28.08.20, 16:00

Raport: Rozwój TV hybrydowej pozytywnie wpłynie na rynek telewizorów

Fot.: Pixabay, licencja otwarta

Pandemia koronawirusa na krótko wpłynęła na spadek produkcji i sprzedaży telewizorów w Polsce. Jak wynika z danych Związku Cyfrowa Polska, najgorszymi miesiącami był marzec i kwiecień. Jednak od maja sytuacja zaczęła się poprawiać. Eksperci ZCP szacują, że w 2021 r. nastąpi szybkie odbicie. Będzie to miało związek, m.in. z rozwojem telewizji hybrydowej w Polsce oraz odbywającymi się Igrzyskami Olimpijskimi w Tokio.

Jak wynika z najnowszego raportu Związku Cyfrowa Polska „Telewizory i monitory przyszłości. Rozwój rynku w Polsce na tle światowym i europejskim” średnia sprzedaż telewizorów w Polsce w ostatnich pięciu latach wahała się w przedziale 2,1 – 2,4 mln sztuk. Co ciekawe, gros z tego stanowiły odbiorniki wyposażone w technologię smart. W 2019 r. było to ponad 1,5 mln sztuk. Jak pokazują dane, Polska jest szóstym rynkiem w Europie w kolejności pod względem sprzedaży odbiorników. Więcej od Polaków kupują, m.in. Niemcy, Anglicy i Francuzi.

Producenci telewizorów przyznają, że pandemia koronawirusa miała wpływ na ich rynek. Z raportu wynika, że najgorszymi miesiącami w sprzedaży telewizorów w tym roku były marzec i kwiecień, kiedy handel elektroniką momentami prawie całkiem stanął z uwagi na zamknięcie sieci handlowych. W I kwartale 2020 r. w Polsce sprzedano ponad 437 tys. sztuk telewizorów, czyli o prawie 10 proc. mniej niż w tym samym okresie w roku poprzednim. Natomiast z obserwacji branży wynika, że spadek ten był tylko czasowy. Według handlowców i producentów, w maju wyraźne było ożywienie i wzrosty sprzedaży.

Jak podkreśla ZCP, producenci wręcz spodziewają się w najbliższym czasie pewnego wzrostu popytu na odbiorniki telewizyjne w Polsce, ponieważ mija siedem lat od ostatniego dużego wzrostu, który miał miejsce w latach 2012/2013 i był spowodowany wyłączeniem telewizji analogowej na rzecz telewizji cyfrowej. Jednocześnie kolejny etap cyfryzacji telewizji naziemnej (DVB-T2), który jest wdrażany w Polsce, powinien zachęcić konsumentów do wymiany odbiorników na nowe – prognozuje Cyfrowa Polska. Eksperci Związku przewidują, że 2021 r. będzie zwyżkowy w sprzedaż z uwagi na odbywające się w tym roku dwie imprezy sportowe – Euro oraz Igrzyska Olimpijskie.

Raport Cyfrowej Polski wskazuje również na zmieniające się trendy zakupowe Polaków. Polscy konsumenci coraz rzadziej wybierają tanie modele telewizorów, za to wolą sprzęt nowocześniejszy, typu smart, z dobrą jakością dźwięku i obrazu. „Niemal co roku pojawiają się nowe modele odbiorników z coraz to lepszą jakością obrazu i dźwięku, wyposażone w kolejne nowe technologie, a producenci prześcigają się w dodawaniu nowych funkcjonalności, które jeszcze bardziej mają przekonać konsumentów do zakupu” – komentuje Michał Kanownik, Prezes Związku Cyfrowa Polska. „Dziś dla konsumentów telewizor to nie tylko narzędzie do odbioru kanałów telewizyjnych, jak to było dawniej, ale dzięki podłączeniu do internetu stał się on prawdziwym centrum rozrywki i edukacji w każdym domu” – dodaje Kanownik,.

Eksperci zauważają, że na polski rynek telewizorów w najbliższym czasie wpływ będzie mieć też kolejny etap cyfryzacji telewizji – wprowadzenia technologii DVB-T2 oraz HbbTV. Jak podaje Cyfrowa Polska w 2019 r. 62 proc. wszystkich polskich gospodarstw domowych posiadało co najmniej jeden telewizor wyposażony w moduł pozwalający odbierać NTC w standardzie DVB-T2. Jednocześnie prognozuje się, że w tym roku ten poziom sięgnie 77 proc., a w 2021 r. – nawet 91 proc. Kolejnym impulsem rozwoju rynku telewizorów ma być telewizja hybrydowa. Eksperci podkreślają, że utrzymujący się stabilny popyt na telewizory oraz dobre perspektywy rozwojowe dla tego rynku ma ogromne znaczenie także dla polskiej gospodarki.

Jak podaje Związek Cyfrowa Polska produkcja odbioróników telewizyjnych w Polsce sięga średnio 20 mln sztuk rocznie, które powstają w siedmiu zakładach produkcyjnych znajdujących się w naszym kraju. 90 proc. z wyprodukowanych telewizorów nich trafia na rynki zachodnie, głównie do Niemiec. „Także w Polsce inżynierowie pracują nad innowacyjnymi rozwiązaniami i technologiami, które później znajdują zastosowanie w nowoczesnych odbiornikach telewizyjnych” – podkreśla Michał Kanownik.

Komentarze

Powiązane

17.03.23, 13:00
| telewizja / VOD » ludzie
Marek Solon-Lipiński koordynatorem grupy środkowoeuropejskiej EBU
Marek Solon-Lipiński został koordynatorem największej na świecie grupy środkowoeuropejskiej EBU, stanowisko zastępcy koordynatora obejmie Elene Gabashvili z Gruzji.
16.03.23, 21:35
| telewizja / VOD » seriale
Serial Grease: Rise of the Pink Ladies zadebiutuje 7 kwietnia na platformie SkyShowtime
Liczący 10 odcinków pierwszy sezon serialu „Grease: Rise of the Pink Ladies”, w którym główne role grają Marisa Davila i Cheyenne Isabel, będzie dostępny od 7 kwietnia br. na platformie SkyShowtime.
16.03.23, 19:55
| telewizja / VOD » informacje
Żywioł. Dokument Telewizji Polskiej i LRT z premierą w Wilnie
17 marca br. w Pałacu Wielkich Książąt Litewskich odbędzie się premiera dokumentu „Żywioł” polskiego reżysera Cypriana Demianiuka i scenarzysty Piotra Kornobisa. Film jest koprodukcją Telewizji Polskiej, studia „Oko i Ucho“, studia „Ketvirta Versija“, zrealizowaną przy wsparciu Biura Programu Niepodległa oraz we współpracy z litewską telewizją publiczną LRT.
16.03.23, 15:30
| telewizja / VOD » informacje
Kontynuacje i nowe animacje w ofercie kanału Cartoonito
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, 18 marca br. kanał Boomerang zamieni się w Cartoonito. W ofercie stacji pojawią się zupełnie nowe animacje oraz kontynuacje znanych już animacji.
16.03.23, 09:53
| telewizja / VOD » informacje
Jacek Jarocki bohaterem pierwszego odcinka program Global Connections w CNN
W nowym programie „Global Connections” stacja CNN bada, jak wizjonerzy, przedsiębiorcy i firmy wykorzystują postęp w technologii i logistyce, by na nowo zdefiniować swoje możliwości i usprawnić prowadzenie biznesu.
16.03.23, 07:30
| telewizja / VOD » informacje
Warsaw Shore - Ekipa z Warszawy. 18. sezon programu wiosną w MTV Polska
W niedzielę, 19 marca br. na antenie stacji MTV Polska zostanie wyemitowany pierwszy odcinek 18. sezonu „Warsaw Shore - Ekipa z Warszawy”. Nagrania do nowej edycji reality show realizowane były w stolicy, a uczestnicy zamieszkali w luksusowej willi pod miastem.
15.03.23, 10:08
| telewizja / VOD » informacje
Kolejne kanały TVP będą mogły być reemitowane na Łotwie
Narodowa Rada Mediów Elektronicznych (NEPLP) będąca łotewskim odpowiednikiem Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, podjęła decyzję w sprawie włączenia TVP Info, TVP World, TVP Wilno i Belsat TV do wykazu programów audiowizualnych, które mogą być reemitowane na terenie Łotwy.
15.03.23, 06:00
| telewizja / VOD » informacje
SDP protestuje przeciwko „szkalowaniu Jana Pawła II”
Zarząd Główny Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich wyraził stanowczy protest i oburzenie przeciwko działaniom mającym na celu szkalowanie pamięci świętego Jana Pawła II, wielkiego Polaka i wielkiego autorytetu moralnego dla milionów ludzi na całym świecie.
14.03.23, 11:55
| telewizja / VOD » informacje
IX edycja programu Comedy Club na antenie Comedy Central
W niedzielę, 19 marca br. o godz. 22:00 na antenie Comedy Central startuje dziewiąta edycja „Comedy Club”. Premierze programu towarzysza działania promocyjne. 
12.03.23, 21:00
| telewizja / VOD » informacje
Bianka Zalewska uhonorowana Międzynarodową Nagrodą dla Kobiet Niezwykłej Odwagi
Bianka Zalewska – dziennikarka i reporterka TVN Warner Bros. Discovery – została laureatką Międzynarodowej Nagrody dla Kobiet Niezwykłej Odwagi przyznawanej przez Departament Stanu USA. 
Subskrybuj RSS działu telewizja / VOD: rss
Oferty pracy

Dyrektora Krośnieńskiej Biblioteki Publicznej w Krośnie

Urząd Miasta Krosna | Polska

Przejdź do oferty

Specjalista ds. promocji

Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu | mazowieckie

Przejdź do oferty
Konkursy
do 21.04.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 20.04.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 19.04.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.

28.03.2023 r., online.