26.09.19, 08:00

Wavemaker: Ewa Chodakowska największym autorytetem Polaków w kwestiach zdrowia. Pokonała lekarza i Annę Lewandowską

Fot.: materiały prasowe

Co czwarty polski internauta uważa, że medycyna konwencjonalna bardziej szkodzi niż leczy, a niemal co trzeci uważa, że duże dawki witaminy C pomagają walczyć z nowotworem - pokazuje HealthWave, badanie agencji Wavemaker. Badani Polacy jako swój największy autorytet w kwestiach zdrowotnych równie często co lekarza wymieniali… Ewę Chodakowską.

HealthWave, badanie agencji Wavemaker, pokazało, że co czwarty polski konsument nie wierzy w konwencjonalną medycynę, a wiedzę o zdrowiu badani powszechnie pozyskują w Internecie. Niemal 10 proc. badanych jest przekonanych, że szczepionki są szkodliwe lub mają bardziej negatywny niż pozytywny efekt na zdrowie.

Polacy wierzą za to… w suplementy diety – aż 2/3 badanych przez Wavemaker uważa, że mają one wpływ na zdrowie. Informacji na ich temat badani szukają zarówno w „oficjalnych” źródłach medycznych - lekarza czy farmaceuty (40 proc. badanych), jak i w mediach. Źródłem wiedzy na ten temat też jest wyszukiwarka Google (aż 29 proc. badanych). Internauci na ten temat czerpią wiedzę także z artykułów na portalach o zdrowiu (19 proc.), sprawdzają opinie innych użytkowników na forach i blogach (16 proc.), czytahą w sieci artykuły pisane przez lekarzy (16 proc.). Zaledwie 10 proc. badanych ogląda na ten temat programy w TV (10 proc.) lub słucha ich w radiu (5 proc.).

Choć badani sami aktywnie poszukują informacji na temat różnych kwestii zdrowotnych, to jednak irytuje ich komunikacja leków i suplementów diety. Kategoria ta zdeklasowała „konkurencję” w rankingu najbardziej irytujących reklam. 44 proc. badanych wskazało, że najbardziej irytującą kategorią reklamową są właśnie reklamy leków i suplementów. Ta kategoria wyprzedziła znacząco kolejne kategorie: reklamy telefonów i sieci komórkowych (25 proc.) i reklamy kosmetyków (21 proc.).

Mimo, że irytuje, to jednak nawet w ocenie konsumentów, reklama leków i suplementów jest skuteczna. 35 proc. badanych w ramach HealthWave rodziców, przyznaje, że do podawania dzieciom suplementów skłoniła ich właśnie reklama.

Wśród alternatywnych metod leczenia, wśród Polaków najpopularniejsze okazuje się ziołolecznictwo oraz stosowanie dużych dawek witaminy C. Co ciekawe, aż 30 proc. badanych wierzy, że witamina C w dużych dawkach pomaga w walce z nowotworem. Zaledwie 7 proc. badanych wskazało na modlitwę o uzdrowienie – tyle samo co akupunkturę.

W kwestiach zdrowia dla Polaków największym autorytetem są lekarze oraz Ewa Chodakowska, która uzyskała dokładnie taki sam odsetek wskazań (po 7 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się takie osoby jak: Anna Lewandowska (4 proc.), mama (3 proc.), dietetyk (3 proc.) i żona (2 proc.).

HealthWave pokazuje, że szerokim trendem jest wśród Polaków samoleczenie - dwie trzecie konsumentów sprawdza w internecie objawy swoich potencjalnych chorób, a 4 na 10 z nich zdarza się wskutek takiej samodzielnej konsultacji zrezygnować z wizyty u lekarza.

Chociaż HealthWave pokazuje, że rośnie trend samoleczenia, a sieć jest eksploatowana w poszukiwaniu informacji o zdrowiu i lekach, strategie inwestycyjne największych marek OTC i suplementów wydają się dość konserwatywne. Gros wydatków mediowych branży farma alokowane jest w mediach tradycyjnych” – komentuje Marcin Gotowiec z agencji Wavemaker, współautor badania. „Dysproporcja pomiędzy zachowaniami konsumentów i marketerów jest na tyle spora, że można się spodziewać przyspieszenia konkurencji w nowych mediach, gdzie wyjątkowo sprawnie radzą już sobie różnej maści znachorzy oraz dostawcy paraleków” – dodaje Gotowiec.

O badaniu
Badanie zostało zrealizowane w czerwcu 2019 na grupie 2002 polskich internautów w wieku 15-69. Próba badawcza reprezentatywna dla populacji polskich internautów ze względu na płeć, wiek oraz wielkość miejscowości zamieszkania.

Komentarze

Powiązane

27.02.24, 06:30
| reklama & PR » informacje
Agencja HOLO przekształca się z czterech agencji w grupę marketingową HOLO Group
HOLO Group łączy kompetencje czterech niezależnych agencji: HOLO Events, Picture Perfect, Iskry Digital oraz Warren’s.
26.02.24, 19:13
| reklama & PR » informacje
BETADINE VAG. Bądź nie do zatrzymania. Kampania marki Betadine VAG
Ruszyła przygotowana przez ASAP&ASAP kampania leku OTC Betadine VAG, dla którego podmiotem odpowiedzialnym jest firma Egis Pharmaceuticals PLC, reprezentowana w Polsce przez firmę EGIS Polska. To pierwszy efekt współpracy po wygranym przez agencję w 2023 r. przetargu.
26.02.24, 17:31
| reklama & PR » informacje
Sos Pieczeniowy WINIARY. Nabieraj ze smakiem. Kampania sosów pieczoniowych
Sosy pieczeniowe WINIARY to produkt promowany w kampanii przygotowanej przez Publicis Poland.
26.02.24, 15:45
| telewizja / VOD » informacje | reklama & PR » informacje
Prawie 550 tys. zł za spot podczas meczu Polska - Francja. Biuro Reklamy TVP ogłosiło ofertę na UEFA EURO 2024
Biuro Reklamy TVP ogłosiło zasady sprzedaży obowiązujące przy transmisjach Mistrzostw Europy w piłce nożnej UEFA EURO 2024. Mecze będą nadawane w TVP1, TVP2, TVP Sport, oraz na portalu i w aplikacji mobilnej TVP Sport.
26.02.24, 14:03
| reklama & PR » informacje
Cut The Mustard wygrała przetarg Frito Lay Poland
Agencja Cut The Mustard wygrała przetarg i podpisała umowę z Frito Lay Poland, spółką z portfolio firmy PepsiCo. Agencja przygotuje działania kampanijne dla marek Lay’s Max i Doritos.
26.02.24, 11:54
| reklama & PR » informacje
KINESSO obsługuje Porsche Inter Auto w digitalu
Agencja KINESSO odpowiada za obsługę Porsche Inter Auto w Digitalu. Współpraca jest efektem wygranego przetargu.
26.02.24, 09:32
| reklama & PR » informacje
Van Purr będzie dalej współpracować z Dziadkiem do orzechów
Producent piwa Karpackie, Van Pur przedłuża współpracę z agencją reklamową Dziadek do orzechów. Będzie to już kolejny rok współpracy między marką a agencją.
24.02.24, 21:10
| reklama & PR » informacje
Zasmakuj w wygranej. 100 tys. zł główną nagrodą w loterii marki Winiary
Firma Nestlé Polska ponownie powierzyła agencji UNIQUE ONE przygotowanie ogólnopolskiej loterii audioteksowej dla majonezów marki WINIARY pod hasłem „Zasmakuj w wygranej!”.
24.02.24, 19:11
| reklama & PR » informacje
Butcher’s Pet Care promuje karmę dla psów i kotów
NAV agency we współpracy z firmą Butcher’s Pet Care, realizuje kampanię promującą karmę dla psów i kotów.
24.02.24, 13:44
| reklama & PR » informacje
VeloBank w nowej kampanii ulepsza walentynki i zaprasza do Świata Bardziej Love
Z okazji walentynek wystartowała wielokanałowa kampania produktowa VeloBanku, która ma wpisywać się w rosnący trend doceniania siebie i swoich bliskich.
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Oferty pracy

Specjalista do spraw komunikacji i promocji

Muzeum Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie | Warszawa

Przejdź do oferty

specjalista ds.promocji i PR

Teatr Kwadrat im. Edwarda Dziewońskiego | Warszawa

Przejdź do oferty

Specjalista ds. promocji

Zakopiańskie Centrum Kultury | inne

Przejdź do oferty
Konkursy
do 26.03.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 21.03.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.

16 marca 2024 r., Dom Towarowy Braci Jabłkowskich w Warszawie.