15.11.19, 08:00

Marta Niemira: Eksplozja popularności podcastów czeka nas w 2020 roku (część I)

Marta Niemira
Fot.: archiwum rozmówcy

Rozmowa z Martą Niemirą, założycielką agencji SŁUCHAM, m.in. o polskim rynku podcastów i jego perspektywach.

Kuba Wajdzik: Naszą rozmowę rozpocznijmy od nakreślenia jak wygląda w Polsce rynek podcastów, zwłaszcza na tle innych rynków europejskich?

Marta Niemira, założycielka agencji SŁUCHAM: Według badania firmy Voxnest, czyli właściciela platformy Spotify, Polska ma najszybszą dynamikę wzrostu słuchaczy w całej Europie, a szóstą najszybszą na świecie! Mówi się, że jest to przyrost liczby słuchaczy nawet w wysokości 40 proc. każdego miesiąca. Nie oznacza to jednak, że już jesteśmy w czołówce krajów europejskich, które pokochały podcasty. Z bardzo wysokim współczynnikiem słuchalności podcastów mamy do czynienia w krajach skandynawskich. Tam podcastów regularnie słucha już 31 proc. Norwegów (około 1 mln osób), 35 proc. Szwedów (około 3 mln osób) i 24 proc. Finów (1 mln osób).

Warto przede wszystkim zwrócić uwagę na naszych najbliższych sąsiadów - Niemców. Mimo, że odsetek osób słuchających regularnie podcastów to “marne” 22 proc., w praktyce oznacza to około 17 mln regularnych słuchaczy. Uwagę przyciąga również profil niemieckich słuchaczy. 35 proc. słuchaczy deklaruje zarobki na poziomie powyżej 3 tys. euro miesięcznie. Co ciekawe, wśród osób, które podcastów nie słuchają takie zarobki deklaruje tylko co piąta osoba.

Według badania Storytel przeprowadzonego przez Nielsena dotyczących polskiego rynku, znajomość terminu “podcast” deklarowało w końcówce 2018 roku 65 proc. internautów (około 20 mln osób), 25 proc. internautów (nieco ponad 7 mln osób) przesłuchało w życiu chociaż jeden podcast, a niecałe 4 mln osób zaś słucha podcastów regularnie. Mało? Może i mało - ale pamiętajmy o dynamice! Tylko w ostatnim roku liczba słuchaczy na Spotify wzrosła o 300 proc., a to 2019 rok nazywany jest przedsionkiem do polskiego boomu. Z niecierpliwością czekam na styczeń i wyniki zamykające bieżący rok.

KW: Tematyka podcastów ostatnio pojawia się często w informacjach medialnych. Czy mamy w Polsce już bum na podcasty?

M.N.: Nie nazwałabym tego jeszcze boomem - wierzę, że zachowując obecną dynamikę wzrostu tego medium w naszym kraju, prawdziwa eksplozja popularności tego medium czeka nas w 2020 roku. Olbrzymi wkład w propagowanie podcastów w Polsce ponosi Spotify, nieustannie ulepszając swoją ofertę podcastów (poprzez upraszczanie modelu emisji dla Twórców) i pracując nad aplikacją tak, by podcasty były coraz lepiej w aplikacji widoczne. Niemałą rolę odgrywają też media lifestylowe, w których każdego dnia można przeczytać o podcastach coś nowego, po polsku. Popularne serwisy, takie jak natemat.pl czy Elle, polecają już w artykułach swoich ulubionych twórców, wizytówki Twórców pojawiają się też w prasie drukowanej w formie comiesięcznych “polecajek”. Twórcy podcastów goszczą też w telewizji, zarówno w śniadaniówkach, jak i bardziej wymagających formach przykładem może być tu Marcin Myszka, autor podcastu „Kryminatorium”, który w tym sezonie jest prowadzącym programu kryminalnego w telewizji CBS Reality. 

Wszystkie te, coraz bardziej zintensyfikowane działania prowadzą do tego, że prawdziwego boomu i “roku podcastów” możemy się spodziewać z olbrzymim prawdopodobieństwem już w przeciągu kilku, maksymalnie kilkunastu miesięcy.

KW: Czy podcasty w Polsce i Europie są chętnie wykorzystywane przez marketingowców, czy to dopiero melodia przyszłości?

M.N.: Europa i świat są już bardzo zaawansowane reklamowo jeśli chodzi o wykorzystanie podcastów. Według IAB, w samych tylko Stanach w 2021 roku rynek reklamowy w podcaście ma przekroczyć 1 miliard dolarów. Europa jest nieco bardziej oszczędna, ale wciąż te liczby imponują. Przykładowo, w 2017 r. brytyjscy marketerzy wydali na programatik w podcastach niemal 180 milionów funtów, notując 85 proc. wzrost wydatków vs 2016. 

Polska zaczyna się rozwijać w tym segmencie - pojawiły się pierwsze współprace, sponsoringi i kilkuodcinkowe kolaboracje. W SŁUCHAM w ostatnich dniach zrealizowaliśmy we współpracy z marką SHOWROOM, pierwszy polski brandowy podcast, który jest komplementarną częścią ogólnopolskiej kampanii marki na temat różnic i podobieństw między kobietami. Niemniej, takich realizacji w porównaniu do innych mediów, jest relatywnie niewiele - przez co jest to olbrzymia szansa dla marketerów - przy tak lawinowo rozwijającym się rynku wyłącznie kwestią najbliższych kilkunastu miesięcy jest zapełnienie podcastów reklamami. Każda marka, która teraz pojawi się w mądry sposób w podcaście, będzie odebrana przez słuchaczy jako ta śledząca i dyktująca trendy, a przez to znacznie lepiej zapamiętana.

KW: Agencja chce wspierać rozwój polskiego rynku podcastu. Jakie plany w tym zakresie ma Słucham na najbliższe miesiące?

M.N.: Przede wszystkim stawiamy na edukację w zakresie marketingu w podcastach.

Pracuję zarówno z klientami - agencjami, domami mediowymi i przedstawicielami marek. Uczę ich, jak wygląda rynek, co można zrobić, jak to zrobić dobrze i efektywnie, jak nie przepłacić, jak z takiej współpracy wyciągnąć jak najwięcej przy jak największym zadowoleniu twórcy i jego lub jej słuchaczy. Dziennie odbywam takich miniszkoleń nawet kilka i czuję, że lada moment każdy marketer w branży natknie się na ten segment.

Z drugiej strony, pracuję z twórcami. Ich także edukujemy w zakresie współpracy z markami, wycen, strategii podejmowania współpracy, aż po samą realizację. Realizując projekty zależy mi na tym, aby zarówno marketer i jak i twórca był zadowolony. Przede wszystkim jednak dbamy o poziom projektów - bo dzięki temu zadowoleni są nie tylko marketerzy i twórcy, ale przede wszystkim słuchacze, którzy czują, że są traktowani poważnie, a usługa czy produkt promowana przez ulubionego twórcę jest rzeczywiście przeznaczona dla słuchacza konkretnego kanału.

KW: Słucham współpracuje z twórcami. Czy są oni chętni na pomoc i wsparcie merytoryczne?

M.N.: Odnoszę wrażenie, że Twórcy są bardzo głodni wiedzy. W Polsce coraz popularniejsze stają się przeróżne szkolenia i konferencje (na wrześniową, poznańską konferencję z okazji Międzynarodowego Dnia Podcastu wejściówki sprzedały się w przeciągu jednego weekendu!) związane z podcastami, które są dedykowane są w większości twórcom. Ja sama odbywam sporo rozmów z osobami tworzącymi podcasty, którzy są ciekawi, jak mogą polepszać swoje podcasty po to, by spełniać oczekiwania marek i słuchaczy. Powiedziałabym, że jest to grupa bardzo otwarta i chętna do wdrażania rekomendacji.

WKRÓTCE II CZĘŚĆ WYWIADU. 

Komentarze

Powiązane

17.02.24, 12:00
| internet » informacje | kultura » informacje
Rusza ósma edycja Plebiscytu O!Lśnienia – Nagród Kulturalnych Onetu i Miasta Krakowa
Po raz ósmy zostaną przyznane O!Lśnienia, nagrody kulturalne Onetu i Miasta Krakowa. Zwycięzców wybiorą internauci, a głosowanie potrwa do północy 1 marca br. 
16.02.24, 18:45
| internet » informacje
Jak pisać o klimacie 2.0. Czym jest dezinformacja klimatyczna i jak z nią walczyć. Druga część poradnika Gazeta.pl dla dziennikarek i dziennikarzy
Poradnik o dezinformacji klimatycznej dla dziennikarzy i dziennikarek to kontynuacja wydanej w 2023 r. publikacji Gazeta.pl „Jak pisać o klimacie”, której celem jest wsparcie przedstawicieli mediów ogólnopolskich i lokalnych, powstała we współpracy z Fundacją Climate Strategies Poland.
16.02.24, 08:30
| telewizja / VOD » informacje | internet » informacje
Co to będzie. Polityczny wideopodcast od Gazeta.pl
Portal Gazeta.pl rusza z nowym formatem politycznym, prowadzonym przez Martę Nowak oraz Miłosza Wiatrowskiego-Bujacza. Wideopodcast będzie publikowany  w każdy czwartek. Pierwszy odcinek został wyemitowany 15 lutego br.
15.02.24, 15:00
| radio » informacje | internet » informacje
Sprawa Rusałki. Nowa superprodukcja Audioteki
15 lutego br. udostępniono dwa pierwsze odcinki z sześciu odcinków nowej superprodukcji Audioteki – „Sprawa Rusałki”.
15.02.24, 12:48
| internet » informacje | reklama & PR » informacje
W poprzedniej pracy nie było OK. Krzysztof Stanowski w kampanii rocketjobs.pl
Krzysztof Stanowski, twórca Kanału Zero, wziął udział w kampanii reklamowej portali pracy rocketjobs.pl i justjoin.it „Misja Zmiana”, w której namawia do zmiany pracy na własnych warunkach. Jest to już kolejna wspólna akcja marek z właścicielem Kanału Zero.
14.02.24, 15:30
| radio » informacje | internet » informacje
NOIZZ uruchamia podcast Komfort Guys
W czwartek, 15 lutego br., w Onet Audio, na NOIZZ.pl oraz na wybranych platformach podcastowych ruszy „Komfort Guys” - rozmowy o emocjach, z którymi można się utożsamiać, niezależnie od tego, czy jest to radość, smutek, bliskość, samotność, euforia, czy może przygnębienie.
14.02.24, 14:35
| prasa » informacje | internet » informacje
Nie żyje Mariusz Jabłoński
Zmarł Mariusz Jabłoński, właściciel portalu OstrowiecNews.pl.
14.02.24, 10:26
| internet » badania rynku
Pomponik.pl pozostaje liderem wśród serwisów plotkarskich
Pomponik.pl (Interia) w styczniu 2024 r. osiągnął rekordowy wynik – 8,8 mln RU. Serwis zdecydowanie wyprzedził inne serwisy plotkarskie. 
08.02.24, 17:30
| radio » informacje | internet » informacje
newonce zmienia strategię i odchodzi od modelu subskrypcyjnego
newonce odchodzi od modelu subskrypcyjnego. Od dłuższego czasu nowe treści tworzone przez tę platformę udostępniane były nieodpłatnie, natomiast 1 lutego br. otwarto archiwum, dzięki czemu wszyscy użytkownicy ponownie zyskali dostęp do pełnych wersji materiałów.
08.02.24, 10:19
| internet » informacje | reklama & PR » informacje
Youtuberzy promują włoski region Piemont w ramach kampanii Qual'Italy
Agencja KERRIS odpowiada za realizację kampanii Qual'Italy dla ENIT – Narodowej Agencji Turystyki Włoskiej. Działania mają na celu promocję Włoch, ze szczególnym uwzględnieniem regionu Piemont, jako niepowtarzalnej destynacji turystycznej.
Subskrybuj RSS działu internet: rss
Oferty pracy

Specjalista do spraw komunikacji i promocji

Muzeum Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie | Warszawa

Przejdź do oferty

specjalista ds.promocji i PR

Teatr Kwadrat im. Edwarda Dziewońskiego | Warszawa

Przejdź do oferty

Specjalista ds. promocji

Zakopiańskie Centrum Kultury | inne

Przejdź do oferty
Konkursy
do 21.03.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 15.03.24

Do zdobycia jeden zestaw.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.

16 marca 2024 r., Dom Towarowy Braci Jabłkowskich w Warszawie.