01.12.21, 07:00

Paweł Heba: eKomiksy obok audibooków i ebooków poszerzą rynek tradycyjnej książki

Paweł Heba, fot.: materiały prasowe

Rozmowa z Pawłem Hebą, Dyrektorem Kreatywnym Empik GO, m.in. o cyfrowych komiksach.

Kuba Wajdzik: W ofercie Empik GO pojawiła się oferta cyfrowych komiksów w abonamencie. To absolutna nowość na rynku. Skąd pomysł o rozszerzenie oferty o komiksy?

Paweł Heba: Zależy nam na szerokiej ofercie. W aplikacji Empik Go mamy ponad 70 tys. audiobooków i ebooków, a także superprodukcje audio, audioseriale, podcasty, a nawet stand-up. Cyfrowe komiksy to kolejny naturalny krok w budowaniu oferty. Model subskrypcyjny pozwala na natychmiastowy i nieograniczony dostęp do tych wszystkich tytułów, co sprawia, że użytkownicy chętnie sięgają po nowe gatunki oraz formaty. W pierwszych tygodniach po uruchomieniu nowej oferty zauważyliśmy, że kategoria nie tylko wzbudziła zainteresowanie, ale także znalazła już swoich prawdziwych fanów, którzy czytają na każdy nowy tytuł. Wiemy, że podobny kierunek - tj. abonament - testuje w USA popularna platforma Comixology, należąca dziś do Amazona. W Europie jesteśmy pionierami.

KW: Komiksy w historii popkultury zajmowały bardzo ważną rolę. Starsze pokolenie z wypiekami na czole śledziło losy choćby Kajko i Kokosza, czy postaci stworzonych przez Papcia Chmiela. Czy komiks przeżywa obecnie swój renesans?

PH: Komiks jest dziś wszędzie i często nie zdajemy sobie nawet z tego sprawy. To już nieodłączna część popkultury, od lat w niej dominująca i nadająca jej ton. Co roku ukazują się dziesiątki ekranizacji komiksów: od wysokobudżetowych blockbusterów jak filmy z uniwersum Marvela czy DC, przez wypełnione efektami specjalnymi seriale na platformach VOD, po artystyczne i często nagradzane produkcje na podstawie tzw. powieści graficznych (visual novels), pod którym to terminem kryje się nic innego jak komiks. Postacie rodem z komiksów opanowały wyobraźnię nie tylko dzieci, ale i dorosłych. Zdecydowanie jesteśmy w erze komiksowego renesansu i trwa ona już przynajmniej dwie dekady. Co ciekawe, nie zapowiada się, żeby miało się to skończyć - komiks to nadal źródło pomysłów, historii i postaci, z których czerpią twórcy z innych dziedzin. Samo medium ma się dobrze i za każdym nowym hitem stoją nowi czytelnicy.

KW: Jak wygląda obecnie rynek komiksów i jak na nim odnajduje się polski rynek i czytelnik?

PH: Na naszym rynku dominują te najbardziej znane serie z wieloletnią tradycją - wspomniany „Kajko i Kokosz”, „Tytus, Romek i A’Tomek” czy „Przygody Gala Asterixa” lub „Thorgal’. To także najchętniej kupowane tytuły. Podobnie jest z napędzanymi teraz machiną kinową seriami z bohaterami Marvela czy DC. Cieszy nas, że popularność zdobywają też nowsze rodzime cykle, takie jak: „Wilq Superbohater”, „Osiedle Swoboda”, czy wydawane przez Kulturę Gniewu komiksy dla dzieci „Ryjówka Przeznaczenia”, „Detektyw Miś Zbyś” i „Bajka na krańcu świata”. Jednak trzeba przyznać, że daleko nam do rynków, na których komiks ma bogatszą tradycję: włoskiego, czy przede wszystkim francuskiego i krajów frankofońskich.

KW: Czy możemy nakreślić krótki portret współczesnego odbiorcy komiksów?

PH: Odbiorcą komiksów jest dziś każdy i w każdym wieku. Czytają dzieci i dorośli. Czytają mężczyźni i kobiety. Czytają, ci szukający rozrywki, ale też poważnych treści.  Wyświechtanym przykładem jest wybitny komiks „Maus” Arta Spiegelmana, ale tego typu tytułów jest całe mnóstwo. Warto zwrócić uwagę choćby na cenione także w Polsce powieści graficzne Guya Delisle, częściowo autobiograficzne historie z jego pobytu w Korei Północnej, Jerozolimie czy Birmie. Komiks - podobnie jak kino - może być mainstreamowy i może być autorski, a na dodatek podejmuje jeszcze szersze spektrum tematów.

KW: Czy cyfrowe komiksy zastąpią te tradycyjne? W przypadku e-książek oba rynki funkcjonują spokojnie równolegle… 

PH: Cyfrowe formaty nie konkurują z tradycyjnymi - uzupełniają je i poszerzają rynek o użytkowników (czytelników), którzy z różnych względów preferują cyfrę lub korzystają z cyfrowych treści dodatkowo, np. w podróży, w której czytnik ebooków sprawdza się lepiej niż plecak pełen książek. eKomiksy to po prostu wygodna forma obcowania z tym medium. Sprawdza się to świetnie w przypadku tytułów dla dzieci. Najmłodsi błyskawicznie przyswajają w tej formie swoje ulubione komiksy. Wiemy to z wiadomości, które dostajemy od rodziców. Pojawienie się ebooków i audiobooków poszerzyło rynek odbiorców książki. Podobnie może być z eKomiksami.

KW: Jakie komiksy pojawiły się do tej pory w Empik Go, a jakie znajdą się w najbliższym czasie?

PH: Uruchomiliśmy ofertę eKomiksów przy wielkim wsparciu wydawnictwa Kultura Gniewu. W naszej aplikacji znajdują się najpopularniejsze tytuły z ich katalogu. Na podobnych zasadach współpracujemy z Centralą, Grandą, wydawcą rewelacyjnego “Blera” Rafała Szłapy - Bik Studio, wydawnictwami Jaguar i Marginesy, Ongrys, WAB i wieloma innymi. Mamy komiksy dla dzieci i dla dorosłych. W katalogu znajdziemy zarówno tytuły mainstreamowe (np. „Osiedle Swoboda” Michała „Śledzia” Śledzińskiego)  jak i autorskie (np. „Ciemna strona księżyca” Olgi Wróbel). Ofertę będziemy rozbudowywać.

KW: Jak odbiorcy usługi odebrali obecność komiksów?

PH: Komiksy na stałe zagościły w rankingach najpopularniejszych tytułów w aplikacji. Najchętniej czytane są pozycje dla dzieci - np. „Detektyw Miś Zbyś” i „Ryjówka Przeznaczenia”, ale ciepło przyjęte zostały też kultowe „Osiedle Swoboda”, „Bler”, czy „Opowieść Podręcznej” na podstawie bestsellera Margaret Atwood.

KW: I na koniec pytanie – jaki komiks ostatnio zrobił na Panu duże wrażenie?

PH: Ostatnio zaczytuję się w serii „Wydział 7” prowadzonej przez Tomasza Kontnego i Marka Turka. To komiks opowiadający o tajnej jednostce peerelowskiego MSW, tytułowym Wydziale 7, stworzonym w latach 60., która zajmowała się zjawiskami paranormalnymi. Pełnokrwiści i niejednoznaczni bohaterowie rozwiązują mocno osadzone w prawdziwych historiach sprawy kryminalne z elementami nadprzyrodzonymi. Klimat komiksu to wypadkowa najlepszych elementów seriali typu „Z Archiwum X” czy naszego rodzimego „Rojsta” oraz komiksowych serii jak „Hellboy”. Gorąco polecam. Już wkrótce w Empik Go.

KW: Dziękuję za rozmowę.

Komentarze

Powiązane

27.01.23, 10:05
| internet » informacje
Reklamy na Facebooku — czy to się opłaca? Sprawdzamy!
Meta Platforms to amerykański konglomerat technologiczny, którego własnością jest znany na całym świecie serwis społecznościowy Facebook. Facebook stał się popularnym miejscem do promowania sklepów internetowych. Czy jednak faktycznie warto? Co przemawia za skorzystaniem z FB Ads? Sprawdzamy poniżej!
25.01.23, 11:43
| internet » ludzie
Tomasz Korniejew awansował w strukturach Gazeta.pl. Filip Trusz szefem Moto.pl
Wraz z początkiem nowego roku, po dwóch latach pracy jako dyrektor Moto.pl, Tomasz Korniejew awansował w strukturach Gazeta.pl na stanowisko dyrektora wydawniczego. Redaktorem naczelnym Moto.pl został Filip Trusz.
25.01.23, 07:30
| internet » informacje
2,9 mld euro kar w Europie za naruszenia Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych
Łączna wartość kar nałożonych przez europejskich regulatorów za naruszenia Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) wyniosła do tej pory 2,9 mld euro - wynika z raportu kancelarii prawnej DLA Piper. 
24.01.23, 12:43
| radio » informacje | prasa » informacje | internet » informacje
Media Grupy Agora włączyły się w 31. Finał WOŚP
W niedzielę, 29 stycznia br. pod hasłem „Chcemy wygrać z sepsą! Gramy dla wszystkich –małych i dużych!” odbędzie się 31. Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Grupy Agora tradycyjnie wesprą akcję, organizując aukcje internetowe, zbierając pieniądze do wirtualnych puszek oraz relacjonując przebieg niedzielnego finału.
24.01.23, 07:30
| prasa » ludzie | internet » ludzie
Kamil Wolnicki awansuje w Przeglądzie Sportowym Onet
Kamil Wolnicki, dotychczasowy szef wideo, audio i treści płatnych serwisu, zostanie drugim zastępcą redaktora naczelnego serwisu Przegląd Sportowy Onet.
23.01.23, 13:08
| prasa » ludzie | internet » ludzie
Łukasz Godlewski przechodzi ze Sport.pl do redakcji Przeglądu Sportowego Onet
Łukasz Godlewski przechodzi do redakcji Przeglądu Sportowego Onet i obejmie funkcję zastępcy redaktora naczelnego serwisu, Jacka Stańczyka.
17.01.23, 20:28
| radio » informacje | internet » informacje
Pierwszy podcast rzeka z Aleksandrem Kwaśniewskim w Gazeta.pl
„Kwaśniewski Story. Podcast rzeka z prezydentem Aleksandrem Kwaśniewskim” to pięć godzinnych rozmów przeprowadzonych przez Grzegorza Sroczyńskiego z byłym prezydentem Polski. Podcastów będzie można posłuchać na stronie głównej Gazeta.pl, w serwisie Wiadomosci.Gazeta.pl oraz na najpopularniejszych platformach podcastowych.
13.01.23, 21:30
| internet » informacje
Drożeją abonamenty w usłudze Legimi
Legimi, pionier modelu subskrypcyjnego na polskim rynku e-książki, 28 grudnia 2022 r. wprowadził nowe ceny abonamentów. Jest to pierwsza podwyżka od ponad pięciu lat.
12.01.23, 13:48
| internet » e-commerce
Koniec Shopee Polska. Gigant wycofuje się z polskiego rynku
Niespodziewanie platforma Shopee Polska kończy działalność i to w trybie natymiastowym.
12.01.23, 11:44
| prasa » informacje | internet » informacje
Jan Rybicki laureatem projektu Weekend.Gazeta.pl Polska Stories
„Polska Stories” to projekt Weekend.Gazeta.pl, w ramach którego redakcja serwisu poszukiwała, a następnie szkoliła młodych reportażystów i reportażystki. Finaliści konkursu wzięli udział w warsztatach prowadzonych przez Olgę Gitkiewicz oraz opublikowali swoje reportaże na łamach Weekend.Gazeta.pl. Zwycięzcą pierwszej edycji został Jan Rybicki.
Subskrybuj RSS działu internet: rss
Oferty pracy

Specjalista ds. promocji

Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu | mazowieckie

Przejdź do oferty
Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.