23.07.20, 12:15
Drożdże piekarskie, grille, kosy spalinowe i Animal Crossing: New Horizons czyli zakupy na Allegro podczas pandemii
Po wybuchu pandemii, na Allegro odnotowano wzrost popytu na artykuły z kategorii „biuro i reklama”. Pandemia zintensyfikowała zapotrzebowanie również na inne towary – w marcu najpopularniejszym produktem były drożdże piekarskie, w kwietniu wyjątkowo dobrze sprzedawały się grille gazowe i węglowe oraz gra Animal Crossing, a w maju i czerwcu w top 3 najczęściej nabywanych dóbr znajdowały się kosy spalinowe.
DevaGroup, agencja marketingowa, przeanalizowała oferty dostępne na Allegro w ciągu ostatnich trzech miesięcy, aby dowiedzieć się, jakie nietypowe nawyki konsumentów zanotowano w trakcie pandemii.
Pod koniec kwietnia ponad 75 proc. pracowników umysłowych w Polsce pracowało zdalnie. Nowa normalność cechowała się, m.in. wzrostem wydatków na produkty lub rzeczy niezbędne do efektywnej pracy z domu czy nauki online. Dane z platformy aukcyjnej Allegro pokazują, że wraz z rozwojem pandemii rosło zapotrzebowanie rodaków na… meble biurowe. Jednocześnie czas ogólnonarodowej kwarantanny zachęcił internautów do poszukiwania na portalu również innych produktów niezbędnych do pracy z domu, takich jak artykuły papiernicze. Część Polaków powoli wraca jednak do tradycyjnego modelu pracy w firmie, co wiąże się ze spadkiem popytu na tego typu towary.
„To, w jak nagły i krótkotrwały sposób pandemia zmieniła potrzeby konsumentów, było widoczne m.in. na przykładzie artykułów z kategorii biuro i reklama na Allegro. Przez cały marzec, za pośrednictwem tej platformy, wydaliśmy na nie 27,2 mln PLN. W kwietniu było to już 28,7 mln PLN, co oznacza wzrost o 5,51 proc. m/m” – mówi Tomasz Ślaski, Senior Allegro Ads Specialist z DevaGroup. „W maju nastąpił natomiast lekki spadek dynamiki sprzedaży tego rodzaju produktów – wydaliśmy na nie o 0,4 proc. mniej niż w kwietniu. Trend pogłębił się w czerwcu, gdy mieliśmy do czynienia z kolejnym, już znacznie wyraźniejszym spadkiem o 5,5 proc., co oznaczało powrót do poziomu sprzedaży z marca (27 mln PLN)” – dodaje Ślaski.
W kwietniu nastąpił także szczyt wydatków na komputery i laptopy, niezbędne do wyposażenia domowych biur. Na Allegro kupiono urządzenia o łącznej wartości ponad 75 mln PLN. Był to jednak jednorazowy skok. W maju rozpoczęły się zauważalne spadki – początkowo aż o 20,85 proc. W czerwcu miały miejsce kolejne – sprzęt komputerowy cieszył się zdecydowanie mniejszą popularnością niż w kwietniu, osiągając wartość sprzedaży na poziomie 52,6 mln PLN (spadek o 16,8 proc. m/m).
Pandemia zintensyfikowała także zapotrzebowanie na najrozmaitsze produkty – w marcu największą popularnością na Allegro cieszyły się drożdże piekarskie. W kwietniu wyjątkowo dobrze sprzedawały się grille gazowe i węglowe oraz gra Animal Crossing: New Horizons. Jednak już w czerwcu w top 3 najczęściej nabywanych produktów znalazły się kosy spalinowe, co eksperci wiążą z rozpoczynającym się sezonem letnim i powrotem do „normalności”.
„Musimy przyznać, że popularność drożdży piekarskich to dość nietypowy trend, oczywiście najprawdopodobniej związany ze zmianą naszego stylu życia, spowodowaną pandemią COVID-19 i częstszym niż wcześniej przygotowywaniem posiłków w domach. Przykładowo, w zeszłym roku na liście najpopularniejszych produktów w marcu królowały smartfony (Samsung Galaxy S9 Plus oraz Apple iPhone X10), a w kwietniu najchętniej kupowaliśmy drabiny. Grille czy kosy spalinowe to zaś produkty, które co roku najczęściej są nabywane na początku sezonu letniego. W 2019 r. kosy spalinowe znajdowały się wysoko na liście nabywanych produktów już w kwietniu” – tłumaczy Tomasz Ślaski, Senior Allegro Ads Specialist z DevaGroup.
W tym roku, w porównaniu z kwietniem, zauważalnie spadła wartość majowych transakcji w kategoriach „produkty spożywcze” (o 12,19 proc. m/m, a w czerwcu o dalsze 15,5 proc. m/m), „utrzymanie czystości” (o 9,27 proc. m/m w maju oraz 13,6 proc. m/m w czerwcu) czy obuwie (kolejno o 8,51 proc. m/m i 8,2 proc. m/m), co może się wiązać z tym, że ponownie częściej kupujemy tego typu artykuły w sklepach stacjonarnych lub w supermarketach online.
Jednocześnie, wraz z początkiem sezonu letniego, na Allegro rośnie sprzedaż odzieży damskiej (o 4,7 proc. w czerwcu) oraz części samochodowych (o 7,1 proc. w tym samym miesiącu).
Kierownik Działu Komunikacja Społeczna i Promocja
Regionalny Instytut Kultury im. Wojciecha Korfantego | Katowice
Przejdź do ofertyStanowisko ds. promocji i komunikacji
Muzeum – Miejsce Pamięci KL Plaszow w Krakowie. Niemiecki nazistowski obóz pracy i obóz koncentracyjny (1942-1945) (w organizacji) | Kraków
Przejdź do ofertySpecjalistka/Specjalista ds. promocji i obsługi widowni
Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera | Warszawa
Przejdź do ofertyKonferencja Digital Gamechangers — Harbingers Data: 3 października 2024 Miejsce: Muzeum Armii Krajowej im. gen. Emila Fieldorfa „Nila” w Krakowie.
Od wirtualnej rozrywki i (nie)etycznych zagrywek w marketingu po historie opowiedziane za pomocą liczb. Ruszyły zapisy na pierwszy tej jesieni webinar w ramach cyklu DIMAQ Voice.
Komentarze