14.12.20, 14:00

Polacy chcą, by właścicielami mediów w Polsce były polskie firmy

Fot.: Pixabay.com, licencja otwarta

Wydarzenia, które rozegrały się w minionych tygodniach, rodzą pytania o to, jak oceniana jest wiarygodność mediów. To właśnie dlatego Instytut Badawczy IPC wraz z agencją Publicon przeprowadził badanie, które ma na celu sprawdzić, jak Polacy odnoszą się do ostatnich zmian.

Jak podkreślają organizatorzy badania, pytanie o wiarygodność mediów w oczach Polaków nasuwa się zarówno w kontekście ostatnich wydarzeń związanych z przejęciem grupy Polska Press, jak i konkursem Grand Press. Kilka dni temu PKN ORLEN zapowiedział przejęcie niemieckiego wydawnictwa Polska Press – należącego do największych grup wydawniczych w Polsce. Polska Press posiada 20 z 24 wydawanych w Polsce dzienników regionalnych oraz blisko 120 tygodników lokalnych. Ze względu na swoją skalę i charakter transakcja po raz kolejny ożywiła dyskusję o strukturze właścicielskiej mediów w naszym kraju. Środowisko medialne w ostatnich kilku tygodniach żyło także tegoroczną edycją nagród Grand Press. Finalnie organizatorzy konkursu całkowicie wycofali jedna z kategorii konkursu, dając opinii publicznej bodziec do dyskusji na temat kondycji i wiarygodności środowisk tworzących środowiska medialne w Polsce.

W badaniu, które w dniach 9-10 grudnia przeprowadziła agencja Publicon wspólnie z Instytutem Badawczym IPC, wzięło udział 1000 osób. 52,2 proc. stanowiły kobiety. Dominowały osoby w wieku od 35 do 44 lat (20,1 proc.). Najmniej liczną grupą byli ankietowani w przedziale wiekowym od 55 do 64 lat (12,8 proc.). Respondenci najczęściej charakteryzowali się wykształceniem wyższym (45,6 proc.) i średnim (42,2 proc.). Najmniej liczną grupę reprezentowały osoby z wykształceniem gimnazjalnym (1,2 proc. proc.) oraz podstawowym (1,2 proc.).

Aż połowa badanych (50,1 proc.) wskazała, że właścicielem mediów w Polsce powinny być firmy polskie. 45,3 proc. wskazało na kapitał mieszany (polsko-zagraniczny). Zdaniem jedynie 4,6 proc. powinien to być kapitał zagraniczny.

Zdaniem większości badanych wydawane w Polsce gazety powinny należeć do polskiego właściciela. Takiej odpowiedzi udzieliło w sumie 57,8 proc. ankietowanych. Niemal co trzeci badany (31,1 proc.) nie potrafił udzielić odpowiedzi na wskazane pytanie.

42,2 proc. ankietowanych uznało, że to dobrze, że PKN ORLEN stał się właścicielem niemieckiego wydawnictwa Polska Press. Przeciwnego zdania było 27,8 proc. badanych. 30,0 proc. nie potrafiło wskazać odpowiedzi na to pytanie.

Głównym źródłem informacji o ważnych sprawach wśród badanych jest przede wszystkim internet (87,3 proc.). W następnej kolejności wskazywano na: telewizję ogólnopolską (40,8 proc.) oraz radio ogólnopolskie (24,4 proc.). Prasę lokalną wskazało 21 proc. ankietowanych.

W ocenie badanych najbardziej wiarygodnymi i obiektywnymi mediami są: TVN, Polsat oraz radio RMF FM.

Według Artura Kotlińskiego wysoki poziom akceptacji dla przejmowania mediów przez polskie firmy wynika głównie z tego, że to naturalny stan rzeczy w rozwiniętych demokracjach. ”Nawet jeśli kupno grupy Polska Press przez ORLEN będzie krytykowane przez przedstawicieli opozycji i opiniotwórcze środowiska przyszłej konkurencji medialnej, to jestem przekonany, że nie koresponduje to z nastrojami społecznymi. Chociażby we Francji największe grupy medialne – Grupa Bolloré i Grupa Lagardère Active – są w rękach francuskich. Podobnie sytuacja wygląda w Niemczech, gdzie rynek prasy codziennej, a ta ma w tym kraju bardzo silną pozycję i stanowi około 3/4 całej ukazującej się prasy codziennej, jest opanowany w całości przez 10 wydawców niemieckich” – mówi Artur Kotliński, CEO Instytutu Badawczego IPC.

Zdaniem Szymona Sikorskiego, CEO agencji Publicon, tło biznesowe przejęcia Polska Press jest bardzo ciekawe. “Na szczycie listy Fortune 500 są firmy, których zasobem jest logistyka, infrastruktura technologiczna i dane o użytkownikach. Jeśli koncern chce brać udział w tym wyścigu, to musi zwiększyć kompetencje w tych obszarach. Rozbudowa sieci typu convenience była pierwszym krokiem. Drugim jest przejęcie potentata rynku medialnego. I to – przyznajmy – na bardzo atrakcyjnych warunkach. Wiemy przecież, że dziś dane stanowią ogromną wartość i kapitał dla biznesu. Polska Press to dziś sieć serwisów, które gwarantują dotarcie aż do 17 mln ludzi. To kluczowe w kontekście wskazań respondentów, którzy w zdecydowanej większości (87,3 proc.) czerpią wiedzę na ważne tematy właśnie z internet” – wskazuje Szymon Sikorski.

Komentarze

Powiązane

22.03.23, 11:29
| telewizja / VOD » badania rynku
Widownia Love Island. Wyspa miłości rośnie w Czwórce
Reality show „Love Island. Wyspa miłości” zyskuje widzów z tygodnia na tydzień. Nowy sezon emitowany jest przez po raz pierwszy przez Czwórkę.
22.03.23, 06:30
| telewizja / VOD » seriale
Arnold Boczek i Marian Paździoch dzięki technologii deepfake w specjalnym odcinki serialu Świat według Kiepskich
Platforma Polsat Box Go udostępniła specjalny odcinek „Świata według Kiepskich”, w którym dzięki technologii deepfake pojawili się Arnold Boczek i Marian Paździoch. Odcinek poświęcony pamięci aktorów grających te postaci Dariusza Gnatowskiego i Ryszarda Kotysa trafił do pakietu Polsat Box Go Premium.
21.03.23, 11:33
| telewizja / VOD » informacje
Grupa Kino Polska ze wstępnymi wynikami za 2022 r.: przychody wzrosły o 11 proc.
Grupa Kino Polska opublikowała wstępne skonsolidowane wyniki finansowe za 2022 rok. Grupa odnotowała wzrost przychodów ze sprzedaży rok do roku i wyższy zysk z działalności operacyjnej.
21.03.23, 09:51
| telewizja / VOD » seriale | telewizja / VOD » badania rynku
Premiera serialu Polowanie na ćmy z ogromną widownią
Pierwszy odcinek nowego polskiego serialu „Polowanie na ćmy” oglądało aż 2,4 mln widzów.
20.03.23, 07:30
| telewizja / VOD » informacje
Kocha, lubi, pasuje. Nowy program randkowy w TTV w kwietniu
Nowy program randkowy „Kocha, lubi, pasuje” zadebiutuje na antenie TTV 15 kwietnia br. W nowym programie uczestnicy programu stworzą wizerunki partnerów idealnych.
19.03.23, 09:00
| telewizja / VOD » seriale
CANAL+ promuje nowy serial EMIGRACJA XD
"EMIGRACJA XD" to nowa produkcja oryginalna CANAL+, oparta na bestsellerowej książce Malcolma XD. Z początkiem marca br. rozpoczęła się szeroka kampania marketingowa wspierająca promocję serialu.
17.03.23, 17:19
| telewizja / VOD » informacje
Piracki serwis zalukaj.vip zamknięty. Właściciel platformy tymczasowo aresztowany
Policjanci z Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości doprowadzili do zakończenia działalności pirackiego serwisu oferującego filmy i seriale – zalukaj.vip. Dwóm mężczyznom postawiono zarzut nielegalnego rozpowszechniana utworów chronionych prawem autorskim. Pomysłodawca i właściciel serwisu został tymczasowo aresztowany. 
17.03.23, 13:00
| telewizja / VOD » ludzie
Marek Solon-Lipiński koordynatorem grupy środkowoeuropejskiej EBU
Marek Solon-Lipiński został koordynatorem największej na świecie grupy środkowoeuropejskiej EBU, stanowisko zastępcy koordynatora obejmie Elene Gabashvili z Gruzji.
16.03.23, 21:35
| telewizja / VOD » seriale
Serial Grease: Rise of the Pink Ladies zadebiutuje 7 kwietnia na platformie SkyShowtime
Liczący 10 odcinków pierwszy sezon serialu „Grease: Rise of the Pink Ladies”, w którym główne role grają Marisa Davila i Cheyenne Isabel, będzie dostępny od 7 kwietnia br. na platformie SkyShowtime.
16.03.23, 19:55
| telewizja / VOD » informacje
Żywioł. Dokument Telewizji Polskiej i LRT z premierą w Wilnie
17 marca br. w Pałacu Wielkich Książąt Litewskich odbędzie się premiera dokumentu „Żywioł” polskiego reżysera Cypriana Demianiuka i scenarzysty Piotra Kornobisa. Film jest koprodukcją Telewizji Polskiej, studia „Oko i Ucho“, studia „Ketvirta Versija“, zrealizowaną przy wsparciu Biura Programu Niepodległa oraz we współpracy z litewską telewizją publiczną LRT.
Subskrybuj RSS działu telewizja / VOD: rss
Oferty pracy

Specjalista ds. promocji

Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu | mazowieckie

Przejdź do oferty

Dyrektora Krośnieńskiej Biblioteki Publicznej w Krośnie

Urząd Miasta Krosna | Polska

Przejdź do oferty
Konkursy
do 24.05.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 23.04.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 21.04.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.

28.03.2023 r., online.