10.01.20, 08:00

GfK Polonia: osiedlowe sieciówki rosną, hipermarkety tracą rynek

Fot.: Pixabay.com, licencja otwarta

Co czwartą złotówkę wydawaną na FMCG w Polsce przejmują osiedlowe sklepy sieciowe, czyli małoformatowe sklepy sieciowe oraz supermarkety. Segment ten rośnie w Polsce w tempie 4,6 proc. rok do roku i pod względem wartości sprzedaży ustępuje już wyłącznie dyskontom. A może być jeszcze lepiej, bo potencjał wzrostu osiedlowych sklepów (proximity) wciąż jest ogromny – wynika z analizy Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.

Według GfK już 24 proc. wszystkich wydatków na FMCG w okresie od października 2018 r. do września 2019 r. stanowiły zakupy w osiedlowych sklepach sieciowych (zarówno małoformatowych jak i supermarketach). Wyższy wynik (34 proc.) uzyskały jedynie dyskonty. Dalsze w kolejności były małoformatowe sklepy niesieciowe (20 proc.), hipermarkety (13 proc.) i pozostałe formaty (9 proc.).

W analizowanym okresie największy wzrost sprzedaży odnotowały dyskonty (8,2 proc.) i osiedlowe sieciówki (4,6 proc.). Hipermarkety straciły zaś w tym czasie 2,3 proc.Dominacja dyskontów w Polsce nie podlega dziś żadnej wątpliwości. Ten segment rozwija się najszybciej i nic nie wskazuje na to, by dynamika sprzedaży miała osłabnąć. Oprócz coraz bardziej kompleksowej oferty, dyskonty zyskują kolejnych klientów dzięki coraz większemu dotarciu i bliskości konsumentów. Wystarczy przypomnieć, że właśnie oczekujemy na otwarcie 3000. sklepu sieci Biedronka oraz 700. sklepu sieci Lidl. Największa konkurencja także nie rezygnuje z ogólnopolskiej ekspansji. Niedawno otworzył się sklep numer 6000. należący do Żabki, a supermarkety osiedlowe pod szyldem, m.in. Dino, Delikatesów Centrum czy Polomarketu równie silnie walczą o udziały rynkowe” – mówi Michał Maksymiec, Retailers Vertical Client Director w Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.

Od października 2018 r. do września 2019 r. zakupy FMCG Polacy robili średnio o 1,6 proc. rzadziej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Przeciętna wartość transakcji była jednak o 5,6 proc. większa. „Oznacza to, że w kategorii misji zakupowych rosło znaczenie zakupów na zapas, w których coraz większą rolę, kosztem hipermarketów, odgrywają dyskonty. Malały zaś udziały zakupów bieżących zdominowanych obecnie przez sklepy osiedlowe więc walka o każdy koszyk zakupowy staje się coraz bardziej wyrównana” – tłumaczy Michał Maksymiec.

Z analiz Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia wynika jednak, że wciąż istnieją obszary, w których mniejsze sklepy osiedlowe mogą realnie konkurować z większymi dyskontami, a nawet budować swoje przewagi konkurencyjne. Pierwszą z pięciu wytypowanych kategorii są produkty świeże, mające ogromny wpływ na budowanie penetracji, lojalności klientów i wizerunku samego sklepu. Kolejnym filarem walki o klienta jest lada chłodnicza. „To jedna z ogromnych przewag małych sklepów, bowiem typowej lady chłodniczej nie znajdziemy w żadnym popularnym dyskoncie. W tym przypadku dochodzi także element bezpośredniej obsługi i doradztwa, a co za tym idzie budowania relacji. To również wzmacnia pozycję mniejszych sklepów, gdzie właściciel lub pracownik często zna swojego klienta z imienia i nazwiska. Taka bliskość pozwala budować zaufanie, o które dyskontom nie jest już tak łatwo” – podkreśla Michał Maksymiec.

Wśród szans mniejszych sklepów osiedlowych GfK wskazała również rosnący asortyment dań gotowych, po które coraz chętniej sięgamy w Polsce, a także wykorzystywanie przewagi sąsiedztwa. Oprócz bliskości konsumentów, sklepy osiedlowe bardzo często oferują bowiem duży wybór produktów regionalnych oraz pochodzących od lokalnych dostawców, co dla wielu klientów wciąż pozostaje ważnym argumentem przemawiającym za wyborem danego sklepu.

Ostatnia przewaga sklepów małego formatu to coraz skuteczniejsze adresowanie potrzeb konsumentów, zwłaszcza w nawiązaniu do ekologii, np. w zakresie redukcji plastiku oraz zwiększania asortymentu produktów bio, eko czy bezglutenowych. To obecnie duże wyzwanie, szczególnie dla sklepów mniejszego formatu, ponieważ zarówno dyskonty jak i supermarkety już zaczęły adresować potrzeby grupy nabywców bardziej nastawionych na ekologię i prozdrowotne, specjalistyczne produkty.

Osiedlowe sieciówki, zarówno małoformatowe jak i supermarkety, to dziś nie tylko miejsca, w których szybko uzupełnimy domowe zapasy. To świetnie wyposażone, elastyczne punkty, doskonale dopasowane do szybko zmieniających się potrzeb konsumentów. Jeśli wciąż będą dopasowywać się do realiów rynku tak dobrze jak dotychczas, wykorzystując technologię i wszelkie nowe rozwiazania, ich miejsce w czołówce sprzedaży FMCG będzie niepodważalne” – podsumowuje Michał Maksymiec.

Komentarze

Powiązane

28.08.23, 06:30
| biznes i technologie » informacje
Boomersi, Pokolenie X, Millenialsi i „Zetki” mówią jednym głosem: najlepsze produkty pochodzą z najbliższej okolicy
Lokalne produkty zyskują na popularności: chętnie kupujemy wędliny, warzywa, przetwory i nabiał pochodzące od producentów, których niejednokrotnie znamy osobiście.
27.08.23, 09:00
| internet » e-commerce | biznes i technologie » informacje
Oferteo ze wzrostem przychodów o 43 proc. w roku obrotowym 2022/2023
Platforma Oferteo, internetowy marketplace dla szerokiego spektrum usług działający w modelu na żądanie, w roku obrotowym 2022/2023 (kwiecień 2022 r. – marzec 2023 r.) wypracowała przychody netto na poziomie 42 mln zł. Oznacza to wzrost o 43 proc. w porównaniu z rokiem 2021/2022. 
19.08.23, 20:00
| biznes i technologie » informacje
Circle K Polska kontynuuje ekspansję na polskim rynku. Otwarcie 400. stacji paliw
Sieć Circle K rozwija się na polskim rynku. Miniony rok kalendarzowy spółka zamknęła z liczbą 393 stacji paliw, a z końcem lipca br. otworzyła swój 400. punkt w Woźnikach przy autostradzie A1. 
16.08.23, 10:10
| biznes i technologie » wydarzenia branżowe
ORLEN paliwową marką numer 1 w Czechach
Do końca roku blisko 90 proc. stacji, działających dotychczas w Czechach pod marką Benzina, rozpocznie funkcjonowanie pod marką ORLEN. 
14.08.23, 07:00
| biznes i technologie » artykuły
Sztuczna inteligencja poza prawem. Co mają teraz zrobić firmy? Komentarz Sebastiana Drzewieckiego (SoftServe Poland)
Parlament Europejski przegłosował tzw. AI Act, który będzie regulował możliwe sposoby korzystania z technologii sztucznej inteligencji. Jednak do momentu opublikowania obowiązujących zapisów prawnych w ostatecznym kształcie, rynek będzie regulował się samodzielnie. Komentarz Sebastiana Drzewieckiego z SoftServe Poland.
11.08.23, 16:00
| biznes i technologie » informacje
InPost rozszerza partnerstwo z Vinted w UK
Firma InPost, platforma dostaw dla e-commerce w Europie, rozszerzyła podjętą w 2022 r. współpracę z Vinted, wprowadzając InPost Shop – nową usługę odbioru przesyłek w Wielkiej Brytanii.
05.08.23, 09:13
| biznes i technologie » informacje
GfK Polonia: Polski rynek gastronomiczny rośnie wartościowo, ale jest w złej kondycji
Polska gastronomia wciąż nie wyszła z zapaści po pandemii. Choć 57 proc. Polaków deklaruje, że przynajmniej raz w roku korzysta z usług restauracji i barów, to obecnie odwiedzają oni mniej lokali niż jeszcze rok temu - takie wnioski płyną z Raportu Gastronomicznego opracowanego przez Panel Gospodarstw Domowych GfK Polonia.
04.08.23, 20:15
| biznes i technologie » informacje
Wzrosły obroty i odpowiedzialność centrów handlowych w maju 2023 r.
W maju 2023 r. obroty najemców w centrach handlowych były o 3,8 proc. wyższe niż w maju 2022 r. W największych galeriach (powyżej 60 tys. mkw. GLA) obroty wzrosły o 2,3 proc. Duże obiekty (40-60 tys. mkw. GLA) notowały wzrosty o 4,9 proc., średnie (20-40 tys. mkw. GLA) o 1,9 proc., a najmniejsze (5-20 tys. mkw. GLA) o 4,9 proc. 
30.07.23, 18:00
| biznes i technologie » informacje
InPost umacnia pozycję w Wielkiej Brytanii
Grupa InPost kupiła 30 proc. udziału w Menzies Distribution Group Limited za 49,3 mln funtów. To wiodąca firma logistyczna w Wielkiej Brytanii i Irlandii. InPost i Menzies są także strategicznymi partnerami. InPost ma opcję nabycia pozostałego 70 proc. udziału w Menzies.
27.07.23, 20:46
| biznes i technologie » informacje
Eksport produktów SPAR Polska i nowa sieć w Izraelu
SPAR wejdzie na izraelski rynek detaliczny dzięki porozumieniu z lokalnym operatorem, Shufersal, największą siecią supermarketów w Izraelu. SPAR i Shufersal uruchomią wspólnie operatora, który będzie pracować nad otwarciem sklepów SPAR w Izraelu, a także dostarczał produkty SPAR do sieci Shufersal. 
Subskrybuj RSS działu biznes i technologie: rss
Oferty pracy

Specjalista/specjalistka ds. marketingu

Muzeum Getta Warszawskiego | Warszawa

Przejdź do oferty
Konkursy
do 01.11.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 28.10.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 27.10.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.