07.01.21, 13:08

UOKIK zakazuje przejęcia spółki Eurozet przez Agorę

Logo UOKiK
Fot.: materiały prasowe

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny zakazał przejęcia spółki Eurozet przez Agorę. Zdaniem Urzędu, w wyniku koncentracji powstałaby silna grupa radiowa, mogąca ograniczać konkurencję na rynku reklamy radiowej oraz rozpowszechniania programów radiowych. Jak podkreśla Urząd, transakcja mogła prowadzić do powstania duopolu i marginalizacji pozostałych grup i stacji radiowych – dwie wiodące grupy radiowe (Eurozet i RMF FM) posiadałyby łącznie ok. 70 proc. udział w rynku.

Agora stoi na czele grupy kapitałowej, która zajmuje się głównie działalnością prasową, wydawniczą i radiową (główne stacje to TOK FM, Radio Złote Przeboje, Radio Pogoda, Rock Radio), a także sprzedażą reklam. Z kolei Eurozet, m.in. produkuje i nadaje programy radiowe (główne stacje to Radio ZET, Meloradio, Antyradio, Radio Plus, Chili ZET), sprzedaje czas reklamowy, a także zarządza serwisami internetowymi. Działalność obu grup kapitałowych pokrywa się przede wszystkim w zakresie nadawania programów radiowych, sprzedaży czasu reklamowego oraz pośrednictwa w sprzedaży czasu reklamowego w radiu.

Wniosek o zgodę na koncentrację wpłynął do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w październiku 2019 r. Miesiąc później Prezes UOKiK skierował sprawę do tzw. drugiego etapu co oznacza, że konieczne było przeprowadzenie dokładnego badania rynku. W listopadzie 2020 r. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny przedstawił zastrzeżenia do tej koncentracji. Po analizie rynku i możliwych konsekwencji przejęcia Eurozetu przez Agorę – w styczniu br. - wydał decyzję zakazującą koncentracji.

„Zakaz koncentracji jest wydawany w sytuacji, gdy połączenie przedsiębiorców spowoduje poważne, negatywne skutki dla rynku, a jednocześnie nie jest możliwe uzgodnienie warunków, które w sposób całkowity i satysfakcjonujący eliminowałyby powstałe w wyniku koncentracji zakłócenia konkurencji. Tak było w przypadku koncentracji spółek Agora i Eurozet. W wyniku koncentracji doszłoby do powstania silnej grupy radiowej i nieodwracalnych zaburzeń w funkcjonowaniu konkurencji na lokalnych i ogólnopolskim rynku reklamy radiowej oraz rozpowszechniania programów radiowych” – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Prezes UOKiK oparł swoją ocenę na informacjach i danych zebranych w trakcie postepowania, w tym w szczególności pochodzących z badania rynku. Badaniem tym objęto konkurentów uczestników koncentracji prowadzących działalność w zakresie rozpowszechniania programów radiowych oraz reklamy radiowej, a także największych przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie pośrednictwa w zakupie reklamy. Stanowisko w sprawie przedstawiła również KRRiT. Jak podkreśla urząd, na podstawie zebranych informacji dokonano wieloaspektowej analizy rynku nadawania programów radiowych, reklamy radiowej (w układach horyzontalnym i wertykalnym, w wymiarze lokalnym i ogólnokrajowym) i powiązanych, a także innych rynków, na których działają uczestnicy koncentracji.

W przypadku rynków lokalnych po dokonaniu koncentracji w rękach Agory pozostawałoby ponad 40 proc. częstotliwości radiowych w Poznaniu, Opolu i Aglomeracji Śląskiej. Ponadto na niektórych z rynków lokalnych reklamy radiowej procentowy udział połączonego podmiotu byłby bardzo wysoki, np. w Legnicy kształtował się na poziomie 80-100 proc., w Poznaniu na poziomie 40-50 proc., w Zielonej Górze na poziomie 30-40 proc. (zsumowane udziały z 2019 r.). Jak podkreśla UOKiK, tymczasem konkurenci spółki dysponowaliby znacznie mniejszymi udziałami. Miałoby to wpływ na możliwość dostosowania reklam do odbiorców, dzięki czemu spółka uzyskałaby przewagę konkurencyjną nad innymi nadawcami programów lokalnych. W efekcie mogłaby wzmocnić swoją pozycję na lokalnych rynkach reklamy radiowej.

Z kolei na rynku reklamy krajowej w wyniku koncentracji utworzony zostałby podmiot, który miałby tylko jednego mocnego konkurenta, tj. RMF FM. „Powstałaby sytuacja zbliżona do duopolu, co prowadziłoby do marginalizacji pozostałych grup radiowych oraz stacji niezależnych. Dwie duże grupy radiowe mogłyby skutecznie wypierać z rynku pozostałych uczestników, mających zdecydowanie mniejszy udział w rynku i skromniejszą ofertę dla reklamodawców. Skupienie w rękach dwóch przedsiębiorców ok. 70 proc. udziału w rynku nie pozostawiałoby zbyt wiele przestrzeni dla pozostałych, często niewielkich podmiotów, zatem szkody dla rynku i konkurencji byłyby niezwykle poważne” – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
Obecnie reklamodawcy, aby trafić do optymalnej liczby odbiorców, muszą opierać swoją kampanię zazwyczaj na kilku grupach radiowych. Po powstaniu dwóch silnych grup nie byłoby to konieczne. Zdaniem UOKiK, zgoda na dokonanie koncentracji prowadziłaby do powolnej marginalizacji innych stacji radiowych, obecnie rozdrobnionych, oraz pogorszenia wyboru dla słuchaczy.

Podczas postępowania Agora złożyła propozycję warunków, których realizacja miałaby jej pozwolić na przejęcie Eurozet. Przyjęcie zaproponowanych warunków przez Prezesa Urzędu nie zapobiegłoby jednak ograniczeniu konkurencji wynikającemu z koncentracji. Jak podkreśla OKIK, przedstawione przez Agorę warunki nie powodowały bowiem realnej zmiany struktury rynków - łączny udział uczestników koncentracji w krajowym rynku reklamy radiowej po zastosowaniu warunków spadłby o mniej niż 1 pkt. proc. Co więcej, spełnienie warunków mogłoby prowadzić do pogorszenia konkurencyjności rynku radiowego bowiem zaproponowane rozwiązanie umów ze wskazanymi przez Agorę przedsiębiorcami mogłoby w krótkim czasie doprowadzić do znaczącego pogorszenia ich sytuacji finansowej i w efekcie wyeliminowania ich z rynku. Dlatego Prezes UOKiK Tomasz Chróstny odrzucił propozycję Agory i wydał zakaz koncentracji.

Decyzja jest nieprawomocna i przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Komentarze

Powiązane

14.05.24, 07:30
| radio » badania rynku
RMF FM liderem. Najlepszy wynik Radia Zet od dziesięciu lat
Radio RMF FM umocniło pozycję najchętniej słuchanej stacji w Polsce - wynika z najnowszego badania Radio Track zrealizowanego przez Kantar Polska dla KBR obejmującego okres od 1 lutego 2024 r. do 30 kwietnia 2024 r. (stacje ogólnopolskie i ponadregionalne).
13.05.24, 11:44
| radio » informacje
Twoje fajne miasto. RMF wznawia akcję sprzed kilku lat w nowej formule
W sobotę, 18 maja br. ruszy akcja „Twoje fajne miasto w RMF FM”. Co tydzień ekipa rozgłośni odwiedzać będzie polskie miasta i miasteczka. Pierwszym miejscem na trasie stacji będzie Rawicz.
13.05.24, 10:32
| radio » informacje
Jedynka wprowadza do oferty nowe audycje historyczne
Program 1 Polskiego Radia rozpoczyna emisję audycji „Odrodzona-nieznana” Grzegorza Kalinowskiego (niedziele po godz. 12.00) oraz „Historia bliska” Marka Stremeckiego i Michała Wójcika (poniedziałki po 21.00).
10.05.24, 14:00
| radio » informacje
Oxford Drama w Trójce na żywo
W niedzielę, 12 maja br. o godz. 19.05 w Muzycznym Studiu Polskiego Radia im. Agnieszki Osieckiej odbędzie się koncert wrocławskiego duetu Oxford Drama, który zagra m.in. utwory z najnowszej płyty „The World Is Louder”.
10.05.24, 11:09
| radio » informacje
Transmisje festiwalowe w Filharmonii Dwójki
Program 2 Polskiego Radia zaplanował transmisję z inauguracji „Festiwalu Katowice Kultura Natura” oraz z koncertu laureatów XII Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego. Obydwa wydarzenia odbywają się pod patronatem medialnym Dwójki.
10.05.24, 10:19
| radio » informacje
O bezpieczeństwie na drogach w Polskim Radiu Kierowców
Polskie Radio Kierowców, promując bezpieczeństwo na drogach, 10 maja br. weźmie udział w obchodach Międzynarodowego Dnia Kierowcy Zawodowego, a następnie 11 maja  w Mistrzostwach Polski Kierowców Zawodowych w Porcie Radomsko. Na relację zaprasza Patryk Kuniszewicz i Łukasz Tymków. 
09.05.24, 12:30
| radio » badania rynku
Toruń: RMF FM liderem, Radio Gra notuje największy spadek
Nowym liderem na toruńskim rynku radiowym zostało radio RMF FM - wynika z najnowszego badania Radio Track zrealizowanego przez MillwardBrown SMG/KRC obejmującego okres od 1 października 2023 r. do 31 marca 2023 r. (Toruń).
09.05.24, 06:30
| radio » badania rynku
Częstochowa: RMF FM liderem, duży wzrost Radia Jura
W Częstochowie na pozycji lidera umocniło się radio RMF FM - wynika z najnowszego badania Radio Track zrealizowanego przez MillwardBrown SMG/KRC obejmującego okres od 1 października 2023 r. do 31 marca 2023 r. (Częstochowa).
08.05.24, 10:43
| radio » informacje
Więcej niż kryminał. Audycja Grzegorza Kalinowskiego w Polskim Radiu 24
Na antenie Polskiego Radia 24 debiutuje audycja „Więcej niż kryminał” w której Grzegorz Kalinowski prezentować będzie nie tylko prozę gatunkową, ale także wszelkie odmiany kryminałów, sensacji i powieści szpiegowskiej oraz filmów i seriali. 
08.05.24, 08:30
| radio » badania rynku
Radom: Rekord FM powraca na pozycję lidera
Na pozycję lidera w Radomiu powróciło Radio Rekord FM - wynika z najnowszego badania Radio Track zrealizowanego przez MillwardBrown SMG/KRC obejmującego okres od 1 października 2023 r. do 31 marca 2023 r. (Radom).
Subskrybuj RSS działu radio: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 22.05.24

Ważna informacja dla biorących udział w konkursach na stronach portalmedialny.pl. 

do 20.05.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 16.05.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy