06.05.19, 22:00
IAB Polska/PwC AdEx: reklama cyfrowa z rekordową wartością 4,5 mld zł
W 2018 r. wartość reklamy online wzrosła o ponad 510 mln zł, co przełożyło się na dynamikę rok do roku na poziomie 13 proc. W rezultacie padł kolejny rekord wartości, a wydatki na digital osiągnęły 4,5 mld zł - wynika z badania IAB Polska/PwC AdEx.
Po umiarkowanym 2017 r., który zakończył się dynamiką wzrostu na poziomie 9 proc., reklama cyfrowa wróciła do dwucyfrowych indeksów. We wszystkich kwartałach utrzymywało się wysokie tempo rozwojowe, a cały rok 2018 zakończył się na poziomie 12,9 proc. wzrostu rok-do-roku. Podział tortu reklamowego online nie uległ istotnym zmianom, a dotychczas obserwowane trendy utrzymały się.
Dominującym formatem była reklama graficzna, która pozyskała prawie połowę wartości (49,6 proc.), a drugim pod względem wielkości był marketing w wyszukiwarkach, który pochłonął prawie jedną trzecią inwestycji (31,7 proc.). Swoją pozycję umocniły ogłoszenia online (15,3 proc. udziału), a e-mail marketing zanotował dalsze wyhamowanie i jego udział spadł do 2,2 proc.
Analizując kluczowe czynniki rozwojowe, w pierwszej kolejności eksperci wskazują na reklamę w urządzeniach mobilnych. Jej wartość przekroczyła rekordową granicę 1,2 mld zł przy dynamice wzrostu sięgającej 35 proc. Swoje pozycje umocniły także: reklama sprzedawana w modelu programmatic (wzrost o prawie 40 proc.), wideo online (+32 proc.) oraz reklama w social media (+22 proc.).
„Branża reklamy internetowej nieustannie ewoluuje. Przejście z mediów cyfrowych na mobilne było przełomowym trendem wpływającym na światowy rynek reklamy internetowej w ciągu ostatnich kilku lat. Dzięki nowym typom urządzeń - takim jak inteligentne głośniki z cyfrowym asystentem i inteligentne telewizory - zmienia się sposób interakcji konsumentów z usługami i treściami multimediów. Pojawiają się tym samym nowe obszary konkurencji dla cyfrowych graczy reklamowych. Ta rewolucja małymi krokami zaczyna również wchodzić do Polski” - mówi Tomasz Łebkowski, menedżer w zespole Telekomunikacji, Mediów i Technologii w PwC.
Biorąc pod uwagę obraz rynku, eksperci zwracają uwagę na wpływ globalnych graczy na jego dynamikę. W 2018 r. udział dwóch kluczowych gigantów z Doliny Krzemowej w wartości polskiego rynku wyniósł nieco ponad 50 proc. Wypracowali oni ponad 60 proc. wzrostu. Choć udział w wartości dodanej spadł w porównaniu do roku wcześniejszego – w 2017 r. wyniósł on 72 proc. – eksperci spodziewają się umacniania pozycji duopolu na rynku komunikacji cyfrowej. Dla porównania – udział dwóch gigantów zza oceanu w wydatkach reklamowych online w Wielkiej Brytanii w 2018 r. wyniósł 63 proc., a do 2021 r. ma wzrosnąć do 65 proc. (za: eMarketer).
„Polski rynek reklamy on-line w 2018 roku nie zawiódł, nadal utrzymując wysoką dynamikę wzrostu i znacznie przekraczając magiczną granicę 1 mld Euro. Notowane trendy i źródła wzrostu nie są też zaskoczeniem i odpowiadają trendom światowym. Warto natomiast zwrócić uwagę na silniejszą niż rok wcześniej kondycję rodzimych graczy i na fakt, że w roku 2018 mieli widocznie większy udział we wzroście rynku w odniesieniu do swoich globalnych rywali niż w latach poprzednich” – mówi Włodzimierz Schmidt, Prezes zarządu IAB Polska.
Istotnej zmianie nie uległ udział poszczególnych branż w wydatkach reklamowych online. W rankingu top 5 podstawowych sektorów, które pozyskują połowę wartości rynku (handel, komunikacja, motoryzacja, finanse i żywność), doszło jedynie do drobnych przetasowań na poszczególnych miejscach podium. Największe wzrosty zanotowały następujące branże: higiena i pielęgnacja (+52 proc.), media, książki, CD i DVD (+49 proc.) oraz usługi dla biznesu (+37 proc.).
O badaniu:
IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 r. Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu. Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy.
W badaniu uwzględniono przychody: Aegis Media, Agora, Cormedia, CS Group (częściowo szacowane), Cyfrowy Polsat, Facebook (częściowo szacowane), Freshmail, GG-Network, Google – wyszukiwarka, reklama kontekstowa, YT, GDN i mobile (częściowo szacowane), GroupM, Grupa Allegro, Grupa Wirtualna Polska, Havas Media, IDG, Infor Ekspert (częściowo szacowane), Interia.pl, IPG Mediabrands, LEADR, Media Impact, Money.pl, NetSprint, Novem, OMD, Polskapresse, Pracuj.pl, Publicis Groupe, SARE, Społeczności.pl, Ströer Digital, TradeDoubler (częściowo szacowane), TVN, TVP, ZPR Media. Szacunki oparte są na danych PwC oraz IHS. Od 2016 r. do analiz włączono także dane Gemius AdReal oraz Sotrender, które służą do kalibracji wydatków globalnych graczy.
Komentarze