08.03.20, 09:23
Analiza GroupM: ponad połowa CMO to kobiety
Na czele marketingu w strukturach 53 proc. spośród 200 największych reklamodawców w Polsce stoją kobiety – wynika z analizy GroupM przygotowanej w kontekście Dnia Kobiet. Na rynku agencji reklamowych i mediowych statystyki są znacznie mniej wyrównane – większością spółek zarządzają mężczyźni.
W 53 proc. firm z listy 200 największych polskich reklamodawców marketingiem kierują kobiety – pokazuje analiza GroupM, technologicznej i inwestycyjnej platformy agencji mediowych WPP (MediaCom, Wavemaker, Mindshare). Kobiety stoją na czele marketingu w spółkach ze wszystkich kategorii rynkowych – od finansów, przez kosmetyki po żywność i telekomy.
O ile jednak odsetek kobiet i mężczyzn wśród CMO jest wyrównany, w zarządach topowych spółek oferujących usługi marketingowe proporcje płci są znacznie bardziej zróżnicowane na niekorzyść kobiet. W 4 na 5 agencji reklamowych (kreatywnych) funkcję CEO sprawuje mężczyzna, podobne proporcje utrzymują się też w całych zarządach spółek z tej kategorii. Bardziej wyrównany udział obserwujemy w agencjach mediowych, gdzie odsetek kobiet wśród CEO stanowi 40 proc.
„W kontekście rynku kreatywnego, trochę razi taka konserwatywna struktura, mówimy w końcu o biznesie, który żyje z rozumienia „różności” świata i powinien nadążać za jego dynamiką. Znacznie większy udział kobiet w zarządach agencji mediowych może wynikać z faktu, że jest to kategoria firm, która powstała znacznie później, w czasach, gdy role zarządzających nie były już tak mocno zastrzeżone dla mężczyzn” - mówi Izabela Albrychiewicz, prezeska GroupM, a wcześniej wieloletnia szefowa Wavemaker.
Wyliczenie GroupM powstało z okazji zbliżającego się Dnia Kobiet na podstawie listy największych reklamodawców telewizyjnych w 2019 r. wg Nielsena (dane dot. CMO) oraz na podstawie raportu Agencje Reklamowe i Domy Mediowe „Media & Marketing Polska”, zestawienia Panorama Reklamy magazynu „Press” a także źródeł własnych firmy (dane dot. agencji kreatywnych i agencji mediowych).
Specjalistka/Specjalista ds. promocji i obsługi widowni
Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera | Warszawa
Przejdź do ofertyKierownik Działu Komunikacja Społeczna i Promocja
Regionalny Instytut Kultury im. Wojciecha Korfantego | Katowice
Przejdź do ofertyStanowisko ds. promocji i komunikacji
Muzeum – Miejsce Pamięci KL Plaszow w Krakowie. Niemiecki nazistowski obóz pracy i obóz koncentracyjny (1942-1945) (w organizacji) | Kraków
Przejdź do ofertyOd wirtualnej rozrywki i (nie)etycznych zagrywek w marketingu po historie opowiedziane za pomocą liczb. Ruszyły zapisy na pierwszy tej jesieni webinar w ramach cyklu DIMAQ Voice.
Konferencja Digital Gamechangers — Harbingers Data: 3 października 2024 Miejsce: Muzeum Armii Krajowej im. gen. Emila Fieldorfa „Nila” w Krakowie.
Komentarze