26.04.21, 11:00

Kampanie reklamowe grach

Gra z wykorzystaniem brandu Zott Monte, fot.: materiały prasowe

Gaming marketing to bardzo szeroka kategoria oparta na promocji marek poprzez tematykę gier. Tworzenie aktywacji wokół transmisji esportowych, współprace z gamingowymi influencerami czy dedykowane formaty są dość znaną i bardzo skuteczną metodą łączenia marek z gamingiem. Jednak, by dotrzeć prezycyjnie do społeczności i zintegrować się z nią, warto starać się osiągnąć złoty środek we współpracy na linii marka vs świat gier - czyli pojawić się w samej grze. Artykuł ekspercki Kamila Góreckiego, Co-Founder Fantasyexpo.

Możemy wyróżnić dwie główne drogi wykorzystywania gier do celów reklamowych - advergaming oraz in-game advertising. Ta pierwsza mówi o tworzeniu gry od podstaw w celach marketingowych, przez co kreacja sama w sobie jest reklamą danego produktu, marki lub usługi. Przykładem takiej aktywności może być przeglądarkowa gra sygnowana marką Old Spice, która w 2018 r. wspomagała kampanię “Wejdź na zapachnisty level” skierowaną do graczy. Jednak historia takich działań jest znacznie starsza i już w połowie lat osiemdziesiątych marka Coca-Cola wykorzystała do swoich potrzeb grę Space Invaders i wspólnie z Atari, stworzyła wariację tej produkcji o nazwie Pepsi Invaders. Gra została wyprodukowana w nakładzie zaledwie 125 egzemplarzy i rozdana pracownikom Coca-Coli na konferencji sprzedażowej w Atlancie.

Druga, zdecydowanie częściej wykorzystywana strategia, to in-game advertising. Polega na osadzaniu treści reklamowych w istniejących grach, a pole do popisu jest dość szerokie. Sposób ten może być powszechnym sprzedaniem przestrzeni reklamowej w celu wyświetlania reklamy, lecz może ona również przybierać bardziej angażujące oblicza. Przykładem mogą być produkcje Triple-A, w których coraz częściej możemy zobaczyć product placement danej marki, na wzór chociażby filmów z dużego ekranu. Przykłady? W hitowym Death Stranding główny bohater często pojawia się w ręce z puszką napoju Monster, w grze Need For Speed: Most Wanted gracz korzysta z oleju Castrol Syntec, natomiast aby ukończyć tytuł Alan Wake musimy korzystać z baterii Duracel, aby sukcesywnie zasilać latarkę dzierżoną przez protagonistę. Zjawisko nie jest obce również grom sieciowym. Niedawno polska marka odzieżowa MISBHV, jako pierwszy brand ze świata rzeczywistego, pojawił się w grze GTA V - zarówno na ubraniach niektórych bohaterów wątku fabularnego, jak i jako wirtualne dobro dla graczy. Ponadto w ostatnich latach marka Nike wielokrotnie gościła w grze Fortnite, a swój debiut zaliczyła głośną kampanią promującą linię odzieżową Nike Jordan.

Czy aktywacje reklamowe wokół gier mogą być skuteczne? Zdecydowanie tak, jeśli weźmiemy pod uwagę dynamiczny rozwój i przemiany wewnątrz społeczności graczy. Grupa graczy stale rośnie, a wraz z nią wzrasta również średnia wieku przeciętnego gracza, przy równoczesnym zacieraniu się dysproporcji podziału płciowego. Otrzymujemy więc możliwość przygotowania odpowiedniej kampanii marketingowej bezpośrednio w grze lub wykorzystując jej narzędzia. Mówiąc też kolokwialnie, fajnie jest mówić do graczy ich językiem, a jeszcze lepiej pojawić się tam, gdzie są - czyli w grze.

O wadze implementacji treści reklamowych wewnątrz gry zdaje sobie sprawę agencja gamingowa Fantasyexpo, która od lat w swoich kampaniach reklamowych korzysta z różnych wariacji tego rozwiązania. Warto tutaj dodać, że takich przypadków na rynku jest mało, a współpraca tego typu wymaga bardzo dobrej znajomości rynku gier, mechaniki działania oraz relacji i zrozumienia społeczności. W 2020 r., promując wydarzenie Monte Snack #BRB Cup, które marka popularnej przekąski zorganizowała dla polskiej społeczności League of legends, komunikat o zapisach pojawił się bezpośrednio w kliencie gry. Dzięki temu informacja trafiła bezpośrednio do osób z oczekiwanego targetu. Taki rodzaj aktywności poskutkował rekordowym zainteresowaniem rozgrywek, do których łącznie zapisało się ponad 10 tys. graczy.


Fot.: materiały prasowe

Podobne działania przygotowano także dla PLAY Polskiej Ligi Mobilnej - pierwszej w Polsce dedykowanej platformie dla graczy mobilnych. W tym przypadku również informacja o turnieju, pojawiła się w jej menu głównym gry. Mowa tutaj o Brawl Stars, czyli ogromnym tytule mobilnym znanym milionom graczy na całym świecie. Efekt przyniósł podobne skutki co w przypadku League of Legends. Na podobne aktywności agencja zdecydowała się w poprzednich latach promując, m.in. Polską Ligę Esportową czy platformę FantasyExpo Challenge.

Na szczególną uwagę zasługuje akcja “KFC na mapach CS:GO”. Kampania została przeprowadzona dwukrotnie - druga edycja wyróżniona srebrną statuetką w konkursie MIXX Awards 2020 za innowacyjne podejście do komunikacji marki w kategorii Gry/Esport, zaś pierwsza odsłona kampanii zajęła drugie miejsce w plebiscycie Polish Esport Awards. Wyróżnienie w plebiscycie okazało się szczególnie ważne, ponieważ osoby z głównego targetu kampani, same wybrały ją jako jedną z najlepszych akcji w całym roku. Aktywacja polegała na wykorzystaniu środowiska jednej z najpopularniejszych gier na świecie - Counter-Strike: Global Offensive, wewnątrz której na doskonale znanych graczom mapach, zaimplementowano podprogowe graffiti z kodami rabatowymi oraz hasłami reklamowymi nawiązujących do marki KFC. Gracze niejednokrotnie stawali przed dylematem czy w grze zdobywać fragi, czyli punkty, czy też może poszukiwać kodów uprawniających do zniżki w restauracjach. Ponadto na potrzeby akcji przygotowano kubełek gamera, który w czasie trwania rozgrywek zamawiany był średnio co cztery minuty. Dotarcie do graczy ponad dwukrotnie przebiło cel założony przez klienta. 


Fot.: materiały prasowe

Operując kolejnym przykładem implementacji marek w grze jest realizacja wyścigów simracingowych w grze Assetto Corsa dla platformy nSport+. Doskonale odwzorowane tory znane kibicom motorsportu są wprost idealne do brandingu, bardzo zbliżonego do tego, który oglądamy w tradycyjnych wyścigach. Dodatkowe możliwości malowania samochodów dają szansę zaistnienia markom, które sponsorują zawodników. Z tej metody skorzystała telewizja Canal+, która w czasie pierwszego lockdownu w 2020 r., zdecydowała się na uzupełnienie wiosennej ramówki sportem elektronicznym, wypełniając lukę po wstrzymanych całkowicie dyscyplinach sportowych.


Fot.: materiały prasowe

Fantasyexpo może się również pochwalić współpracą z Epic Games, której owocem był romans muzyki z grą Fortnite. W jednej z aktualizacji w grze pojawiły się samochody z możliwością słuchania w nich radia. W polskiej wersji językowej w rolę “DJ-a Bitboxxxa”, czyli osoby prowadzącej audycję radiową, wcielili się Żabson oraz Borixon i użyczyli swojego głosu, nagrywając kwestie pojawiające się między piosenkami. Raperzy uznawani są za tuzy polskiego rapu, przy czym Borixon od lat jest częścią grupy Chillwagon.

Na wskazanych wyżej przykładach widzimy idealne możliwości umieszczenia dowolnego komunikatu w grach, w czym agencja gamingowa Fantasyexpo ma doświadczenie zgromadzone na przestrzeni ostatnich lat. Warto tutaj dodać, że przedstawiciele agencji Fantasyexpo, żyjąc w totalnej symbiozie z rynkiem gamingowym, posiadają potrzebne kompetencje i relacje by wiedzieć kto w co gra, kiedy i dlaczego kocha gry w które gra.

Dzięki totalnemu zrozumieniu rynku, komunikacji na linii - marka - odbiorca gamingowy - sprzedaż, możemy zaproponować klientom rozwiązania nieszablonowe. Rozwiązania, które wykazują wielkie zrozumienie marek do gamingu i szacunku do grupy, z którą się komunikują. A dzięki ośmioletniemu doświadczeniu w branży, wielu nagrodach i relacjach wypracowanych podczas tysięcy projektów - wiemy, że jesteśmy najlepszym wyborem by pomagać markom komunikować się z gamerami, którymi sami jesteśmy. Dlatego naszym hasłem jest First choice in gaming.

Kamil Górecki, Co-Founder Fantasyexpo

Fantasyexpo jest wiodącą europejską agencją gamingową. Doświadczenie zebrane na przestrzeni ostatnich lat, a także własne środki, wypracowane strategie i sprawdzone narzędzia pomagają nam osiągnąć zamierzony cel w sposób kreatywny i wyróżniający się na rynku. Fantasyexpo tworzą pasjonaci gier i esportu z zacięciem do tworzenia ambitnych i dużych realizacji. Szukamy nowych trendów w branży i dobrze rozumiemy potrzeby graczy.

Komentarze

Powiązane

11.09.24, 17:00
| reklama & PR » ludzie
Magda Oleś-Stangrodzka awansuje w Big Picture
Na początku września br. Magda Oleś-Stangrodzka awansowała na stanowisko Senior PR Consultant w Big Picture. Agencja tłumaczy awans w związku z rozwojem praktyki komunikacji korporacyjnej. 
10.09.24, 21:00
| reklama & PR » informacje
Julka Żugaj i Kuba Patec Patecki ambasadorami kampanii płatków śniadaniowych Lubella
W najnowszej kampanii marki Lubella, odbiorcy będą mogli stworzyć własny avatar za pomocą fungeneratora AI od Lubelli i znaleźć się na limitowanym opakowaniu płatków Lubella Choco Kulki. Akcję wspiera również konkurs.
10.09.24, 19:30
| reklama & PR » informacje
Dziadek do orzechów wygrywa w przetargu napojów roślinnych Inka
Marka napojów roślinnych Inka wybrała w przetargu na aktywację konsumencką agencję Dziadek do orzechów.
10.09.24, 18:00
| reklama & PR » ludzie
Jacek Celiński przechodzi do Adlook
Jacek Celiński dołączył do Adlook i objął stanowisko VP of Growth CEE. W spółce będzie za wzrost sprzedaży w Europie Środkowo-Wschodniej.
10.09.24, 17:00
| reklama & PR » informacje
Wills Integrated działania obsłuży marki ISOVER, RIGIPS, WEBER i Maris
Wills Integrated, wrocławska agencja strategiczno-komunikacyjna, wygrała przetarg na obsługę public relations marek ISOVER, RIGIPS, WEBER i Maris wchodzących w skład międzynarodowej grupy Saint-Gobain.
10.09.24, 16:00
| reklama & PR » informacje
Zalando wprowadza nową strategią pozycjonowania
Zalando zmienia strategię pozycjonowania marki. Nowy kierunek, zainaugurowany kampanią „W co mam się ubrać?” na jesień-zimę 2024, ma koncentrować się na wzmacnianiu pewności siebie klientów w wyrażaniu własnego stylu oraz zaspokajaniu ich zmieniających się potrzeb, poprzez jakość, styl życia i inspiracje.
10.09.24, 13:49
| reklama & PR » ludzie
LiquidThread: cztery awanse managerskie w agencji
W wyniku wewnętrznych awansów w agencji digitalowo-contentowa LiquidThread (Publicis Groupe), Monika Zawadzka, objęła stanowisko Senior Content Solutions Managerki, a Magdalena Sajpel awansowała na stanowisko Creative Design Lead. Nowymi Integrated Communication Managerkami zostały Dominika Stryjewska-Bugała oraz Anna Górecka.
10.09.24, 12:58
| reklama & PR » informacje
Najlepsza Coca‑Cola Ever? Coca-Cola mówi głosem Krystyny Czubównej, Sary James i Bartłomieja Topy
W nowej odsłonie kampanii „Najlepsza Coca‑Cola Ever?” produkty dosłownie „mówią same za siebie”. Dzieje się to za sprawą współpracy z trzema osobowościami świata kultury i rozrywki oraz wykorzystaniu najnowszych technologii.
10.09.24, 09:55
| reklama & PR » informacje
OMD Group digitalowo obsłuży Pracuj.pl dla Firm
OMD Group wygrała przetarg na kompleksową obsługę działań online dla Pracuj.pl dla Firm, części biznesu Grupy Pracuj S.A. kierującego ofertę do segmentu MŚP.
09.09.24, 23:21
| reklama & PR » informacje
T-Mobile promuje T Business
Ruszyła kampania marki T-Mobile na temat T Business – oferty kompleksowych rozwiązań składającej się z siedmiu różnych linii produktowych.
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Oferty pracy

Kierownik Działu Komunikacja Społeczna i Promocja

Regionalny Instytut Kultury im. Wojciecha Korfantego | Katowice

Przejdź do oferty

Specjalistka/Specjalista ds. promocji i obsługi widowni

Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera | Warszawa

Przejdź do oferty

Stanowisko ds. promocji i komunikacji

Muzeum – Miejsce Pamięci KL Plaszow w Krakowie. Niemiecki nazistowski obóz pracy i obóz koncentracyjny (1942-1945) (w organizacji) | Kraków

Przejdź do oferty
Konkursy
do 11.10.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 11.10.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 09.10.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.

Konferencja Digital Gamechangers — Harbingers Data: 3 października 2024 Miejsce: Muzeum Armii Krajowej im. gen. Emila Fieldorfa „Nila” w Krakowie.