10.08.21, 07:00

GfK: Polacy wracają do zwyczajów sprzed pandemii. Jesteśmy coraz bardziej eko

Fot.: Pixabay.com, licencja otwarta

Po 2020 r., który znacząco zmienił trendy i koszyki zakupowe, przyszła covidowa odwilż. Polscy konsumenci w części wracają do starych zwyczajów. Konsekwencją tego jest wyhamowanie sprzedaży produktów szybkozbywalnych oraz spożywczych w pierwszej połowie bieżącego roku. Polacy nadal chętnie odwiedzają dyskonty, znów spożywają posiłki poza domem, a także coraz większą uwagę zwracają na zdrową dietę i ekologię. Takie dane płyną z analiz Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.

Ze względu na obowiązujące restrykcje 2020 r. zmienił styl życia Polaków. Więcej czasu spędzano w domach, więc także tam przeniesiono część okazji konsumpcyjnych. W rezultacie zyskał sektor spożywczego handlu detalicznego. „2020 rok zmienił nabywców, mieliśmy do czynienia z zupełnie innymi zwyczajami i trendami konsumenckimi. Trzeba jednak pamiętać, że te zmiany wynikały z konieczności. Nic więc dziwnego, że w pierwszym półroczu 2021 roku stopniowo wracamy do zachowań sprzed pandemii. Częściowe luzowanie obostrzeń sprawiło, że nabywcy już mniej powstrzymują się przed odwiedzaniem sklepów stacjonarnych, a także wrócili do lokali gastronomicznych czy korzystania z usług branży turystycznej” – mówi Szymon Mordasiewicz, dyrektor komercyjny Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.

Świeże mięso sprzedaje się gorzej 

Pierwsza połowa br. przyniosła szereg zmian dla branży produktów z segmentu FMCG. Z danych Panelu GfK wynika, że kategorie spożywcze w pierwszym półroczu odnotowały wzrosły w wysokości 0,8 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w 2020 r. Tak samo było w przypadku kosmetyków oraz produktów do pielęgnacji domu. Oznacza to, że kiedy przez część pierwszego półrocza 2021 r. możliwy był częściowy powrót do tzw. „normalności”, nastąpiło wyhamowanie zakupów w handlu detalicznym. O tym, że nabywcy częściej spożywają posiłki w lokach gastronomicznych, mogą świadczyć spadki w sprzedaży poszczególnych kategorii, np. świeżego mięsa (-10,2 proc. ), paczkowanych wędlin (-4,7 proc. ) lub świeżych warzyw (-4 proc.).

Jedynym kanałem sprzedaży, który podczas pandemii zbudował i umocnił lojalność oraz relacje z konsumentami są dyskonty. Tylko one nie odnotowały mniejszej liczby kupujących w pierwszym półroczu br. Co ważne, wyhamowanie w sprzedaży dotyczy także kanału online. Według danych Panelu GfK w pierwszej połowie br. internetowe zakupy w kategorii FMCG spadły o 4,2 proc. w stosunku do zeszłego roku. W porównaniu do pierwszych sześciu miesięcy 2019 r. jest to wzrost o blisko 50 proc.

Wzrost zainteresowania roślinnymi zamiennikami mięsa 

Część obecnych trendów konsumenckich rozwijała się już od dłuższego czasu, a pandemia dodatkowo je wzmocniła. Wśród nich można wskazać zwiększoną troskę o zdrowie oraz planetę. Konsumenci są coraz bardziej świadomi, dlatego należy spodziewać się dalszych zmian w tym zakresie. Polscy nabywcy deklarują, że przywiązują większą wagę do swoich diet, a także składów kupowanych produktów – wszystko w trosce o zdrowie i kondycję. Z danych Panelu GfK wynika, że szczególną popularnością wśród Polaków cieszą się roślinne zamienniki mięsa (wzrost o 179 proc. w pierwszej połowie 2021 r. w porównaniu do tego okresu w roku ubiegłym) oraz nabiału (+50 proc.). Wśród innych rosnących kategorii zakupowych są takie produkty jak np. surowe i wędzone ryby (+24,1 proc. ), oliwa z oliwek (+19,6 proc. ) oraz bakalie (+11 proc. ).

To dobry prognostyk dla wszystkich marek, kategorii, produktów lub usług, które odpowiadają na potrzeby konsumentów, proponują „zdrowszą alternatywę”, a także skutecznie komunikują swoje walory prozdrowotne. Coraz silniejsze stają się również trendy związane z ekologią. Także w tym przypadku rośnie odsetek konsumentów, którzy twierdzą, że będą wybierać marki lokalne, przyjazne zwierzętom oraz wspierające środowisko. Zaangażowanie w te kwestie to już konieczność dla marek. Najlepiej świadczą o tym dynamiczne wzrosty w sprzedaży produktów oznaczonych jako eko, bio czy vege” – mówi Szymon Mordasiewicz, dyrektor komercyjny Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.

Komentarze

Powiązane

27.08.23, 09:00
| internet » e-commerce | biznes i technologie » informacje
Oferteo ze wzrostem przychodów o 43 proc. w roku obrotowym 2022/2023
Platforma Oferteo, internetowy marketplace dla szerokiego spektrum usług działający w modelu na żądanie, w roku obrotowym 2022/2023 (kwiecień 2022 r. – marzec 2023 r.) wypracowała przychody netto na poziomie 42 mln zł. Oznacza to wzrost o 43 proc. w porównaniu z rokiem 2021/2022. 
19.08.23, 20:00
| biznes i technologie » informacje
Circle K Polska kontynuuje ekspansję na polskim rynku. Otwarcie 400. stacji paliw
Sieć Circle K rozwija się na polskim rynku. Miniony rok kalendarzowy spółka zamknęła z liczbą 393 stacji paliw, a z końcem lipca br. otworzyła swój 400. punkt w Woźnikach przy autostradzie A1. 
16.08.23, 10:10
| biznes i technologie » wydarzenia branżowe
ORLEN paliwową marką numer 1 w Czechach
Do końca roku blisko 90 proc. stacji, działających dotychczas w Czechach pod marką Benzina, rozpocznie funkcjonowanie pod marką ORLEN. 
14.08.23, 07:00
| biznes i technologie » artykuły
Sztuczna inteligencja poza prawem. Co mają teraz zrobić firmy? Komentarz Sebastiana Drzewieckiego (SoftServe Poland)
Parlament Europejski przegłosował tzw. AI Act, który będzie regulował możliwe sposoby korzystania z technologii sztucznej inteligencji. Jednak do momentu opublikowania obowiązujących zapisów prawnych w ostatecznym kształcie, rynek będzie regulował się samodzielnie. Komentarz Sebastiana Drzewieckiego z SoftServe Poland.
11.08.23, 16:00
| biznes i technologie » informacje
InPost rozszerza partnerstwo z Vinted w UK
Firma InPost, platforma dostaw dla e-commerce w Europie, rozszerzyła podjętą w 2022 r. współpracę z Vinted, wprowadzając InPost Shop – nową usługę odbioru przesyłek w Wielkiej Brytanii.
05.08.23, 09:13
| biznes i technologie » informacje
GfK Polonia: Polski rynek gastronomiczny rośnie wartościowo, ale jest w złej kondycji
Polska gastronomia wciąż nie wyszła z zapaści po pandemii. Choć 57 proc. Polaków deklaruje, że przynajmniej raz w roku korzysta z usług restauracji i barów, to obecnie odwiedzają oni mniej lokali niż jeszcze rok temu - takie wnioski płyną z Raportu Gastronomicznego opracowanego przez Panel Gospodarstw Domowych GfK Polonia.
04.08.23, 20:15
| biznes i technologie » informacje
Wzrosły obroty i odpowiedzialność centrów handlowych w maju 2023 r.
W maju 2023 r. obroty najemców w centrach handlowych były o 3,8 proc. wyższe niż w maju 2022 r. W największych galeriach (powyżej 60 tys. mkw. GLA) obroty wzrosły o 2,3 proc. Duże obiekty (40-60 tys. mkw. GLA) notowały wzrosty o 4,9 proc., średnie (20-40 tys. mkw. GLA) o 1,9 proc., a najmniejsze (5-20 tys. mkw. GLA) o 4,9 proc. 
30.07.23, 18:00
| biznes i technologie » informacje
InPost umacnia pozycję w Wielkiej Brytanii
Grupa InPost kupiła 30 proc. udziału w Menzies Distribution Group Limited za 49,3 mln funtów. To wiodąca firma logistyczna w Wielkiej Brytanii i Irlandii. InPost i Menzies są także strategicznymi partnerami. InPost ma opcję nabycia pozostałego 70 proc. udziału w Menzies.
27.07.23, 20:46
| biznes i technologie » informacje
Eksport produktów SPAR Polska i nowa sieć w Izraelu
SPAR wejdzie na izraelski rynek detaliczny dzięki porozumieniu z lokalnym operatorem, Shufersal, największą siecią supermarketów w Izraelu. SPAR i Shufersal uruchomią wspólnie operatora, który będzie pracować nad otwarciem sklepów SPAR w Izraelu, a także dostarczał produkty SPAR do sieci Shufersal. 
24.07.23, 10:29
| biznes i technologie » artykuły
Jacek Bogocz (Capgemini Polska): Google Bard ma potencjał do osiągnięcia sukcesu
Google zaktualizował Barda - opartego na sztucznej inteligencji chatbot'a mającego być konkurencją dla ChatGPT. Aktualna wersja Google Bard przyniosła wiele zmian. Nową wersję Google Bard ocenia ekspert - Jacek Bogocz, AI & Analytics Consultant w Capgemini Polska.
Subskrybuj RSS działu biznes i technologie: rss
Oferty pracy

Specjalista/specjalistka ds. marketingu

Muzeum Getta Warszawskiego | Warszawa

Przejdź do oferty

Kierownik Działu Komunikacji

Muzeum Sztuki w Łodzi | Łódź

Przejdź do oferty
Konkursy
do 28.10.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 27.10.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 26.10.23

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.