10.01.21, 07:00

Branża eventowa policzyła straty. Znamy wyniki ankiety wśród przedsiębiorców

Fot.: Pixabay, licencja otwarta

Stowarzyszenia branżowe wspólnie dążą do włączenia do pomocy sektorowej podmiotów działających na podstawie kodu PKD 73.11.z, który nie został uwzględniony przez rząd w projektowaniu kolejnej tarczy pomocowej. 

Jak przypomina branża, sektor wydarzeń zatrudnia dziś w Polsce ponad 300 tys. osób i odpowiada za około 1,5 proc. krajowego PKB. Stowarzyszenie komunikacji Marketingowej SAR, Klub Agencji Eventowych SAR oraz Stowarzyszenie Branży Eventowej SBE podsumowały wyniki ankiety wśród przedsiębiorców.

Średni spadek przychodów za rok 2020 r., w porównaniu do roku poprzedniego przewidywany jest na poziomie 78 proc. Średnia strata wyniesie aż 77 proc. O 53 proc. spadło zatrudnienie w listopadzie 2020 r., w porównaniu do lipca 2020 r. 53 proc. agencji eventowych widnieje pod numerem PKD wiodącym 73.11.Z, 20 proc. pod 82.30, 8 proc. 93.29 B, inne – 19 proc. 95 proc. to średni roczny spadek realizacji wydarzeń w 2020 r. w porównaniu z 2019 r., a 7 043,83 tys. zł to średni miesięczny koszt składek ZUS per agencja.

Celem ankiety było zbadanie kondycji branży w kilku głównych aspektach, między innymi pod kątem prognozowanej straty za 2020 rok, oszacowania koniecznych opłat na rzecz składek ZUS, stanu zatrudnienia czy ważnej kwestii wiodącego kodu PKD, który determinuje możliwość skorzystania z pomocy sektorowej. Wyniki obrazują dwa główne komunikaty: większość agencji eventowych działa pod kodem 73.11 Z i średni spadek przychodów wynosi ponad 70 proc., dlatego właśnie agencje eventowe powinny zostać objęte sektorowym wsparciem. Dzięki temu będą mogły przetrwać i w przyszłości znów stanowić istotne źródło miejsc pracy i opłat (ZUS, podatki) na rzecz państwa” – mówi Dorota Wojtczak, członek zarządu Klubu Agencji Eventowych SAR, Head of Marketing w Grupie S/F.

Jak podkreślają organizatorzy badania, na rynek wydarzeń należy patrzeć perspektywicznie – firma, która będzie miała pewność, że jej sytuacja finansowa pozwoli na przetrwanie najbliższych miesięcy, ma szansę na kontraktowanie zleceń w 2021 r. Proces przetargowy trwa kilka miesięcy, podobnie jak organizacja wydarzeń. Wybór agencji przez zleceniodawcę będzie podyktowany głównie stabilnością agencji oraz jakością usług, które może dostarczyć. Jednak bez odpowiedniego wsparcia żaden podmiot sektora spotkań i wydarzeń nie będzie w stanie sprostać tym dwóm wymaganiom.

Dobre agencje eventowe wykonały w tym roku fantastyczną pracę, próbując równocześnie przetrwać na rynku bez wydarzeń, utrzymać choćby kluczową część zespołów i rozwinąć nowe kompetencje związane z realizacją projektów live w sieci. W rezultacie, jesteśmy dziś doświadczonymi partnerami dla takich formatów brand experience – potrafimy je kreować i produkować. Mamy więc scenariusz na wypadek długotrwałej kontynuacji kryzysu. To nie czekanie na Godota. Z pomocą sektorową przetrwamy, nawet gdyby pandemia miała się powtórzyć. Potrzebujemy jednak minimum kilku miesięcy, by rynek wydarzeń w digitalu urósł, a klienci zdążyli zrealizować procesy przetargowe. Ta pomoc może być uzależniona od sytuacji agencji, ale nie numeru PKD w sytuacji, gdy jako agencje eventowe nie mamy wyodrębnionego własnego numeru” – mówi Dominik Górka, członek zarządu Klubu Agencji Eventowych SAR, co-CEO, dyrektor kreatywny agencji Live Age.

Ankieta została przeprowadzona na przełomie listopada i grudnia 2020 r. na grupie agencji eventowych zrzeszonych w Stowarzyszeniu Komunikacji Marketingowej SAR oraz podmiotów niezrzeszonych.

Komentarze

Powiązane

26.01.23, 19:00
| reklama & PR » informacje
Grupa Good One rozpoczęła pracę dla marki Getaway
Należące do grupy marketingowej Good One agencje Good One PR, Social Lama oraz SeoFly poprowadzą kompleksową obsługę komunikacyjną platformy Getaway, pełniącej funkcję inteligentnego kreatora podróży “szytych na miarę”. 
26.01.23, 07:45
| reklama & PR » informacje
Serduszka WOŚP w specjalnej kolekcji marki Herlitz
Herlitz, producent artykułów kreatywnych, szkolnych i biurowych, połączył siły z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy. Do sprzedaży trafiła linia produktów marki z orkiestrowym serduszkiem w roli głównej.
26.01.23, 06:30
| reklama & PR » artykuły
Podsumowanie 2022 r.: Hubert Pokrowiecki (Funktional)
Hubert Pokrowiecki, CEO & Founder agencji Funktional podsumowuje 2022 rok na rynku reklamy.
25.01.23, 21:00
| reklama & PR » informacje
Nowa kampania stworzona przez TESTA Agency. Mariusz Pudzianowski twarzą Bafra Kebab
Bafra Kebab powierzył TESTA Agency przygotowanie swojej pierwszej ogólnopolskiej kampanii wizerunkowej, której twarzą został Mariusz Pudzianowski.
25.01.23, 18:01
| reklama & PR » informacje
Czesław Mozil twarzą kampanii i konkursu marki Kozel
25 stycznia br. wystartował „Kozel Mix”. Konkurs jest elementem kampanii „Nazwij go po Cześku” marki Kozel, do której zaproszono Czesława Mozila.
25.01.23, 16:45
| reklama & PR » informacje
Carat wygrywa w przetargu Ryanair
Agencja Carat (grupa dentsu) wygrała przetarg na planowanie i zakup mediów marki Ryanair (linii lotniczej).
25.01.23, 06:30
| reklama & PR » artykuły
Podsumowanie 2022 r.: Mateusz Górecki (WE!RE Fantasy)
Mateusz Górecki, Managing Director, WE!RE Fantasy, podsumowuje  2022 rok w digital marketingu (obszar gaming i influencer marketing).
24.01.23, 17:58
| reklama & PR » informacje
Razem rozgrzewamy serca. Lavazza sponsorem Finału WOŚP
Lavazza, włoska firma kawowa, kontynuuje współpracę jako sponsor Finału WOŚP. W związku z 31. Finałem marka zaplanowała szereg aktywności, w tym konkurs pod hasłem „Razem rozgrzewamy serca”, którego główną nagrodą jest udział w Finale WOŚP w Warszawie.
24.01.23, 15:20
| reklama & PR » ludzie
Maciej Dulski Dyrektorem E-Commerce & Trade Marketingu w MediaMarktSaturn Polska
Do zespołu MediaMarktSaturn Polska dołączył Maciej Dulski, który z początkiem stycznia br. objął stanowisko Dyrektora E-Commerce & Trade Marketingu. Do jego zadań należy m.in. wzmocnienie sprzedaży omnichannel i poprawa doświadczeń zakupowych.
24.01.23, 09:21
| reklama & PR » ludzie
Izabela Świątkowska w zespole Havas PR Warsaw
Na początku stycznia br. Izabela Świątkowska dołączyła jako Consultant Managerka do zespołu Havas PR Warsaw.
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Oferty pracy

Kierownik Działu Komunikacji-Rzecznik prasowy

Muzeum Sztuki Łódź | Łódź

Przejdź do oferty

Specjalista ds. promocji i marketingu

Muzeum Miasta Łodzi | Łódź

Przejdź do oferty

Specjalista ds. promocji

Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu | mazowieckie

Przejdź do oferty
Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.