07.01.21, 07:00
Andrej Modic: W 2020 r. podwoiliśmy liczbę klientów platformy LokalnyRolnik.pl
Rozmowa z Andrejem Modicem, właścicielem platformy LokalnyRolnik.pl.
Kuba Wajdzik: Żyjemy i działamy w bardzo ciężkim czasie dla gospodarki. Jak radzi sobie platforma LokalnyRolnik.pl w czasie pandemii?
Andrej Modic: Czas, w którym od ostatnich miesięcy przyszło nam żyć i prosperować, dla jednych okazał się być przekleństwem, a dla innych błogosławieństwem. Mamy to szczęście, że LokalnyRolnik.pl w pandemii mocno zdobył na popularności. Udało nam się – porównując aktualny rok do ubiegłego – podwoić liczbę klientów i sprzedaż. Bardzo nas to cieszy. Nie tylko z perspektywy biznesowej, ale również z perspektywy realizowania naszej misji, której jednym z filarów jest dbanie o to, by społeczeństwo było zdrowe. Cieszy nas to, że ludzie coraz częściej zdają sobie sprawę z tego, że nie ma nic cenniejszego od zdrowia, które budujemy zwłaszcza odżywiając się w odpowiedni sposób. Szkoda, że dzieje się to dopiero w obliczu pandemii, ale lepiej później niż wcale.
KW: Czym platforma różni się od innych serwisów z sektora e-grocery w Polsce? Co dzisiaj jest największym wyzwaniem dla platformy?
AM: LokalnyRolnik.pl zdecydowanie różni się od pozostałych serwisów e-grocery dostępnych w Polsce. Nie jesteśmy bowiem sklepem internetowym, a wirtualnym targowiskiem. Działamy w modelu marketplace, czyli udostępniamy rolnikom i rzemieślnikom przestrzeń do sprzedawania tego, co wyhodowali, wytworzyli. Swoje stacjonarne stragany przenoszą do internetu, sporo na tym zyskując. Wiemy od sporej części wytwórców, że na ten moment ponad 50 proc. swoich wyrobów sprzedają właśnie przez naszą platformę. Poza tym, po naszej stronie jest też cały proces dystrybucji. Dostawcy przywożą zamówione przez klientów produkty do naszych punktów przeładunkowych w ten sam dzień, w którym zamówienia zbiorcze trafiają do odbiorców. Dzięki temu nie muszą spędzać czasu na handlowaniu na targach i bazarach, tylko mogą skupić się na swojej pasji, a zarazem pracy.
Dziś największym wyzwaniem jest dla nas wprowadzenie na tyle innowacyjnych rozwiązań, opartych na sztucznej inteligencji, by zakupy na Lokalnym Rolniku robiło się klientom jeszcze wygodniej, a także, by rolnikom i wytwórcom jeszcze łatwiej się sprzedawało.
KW: Z jednej strony mamy coraz większą świadomość, tego co jemy. Z drugiej strony w wyniku zmian na rynku w ostatnich miesiącach zaciskamy coraz częściej pasa. Jak ten stan przekłada się na zainteresowanie produktami od lokalnych wytwórców?
AM: Mali wytwórcy nie idą na ilość, ale na jakość. Wciąż nie każdy konsument potrafi to docenić, więc i nie każdy będzie skłonny do kupowania przez naszą platformę. Zdajemy sobie z tego sprawę. Mimo to, tak, jak wspomniałem na początku naszej rozmowy, w okresie pandemii udało nam się podwoić liczbę klientów i sprzedaż, a to oznacza, że – jako społeczeństwo – idziemy w dobrym kierunku.
Bardzo byśmy chcieli, żeby z roku na rok było coraz więcej osób doceniających prawdziwe jedzenie, świadomych tego, jak ważne jest zdrowie i środowisko oraz chcących razem z nami dążyć do bardziej zrównoważonego świata.
KW: Jak oceniają Państwo polską świadomość ekologicznych produktów i wspierania lokalnych i rodzinnych wytwórców?
AM: Świadomość ekologicznych produktów, jak i udział produktów ekologicznych w ogólnym rynku spożywczym (0,5 proc.) w Polsce jest jednym z najniższych w Europie. Ale rośnie dynamicznie, bo ok. 25 proc. rok do roku.
Polacy za to lubią kupować produkty na bazarach. Aż 7 proc. produktów spożywczych kupowanych jest w ten sposób, ponieważ Polacy uważają że żywność bazarowa jest lepsza od tej z marketów.
KW: Czy na przestrzeni ostatnich miesięcy zauważyli Państwo zmiany w zainteresowaniu klientów poszczególnymi kategoriami?
AM: Widzimy, że ogromny zainteresowaniem cieszą się zwłaszcza jajka na świeżo zbierane od kur, rzemieślniczy nabiał oraz mięso z hodowli, w których dba się o dobrostan zwierząt. Również dania gotowe, charakteryzujące się nie tylko pysznym, domowym smakiem, ale i czystą etykietą, zyskały na popularności.
KW: Pandemia wymusiła na wszystkich wprowadzenie rygorów bezpieczeństwa. Jak wygląda to w praktyce w przypadku Waszej platformy?
AM: Jeśli chodzi o rygory bezpieczeństwa, musieliśmy wprowadzić je przede wszystkim w naszych punktach przeładunkowych i w punktach odbioru. Zarówno osoby pracujące przy kompletowaniu zamówień, jak i ich wydawaniu, posługują się środkami ochrony osobistej, jak chociażby maseczki, przyłbice, rękawiczki itd. Dbamy też o regularne ozonowanie punktów przeładunkowych i samochodów transportowych. Klienci przychodzący po odbiory zamówień do punktów, są przez wielu koordynatorów proszeni o stawienie się na konkretna porę, by nie robiły się kolejki.
KW: Jakie są najbliższe plany platformy?
AM: W najbliższej przyszłości – poza wspomnianym planem wdrożenia nowej koncepcji wirtualnego targowiska, opartego na sztucznej inteligencji – chcielibyśmy również mocno zwiększyć zasięg i ilość klientów, pojawiając się na terenie całej Polski.
KW: Dziękuję za rozmowę.
BIOGRAFIA ANDREJ MODIC, pomysłodawca, partner
Przedsiębiorcą z 25 letnim doświadczeniem na rynkach Europy Środkowo Wschodniej (Polska, Słowenia, Chorwacja, Serbia).
Ukończył studia ekonomiczne na uniwersytecie w Ljubljanie, studia saksofonu jazzowego na Konzerwatorium Klagenfurt oraz podyplomowe studium zarządzania na Canadian International Management Institute w Warszawie w partnerstwie z Harvard Business School.
Jeszcze w trakcie studiów założył jedną z pierwszych agencji interaktywnych w Słowenii Plenum, zajmującą się budowaniem portali i serwisów internetowych oraz reklama w Internecie. Do 2002 pełnił rolę dyrektora zarządzającego odpowiedzialnego za rozwój produktów oraz nowy biznes.
Na rynku polskim obecny od 2002 roku. Współzałożyciel i prezes TouchPoints Marketing Sp. z o.o., wiodącej firmy na rynku reklamy wewnętrznej (indoor), pracujących dla takich klientów jak Nivea, Unilever, Procter & Gamble, Coca Cola, Orange, Toyota itd. Pełnił również rolę dyrektora marketingu i sprzedaży odpowiedzialnego przede wszystkim za budowanie i utrzymanie relacji z klientami z rynku agencyjnego.
Jako Partner współtworzył dom mediowy Simple Media, zajmujący się planowaniem i kupowaniem reklam w mediach masowych oraz w Internecie.
Obecnie współtworzy platformę zakupową LokalnyRolnik.pl – pierwszy internetowy targ rolny w Polsce, ponieważ jest pasjonatem zdrowego trybu życia i wierzy że każdy powinien mieć łatwy dostęp do żywności ekologicznej w uczciwych cenach.
LokalnyRolnik.pl już teraz zrzesza ponad 120 rolników i rzemieślników wytwarzających żywność w sposób ekologiczny lub tradycyjny bez użycia szkodliwej chemii. Docelowo zbudujemy europejski ekosystem wpierający sprzedaż bezpośrednią dla rolników ekologicznych.
W LokalnyRolnik.pl pełni funkcję dyrektora zarządzającego, odpowiedzialnego za wdrożenie platformy internetowej i mobilnej oraz marketing.
Prywatnie muzyk jazzowy, zapalony żeglarz, student Kung Fu (stowarzyszenie Wing Tsun) oraz szef domowej kuchni.
Stanowisko ds. promocji i komunikacji
Muzeum – Miejsce Pamięci KL Plaszow w Krakowie. Niemiecki nazistowski obóz pracy i obóz koncentracyjny (1942-1945) (w organizacji) | Kraków
Przejdź do ofertyKierownik Działu Komunikacja Społeczna i Promocja
Regionalny Instytut Kultury im. Wojciecha Korfantego | Katowice
Przejdź do ofertySpecjalistka/Specjalista ds. promocji i obsługi widowni
Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera | Warszawa
Przejdź do ofertyOd wirtualnej rozrywki i (nie)etycznych zagrywek w marketingu po historie opowiedziane za pomocą liczb. Ruszyły zapisy na pierwszy tej jesieni webinar w ramach cyklu DIMAQ Voice.
Konferencja Digital Gamechangers — Harbingers Data: 3 października 2024 Miejsce: Muzeum Armii Krajowej im. gen. Emila Fieldorfa „Nila” w Krakowie.
Komentarze