26.05.20, 09:43

Wracamy na plany!

Kadr z planu
Fot.: materiały prasowe

Pandemia COVID19 wstrzymała plany zdjęciowe (filmowe i reklamowe) na całym świecie. Od ponad dwóch miesięcy branża filmowej produkcji obserwuje i zgodnie mówi, że nie prędko (lub nigdy) plany będą wyglądały, jak przed koronawirusem. Artykuł Dominiki Karoń, PR Manager domu produkcyjnego ISTV Media.

18 maja br., w związku z oficjalnym wznowieniem planów filmowych Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przygotowało kompleksowe wytyczne i zasady, które dostępne są na www.gov.pl/web/kultura/plany-filmowe. Wcześniej - Klub Producentów Reklamowych przygotował Zasady bezpiecznej pracy na planie (z dokumentem można zapoznać się na kpr.sar.org.pl). Czy to oznacza, że wszelkie produkcje filmowe mogą już bezpiecznie wracać na plany? 

Zarówno jeśli chodzi o plany reklamowe jak i filmowe odpowiedź brzmi – tak. Ale, oprócz stosowanie przygotowanych wytycznych wszystkie zaangażowane w produkcję piony powinny zwrócić uwagę na wiele nowych czynników organizacji pracy. Głównymi powinny być: bezpieczeństwo całej ekipy, rozsądek producenta oraz świadomość zagrożenia, którą powinien mieć każdy członek planu zdjęciowego. Na co zwrócić uwagę w szczególności? Poniżej najważniejsze zagadnienia, porady, które warto zastosować.

Przygotowanie – większe zaangażowanie producenta

Zanim produkcja reklamowa wejdzie na plan zdjęciowy producent powinien koniecznie być uwzględniony we wcześniejszych rozmowach. „Jest to konieczne, aby już na tym etapie wyeliminować potencjalne zagrożenia na planie, które nieprzemyślane, mogą potem narazić klienta na dodatkowe koszty. Już na poziomie koncepcji kreatywnej można zrezygnować ze scen zbiorowych, niebezpiecznych lokacji w środku miasta lub w placówkach medycznych, które teraz są niedostępne. Teraz jest moment, kiedy klienci powinni uwzględnić w preworku domy produkcyjne. Chociaż sytuacja zmienia się szybko, jesteśmy na bieżąco i możemy wspólnie lepiej się przygotować do pracy” – mówi Kamil Janik, producent z domu produkcyjnego ISTV Media.

Na planie – więcej czasu na zapewnienie bezpieczeństwa

Scouting lokacji od tej pory będzie wyglądał inaczej – location managerowie będę zwracać uwagę na nowe aspekty: czy lokację da się ozonować, czy da się wydzielić miejsce dla koordynatora ds. sanitarnych etc. Regulamin planu, maseczki, przyłbice, rękawiczki, duże ilości płynu do dezynfekcji to od teraz podstawowe wyposażenie każdego planu. Jest istotne, aby ustalić, która ze stron zapewnia te elementy – jednak w większości przypadków będzie to po stronie produkcji.  Każdy plan powinien być zamkniętym – bez gości i odwiedzin.

Kolejna kwestia to zapewnienie na planie koordynatora ds. bezpieczeństwa sanitarnego – kogoś, kto zadba o sprawdzenie temperatury członków przed wejściem na plan, przeszkoli ekipę przed planem, sprawdzi ogólne zastosowane standardy (odległość etc.). To praca niezbędna do zachowania bezpieczeństwa i co ważne – zaangażowanie takiej osoby odpowiadającej za zdrowie na planie, powinno już odbyć się na etapie planowania przez pion produkcyjny. Z kolei samo przygotowanie wszystkich przed planem (wpuszczanie na plan, np. ustawienie specjalnego namiotu) także należy uwzględnić w harmonogramie – to wszystko trwa i zajmie czas.  

Zmieni się nie tylko przygotowanie planu, ale także jego wygląd i sposoby organizacji. Konieczne będzie ograniczenie obecności na planie nie tylko ekipy ale i (w przypadku reklamy) przedstawicieli klienta (marka, agencja). Wpuszczanie na plan poszczególnych pionów zajmie więcej czasu – światło, scenografia etc. muszą  wchodzić po sobie, czekać na swoją kolei. Montaż i demontaż planu w takiej formie z pewnością potrwa dłużej. Warto o tym pamiętać. 


Plan produkcyjny nie będzie wyglądał już jak dawniej, fot.: materiały prasowe

Scenografia, catering, transport na plan, podglądy – te wszystkie elementy warto przemyśleć wcześniej. Firmy cateringowe już dostarczają na plany indywidualne, higienicznie zapakowane i dezynfekowane boxy z posiłkami (wspólne lunche nie wrócą prędko), scenografia także już dba o dezynfekcję. Z kolei całościowa dezynfekcja planu (lokacja bądź studio) powinna przebiec bardzo szczegółowo (ozonowanie, klamki, blaty, stoły, włączniki światła etc.). Powinno się zrezygnować z wspólnego transportu. Przy ograniczonej liczbie osób na planie można mieć ze sobą kontakt za pomocą bezprzewodowego systemu komunikacji, np. reżyser, klient, agencja – mogą pracować zdalnie.   

Budżet i odpowiedzialność za plan

Odpowiedzialność za plan zdjęciowy biorą na siebie produkcja jak i klient. Producent powinien stosować wszystkie wytyczne i bardzo rygorystycznie ich przestrzegać ponieważ w tej chwili w ofercie firm ubezpieczeniowych na rynku nie ma ubezpieczenia planu od coronawirusa (choroba zakaźna). Powyższe wytyczne mogą podnieść koszt produkcji, ale wcześniej zaplanowane i rozsądnie przemyślane – nie muszą.  Oczywiście klient powinien, np. zabezpieczyć zastępstwo kluczowych  osób (reżyser, obsada) co może wiązać się z kosztami, ale jest to rozsądniejsze niż odwoływanie całego planu na wypadek kwarantanny i nieobecności, np. głównego aktora.  Wydłużenie planu także można uwzględnić już wcześniej lub szukać innych rozwiązań.

Co najważniejsze i może być podsumowaniem obecnej sytuacji, która dość gwałtownie się zmienia – należy być na bieżąco,  rozważyć możliwość przeprowadzenia testów, wiedzieć, co zrobić i jak zabezpieczyć chorego na planie (lub wykazującego symptomy), czy/kiedy zaangażować Sanepid. Ważne, aby wszyscy zaangażowani w produkcję rozsądnie i świadomie podchodzili do swojej pracy mając na uwadze zdrowie swoje i innych.


Dominika Karoń
(na zdjęciu, fot.: archiwum autorki) 
PR Manager domu produkcyjnego ISTV Media. Wcześniej w agencjach PR takich jak Garden of Words, MSLGroup, Tailor Made. Pracowała przy kampaniach m.in dla Kompanii Piwowarskiej (Lech, Redd's, Żubr, Prażubr, Tyskie), Mattel (Barbie), Tesco, Nivea i wielu innych. Od 2018 r. związana z komunikacją różnorodnych produkcji filmowych (filmy, seriale, reklamy). Współpracuje także z filmowym studiem produkcyjnym Krakow Film Klaster. 

Komentarze

Powiązane

26.01.23, 19:00
| reklama & PR » informacje
Grupa Good One rozpoczęła pracę dla marki Getaway
Należące do grupy marketingowej Good One agencje Good One PR, Social Lama oraz SeoFly poprowadzą kompleksową obsługę komunikacyjną platformy Getaway, pełniącej funkcję inteligentnego kreatora podróży “szytych na miarę”. 
26.01.23, 07:45
| reklama & PR » informacje
Serduszka WOŚP w specjalnej kolekcji marki Herlitz
Herlitz, producent artykułów kreatywnych, szkolnych i biurowych, połączył siły z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy. Do sprzedaży trafiła linia produktów marki z orkiestrowym serduszkiem w roli głównej.
26.01.23, 06:30
| reklama & PR » artykuły
Podsumowanie 2022 r.: Hubert Pokrowiecki (Funktional)
Hubert Pokrowiecki, CEO & Founder agencji Funktional podsumowuje 2022 rok na rynku reklamy.
25.01.23, 21:00
| reklama & PR » informacje
Nowa kampania stworzona przez TESTA Agency. Mariusz Pudzianowski twarzą Bafra Kebab
Bafra Kebab powierzył TESTA Agency przygotowanie swojej pierwszej ogólnopolskiej kampanii wizerunkowej, której twarzą został Mariusz Pudzianowski.
25.01.23, 18:01
| reklama & PR » informacje
Czesław Mozil twarzą kampanii i konkursu marki Kozel
25 stycznia br. wystartował „Kozel Mix”. Konkurs jest elementem kampanii „Nazwij go po Cześku” marki Kozel, do której zaproszono Czesława Mozila.
25.01.23, 16:45
| reklama & PR » informacje
Carat wygrywa w przetargu Ryanair
Agencja Carat (grupa dentsu) wygrała przetarg na planowanie i zakup mediów marki Ryanair (linii lotniczej).
25.01.23, 06:30
| reklama & PR » artykuły
Podsumowanie 2022 r.: Mateusz Górecki (WE!RE Fantasy)
Mateusz Górecki, Managing Director, WE!RE Fantasy, podsumowuje  2022 rok w digital marketingu (obszar gaming i influencer marketing).
24.01.23, 17:58
| reklama & PR » informacje
Razem rozgrzewamy serca. Lavazza sponsorem Finału WOŚP
Lavazza, włoska firma kawowa, kontynuuje współpracę jako sponsor Finału WOŚP. W związku z 31. Finałem marka zaplanowała szereg aktywności, w tym konkurs pod hasłem „Razem rozgrzewamy serca”, którego główną nagrodą jest udział w Finale WOŚP w Warszawie.
24.01.23, 15:20
| reklama & PR » ludzie
Maciej Dulski Dyrektorem E-Commerce & Trade Marketingu w MediaMarktSaturn Polska
Do zespołu MediaMarktSaturn Polska dołączył Maciej Dulski, który z początkiem stycznia br. objął stanowisko Dyrektora E-Commerce & Trade Marketingu. Do jego zadań należy m.in. wzmocnienie sprzedaży omnichannel i poprawa doświadczeń zakupowych.
24.01.23, 09:21
| reklama & PR » ludzie
Izabela Świątkowska w zespole Havas PR Warsaw
Na początku stycznia br. Izabela Świątkowska dołączyła jako Consultant Managerka do zespołu Havas PR Warsaw.
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Oferty pracy

Specjalista ds. promocji i marketingu

Muzeum Miasta Łodzi | Łódź

Przejdź do oferty

Specjalista ds. promocji

Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu | mazowieckie

Przejdź do oferty

Referent ds. mediów

Związek Niemieckich Stowarzyszeń Społeczno-Kulturalnych w Polsce | Opole

Przejdź do oferty
Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.