11.01.21, 12:00
Podsumowanie 2020 roku: Krzysztof Marzec (DevaGroup)
Wydarzenia na rynku mediów i reklamy dla portalmedialny.pl komentuje Krzysztof Marzec z DevaGroup.
Z oczywistych przyczyn rok 2020 nie obfitował w przełomowe nowości na rynku SEM.
W zakresie pozycjonowania, obserwowaliśmy dalszy postęp w kierunku wzmacniania znaczenia czynników zachowania użytkowników wyszukiwarki, szczególnie w stosunku do czynników związanych z linkami. W 2020 linki pozyskiwane przez duże strony opierały się głównie o publikacje sponsorowane. Mam wrażenie, że ze względu na wymagania redakcyjnie, podniosła się jakość tworzonych tekstów, co jeszcze bardziej wpłynęło na koszt pozyskania linku. Ponadto nie obserwowaliśmy większych zmian ze strony Google, w naszym przypadku to kolejny rok bez ani jednej kary od Google, co potwierdza sensowność używanych przez nas metod pozycjonowania
Największą zmianą było pojawienie się Google Analytics 4, które w październiku stało się domyślne dla nowych kont. To przygotowanie nas do przyszłości bez ciasteczek (ang. cookies), oraz nieco inne podejście do analizowania danych. Zostały one ułożone w inny schemat raportów, zmieniło się również podejście do niektórych czynników (np.: współczynnik odrzuceń został zastąpiony współczynnikiem interakcji i analizujemy również sesje z interakcją). Dodatkowo cały szereg usprawnień, które wcześniej wymagały ręcznej pracy z kodem lub użycia Google Tag Managera, został uproszczony do kilku kliknięć.
W zakresie Google Ads postępuje nadal trend automatyzacji. To kolejny taki rok, w którym Google chce nam pokazać, żebyśmy przestali się skupiać na ręcznym ustalaniu stawek i oddali pod zarządzanie algorytmowi przynajmniej część ustawień kierowania reklamy. Nie każdy ocenia te zmiany pozytywnie, bo wiążą się one z częściową utratą kontroli. Straciliśmy na przykład dostęp do części danych o wyszukiwanych hasłach, które powodują wyświetlanie się reklam. Na sporą uwagę zasługują zmiany na YouTube, które m.in. wdrożyło specjalne kanały premium, bezpiecznych dla wydawców reklam treści. YouTube to dobra odpowiedź na rosnącą liczbę tzw. light tv viewers, czyli osób które oglądają telewizje sporadycznie, a badania pokazują, że znajdziemy ich właśnie w serwisach wideo w sieci.
Podsumowując rynek SEM, warto zwrócić jeszcze uwagę na zjawisko zmian we współpracy agencji z Klientami. Coraz więcej z nich decyduje się na rozliczenia prowizyjne od sprzedaży oraz dopuszcza współpracę z agencjami na zasadzie konsultacji. Wzrost świadomości Klientów powoduje większe wymagania co do sposobu raportowania oraz tłumaczenia wydatków ponoszonych na kampanie. Raportowanie tych działań i wydatków staje się wreszcie nowym standardem, co bardzo mnie cieszy, ponieważ w DevaGroup takie rozwiązania stosujemy już od lat.
Mimo pandemii rok obfitował w ciekawe wydarzenia. Od przeniesionego do świata on-line Festiwalu SEO, po dwa dni konferencji I love Marketing dotyczące zagadnień SEM oraz analityki. Oba wydarzenia odbyły się na wysokim poziomie merytorycznym i zdecydowanie były warte udziału.
W DevaGroup mimo trudnego okresu pandemii udało nam się podnieść obroty oraz zamknąć rok z siedmioma nowymi osobami na pokładzie. Choć w marcu 2020 roku wielu klientów zwróciło się do nas z prośbą o zawieszenie działań, to szeroka akcja konsultacji prowadzona przez nas dział New Business i specjalistów spowodowała, że finalnie tylko mały procent firm zastosował przestój i wynikało to głównie z faktu całkowitego braku możliwości prowadzenia działalności w wybranych branżach. Zawsze podkreślam, że praca z różnymi Klientami bardzo rozwija umiejętności specjalistów, tu dodatkowo kolejny raz zdywersyfikowane portfolio wielu różnych branż i wielkości Klientów dało pozytywny efekt częściowej odporności na kryzys. Zauważyliśmy też duże zainteresowanie migracją biznesów do sieci i zwiększonymi inwestycjami szczególnie na te, które przynosiły dochody w trakcie pierwszych tygodni pandemii.
W 2020 roku udało nam się zrealizować dwa wydarzenia w ramach semKRK, jedno tuż przed wdrożeniem obostrzeń a drugie już w wersji online. Oba zostały wysoko ocenione przez uczestników, przyciągając ponad 300 specjalistów, właścicieli firm i pracowników działów marketingu. Rozdaliśmy również semKRK awards, czyli branżowe nagrody SEM gdzie grupa kilkudziesięciu sędziów – znanych specjalistów branży SEM i byłych prelegentów semKRK – wybrała najlepsze kampanie z zakresu SEO, Google Ads oraz E-commerce. Niespodziewanym efektem przeniesienia naszych szkoleń otwartych do formy online był wzrost zainteresowania udziałem w nich. Kolejne już na przełomie stycznia i lutego.
Krzysztof Marzec
CEO w DevaGroup, agencji z tytułem Partner Google Premier i Google Rising Star. Trener SEO, Google Ads & Analytics, szkolił najlepsze agencje i domy mediowe bezpośrednio dla Google. Autor dwóch książek, ponad setki artykułów i wysoko ocenianych kursów on-line. Wykładowca, m.in. Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Wyższej Szkoły Europejskiej im. Józefa Tischnera. Gościł na scenie kilkudziesięciu konferencji, zdobywając wysokie miejsca i nagrody publiczności w tym pierwsze miejsce na Ads & Analytics Day na I love Marketing 2020 – największej branżowej konferencji w Polsce. Pomysłodawca i organizator semKRK skupiającego nawet 500 uczestników barcampu branży SEM. Pracował dla takich marek, jak: Allegro.pl, Neo24, Shoper.pl, Conrad.pl, Interia.pl, Grupa RMF czy Wydawnictwo Bauer.
Specjalistka/Specjalista ds. promocji i obsługi widowni
Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera | Warszawa
Przejdź do ofertyKierownik Działu Komunikacja Społeczna i Promocja
Regionalny Instytut Kultury im. Wojciecha Korfantego | Katowice
Przejdź do ofertyStanowisko ds. promocji i komunikacji
Muzeum – Miejsce Pamięci KL Plaszow w Krakowie. Niemiecki nazistowski obóz pracy i obóz koncentracyjny (1942-1945) (w organizacji) | Kraków
Przejdź do ofertyKonferencja Digital Gamechangers — Harbingers Data: 3 października 2024 Miejsce: Muzeum Armii Krajowej im. gen. Emila Fieldorfa „Nila” w Krakowie.
Komentarze