej pieniędzy w handlu detalicznym. W Polsce niekwestionowanym liderem jest piwo, na które w ubiegłym roku wydaliśmy 16,7 mld złotych! Kolejne miejsca na podium zajmują wódka i whisky.

Jak wynika z danych Nielsen, piwo to druga po papierosach największa kategoria FMCG w Polsce. W 2018 r. Polacy wydali na złoty trunek rekordowe 16,7 mld PLN, przy czym ta kwota nie uwzględnia sektora gastronomicznego czy imprez masowych – jest to wyłącznie sprzedaż detaliczna. Pomiędzy 2018 a 2017 wartościowa sprzedaż piwa wzrosła o 7,1 proc., co dla browarów z pewnością było pozytywnym zaskoczeniem. „Na tak wysoki wzrost wpływał przede wszystkim znakomity sezon, wysoka temperatura utrzymywała się praktycznie od kwietnia do października, a dodatkowo w czerwcu odbyły się Mistrzostwa Świata w piłce nożnej, które zawsze dodatkowo napędzają sprzedaż. Z drugiej strony ponadprzeciętnie szybko wzrastała sprzedaż piwnych specjalności – od porterów po weizeny a także piw bezalkoholowych. Te ostatnie, z 80 proc. wzrostem sprzedaży, okazały się prawdziwym hitem roku 2018 na całym rynku napojów – nie tylko tych alkoholowych” – komentuje Adam Dużyński, konsultant w Nielsenie.

Rynek wódki, w którym zawierają się też likiery na bazie wódki, jest trzecią największą kategorią FMCG w Polsce, na którą w 2018 r/ Polacy wydali ponad 11 mld PLN. Rynek czystej wódki od jakiegoś czasu nie wykazuje większych wzrostów sprzedaży, choć i w nim wyraźny jest odwrót od produktów economy na rzecz wódek premium. „Jednak prawdziwym przebojem sprzedaży są tzw. „smakowe małpki” – produkty smakowe w pojemnościach 200 ml i mniejszych, w 2018 zwiększyły swoją sprzedaż o prawie 10 proc. powiększając swój udział w kategorii do ponad 17 proc. Jeśli chodzi o smaki to od lat najpopularniejszymi smakami są wiśnia i cytryna, natomiast w szybkim tempie rośnie sprzedaż napojów o smaku pigwy czy maliny” – dodaje Dużyński. W sumie rynek wódki wzrósł jedynie o 0,9 proc .

Kategoria whisky szturmem zdobyła serca Polaków. Jeszcze 20 lat temu uznawana za produkt luksusowy, dziś jest trzecią największą kategorią alkoholową pod względem sprzedaży w Polsce, na którą Polacy wydali w ubiegłym roku ponad 2,3 mld PLN. W samym 2018 r. sprzedaż bursztynowego trunku wzrosła aż 11 proc. Aktualnie opcji na rynku jest wiele – od whisky leżakowanych 12 czy 18 lat, przez odmiany smakowe, te produkowane z żyta aż po marki wywodzące się z krajów azjatyckich.

Wino stołowe jest aktualnie czwartą największą kategorią alkoholową w Polsce – w ubiegłym roku została zrzucona z piedestału przez whisky. Niemniej wzrost tej kategorii, w 2018 r. wyniósł 7,1 proc. Wino to kategoria, w której najbardziej widać trend tzw. premiumizacji – o ile segmenty economy i mainstream praktycznie stoją w miejscu, to segmenty premium rosną w tempie powyżej 20 proc. „Zmienia się też struktura krajów pochodzenia wina – te z krajów byłego bloku wschodniego, takich jak Węgry czy Bułgaria – tracą udziały, bardzo zyskują zaś wina z krajów Nowego Świata takich jak Chile, Australia czy RPA” – zaznacza ekspert z Nielsena.

Wino musujące rozwija się w bardzo wysokim tempie 9 proc. Dzieje się tak głównie za sprawą tak modnych ostatnio Prosecco i Cavy, które są prawdziwym hitem w kategorii – sprzedaż tych odmian wzrosła w 2018 r. odpowiednio o 46 proc. i 22 proc. „Co ciekawe, już drugi rok z rzędu spada sprzedaż szampana, który przestał cieszyć się aż takim uznaniem, częściowo ze względu na wspomnianą konkurencję produktów z Włoch i Hiszpanii” – podkreśla ekspert.

Na rynku brandy, choć od lat stabilnym (sprzedaż w ubiegłym roku spadła o 0,8 proc.), zaczynają być widoczne trendy z pozostałych kategorii alkoholowych. Sprzedaż koniaku (który stanowi ok 14 proc. wartości kategorii) jest w zasadzie płaska. Spada za to sprzedaż brandy z segmentów economy i mainstream, łącznie o 3,4 proc., szybko za to rośnie sprzedaż produktów premium – aż o 12,3 proc.

Kategorię wermutów, można podzielić na dwie części – klasyczne wermuty, oraz bittery i aperitiwy. Te ostatnie produkty notują wysokie poziomy wzrostu, po części ze względu na przychodzącą z krajów Europy Zachodniej mody na drinki typu Spritz. Z kolei sprzedaż samych wermutów spada niemal dwucyfrowo.

Mleczne likiery to kolejna stabilna kategoria, w której triumfy świecą produkty premium przy spadającej sprzedaży klasycznych produktów mainstream i economy. Ciekawe wnioski można wyciągnąć gdy spojrzymy na smaki likierów mlecznych. Dwa najpopularniejsze – kawowy i jajeczny – tracą sprzedaż, podczas gdy wzrasta smak cytrynowy i irish cream. Przebojem kategorii w 2018 r., tak jak kilku innych kategorii FMCG, jest natomiast słony karmel.

Wina deserowe to kategoria której głównym motorem napędowym (prawie 12 proc. wzrostu) sprzedaży są grzańce. Moda na wino z dodatkami przypraw, aromatu cytrusów i cukru przyszła do Polski z krajów alpejskich a w kraju została spopularyzowana przez coraz chętniej odwiedzane jarmarki świąteczne.

Dziesiątkę najchętniej spożywanych przez Polaków alkoholi zamyka rum. „Rum to obok ginu i whisky najszybciej rosnąca kategoria alkoholowi mocnych. W jego przypadku ciekawym trendem jest fakt, że o ile w okresie okołoświątecznym wzrasta sprzedaż wszystkich rodzajów alkoholu z cukru trzcinowego – złotej, przyprawowej, ciemnej i jasnej. Jednak ten ostatni segment notuje przy tym dodatkowy szczyt sprzedażowy w lecie, jako że jest składnikiem wielu coraz popularniejszych orzeźwiających drinków, takich jak mojito” – puentuje Adam Dużyński z Nielsena.

Komentarze

Powiązane

03.05.24, 20:48
| biznes i technologie » informacje
Polpharma i marka Metafen stawiają na komunikację do młodych
Polska firma Polpharma, która specjalizuje się w produkcji leków, stawia na nową komunikację marki Metafen skierowaną do młodych odbiorców.
03.05.24, 10:20
| biznes i technologie » informacje
Pierwsza kolejowa makieta Lego na dworcu w Legnicy
Kończą się obchody jubileuszu 15-lecia dolnośląskiego przewoźnika - Kolei Dolnośląskich. 29 kwietnia br. w holu dworca w Legnicy odsłonięto pierwszą w Polsce makietę kolejową wykonaną w całości z klocków Lego. To wspólna inicjatywa KD i PKP S.A.
27.04.24, 11:00
| biznes i technologie » informacje
Dostęp do szybkiego internetu w Polsce: Orange Polska podpisuje umowy na inwestycje
W ramach naborów KPO i FERC, zapewniających dostęp do bardzo szybkiego internetu, Orange Polska podpisał łącznie umowy na realizację inwestycji w 28 obszarach. Dzięki temu ok. 155 tys. gospodarstw domowych i ponad 22 tys. przedsiębiorstw może zostać objętych zasięgiem sieci szerokopasmowej. Wkrótce ruszą pierwsze prace.
26.04.24, 13:45
| biznes i technologie » informacje
Marcin Klammer dyrektorem zarządzającym Polską Radę Centrów Handlowych
Polska Rada Centrów Handlowych, 8 kwietnia br. powołała Marcina Klammera na stanowisko dyrektora zarządzającego. Będzie on współodpowiedzialny za tworzenie i realizację strategii oraz dalszy rozwój Polskiej Rady Centrów Handlowych. 
25.04.24, 20:45
| biznes i technologie » informacje
SPAR w Grodzisku Mazowieckim w niestandardowym wystroju. Sklep współpracuje z KS Bogoria
Właściciel SPAR w Grodzisku Mazowieckim nawiązał współpracę z lokalnym klubem tenisa stołowego KS Bogoria, który jest wielokrotnym mistrzem Polski w tenisie stołowym, a także zwycięzcą wielu turniejów w Polsce i Europie. 
17.04.24, 13:00
| biznes i technologie » informacje
Tunel Południowej Obwodnicy Warszawy z zasięgiem komórkowym dzięki Play
W najdłuższym tunelu drogowym w Polsce, który dziennie pokonuje kilkadziesiąt tysięcy samochodów, została zainstalowana infrastruktura telekomunikacyjna przez Play. To udogodnienie ma zapewnić niezakłócone rozmowy telefoniczne oraz szybki dostęp do internetu.
12.04.24, 19:30
| biznes i technologie » informacje
Arçelik wprowadza na rynek Beko Europe. Finalizacja dużej transakcji na rynku AGD
Turecki koncern Arçelik sfinalizował transakcję przejęcia pomiędzy spółką Beko B.V., będącą w całości własnością Arçelik, a spółką Whirlpool Corporation, należącą do Whirlpool EMEA Holdings LLC, tym samym tworząc nowy podmiot na rynku – Beko Europe.
10.04.24, 10:20
| biznes i technologie » informacje
Małgorzata Pietraszewska prezeską 10Clouds
Maciej Cielecki, współzałożyciel oraz wieloletni CEO firmy przekazał funkcje zarządcze 10Clouds, aby rozwijać w AI Labs projekty skupione na sztucznej inteligencji. Stanowisko Prezesa Zarządu w 10Clouds SA 1 kwietnia br. objęła Małgorzata Pietraszewska.
28.03.24, 13:00
| biznes i technologie » informacje
Maspex wyda na inwestycje ok. 650 mln zł. Będzie także inwestycja w Wadowicach
Grupa Maspex, właściciel m.in. takich marek jak Tymbark, Kubuś, Lubella, Łowicz, Krakus, Żubrówka czy Soplica, wyda na inwestycje produkcyjne w 2024 r. ok. 650 mln zł. Po wielu latach spółka wraca z dużą inwestycją do Wadowic.
15.03.24, 21:00
| biznes i technologie » informacje
InPost: 7 tys. punktów odbiorów i nadań w Hiszpanii oraz 2 tys. w Portugalii
Grupa InPost posiada już 7 tys. punktów nadania i odbioru (w tym urządzeń Paczkomat) w Hiszpanii oraz 2 tys. w Portugalii.
Subskrybuj RSS działu biznes i technologie: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 22.05.24

Ważna informacja dla biorących udział w konkursach na stronach portalmedialny.pl. 

do 20.05.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 16.05.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy