14.06.19, 08:00

Janusz Stroka: Nie zamierzamy przenosić sprzedaży do kanału on-line, choć prowadzimy testy związane z nowymi technologiami

Janusz Stroka
Fot.: archiwum rozmówcy

Rozmowa z Januszem Stroką, Prezesem Netto Polska, m.in. o wprowadzeniu nowego logo, wyzwaniach dla placówek handlowych w cyfrowych czasach i przekonywaniu najmłodszych klientów w epoce social media.

Kuba Wajdzik: Marka Netto wprowadziła nowe logo. Skąd pomysł na zastąpienie dotychczasowego, rozpoznawalnego logotypu?
Janusz Stroka: Wprowadzenie nowego logo jest związane z rozpoczęciem kolejnej ery w rozwoju sklepów Netto. Odświeżona identyfikacja wizualna podkreśla wprowadzenie konceptu 3.0, jednym z jego filarów jest właśnie zdecydowany kierunek zmian. Uproszczone i ujednolicone logo wpisuje się także w skandynawski klimat nowego wystroju naszych sklepów oraz oddaje ducha przemian, które realizujemy w zgodzie z nowymi założeniami. Niezmiennym elementem naszego logo pozostał terier szkocki Scottie, który nadal pilnuje niskich cen w sklepach Netto i nawiązuje do formatu dyskontowego, w którym pozostajemy.


Logo Netto, fot.: materiały prasowe

KW: Marka Netto wprowadza koncept 3.0, który narodził się w Danii. Proszę w kilku słowach przybliżyć nam, co zakłada ta strategia?
JS: Dzięki konceptowi 3.0 chcemy pokazać klientom, że zakupy w dyskoncie mogą być wygodne i przyjemne, ale nadal tanie. Koncept 3.0 opiera się na czterech filarach, są to: skandynawskie wartości i skandynawski styl, stawianie na korzyść, rozumianą jako dążenie do utrzymania niskiej ceny i dbałości o najwyższą jakość, śmiałość w działaniach i komunikacji, zdecydowany kierunek, w którym podążamy, a także prostota – łatwa i czytelna nawigacja w sklepie, proste rozwiązania w zarządzaniu sklepem i obsłudze klienta. Nowe założenia znajdują swoje odzwierciedlenie w nowym wyglądzie sklepów, stawiamy na większą przestrzeń i szersze alejki. Klienci robiący zakupy w sklepach Netto w koncepcie 3.0 zachęcani są do zdrowych wyborów podczas zakupów - wita ich pięknie wyeksponowana strefa ze świeżymi warzywami oraz owocami. W sklepach instalujemy piece do wypieku pieczywa, jest rozszerzona strefa TO GO jako odpowiedź na potrzeby młodych klientów. Koncept Netto 3.0 to także oferta produktów bezglutenowych, bezcukrowych, bez laktozy oraz z kategorii BIO. Odświeżone przestrzenie nawiązują do minimalistycznego skandynawskiego designu, ekologii, naturalnych materiałów, z jakich wykonane są elementy wnętrza. Nowe Netto to przestronne i nowoczesne miejsce, które gwarantuje naszym klientom pozytywne doświadczenia zakupowe.

KW: Na rynku handlowym istnieje duża konkurencja, zwłaszcza ze strony największych marek. Co jest zatem znakiem rozpoznawczym sieci Netto na tle innych sieci handlowych?
JS: Netto na tle pozostałych sieci handlowych wyróżnia się szczególną dbałością o potrzeby konsumentów oraz skandynawską prostotą, której wyrazem jest wprowadzenie nowego konceptu 3.0. Sklepy Netto to miejsce, w którym zakupy są przyjemne, a klient, jego komfort i zadowolenie jest zawsze na pierwszym miejscu. Obecnie rynek sklepów spożywczych na poziomie oferty produktowej jest bardzo zbliżony, dlatego staramy się pozytywnie zaskakiwać naszych klientów zróżnicowanymi ofertami tygodniowymi, a także unikalnymi programami lojalnościowymi, w których mogą zdobyć wysokiej jakości sprzęt od renomowanych marek (Rosenthal) w niskiej cenie. We wszystkich swoich działaniach – od oferty produktowej, po wygląd sklepów i poziom obsługi klienta - stawiamy na najwyższą jakość i tworzenie przyjaznego miejsca codziennych zakupów.

KW: Zmienia się klient odwiedzający sieci handlowe – jest coraz bardziej wymagający. Jak przekonać w epoce social mediów najmłodszych klientów do siebie?
JS: Klienci są coraz bardziej wymagający, ponieważ mają niemal nieograniczony dostęp do informacji – mogą łatwo porównywać oferty i ceny oraz szukać okazji, które ich zadowolą. Dlatego tak ważne jest bycie tam, gdzie są nasi klienci – zarówno ci młodsi, jak i starsi. Z tego względu od lat prowadzimy aktywną komunikację w social mediach, prowadzimy konta na Facebooku oraz Instagramie. Jednak, oprócz komunikatów produktowych czy promocyjnych, dzielimy się także z naszymi klientami poradami dot. zrównoważonego stylu życia, odpowiedzialności, ekologii czy zdrowia. Mogą u nas znaleźć nie tylko pełne inspiracji przepisy, ale podpowiedzi, jak nie marnować żywności czy w jaki sposób uczyć swoje dzieci i rodziny zdrowych nawyków żywieniowych. W tym roku poszliśmy o krok dalej i wprowadziliśmy na rynku w Polsce aplikację mobilną „Nie marnujemy żywności”, która pozwala klientom na poszukiwanie produktów z krótką datą przydatności do spożycia. Dzięki temu aktywnie mogą uczestniczyć w działaniach na rzecz ruchu „zero waste”, robiąc codzienne zakupy. Nie możemy także pominąć oferty produktowej, która musi nadążać za potrzebami młodych konsumentów – szukają oferty, która wspiera ich styl życia, stąd chcą w jednym miejscu zaleźć wiele produktów. Dotyczy to zarówno oferty produktów na Półce Zdrowia, gdzie znajdują się artykuły ekologiczne, wege, bez glutenu, ale także produktów w duchu „on the go”, czy produktów z kategorii żywności funkcjonalnej.

KW: Promocje, eventy czy kampanie reklamowe to dzisiaj już za mało. Jak zatem obecnie prowadzić działania marketingowe, by wyróżniać się na tle konkurencji?
JS: Liczy się przede wszystkim autentyczność oraz działania pozwalające na zaangażowanie konsumenta – obecnie nie jest on już biernym odbiorcą komunikatu, ale aktywną stroną dialogu. Sklepy spożywcze muszą to uwzględnić w swoich działaniach i być gotowe na rozmowę, która coraz częściej przenosi się do social mediów. Ważne jest także, aby działania, oprócz komunikacji, miały swoją kontynuację w realnym życiu, ponieważ tam konsumenci stykają się z marką i jej wartościami na innym poziomie. W Netto, np. silnie wspieramy lokalne społeczności oraz angażujemy się w pomoc uzdolnionym dzieciom i młodzieży, którzy chcą rozwijać się sportowo. Od kilku lat, razem z olimpijką Moniką Pyrek, realizujemy fundusz stypendialny „Skok w marzenia”, a w tym roku zostaliśmy oficjalnym partnerem regionalnym klubu piłkarskiego Borussia Dortmund. W ramach współpracy wspieramy budowę pierwszej szkółki piłkarskiej klubu w Polsce, której inicjatorem jest Łukasz Piszczek – piłkarz grający na co dzień w Borussi, a pochodzący z Goczałkowic-Zdroju.

KW: Jakie nowe wyzwania w świecie cyfrowym stoją przed sieciami handlowymi? Czy myślicie o rozszerzeniu działalności o sprzedaż online? Konkurencja na ten obszar powoli już wchodzi…
JS: Od wielu lat bacznie obserwujemy ten trend, dostrzegamy też działania naszej konkurencji. Jednak w chwili obecnej nie zamierzamy przenosić sprzedaży do kanału on-line, choć prowadzimy testy związane z nowymi technologiami - nasi koledzy w Danii dopracowują zastosowanie takich rozwiązań jak scan&go czy click&collect. Od postępu technologicznego także i w handlu nie ma odwrotu. Na polskim rynku w tym roku koncentrujemy się jednak na planach rozwoju zarówno Netto jako sieci handlowej, jak i samego konceptu 3.0, który bardzo pozytywnie wpływa na komfort zakupów i poziom zadowolenia naszych klientów. Do końca roku chcemy mieć ok. 100 sklepów, w których będą wprowadzone rozwiązania 3.0 – przy czym w ok. 30-40 placówkach będzie to pełen koncept 3.0, a w pozostałych look&feel, możliwy do implementacji po przeprowadzeniu remodellingu.

KW: Sieć działa nie tylko na polskim rynku. Jakie są różnice z marketingowego punktu widzenia odróżniające nasz polski rynek od duńskiego czy niemieckiego?
JS: Polacy oraz Duńczycy poszukują produktów najwyższej jakości i w atrakcyjnych cenach. To też podstawowa zasada, która jest fundamentalna dla nas, jako sieci handlowej. 
Duńczycy, podobnie jak i Polacy, coraz większą wagę przywiązują do zdrowego odżywiania. Ten trend jest w Danii z pewnością silniejszy niż u nas, jednak w Polsce w ostatnim czasie następuje również jego dynamiczny rozwój. Duńczycy przywiązują wiele wagi do społecznej odpowiedzialności biznesu, której oczekuje się nie tylko od firm, ale także od siebie nawzajem. Dbanie o dobrostan zwierząt, środowisko, walka z marnotrawstwem żywności, kształtowanie przyjaznych relacji międzyludzkich w miejscu pracy i w miejscach publicznych, poprawa jakości życia, której przecież służą takie miejsca jak placówki handlowe, wsparcie lokalnych inicjatyw sportowych czy kulturalnych, to są dla nas nieocenione wzorce, które my, jako firma z duńskim rodowodem, mamy w swoim krwiobiegu. 

KW: Jakie wyzwania marketingowe stoją przed branżą handlową w najbliższym czasie?
JS: Mówiąc o wyzwaniach, warto mieć świadomość, iż dotyczą one przede wszystkim znalezienia nowego, świeżego języka, którym możemy rozmawiać z naszymi klientami. Branża handlowa musi zmierzyć się z faktem, iż Polacy uwielbiają promocje, ale jednocześnie szukają produktów wyższej jakości w jak najbardziej korzystnej cenie. Jest to podejście, które można zaobserwować także w innych branżach. Jednak cena i oferta nie wystarczą, aby przyciągnąć klienta i zatrzymać go na dłużej, dlatego bieżące działania warto rozszerzyć o elementy pełne doświadczeń i będące nośnikiem emocji. Obecnie sklepy spożywcze nie są już tylko miejscem, gdzie robi się zakupy, ponieważ oferują klientom szereg innych możliwości usługowych i tym samym kreują szeroki wachlarz możliwych doświadczeń. Dlatego też, obserwując rynek i klientów, w Netto tak silnie inwestujemy w nowy koncept 3.0, który wnosi zupełnie nową jakość do segmentu sklepów spożywczych.

KW: Dziękuję za rozmowę.

Janusz Stroka
Posiada wieloletnie doświadczenie w handlu detalicznym, które zdobywał zarówno w Polsce, jak i na rynkach zagranicznych. Wcześniej Stroka pełnił funkcję dyrektora pionu nowych formatów w Grupie REWE. Ma także doświadczenie i wiedzę, zdobyte podczas dwóch dekad pracy na wiodących stanowiskach w sprzedaży detalicznej w kilku krajach, m.in. w Polsce, Rosji i na Ukrainie.

Komentarze

Powiązane

21.06.24, 13:46
| reklama & PR » ludzie
Bartłomiej Chmiel jako Account Manager dołącza do Open Mobi
Z początkiem kwietnia br., Bartłomiej Chmiel dołączył do agencji digitalowej Open Mobi. Na stanowisku Account Managera będzie odpowiadał za obszar pozyskiwania klientów z branży e-commerce.
21.06.24, 11:02
| reklama & PR » informacje
Change Serviceplan i Media Republic z nową kampanią Maślanki Mrągowskiej Tyle dobra
Maślanka Mrągowska powraca z nową kampanią pod ideą kreatywną “Tyle dobra”, w nowej, odświeżonej formule. Działania przygotowane przez należącą do Group One agencję Change Serviceplan obejmują kampanię telewizyjną, digitalową, akcje konsumenckie i współpracę z influencerami.
21.06.24, 09:22
| reklama & PR » informacje
Nowa kampania Bułeczek Mlecznych Dan Cake skierowana do nowych grup docelowych
Wystartowała kampania Bułeczek Mlecznych Dan Cake. Tym razem marka postawiła na nowe grupy docelowe i konteksty spożywania swoich produktów. Oprócz konkursowej aktywacji konsumenckiej zaplanowane są m.in. aktywności w środowiskach gamingowych, współprace z influencerami, kampania DOOH oraz działania w digitalu.
21.06.24, 06:30
| reklama & PR » informacje | kultura » film
Agencji K+Group odpowiada za promocję filmu Rodzina Treflików
Trefliki, bohaterowie serialu animowanego „Rodzina Treflików”, w listopadzie br. trafią na wielki ekran. Szczegóły świątecznej produkcji zostaną ujawnione dwa miesiące przed premierą, ale już teraz rozpoczynają się działania związane z kinowym debiutem Treflikowych bohaterów. Za działania związane z promocją filmu będzie odpowiedzialna agencja K+Group.
20.06.24, 21:30
| reklama & PR » ludzie
Michał Fortowski awansował w Multikino Media
W maju br. Michał Fortowski awansował na stanowisko Partnership Managera w Dziale Sprzedaży Korporacyjnej Biura Reklamy Multikino Media.
20.06.24, 20:30
| reklama & PR » ludzie
Ewelina Czuba Dyrektorem Rozwoju i Sprzedaży Wideo w Grupie ZPR Media
Ewelina Czuba objęła stanowisko Dyrektora Rozwoju i Sprzedaży Wideo w Grupie ZPR Media. Odpowiedzialna będzie za zarządzanie zespołem sprzedaży, realizację planów sprzedażowych i strategii Grupy ZPR Media, a także za budowanie relacji biznesowych z kluczowymi klientami i domami mediowymi.
20.06.24, 16:30
| reklama & PR » informacje
Marka Chantarelle wybiera Agencję PR Get in Touch
10 czerwca br., butikowa Agencja PR Get in Touch rozpoczęła współpracę z marką kosmetyków Chantarelle.
20.06.24, 08:30
| internet » informacje | reklama & PR » informacje
Promocje sprawdza się w BLIX. Grupa BLIX chce dotrzeć do 12 mln osób
Aplikacja BLIX ruszyła z najsilniejszą, najdłuższą i najbardziej kompleksową kampanią wizerunkową w historii niezależnych aplikacji typu drive2store. Działania mają być skoncentrowane w sferze online i prowadzone w sposób ciągły. 
19.06.24, 20:45
| reklama & PR » informacje
Mistrzowska akcja promocyjna cashback marki Hisense
Agencja UNIQUE ONE organizuje dla marki Hisense, Oficjalnego Partnera UEFA EURO 2024, ogólnopolską akcję promocyjną cashback ze zwrotem gwarantowanym.
19.06.24, 19:17
| reklama & PR » ludzie
Ola Głębicka awansowała w Iberionie. Odpowiada za strategię komunikacji firmy
Od czerwca br. Ola Głębicka odpowiada za strategię komunikacji Grupy Iberion i jej produktów, w tym za działania wizerunkowe. Będzie raportować bezpośrednio do Maksymiliana Tomanka, wiceprezesa i współwłaściciela grupy Iberion.
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Oferty pracy

Specjalista/ka ds. promocji w Dziale Promocji i Komunikacji

Muzeum Azji i Pacyfiku im. Andrzeja Wawrzyniaka | Warszawa

Przejdź do oferty
Konkursy
do 31.08.24

Portalmedialny.pl ponownie udostępnił możliwość uczestniczenia w konkursach organizowanych przez wydawcę.

do 18.07.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 18.07.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.

12-14 czerwca 2024 r. w Długopolu.