01.04.21, 07:00

Nielsen od 25 lat bada oglądalność telewizji w Polsce

Fot.: Pixabay.com, licencja otwarta

1 kwietnia 1996 r. Nielsen Media rozpoczął badanie oglądalności telewizji w Polsce. W tym czasie pomiar telewizji linearnej na jednym ekranie rozszerzył się o pomiar streamingu wideo na czterech ekranach: telewizorze, smartfonie, laptopie i tablecie. W przyszłości pomiar ma objąć również pomiar cenzusowy treści i reklam w internecie oraz pomiar oglądalności poza domem.

W ciągu 25 lat działalności Nielsena w Polsce badanie oglądalności przeszło wiele zmian odzwierciedlając przeobrażenia krajobrazu medialnego. Dane za rok 1997 i 2020 pokazują ewolucję pomiaru, który podąża za rozszerzaniem się dostępnych treści i zwyczajami korzystających z nich widzów. Liczba monitorowanych ekranów wzrosła cztery razy: z jednego ekranu tradycyjnej telewizji do czterech ekranów obejmujących aktualnie również smartfon, laptop i tablet. Zwiększyła się także liczba monitorowanych kanałów i to 26 razy z sześciu do 156. Polacy poświęcali kiedyś średnio 3 godz. 20 min. dziennie na oglądanie tradycyjnej telewizji. Dziś wraz ze streamingiem wideo zajmuje im ona średnio 5 godz. 10 min. dziennie. Spektakularny rozwój branży medialnej potwierdzają również dane dla branży reklamowej. Liczba marek obecnych w telewizji zwiększyła się siedem razy z 554 do ponad 4 tys., a liczba wyemitowanych spotów 170 razy z 200 tys. do 35 mln.

Kiedy 25 lat temu Nielsen Media rozpoczynał swoją działalność w Polsce na jego czele stała Elżbieta Gorajewska, która kierowała firmą przez ponad 20 lat wprowadzając światowe standardy pomiaru oglądalności. “Trzech pracowników, cztery monitorowane kanały i pierwsze dane z panelu 250 gospodarstw warszawskich wysłane faksem do reklamodawców, agencji i dziennikarzy, tak wyglądały początki elektronicznego badania oglądalności TV w Polsce. W kolejnych latach stopniowo powiększyliśmy panel, pozyskaliśmy kolejnych nadawców i zainstalowaliśmy coraz bardziej nowoczesne mierniki : TVM2, Unitam, i wreszcie najnowszy nano i streaming meter. Zmiany technologiczne, analogowy switch off, rozwój cyfrowej dystrybucji sygnału, smart TV, a tym samym coraz większa dostępność i rosnąca oferta kontentu telewizyjnego wyznaczały kolejne etapy rozwoju telemetrii w Polsce. Fascynująca przemiana rynku medialnego dokonała się na naszych oczach wraz ze wzrostem liczby monitorowanych stacji, kanałów i ekranów. Coraz więcej spotów i marek obecnych na ekranach potwierdza atrakcyjność telewizji w oczach widzów, chociaż bezpowrotnie zmienił się sposób i miejsce jej oglądania. To dzięki wsparciu reklamodawców, nadawców, agencji mediowych i tych, którzy tworzyli nasz pomiar, mogliśmy prowadzić i dostosowywać nasze badanie tak, aby wciąż dostarczać bezstronne, wiarygodne dane odpowiadające międzynarodowym standardom” - mówi Elżbieta Gorajewska, wieloletnia szefowa Nielsen Media w Polsce, a obecnie konsultant i doradca branży medialnej.

Obecnie odbiorcy sami chcą decydować o tym, co, gdzie i kiedy będą oglądać. Wybierają treści dostępne w dowolnym miejscu i czasie oraz na dowolnym ekranie. Zmiana ich potrzeb i zachowań wskazuje również kierunki rozwoju nowoczesnego pomiaru. “Dziś widzowie zależnie od swoich preferencji i okoliczności korzystają zarówno z treści nadawanych przez TV linearną, jak też i tych dostępnych w streamingu wideo. Płynnie przechodzą z jednego urządzenia na inne - telewizję możemy oglądać już nie tylko na telewizorze ale i na smartfonie, laptopie czy tablecie. Rosnąca liczba sprzętów w gospodarstwach domowych, rozwój płatnych treści dostępnych na życzenie, ale także serwisów streamingowych w modelu opartym o reklamy, wymagania związane z ochroną prywatności oraz oczekiwania branży dotyczące pomiaru cross - mediowego, to czynniki, które w największym stopniu kształtować będą nowoczesny pomiar” - wskazuje Agnieszka Gosiewska, Dyrektor Zarządzająca Nielsen Media.

W Polsce Nielsen Media podąża w kierunku budowania holistycznego zdeduplikowanego obrazu oglądalności na wszystkich urządzeniach. Konsekwentnie realizujemy nasz projekt Total Audience, w którym finalnie będziemy monitorować wszystkie treści wideo, pojawiające się na dowolnym ekranie i oglądane w wybranym przez widzów miejscu i czasie. Aktualny pomiar telewizji linearnej i streamingu wideo zostanie uzupełniony o pomiar cenzusowy treści i reklam w internecie oraz pomiar oglądalności poza domem. Jednocześnie kontynuujemy rozszerzanie naszego panelu, który docelowo będzie liczył 3,5 tys. gospodarstw domowych” – mówi Agnieszka Gosiewska.

Jednoźródłowy pomiar TV i oraz streamingu wideo Nielsen Media realizowany jest w oparciu o panel liczący aktualnie 2540 gospodarstw domowych i obejmującym ok. 7 tys. osób. Badanie prowadzone jest w oparciu o metodologię gwarantującą wiarygodność, przejrzystość i niezależność danych zgodnie ze standardami GGTAM oraz ESOMAR.

Komentarze

Powiązane

04.03.24, 06:30
| radio » ludzie
Grzegorz Osiecki poprowadzi rozmowy w Sygnały Dniach
Od czwartku, 7 marca br. do zespołu „Sygnałów dnia” Programu 1 Polskiego Radia dołączy dziennikarz Grzegorz Osiecki, który będzie jednym z prowadzących poranne rozmowy z politykami na antenie stacji.
03.03.24, 23:18
| radio » informacje
Beata Michniewicz zwolniona z Trójki
Jak nieoficjalnie dowiedziała się „Gazeta Wyborcza”, Beata Michniewicz została zwolniona z Programu Trzeciego Polskiego Radia.
03.03.24, 22:15
| radio » ludzie
Paweł Pawłowski poprowadzi Rozmowę w Polskim Radiu 24 oraz Debatę dnia
4 marca br., Paweł Pawłowski rozpocznie współpracę z Polskim Radiem 24.  Dziennikarz będzie jednym z prowadzących „Rozmowę w Polskim Radiu 24” o godz. 16.35 i 17.35 oraz „Debatę dnia” o godz. 18.00.
03.03.24, 16:52
| radio » ludzie
Małgorzata Żochowska w Polskim Radiu 24
Do zespołu Polskiego Radia 24 dołącza Małgorzata Żochowska, która będzie jedną z prowadzących pasma programowe w Polskim Radiu 24.
01.03.24, 18:45
| radio » ludzie
Jakub Rybski warszawskim reporterem RMF FM
Do zespołu dziennikarzy RMF FM dołączył Jakub Rybski, który będzie pracować jako reporter w warszawskim oddziale radia.
01.03.24, 16:32
| radio » ludzie
Bartosz Panek szefem Studia Reportażu i Dokumentu Polskiego Radia
Bartosz Panek objął stanowisko redaktora naczelnego Studia Reportażu i Dokumentu Polskiego Radia. Dziennikarz wraca do Polskiego Radia po trzech latach przerwy.
01.03.24, 08:00
| radio » informacje
Między książkami. Rozmowy o książkach z prof. Ryszardem Koziołkiem w Radiu Nowy Świat
Od piątku, 1 marca br. Radio Nowy Świat rozpoczyna emisję nowego cyklu „Między książkami” w audycji „Poranna Manna”. Wojciech Mann co tydzień będzie rozmawiać o książkach z profesorem Ryszardem Koziołkiem. 
01.03.24, 06:30
| radio » informacje
Magdalena Jurkowska naczelną Radia Ostrowiec. Jurkowska: Radio musi mieć stały rytm, ale powinno też zaskakiwać
Magdalena Jurkowska została nową redaktorka naczelną Radia Ostrowiec (woj. świętokrzyskie). Jurkowska na stanowisku zastąpiła Joannę Gergont, która z kolei została redaktor naczelną Radia Kielce.
29.02.24, 19:30
| radio » informacje
Czwórka ponownie na SnowFest Festival
Od 1 do 2 marca br. Czwórka zawita do Szczyrku na „SnowFest Festival” - największy festiwal muzyki i sportów zimowych w Polsce. Dziennikarze zaproszą na relacje i specjalną audycję plenerową „Czwórka na SnowFest”. Na miejscu będzie można także odwiedzić Czwórkową InstaStrefę w Miasteczku Festiwalowym. Program jest patronem medialnym wydarzenia.
29.02.24, 10:55
| radio » informacje
Informator ekonomiczny w nowej odsłonie. Wracają rozmowy z komentatorami
Program 3 Polskiego przygotował nową osłonę „Informatora ekonomicznego”. Od 4 marca br. w ramach programu wracają rozmowy z zaproszonymi komentatorkami i komentatorami. Audycja emitowana będzie od poniedziałku do czwartku o godz. 9.30 na antenie Trójki.
Subskrybuj RSS działu radio: rss
Oferty pracy

Aktualnie nie mamy ofert pracy.

Dodaj swoją ofertę
Konkursy
do 02.04.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 02.04.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 01.04.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.