01.04.21, 07:00

Nielsen od 25 lat bada oglądalność telewizji w Polsce

Fot.: Pixabay.com, licencja otwarta

1 kwietnia 1996 r. Nielsen Media rozpoczął badanie oglądalności telewizji w Polsce. W tym czasie pomiar telewizji linearnej na jednym ekranie rozszerzył się o pomiar streamingu wideo na czterech ekranach: telewizorze, smartfonie, laptopie i tablecie. W przyszłości pomiar ma objąć również pomiar cenzusowy treści i reklam w internecie oraz pomiar oglądalności poza domem.

W ciągu 25 lat działalności Nielsena w Polsce badanie oglądalności przeszło wiele zmian odzwierciedlając przeobrażenia krajobrazu medialnego. Dane za rok 1997 i 2020 pokazują ewolucję pomiaru, który podąża za rozszerzaniem się dostępnych treści i zwyczajami korzystających z nich widzów. Liczba monitorowanych ekranów wzrosła cztery razy: z jednego ekranu tradycyjnej telewizji do czterech ekranów obejmujących aktualnie również smartfon, laptop i tablet. Zwiększyła się także liczba monitorowanych kanałów i to 26 razy z sześciu do 156. Polacy poświęcali kiedyś średnio 3 godz. 20 min. dziennie na oglądanie tradycyjnej telewizji. Dziś wraz ze streamingiem wideo zajmuje im ona średnio 5 godz. 10 min. dziennie. Spektakularny rozwój branży medialnej potwierdzają również dane dla branży reklamowej. Liczba marek obecnych w telewizji zwiększyła się siedem razy z 554 do ponad 4 tys., a liczba wyemitowanych spotów 170 razy z 200 tys. do 35 mln.

Kiedy 25 lat temu Nielsen Media rozpoczynał swoją działalność w Polsce na jego czele stała Elżbieta Gorajewska, która kierowała firmą przez ponad 20 lat wprowadzając światowe standardy pomiaru oglądalności. “Trzech pracowników, cztery monitorowane kanały i pierwsze dane z panelu 250 gospodarstw warszawskich wysłane faksem do reklamodawców, agencji i dziennikarzy, tak wyglądały początki elektronicznego badania oglądalności TV w Polsce. W kolejnych latach stopniowo powiększyliśmy panel, pozyskaliśmy kolejnych nadawców i zainstalowaliśmy coraz bardziej nowoczesne mierniki : TVM2, Unitam, i wreszcie najnowszy nano i streaming meter. Zmiany technologiczne, analogowy switch off, rozwój cyfrowej dystrybucji sygnału, smart TV, a tym samym coraz większa dostępność i rosnąca oferta kontentu telewizyjnego wyznaczały kolejne etapy rozwoju telemetrii w Polsce. Fascynująca przemiana rynku medialnego dokonała się na naszych oczach wraz ze wzrostem liczby monitorowanych stacji, kanałów i ekranów. Coraz więcej spotów i marek obecnych na ekranach potwierdza atrakcyjność telewizji w oczach widzów, chociaż bezpowrotnie zmienił się sposób i miejsce jej oglądania. To dzięki wsparciu reklamodawców, nadawców, agencji mediowych i tych, którzy tworzyli nasz pomiar, mogliśmy prowadzić i dostosowywać nasze badanie tak, aby wciąż dostarczać bezstronne, wiarygodne dane odpowiadające międzynarodowym standardom” - mówi Elżbieta Gorajewska, wieloletnia szefowa Nielsen Media w Polsce, a obecnie konsultant i doradca branży medialnej.

Obecnie odbiorcy sami chcą decydować o tym, co, gdzie i kiedy będą oglądać. Wybierają treści dostępne w dowolnym miejscu i czasie oraz na dowolnym ekranie. Zmiana ich potrzeb i zachowań wskazuje również kierunki rozwoju nowoczesnego pomiaru. “Dziś widzowie zależnie od swoich preferencji i okoliczności korzystają zarówno z treści nadawanych przez TV linearną, jak też i tych dostępnych w streamingu wideo. Płynnie przechodzą z jednego urządzenia na inne - telewizję możemy oglądać już nie tylko na telewizorze ale i na smartfonie, laptopie czy tablecie. Rosnąca liczba sprzętów w gospodarstwach domowych, rozwój płatnych treści dostępnych na życzenie, ale także serwisów streamingowych w modelu opartym o reklamy, wymagania związane z ochroną prywatności oraz oczekiwania branży dotyczące pomiaru cross - mediowego, to czynniki, które w największym stopniu kształtować będą nowoczesny pomiar” - wskazuje Agnieszka Gosiewska, Dyrektor Zarządzająca Nielsen Media.

W Polsce Nielsen Media podąża w kierunku budowania holistycznego zdeduplikowanego obrazu oglądalności na wszystkich urządzeniach. Konsekwentnie realizujemy nasz projekt Total Audience, w którym finalnie będziemy monitorować wszystkie treści wideo, pojawiające się na dowolnym ekranie i oglądane w wybranym przez widzów miejscu i czasie. Aktualny pomiar telewizji linearnej i streamingu wideo zostanie uzupełniony o pomiar cenzusowy treści i reklam w internecie oraz pomiar oglądalności poza domem. Jednocześnie kontynuujemy rozszerzanie naszego panelu, który docelowo będzie liczył 3,5 tys. gospodarstw domowych” – mówi Agnieszka Gosiewska.

Jednoźródłowy pomiar TV i oraz streamingu wideo Nielsen Media realizowany jest w oparciu o panel liczący aktualnie 2540 gospodarstw domowych i obejmującym ok. 7 tys. osób. Badanie prowadzone jest w oparciu o metodologię gwarantującą wiarygodność, przejrzystość i niezależność danych zgodnie ze standardami GGTAM oraz ESOMAR.

Komentarze

Powiązane

10.09.24, 15:00
| radio » ludzie
Izabela Niewiarowska-Bryl awansuje. Została Brand Managerem Radia ZET
Izabela Niewiarowska-Bryl awansowała na stanowisko Brand Managera Radia ZET.
10.09.24, 11:59
| radio » informacje
I stał się nowy rock. Szeroka kampania reklamowa Eski ROCK
Pod hasłem „I stał się nowy rock” trwa kampania promocyjna radia Eska Rock. Działania marketingowe związane są z rozszerzeniem zasięgu nadawania przez rozgłośnię na dziewięć miast.
10.09.24, 06:30
| radio » badania rynku
RMF FM liderem. Duży spadek TOK FM i Polskiego Radia 24
RMF FM pozostaje liderem rynku. Znacząco spadły udziały TOK FM i Polskiego Radia 24 - wynika z najnowszego badania Radio Track zrealizowanego przez Kantar Polska dla KBR obejmującego okres od 1 czerwca 2024 r. do 31 sierpnia 2024 r. (stacje ogólnopolskie i ponadregionalne).
09.09.24, 07:30
| radio » informacje
Siedmiu wspaniałych muzyki filmowej w jesiennej ramówce RMF Classic
W jesiennej ramówce RMF Classic dominują kontynuacje znanych pasm. Nowością jest program „Siedmiu wspaniałych muzyki filmowej” oraz cykl „Filmowa historia świata”.
09.09.24, 06:30
| radio » informacje
Trójka kontynuuje zmiany. Jesienią kontynuacje i nowości
W jesiennej ramówce Trójki znajdą się audycje muzyczne, publicystyka, a także formaty bliskie słuchaczom. Do ekipy Trójki wracają Joanna Mielewczyk i Ernest Zozuń. Zespół wzmocni również Marcin Walter.
06.09.24, 15:50
| radio » informacje
Patryk Kuniszewicz i Kuba Marcinowicz wyruszą kamperem przez kraj. Akcja antenowa Polskiego Radia Kierowców
Polskie Radio Kierowców, propagując bezpieczeństwo na drogach, rusza w trasę po Polsce. W każdy weekend września br. dziennikarze stacji - Patryk Kuniszewicz i Kuba Marcinowicz, będą odwiedzać ciekawe miejsca, przemierzając kraj kamperem.
06.09.24, 13:34
| radio » informacje
59. Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans na antenie Dwójki
5 września br., pod hasłem „Migracje” rozpoczyna się 59. Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans im. Andrzeja Markowskiego. Koncerty odbywać się będą we Wrocławiu i miastach Dolnego Śląska. Transmisje zaplanowano na antenie Programu 2 Polskiego Radia, który jest patronem medialnym tego wydarzenia.
06.09.24, 09:03
| radio » informacje
Tour de Slezak. Słuchacze Radia Nowy Świat będą ponownie uczestnikami rajdu rowerowego
Pierwszy wrześniowy weekend br., Radio Nowy Świat powita z patronami i słuchaczami corocznym rajdem rowerowym z Klaudiuszem Slezakiem na czele oraz innymi redaktorami Radia Nowy Świat.
06.09.24, 07:15
| radio » ludzie
Roch Kowalski dołącza do ekipy prowadzących podcast Strefa wpływów
Do Renaty Grochal i Jacka Czarneckiego w „Strefie wpływów” dołącza Roch Kowalski, który od 1 września br. prowadzi poranki na antenie Polskiego Radia 24. „Strefa wpływów” to wspólny podcast polityczny Jedynki, Programu 3 Polskiego Radia i Polskiego Radia 24, w którym dziennikarze analizują najważniejsze wydarzenia polityczne tygodnia.
06.09.24, 06:00
| radio » ludzie
Cezary Łazarewicz scenarzystą Matysiaków
Cezary Łazarewicz - pisarz, dziennikarz, publicysta - dołącza do grona autorów „Matysiaków” –powieści radiowej, emitowanej na antenie Programu 1 Polskiego od blisko 70. lat- W tej roli zadebiutuje w sobotę, 21 września o godz. 13.15 w Programie 1 Polskiego Radia.
Subskrybuj RSS działu radio: rss
Oferty pracy

Specjalistka/Specjalista ds. promocji i obsługi widowni

Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera | Warszawa

Przejdź do oferty

Stanowisko ds. promocji i komunikacji

Muzeum – Miejsce Pamięci KL Plaszow w Krakowie. Niemiecki nazistowski obóz pracy i obóz koncentracyjny (1942-1945) (w organizacji) | Kraków

Przejdź do oferty

Kierownik Działu Komunikacja Społeczna i Promocja

Regionalny Instytut Kultury im. Wojciecha Korfantego | Katowice

Przejdź do oferty
Konkursy
do 11.10.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 11.10.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 09.10.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Konferencja Digital Gamechangers — Harbingers Data: 3 października 2024 Miejsce: Muzeum Armii Krajowej im. gen. Emila Fieldorfa „Nila” w Krakowie.

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.