04.05.20, 12:08

Odporni na dezinformację. Rzeczpospolita w kampanii walczy z fake newsami

KV kampanii
Fot.: materiały prasowe

Rozprzestrzeniają się jak wirus, a nieumiejętność odróżnienia ich od sprawdzonych informacji to problem społeczny, który zwiększył swoje nasilenie w czasie epidemii koronawirusa. Najnowsza kampania „Rzeczpospolitej” „Odporni na dezinformację” ma na celu zwiększyć społeczną odporność na fake newsy.

Kampania rozpoczęła się nietypowo. W serwisie rp.pl oraz w mediach społecznościowych „Rzeczpospolitej” pojawił się teaser ze specjalnym udziałem Bogusława Chraboty, redaktora naczelnego dziennika, który składa z jedynki „RZ” maskę ochronną. W ten symboliczny sposób „Rz” inauguruje kampanię „Odporni na dezinformację”, której celem jest zwiększenie świadomości społecznej w zakresie niebezpieczeństw, jakie się wiążą z udostępnianiem fake news’ów.

Fake news jest parainformacją. Ontologicznie nie różni się od newsa, to ta sama konstrukcja. Dla laików jest trudny do odróżnienia od newsa. Istotna jest intencja wprowadzenia nieprawdy. Jako społeczeństwo mamy ograniczone możliwości weryfikacji takiej informacji. Mamy natomiast możliwość sprawdzenia, czy źródło jest wiarygodne, i tak ocenić wartość informacji. W ciągu ostatnich lat z „Rzeczpospolitej" fake newsy do opinii publicznej raczej nie trafiły. To świadczy o naszych procedurach, które są ściśle przestrzegane, oraz o profesjonalnym podejściu naszych dziennikarzy do weryfikacji newsów” – mówi Bogusław Chrabota, redaktor naczelny „Rzeczpospolitej”.

Na potrzeby kampanii powstały trzy hasła reklamowe odwołujące się do najbardziej powszechnych źródeł i przyczyn powstawania fake news’ów: „Komentarze z forum czy komentarze ekspertów?”, „Znajomość fejków czy znajomość faktów?”, „Opinie szerowane czy opinie szanowane?” oraz hashtag #OdporniNaDezinformacje.

Rzeczpospolita” od lat jest w czołówce najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce, a dostarczanie sprawdzonych informacji to nasza misja. Kampania „Odporni na dezinformację” to naturalne rozwinięcie działań wizerunkowych budowanych wokół hasła „Rzeczpospolita”. Wiarygodne źródło wiedzy” - mówi Cezary Piernikowski, dyrektor marketingu Gremi Media. Drugim etapem kampanii będzie „dekalog walki z dezinformacją” – seria komunikatów mających na celu edukację jak walczyć z epidemią fake news’ów.

Za koncepcję kreatywną i realizację odpowiada dział marketingu Gremi Media.

Komentarze

Powiązane

21.07.24, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 21 lipca (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 21 lipca? Media zapowiedzi, ważne daty, przegląd informacji. Wszystko, co trzeba  wiedzieć.
20.07.24, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 20 lipca (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 20 lipca? Media zapowiedzi, ważne daty, przegląd informacji. Wszystko, co trzeba  wiedzieć.
19.07.24, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 19 lipca (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 19 lipca? Media zapowiedzi, ważne daty, przegląd informacji. Wszystko, co trzeba  wiedzieć.
18.07.24, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 18 lipca (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 18 lipca? Media zapowiedzi, ważne daty, przegląd informacji. Wszystko, co trzeba  wiedzieć.
17.07.24, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 17 lipca (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 17 lipca? Media zapowiedzi, ważne daty, przegląd informacji. Wszystko, co trzeba  wiedzieć.
16.07.24, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 16 lipca (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 16 lipca? Media zapowiedzi, ważne daty, przegląd informacji. Wszystko, co trzeba  wiedzieć.
15.07.24, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 15 lipca (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 15 lipca? Media zapowiedzi, ważne daty, przegląd informacji. Wszystko, co trzeba  wiedzieć.
14.07.24, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 14 lipca (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 14 lipca? Media zapowiedzi, ważne daty, przegląd informacji. Wszystko, co trzeba wiedzieć.
13.07.24, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 13 lipca (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 13 lipca? Media zapowiedzi, ważne daty, przegląd informacji. Wszystko, co trzeba wiedzieć.
12.07.24, 01:00
| prasa » informacje
Codziennik medialny: 12 lipca (media i kultura: najważniejsza wydarzenia)
Co wydarzyło się w świecie mediów i kultury 12 lipca? Media zapowiedzi, ważne daty, przegląd informacji. Wszystko, co trzeba wiedzieć.
Subskrybuj RSS działu prasa: rss
Oferty pracy

Kierownik Działu Marketingu i PR

Centrum Kultury Podgórza | Kraków

Przejdź do oferty

Specjalista ds. Digital i Social Media

Krakowskie Biuro Festiwalowe | Kraków

Przejdź do oferty

Specjalista / Specjalistka ds. promocji i organizacji wydarzeń

Wawerskie Centrum Kultury | Warszawa

Przejdź do oferty
Konkursy
do 31.08.24

Portalmedialny.pl ponownie udostępnił możliwość uczestniczenia w konkursach organizowanych przez wydawcę.

do 23.08.24

Do zdobycia komplet książek - "Agent. Zakładniczka" oraz "Agent. Okup".

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.

8.10 - Katowice, 9.10 - Wrocław, 10.10 - Poznań.