11.01.21, 12:00

Podsumowanie 2020 roku: Krzysztof Marzec (DevaGroup)

Krzysztof Marzec, fot.: archiwum autora

Wydarzenia na rynku mediów i reklamy dla portalmedialny.pl komentuje Krzysztof Marzec z DevaGroup.

Z oczywistych przyczyn rok 2020 nie obfitował w przełomowe nowości na rynku SEM.

W zakresie pozycjonowania, obserwowaliśmy dalszy postęp w kierunku wzmacniania znaczenia czynników zachowania użytkowników wyszukiwarki, szczególnie w stosunku do czynników związanych z linkami. W 2020 linki pozyskiwane przez duże strony opierały się głównie o publikacje sponsorowane. Mam wrażenie, że ze względu na wymagania redakcyjnie, podniosła się jakość tworzonych tekstów, co jeszcze bardziej wpłynęło na koszt pozyskania linku. Ponadto nie obserwowaliśmy większych zmian ze strony Google, w naszym przypadku to kolejny rok bez ani jednej kary od Google, co potwierdza sensowność używanych przez nas metod pozycjonowania

Największą zmianą było pojawienie się Google Analytics 4, które w październiku stało się domyślne dla nowych kont. To przygotowanie nas do przyszłości bez ciasteczek (ang. cookies), oraz nieco inne podejście do analizowania danych. Zostały one ułożone w inny schemat raportów, zmieniło się również podejście do niektórych czynników (np.: współczynnik odrzuceń został zastąpiony współczynnikiem interakcji i analizujemy również sesje z interakcją). Dodatkowo cały szereg usprawnień, które wcześniej wymagały ręcznej pracy z kodem lub użycia Google Tag Managera, został uproszczony do kilku kliknięć.

W zakresie Google Ads postępuje nadal trend automatyzacji. To kolejny taki rok, w którym Google chce nam pokazać, żebyśmy przestali się skupiać na ręcznym ustalaniu stawek i oddali pod zarządzanie algorytmowi przynajmniej część ustawień kierowania reklamy. Nie każdy ocenia te zmiany pozytywnie, bo wiążą się one z częściową utratą kontroli. Straciliśmy na przykład dostęp do części danych o wyszukiwanych hasłach, które powodują wyświetlanie się reklam. Na sporą uwagę zasługują zmiany na YouTube, które m.in. wdrożyło specjalne kanały premium, bezpiecznych dla wydawców reklam treści. YouTube to dobra odpowiedź na rosnącą liczbę tzw. light tv viewers, czyli osób które oglądają telewizje sporadycznie, a badania pokazują, że znajdziemy ich właśnie w serwisach wideo w sieci.

Podsumowując rynek SEM, warto zwrócić jeszcze uwagę na zjawisko zmian we współpracy agencji z Klientami. Coraz więcej z nich decyduje się na rozliczenia prowizyjne od sprzedaży oraz dopuszcza współpracę z agencjami na zasadzie konsultacji. Wzrost świadomości Klientów powoduje większe wymagania co do sposobu raportowania oraz tłumaczenia wydatków ponoszonych na kampanie. Raportowanie tych działań i wydatków staje się wreszcie nowym standardem, co bardzo mnie cieszy, ponieważ w DevaGroup takie rozwiązania stosujemy już od lat.

Mimo pandemii rok obfitował w ciekawe wydarzenia. Od przeniesionego do świata on-line Festiwalu SEO, po dwa dni konferencji I love Marketing dotyczące zagadnień SEM oraz analityki. Oba wydarzenia odbyły się na wysokim poziomie merytorycznym i zdecydowanie były warte udziału.

W DevaGroup mimo trudnego okresu pandemii udało nam się podnieść obroty oraz zamknąć rok z siedmioma nowymi osobami na pokładzie. Choć w marcu 2020 roku wielu klientów zwróciło się do nas z prośbą o zawieszenie działań, to szeroka akcja konsultacji prowadzona przez nas dział New Business i specjalistów spowodowała, że finalnie tylko mały procent firm zastosował przestój i wynikało to głównie z faktu całkowitego braku możliwości prowadzenia działalności w wybranych branżach. Zawsze podkreślam, że praca z różnymi Klientami bardzo rozwija umiejętności specjalistów, tu dodatkowo kolejny raz zdywersyfikowane portfolio wielu różnych branż i wielkości Klientów dało pozytywny efekt częściowej odporności na kryzys. Zauważyliśmy też duże zainteresowanie migracją biznesów do sieci i zwiększonymi inwestycjami szczególnie na te, które przynosiły dochody w trakcie pierwszych tygodni pandemii.

W 2020 roku udało nam się zrealizować dwa wydarzenia w ramach semKRK, jedno tuż przed wdrożeniem obostrzeń a drugie już w wersji online. Oba zostały wysoko ocenione przez uczestników, przyciągając ponad 300 specjalistów, właścicieli firm i pracowników działów marketingu. Rozdaliśmy również semKRK awards, czyli branżowe nagrody SEM gdzie grupa kilkudziesięciu sędziów – znanych specjalistów branży SEM i byłych prelegentów semKRK – wybrała najlepsze kampanie z zakresu SEO, Google Ads oraz E-commerce. Niespodziewanym efektem przeniesienia naszych szkoleń otwartych do formy online był wzrost zainteresowania udziałem w nich. Kolejne już na przełomie stycznia i lutego.

Krzysztof Marzec
CEO w DevaGroup, agencji z tytułem Partner Google Premier i Google Rising Star. Trener SEO, Google Ads & Analytics, szkolił najlepsze agencje i domy mediowe bezpośrednio dla Google. Autor dwóch książek, ponad setki artykułów i wysoko ocenianych kursów on-line. Wykładowca, m.in. Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Wyższej Szkoły Europejskiej im. Józefa Tischnera. Gościł na scenie kilkudziesięciu konferencji, zdobywając wysokie miejsca i nagrody publiczności w tym pierwsze miejsce na Ads & Analytics Day na I love Marketing 2020 – największej branżowej konferencji w Polsce. Pomysłodawca i organizator semKRK skupiającego nawet 500 uczestników barcampu branży SEM. Pracował dla takich marek, jak: Allegro.pl, Neo24, Shoper.pl, Conrad.pl, Interia.pl, Grupa RMF czy Wydawnictwo Bauer.

Komentarze

Powiązane

02.09.24, 17:45
| internet » ludzie
Maciej Wernio na czele serwisu NOIZZ
Maciej Wernio z serwisem NOIZZ (Ringer Axel Springer Polska) jest związany od prawie dziewięciu lat, od 2024 r. objął stanowisko p.o. redaktora naczelnego serwisu. Jest także współautorem nowego podcastu kulturalnego „TOPKA”.
02.09.24, 13:13
| telewizja / VOD » informacje | internet » informacje
Grupa ZPR Media uruchamia pierwsze trzy kanały TV w modelu FAST. Są pomysły na kolejne
30 sierpnia br., Grupa ZPR Media uruchomiła pierwsze trzy kanały telewizyjne Grupy ZPR Media w modelu FAST – bezpłatne stacje tematyczne oferowane w streamingu: Super Express TV, Murator TV i Poradnik Zdrowie TV. 
02.09.24, 10:02
| telewizja / VOD » informacje | internet » informacje
Interia przedstawiła jesienną ofertę podcastów i programów video
Dziennikarze Polsatu i Interii (m.in. Piotr Witwicki, Alicja Resich, Katarzyna Zdanowicz i Przemysław Białkowski) pojawią się w ofercie portalu z podcastami video. Interia będzie kontynuowała piłkarski format video „Gramy dalej”, weekendowy magazyn Tygodnik Interii oraz cykl „Interia Bliżej Świata. Przegląd mediów zagranicznych”.
02.09.24, 09:00
| internet » informacje
Grupa PMPG Polskie Media startuje z serwisem NewsMed.pl
PMPG Polskie Media uruchamia nowy projekt wydawniczy o profilu medycznym. Serwisem eksperckim NewsMed.pl pokieruje Katarzyna Pinkosz.
01.09.24, 11:59
| radio » informacje | internet » informacje
wojna1939.pl – najnowsza superprodukcja Audioteki z podróżą w czasie
1 września br., w dniu 85. rocznicy wybuchu II wojny światowej, zadebiutowała superprodukcja Audioteki – „wojna1939.pl”. Audioserial ma przenieść słuchaczy do czasów II wojny światowej, w których współczesne wojska stawią czoła przeciwnikowi. Produkcja powstała na podstawie scenariusza Marcina Ciszewskiego.
29.08.24, 15:20
| internet » informacje
Grupa WP w I półroczu 2024 r.: blisko 719 mln zł przychodów gotówkowych
Przychody gotówkowe ze sprzedaży Wirtualna Polska Holding S.A. w I półroczu 2024 roku wyniosły prawie 719 mln zł. To oznacza wzrost o ponad 9 proc. w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej. Skorygowany zysk EBITDA wyniósł prawie 183 mln zł, po wzroście o 3,7 proc.
24.08.24, 19:06
| internet » informacje | reklama & PR » informacje | kultura » muzyka
Gazeta.pl wspiera Męskie Granie
Portal Gazeta.pl został oficjalnym patronem „Męskiego Grania”. Projekt świętuje w tym roku swoje 15-lecie.
24.08.24, 16:00
| radio » informacje | internet » informacje
Nieświęta Trójca. Nowa superprodukcja o nietypowych dylematach wyjątkowych zakonnic w Audiotece
„Nieświęta Trójca” to najnowsza produkcja oryginalna Audioteki realizowana w gwiazdorskiej obsadzie. W rolach głównych można usłyszeć, m.in. Katarzynę Herman, Katarzynę Dąbrowską i Janusza Chabiora.
23.08.24, 07:45
| radio » informacje | internet » informacje | kultura » informacje
„Festiwal Po Drodze” będzie dostępny w formie audio w aplikacji Patronite
„Festiwal Po Drodze” to wydarzenie lokalne, które ma na celu promocję kultury Wielkopolski. Słuchacze, za pośrednictwem aplikacji Patronite Audio, będą mieli dostęp do transmisji audio na żywo.
20.08.24, 18:09
| internet » informacje
Gazeta.pl i Wyborcza.pl ponownie współpracują przy promocji tekstów
Redakcje należące do Grupy Agora po raz kolejny nawiązały współpracę w obszarze promocji treści. Od 14 sierpnia br. artykuły z Wyborcza.pl, serwisu “Gazety Wyborczej”, są prezentowane na stronie głównej portalu Gazeta.pl.
Subskrybuj RSS działu internet: rss
Oferty pracy

Specjalistka/Specjalista ds. promocji i obsługi widowni

Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera | Warszawa

Przejdź do oferty

Kierownik Działu Komunikacja Społeczna i Promocja

Regionalny Instytut Kultury im. Wojciecha Korfantego | Katowice

Przejdź do oferty

Stanowisko ds. promocji i komunikacji

Muzeum – Miejsce Pamięci KL Plaszow w Krakowie. Niemiecki nazistowski obóz pracy i obóz koncentracyjny (1942-1945) (w organizacji) | Kraków

Przejdź do oferty
Konkursy
do 11.10.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 11.10.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 09.10.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.

Konferencja Digital Gamechangers — Harbingers Data: 3 października 2024 Miejsce: Muzeum Armii Krajowej im. gen. Emila Fieldorfa „Nila” w Krakowie.