29.01.20, 08:00
Podsumowanie 2019 r.: Martyna Głowińska, marketing i PR manager; Grupa Domodi
2019 rok na rynku mediów i reklamy dla portalmedialny.pl podsumowuje Martyna Głowińska, marketing i PR manager; Grupa Domodi.
Wydarzenia i zjawiska na rynku w 2019 r.
Rynek i realia, które towarzyszą naszej branży zmieniają się w bardzo szybkim tempie. Czasami mam wrażenie, że codziennie tworzą się nowe trendy, virale kreują nasze słownictwo, a bieżące wydarzenia - eskalują od razu do rangi “wydarzenie roku/debiut roku”. Zdecydowanie największym “wow roku” mogę nazwać TikToka i jego mocne, wręcz spektakularne zadomowienie się na polskim rynku. Fenomen tej aplikacji przerósł chyba nasze, marketingowe oczekiwania. Największą przyjemność z oglądania krótkich filmików miała młodzież w wieku 11-16 lat, co okazało się kuszącym gruntem komunikacyjnym dla wielu marek, w tym także modowych. Swoich sił w tym kanale próbowały, m.in. Burberry. Z ciekawością będę obserwowała ewolucję tej platformy.
Kolejnym nowym zjawiskiem, które na dobre zagościło w Polsce w minionym roku były podcasty. Niewielu z Was wie, że pierwsze z nich powstały nawet 15 lat temu. Jednak nie spotkały się z zainteresowaniem odbiorców i rozwijały się bardzo powoli. I choć w Polsce pojawiły się już w 2005 r., to dopiero 2019 r. był świadkiem ich debiutu. Dzisiaj każdy z nas ma swoje ulubione, tak polskie jak i zagraniczne postacie, a sami podcasterzy urośli już do miana influencerów.
Wśród zmian na rynku reklamy i mediów - nie sposób mi pominąć rewolucji towarzyszącej OOH. 1 kwietnia 2019 r. dzięki pracy trzech dostawców nośników wielkoformatowych w Polsce, mieliśmy szansę otrzymać szczegółowe informacje na temat skuteczności billboardów. To właśnie oni przeprowadzili bardzo szerokie badania widoczności i dostarczyli nam, marketerom bardzo szczegółowych danych związanych wybieranymi nośnikami i ich jakością. To całkowicie zmieniło sposób zakupu tych powierzchni oraz dało bardzo jasne informacje o policzalności ich efektywności. Do nowych zjawisk zdecydowanie mogę zaliczyć Virtual Influencer Marketing. Zjawisko, które jednych szokuje, a innych zachwyca, zdecydowanie zdominowało dyskusję w branży. Sztuczna inteligencja towarzyszy nam coraz częściej, dlatego naturalną konsekwencją tego jest wdrożenie jej także w ryzy influencer marketingu. Marki coraz chętniej tworzyły swoich blogerów na potrzeby kampanii czy komunikacji brandu. Co wiązało się ze zdecydowanie niższymi kosztami niż standardowa współpraca z influencerami, a także z osiągnięciem upragnionej opinii rynkowej.
Grupa Domodi w 2019 r.
Miniony rok był dla całej Grupy Domodi bardzo intensywny. Nałożyło się na to kilka procesów wewnętrznych jak i zewnętrznych. Do kategorii tych pierwszych zaliczamy zmiany struktury w naszej organizacji, które przełożyły się na sprawniejsze funkcjonowanie procesów w firmie. W drugiej kategorii procesów znalazło się znacznie więcej elementów. Dwa najważniejsze z nich dotyczą naszych flagowych portali. I tak: dla Homebook.pl sukcesywnie przebiegło wdrożenie na platformie karty produktu - narzędzia pozwalającego użytkownikowi jeszcze wnikliwiej poznać interesujący go asortyment i ułatwić mu podjęcie decyzji zakupowej.
Najwięcej jednak działo się w temacie platformy domodi.pl. 2019 był bowiem rokiem przełomowym, na który zaplanowaliśmy rebranding istniejącej od 2011 r. marki. To wiązało się także bezpośrednio z opracowaniem, a następnie wdrożeniem całkowicie zmienionej strategii. Znalazły się w niej nowe: key visual, layout strony głównej, funkcjonalności platformy, ton of voice, a także media plan z pierwszym, masowym wyjściem marki do usera.
Wraz z początkiem września rozpoczęliśmy intensywne działania komunikacyjne. Nasz główny spot - przygotowany z agencją Dziadek do orzechów, prezentował modną, polską ulicę, a jego narratorem była Pani Krystyna, obserwatorka codziennego, niezapomnianego pokazu mody pod oknem swojej kamienicy. Tekst, ubrany w głos Olgi Bończyk, był rytmiczną rymowanką, która poniekąd przedstawiała, kim jest domodi.pl. Nasz debiut kampanijny objął telewizję (spoty i billboardy sponsorskie), OOH w siedmiu miastach w Polsce oraz współprace komercyjne z mediami i influencerami. Końcówkę 2019 r. poświęciliśmy jeszcze jednemu, bardzo istotnemu projektowi, który ujrzał światło dzienne 20 stycznia 2020 r. Mowa tutaj o Słowniku mody, naszym projekcie, w których chcemy skupić całą modę w jednym miejscu i edukować na jej temat użytkownika dając mu kompleksowe ku temu narzędzie.
Martyna Głowińska
Marketing i PR Manager w Grupie Domodi. Odpowiada za strategie wizerunkowe platformy Domodi, Allani oraz Homebook. Od blisko dekady związana z marketingiem i public relations, przede wszystkim, w branży fashion, beauty oraz home decor. W swojej pracy poszukuje rozwiązań, które jednocześnie pozwalają osiągać cele biznesowe, jak i odpowiadać na realne potrzeby użytkowników.
Aktualnie nie mamy ofert pracy.
Dodaj swoją ofertęKonferencja Digital Gamechangers — Harbingers Data: 3 października 2024 Miejsce: Muzeum Armii Krajowej im. gen. Emila Fieldorfa „Nila” w Krakowie.
Komentarze