24.01.20, 08:00

Janusz Bulak: Rynek e-prasy w Polsce dopiero raczkuje

Janusz Bulak
Fot.: archiwum rozmówcy

Rozmowa z Januszem Bulakiem, CFO Publico 24, właścicielem e-kiosku Publico24 Newsstand, m.in. o tym, czy cyfrowy świat jest szansą da prasy, kiosku cyfrowym oraz o rozwoju e-prasy w Polsce.

Kuba Wajdzik: Naszą rozmowę rozpocznijmy od wyjaśnienia czym jest Publico24 Newsstand?

Janusz Bulak: Publico24 Newsstand to cyfrowy kiosk oferujący dostęp do e-prasy z każdego miejsca oraz na różnych urządzeniach. Jako pierwsi wprowadziliśmy też dostęp do najlepszej prasy w modelu subskrypcji, która pozwala na czytanie wielu gazet i magazynów za jedną stałą i niską cenę.

KW: Coraz częściej słyszy się o zamykaniu tytułów prasowych. Czy cyfrowy świat jest dla nich rzeczywiście szansą?

JB: Tak, media cyfrowe mogą wspomóc sprzedaż prasy oferując kolejny model dystrybucji, a w ten sposób pozyskać nowych czytelników. Prasa tradycyjna oraz cyfrowa może się świetnie uzupełniać oraz wspierać nawzajem. Dodatkowo, prasa cyfrowa oferuje bardzo duże możliwości reklamowe, dzięki innowacjom, jakie wprowadza oraz dokładne targetowanie odbiorcy, co może wpłynąć na przychody wydawców.

KW: Jak nasz rynek prasy cyfrowej na tle Europy?

JB: Rynek e-prasy w Polsce, w porównaniu z tym europejskim dopiero raczkuje. Jednak świadomość czytelników jest coraz większa i dzięki temu rozpoznawalność usługi cały czas rośnie. W Europie i Stanach Zjednoczonych możemy zaobserwować migrację czytelników do Internetu i na urządzenia mobilne, co także, ale z opóźnieniem nastąpi w Polsce. Obserwujemy, że stale rośnie liczba użytkowników płatnych serwisów, głównie osób czytających dzienniki na urządzeniach mobilnych. Nie są to to jeszcze ilości takie jak w Europie Zachodniej, jednak ich liczba stale rośnie. Tytuły, które nie wykorzystują obecności w sieci, muszą liczyć się z poważnymi stratami udziałów w rynku. Warto przy tym zaznaczyć, że wprowadzenie cyfrowej wersji „Financial Times” było sukcesem. Bowiem dzisiaj 2/3 jego czytelników wybiera wersję cyfrową, a gazeta ma 500 tys. cyfrowych subskrypcji. Ten sam przypadek dotyczy „The Guardian”, który po wprowadzeniu wersji cyfrowej zanotował 24 proc. wzrost przychodów i tym momencie ma 9 mln czytelników (liczba, jakiej gazeta nie osiągnęła wcześniej). W Polsce także rośnie liczna czytelników deklarujących regularne czytanie wydań internetowych, dlatego wydawcy powinni skupić się na rozwoju platform w sieci.

KW: Czy trudno było przekonać wydawców do współpracy z Publico24 Newsstand?

JB: Stale prowadzimy rozmowy z nowymi wydawcami oraz intensywnie pracujemy, aby dołączali do naszej platformy. Aktualnie współpracujemy z ponad 110 tytułami, jednak do końca 2020 r. chcemy mieć ich ponad 300. Pokazujemy wydawcom naszą technologię oraz infrastrukturę i wskazujemy, jakie oszczędności może im dać dołączenie do Publico24 Newsstand.

KW: Na jakie największe trudności napotykaliście przy tworzeniu kiosku cyfrowego?

JB: Stworzenie kiosku cyfrowego to oczywiście dużo wyzwań. Od części programistycznej i dostosowania rozwiązania dla wygody użytkownika, po pozyskanie wydawców, aż po dotarcia do odbiorców zainteresowanych czytaniem prasy. Jesteśmy startupem, dlatego cały czas się uczymy. Nie poddajemy się i wierzymy, że nasz projekt zrewolucjonizuje rynek prasy w Polsce.

KW: Wśród modeli udostępniania tytułów prasowych dominują przede wszystkim dwa sposoby: abonament i zakup pojedynczego wydania. Który model cieszy się największym zainteresowaniem odbiorców?

JB: Na świecie coraz większą popularnością cieszy się subskrypcja, co widzimy po takich usługach jak Netflix czy Spotify. To samo tyczy się prasy. Jako czytelnicy chcemy mieć dostęp do rozmaitej prasy, ponieważ mamy różnorodne zainteresowania. Posiadania subskrypcji oznacza wygodę, bo wszystko mamy w jednym miejscu i jednej cenie.

KW: Jakiego typu czasopisma cieszą się największym zainteresowaniem odbiorców?

JB: Najbardziej poczytne są czasopisma lifestylowe, opisujące zdrowy tryb życia, ukazujące ciekawą i zróżnicowaną kuchnię. Widzimy także duże zainteresowanie prasą motoryzacyjną oraz czasopismami nakierowanymi na wystrój wnętrz. Warto w tym miejscu zauważyć, że mamy coraz bardziej różnorodne zainteresowania. Z tego powodu coraz ciężej nam kategoryzować czytelników. 

KW: Czy możemy podsumować, że kiosk cyfrowy przyjął się na dobre wśród polskich użytkowników?

JB: Tak, mamy coraz więcej nowych użytkowników, a naszym wyzwaniem jest dotarcie do nowych odbiorców i przedstawienie im zalet naszego rozwiązania.

KW: Jakie są plany firmy na 2020 rok?

JB: W nowym roku dalej jeszcze mocniej kładziemy nacisk na współpracę z nowymi wydawcami, ponieważ chcemy mieć bardzo różnorodny wybór prasy w naszym kiosku. Dodatkowo, myślimy o wprowadzeniu naszego rozwiązania jako pakietu benefitów, które pracodawca może zaoferować swojemu pracownikowi.

KW: Dziękuję za rozmowę.

 

Janusz Bulak
Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Entuzjasta dobrego dziennikarstwa i pasjonat nowych technologii. Prezes spółki P247, która oferuje dostęp do prasy cyfrowej poprzez e-kiosk Publico24 Newsstand.

Komentarze

Powiązane

22.06.24, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 22 czerwca (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 22 czerwca? Media zapowiedzi, ważne daty, przegląd informacji. Wszystko, co trzeba wiedzieć.
21.06.24, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 21 czerwca (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 21 czerwca? Media zapowiedzi, ważne daty, przegląd informacji. Wszystko, co trzeba wiedzieć.
20.06.24, 21:30
| prasa » informacje
Nowe wydanie Pani Domu "Tarczyca"
19 czerwca br. ukazało się kolejne wydanie magazynu "Pani Domu poradnik" - „Tarczyca” (Wydawnictwo Bauer.) W magazynie czytelnicy mogą znaleźć obszerne kompendium wiedzy na temat choroby Hashimoto wraz z dietą, która łagodzi jej objawy. 
20.06.24, 18:30
| prasa » informacje | internet » informacje
Adam Pawlukiewicz z własnym projektem mediowym podczas EURO 2024
Adam Pawlukiewicz na okres UEFA EURO 2024 rozszerza współpracę z „Przeglądem Sportowym”. Jego analizy ukazują się we wszystkich papierowych wydaniach dziennika w poniedziałki i piątki. Pawlukiewicz relacjonuje także Mistrzostwa Europy za pośrednictwem vlogów i materiałów wideo publikowanych na założonym przez siebie kanale Total Sport.
20.06.24, 14:30
| prasa » informacje
Wyborcza powołała zespół do spraw wzrostu, który odpowiada za strategiczne projekty dla rozwoju serwisu
Od czerwca br. w strukturach spółki Wyborcza działa zespół ds. wzrostu – multidyscyplinarna grupa, która zajmuje się projektami związanymi z rozwojem treści cyfrowych wszystkich serwisów „Wyborczej”. Zespół ds. wzrostu odpowiada za projekty dotyczące treści, które są strategicznie ważne dla rozwoju i wizerunku „Wyborczej”.  
20.06.24, 12:30
| prasa » informacje
Wydawnictwo Bauer inauguruje Świat Wiedzy Extra SMART
Na rynku prasowym ukazał się adresowany głównie do młodzieży „Świat Wiedzy Extra SMART” (Wydawnictwo Bauer).
20.06.24, 10:30
| prasa » informacje
Gazeta Uchodźców po raz trzeci. Gazeta Wyborcza ochodzi Światowy Dzień Uchodźców
W czwartek, 20 czerwca br. po raz trzeci ukazała się „Gazeta Uchodźców”. W ten sposób dziennik chce obchodzić przypadający tego dnia Światowy Dzień Uchodźców. Specjalne wydanie gazety zostanie przygotowane przez dziennikarzy i ich partnerów: osoby z doświadczeniem uchodźczym oraz imigrantów żyjących w naszym kraju.
20.06.24, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 20 czerwca (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 20 czerwca? Media zapowiedzi, ważne daty, przegląd informacji. Wszystko, co trzeba wiedzieć.
19.06.24, 07:30
| radio » informacje | telewizja / VOD » informacje | prasa » informacje
Raport Reuters Institute: RMF FM siódmy raz wygrywa ranking mediów cieszących się największym zaufaniem Polaków
Radio RMF FM już po raz siódmy rzędu zajęło pierwsze miejsce w rankingu mediów cieszących się największym zaufaniem Polaków, w badaniu prowadzonym przez Reuters Institute for the Study of Journalism. Co istotne, RMF FM jest liderem tego zestawienia od początku jego istnienia.
19.06.24, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 19 czerwca (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 19 czerwca? Media zapowiedzi, ważne daty, przegląd informacji. Wszystko, co trzeba wiedzieć.
Subskrybuj RSS działu prasa: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 31.08.24

Portalmedialny.pl ponownie udostępnił możliwość uczestniczenia w konkursach organizowanych przez wydawcę.

do 24.07.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 22.07.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.