15.06.20, 08:00

Eksperci przewidują mocny, ale krótkotrwały spadek w branży PR

Fot.: materiały prasowe

Badani eksperci zajmujący się public relations prognozują, iż do końca 2020 r. rynek PR może się skurczyć nawet o 17 proc. jeśli chodzi o liczbę firm świadczących usługi doradcze z zakresu komunikacji. Poza tym na znaczeniu zyska digital PR oraz łączenie pracy zdalnej z biurową. Będą to kluczowe zmiany w sposobie funkcjonowania branży. Badania przeprowadził zespół analityków Exacto w miesiącach: kwiecień i maj 2020 r. na próbie 242 ekspertów PR.

Większość badanych specjalistów PR (51 proc.) jest zdania, że sytuacja związana z pandemią koronawirusa trwale zmieni funkcjonowanie branży PR. Relatywnie najczęściej takie stanowisko zajmowali pracownicy agencji (59 proc.) oraz osoby z dużym stażem pracy (61 proc. wśród osób związanych z branżą 16 lat i dłużej). Podobnie rzecz się ma w innych branżach, np. eventowej, konferencyjnej i szkoleniowej. Badane osoby, posiadające większe doświadczenie zawodowe, są zdecydowanie bardziej przekonane, że takie trwałe zmiany na rynku PR na pewno zajdą. Patrząc z perspektywy tego co się zmieni, Tym samym część firm zrezygnuje z dużych, wysokokosztowych, ekskluzywnych siedzib, na rzecz mniejszych biur, łącząc jednocześnie pracę w biurze z pracą w domu. Część badanych wskazuje, iż może dojść do spadku popytu na usługi PR. Na taki stan rzeczy wskazywała ponad 1/4 respondentów, którzy jednocześnie zgadzają się z tezą, że pandemia doprowadzi do reorganizacji pracy w branży public relations, a sam powrót do stanu sprzed koronawirusa będzie niemożliwy.

Pod koniec grudnia 2019 r. w rejestrze REGON funkcjonowało w Polsce 4470 firm, które do głównej działalności zaliczyły stosunki międzyludzkie, public relations i komunikację (PKD 70.21). W oparciu o powyższą wartość (stan wyjściowy), badani PR-owcy mieli za zadanie oszacować jak zmieni się ta liczba w czasie i po pandemii koronawirusa. Prognozy wskazują, że liczba firm będzie dynamicznie spadać. Na koniec 2020 r. specjaliści przewidują, że firm z głównym PKD 70.21 będzie o 17 proc. mniej względem stanu sprzed kryzysu wywołanego koronawirusem (średnia wyliczona dla całej próby wynosi 3703).

Rok po wykryciu pierwszego przypadku COVID-19 w Polsce, sytuacja na rynku PR zdaniem badanych powinna zacząć się poprawiać, aczkolwiek powrót do stanu sprzed pandemii nawet na koniec 2022 r. jest zdaniem badanych mało prawdopodobny (aż 64 proc. badanych przewiduje mniejszą liczbę firm niż początkowe 4470). Generalnie dane wskazują na znaczne skurczenie się rynku PR, a największe spadki w całym analizowanym okresie prognozują specjaliści reprezentujący organizacje pozarządowe oraz firmy z sektora publicznego. Przeważały opinie, że liczba firm zacznie wzrastać od początku 2021 roku – 40 proc. ogółu odpowiedzi.

Wyniki naszych badań pokazały, że branża jest świadoma negatywnych skutków pandemii. Potwierdzają to między innymi prognozy PR-owców w zakresie zmian w wielkości rynku PR w Polsce. Na uwagę zasługuje fakt, że rynek powinien zacząć się odbudowywać po roku od wykrycia pierwszego przypadku COVID-19 w Polsce, aczkolwiek nadal trzeba będzie się mierzyć z wieloma wyzwaniami. Jednym z nich będzie spadek popytu na usługi PR wynikający z ograniczonych budżetów zarówno obecnych, jak i potencjalnych klientów. Negatywne trendy w tym aspekcie można zaobserwować już dziś. Działania rządu w zakresie tarczy antykryzysowej, świadomość menedżerów w zakresie zagrożeń i optymalizacja kosztów to jedne z tych działań, które wspomogły szereg podmiotów. Aczkolwiek teraz przed częścią zarządów stoi zadanie odbudowy utraconej pozycji sprzed lockdownu” – komentuje dr hab. prof. UW Dariusz Tworzydło, współautor badań.

Wyniki powyższych analiz pochodzą z projektu badawczego, który przeprowadził zespół analityków Exacto. Celem badań było poznanie wpływu pandemii koronawirusa na branżę PR oraz zebranie opinii w zakresie przyszłości branży po opanowaniu sytuacji związanej z COVID-19. Dane były zbierane na przełomie kwietnia i maja 2020 r. Ostatecznie w badaniu udział wzięło 242 specjalistów branży PR.

Komentarze

Powiązane

20.03.23, 12:50
| reklama & PR » informacje
Śmietana na 100%. Śmietana Łaciata promuje drugi cykl filmów Łaciatej Akademii
Spółdzielnia Mleczarska „Mlekpol” w Grajewie kolejny raz powierzyła agencjom Change Serviceplan i Media Republic (obydwie należą do Group One) realizację trwającej cały rok kampanii “Śmietana na 100%” marki Śmietan Łaciatych. 
20.03.23, 11:37
| reklama & PR » informacje
Mateusz Gessler ambasadorem marki Somat
Marka Somat znana z produktów do zmywania naczyń w zmywarkach, nawiązuje długofalową współpracę z Mateuszem Gesslerem, szefem kuchni, właścicielem restauracji i prowadzącym programy o tematyce kulinarnej.
20.03.23, 09:38
| reklama & PR » informacje
Łowicz wprowadza Extra Kwaśne dżemy do swojej oferty
Marka Łowicz (Maspex) wprowadza do swojej oferty Extra Kwaśne dżemy, które będą dostępne w dwóch wersjach.
20.03.23, 08:30
| reklama & PR » informacje
Oszczędzaj cały dzień z Intermarché. Kampania sieci Intermarché
Intermarché rusza z nową kampanią w której promuje codzienne oszczędzanie. Rusza również nowy program lojalnościowy sieci.
19.03.23, 22:58
| reklama & PR » informacje
Sieć sklepów SPAR z rabatami na produkty marki vivo
Powstał nowy program lojalnościowy sieci SPAR, w którym klienci będą mogli otrzymać rabaty na produkty marki vivo. Akcja potrwa do 10 czerwca br.
18.03.23, 21:00
| reklama & PR » informacje
LANCERTO i Paranienormalni ogłaszają kontynuację współpracy
LANCERTO przedłużyło współpracę z Kabaretem Paranienormalni do 2024 r. Polski producent odzieży premium będzie dbać o profesjonalny wizerunek zespołu podczas występów estradowych i innych wydarzeń kulturalnych.
18.03.23, 13:00
| reklama & PR » informacje
Linkleaders dla mLeasingu o kwasach i zasadach w obsłudze klientów
“Teoria kwasów i zasad, czyli o dobrej chemii w kontaktach z klientami” - to projekt, którego celem jest wypracowanie i wdrożenie jednolitych zasad obsługi klientów mLeasingu (spółki z grupy mBanku). Kampania realizowana przez Linkleaders ma być przykładem na to, jak aktywacje komunikacji wewnętrznej przekładają się na wyniki biznesowe.
18.03.23, 09:36
| reklama & PR » informacje
Przenieś raty i odzyskaj rytm. Bank Pekao S.A. promuje pożyczkę konsolidacyjną
Bank Pekao S.A. w najnowszej kampanii promuje pożyczkę konsolidacyjną na atrakcyjnych warunkach z RRSO 12,54% . Jej autorem jest agencja Leo Burnett.
17.03.23, 16:23
| reklama & PR » informacje
Samsung. Przygotowany na zmiany. Kampania inteligentnych urządzeń AGD od Samsung
W pierwszej odsłonie kampanii Samsung prezentuje inteligentne urządzenia AGD do zabudowy. Rozpoczęciu kampanii towarzyszy również akcja cashback na zabudowę.
17.03.23, 14:52
| reklama & PR » ludzie
Anna Mazur i Magdalena Sajpel awansowały w zespole Creative Studio LiquidThread
Magdalena Sajpel awansowała na stanowisko Senior Creative Designerki, a Anna Mazur została Creative Designerką w zespole Creative Studio LiquidThread.
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Oferty pracy

Specjalista ds. promocji

Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu | mazowieckie

Przejdź do oferty

Dyrektora Krośnieńskiej Biblioteki Publicznej w Krośnie

Urząd Miasta Krosna | Polska

Przejdź do oferty
Konkursy
do 20.04.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 19.04.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 17.04.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.