12.01.22, 12:00

Cyfrowa Polska apeluje: dofinansowanie wyłącznie zakupu dekoderów ryzykowne dla widzów i krajowej gospodarki

Fot.: Pixabay, licencja otwarta

Ograniczenie mechanizmu dofinansowania jedynie do zakupu dekoderów w sposób jawny ogranicza wybór konsumentów, naraża ich na ryzyko nieuczciwych praktyk sprzedażowych, uniemożliwia wykorzystanie w pełni możliwości nowego standardu i przyczynia się do utrzymania oraz pogłębienia wykluczenia cyfrowego wśród obywateli – wynika ze stanowiska Związku Cyfrowa Polska dotyczącego projektu ustawy wprowadzającego dofinansowanie na zakup dekoderów w związku z nadchodzącą zmianą sygnału Naziemnej Telewizji Cyfrowej.

Organizacja reprezentująca sektor nowych technologii przedstawiła swoją opinię w ramach prowadzonych rządowych konsultacji społecznych. Stanowisko Cyfrowej Polski trafiło, m.in. do premiera Mateusza Morawieckiego i Janusza Cieszyńskiego, Sekretarza Stanu w KPRM, odpowiedzialnego w rządzie za cyfryzację.

Duże obawy branży

Największe obawy krajowej branży cyfrowej budzi fakt, że mechanizm wsparcia finansowego konsumentów w projekcie ograniczony został jedynie do zakupu dekoderów i nie obejmuje odbiorników telewizyjnych z wyświetlaczem, czyli telewizorów. W stanowisku zaznaczono, że rozwiązanie takie niesie ryzyko poważnych konsekwencji dla krajowej gospodarki, a szczególnie sektora produkcji odbiorników TV oraz polskich odbiorców Naziemnej Telewizji Cyfrowej.

Związek Cyfrowa Polska zauważa, że dofinansowanie jedynie dekoderów ma charakter dyskryminacyjny wobec części podmiotów działających w Polsce i kieruje kapitał na zewnętrzne rynki. „Sektor produkcji odbiorników telewizyjnych daje zatrudnienie ponad 30 tys. osobom i tworzy rocznie ponad 20 mln sztuk telewizorów. Polska będąca największym producentem w Europie jednocześnie nie stanowi lokalizacji produkcji dekoderów, które powstają przede wszystkim w Azji. Udzielenie dofinansowań w myśl aktualnego projektu Ustawy wyłącznie na dekodery będzie niosło ze sobą negatywne dla polskiej gospodarki skutki. Ukierunkuje popyt na rynek dekoderów, jednocześnie odmawiając podobnego wsparcia podmiotom produkującym odbiorniki TV w kraju, w efekcie utrudniając im utrzymanie i tworzenie miejsc pracy oraz budowanie PKB Polski” – napisał w swoim stanowisku Związek Cyfrowa Polska.

Branża chce uszczelnienia systemu dopłat

Organizacja wskazuje również na zagrożenie związane z możliwym wyłudzeniem przez nieuczciwe podmioty środków przeznaczonych w ramach projektu na dofinansowanie zakupu odbiorników. Branża cyfrowa proponuje uruchomienie instrumentów, za pomocą których można uszczelnić system dopłat. Postuluje, np., aby odbiorniki cyfrowe objęte dofinansowaniem mogły być sprzedawane wyłącznie przez przedsiębiorców będących zarejestrowanymi podatnikami VAT, tj. podmiotami, które przeszły już weryfikację dokonaną przez organy Krajowej Administracji Skarbowej.

Związek Cyfrowa Polska wskazuje również na szereg konsekwencji, jakie mogą ponieść sami odbiorcy Naziemnej Telewizji Cyfrowej, którzy zdecydują się na wykorzystanie bonu na zakup dekodera.

Ograniczenie mechanizmu dofinansowania jedynie do zakupu dekoderów ogranicza wybór, naraża na ryzyko nieuczciwych praktyk sprzedażowych, uniemożliwia wykorzystanie pełni możliwości nowego standardu i przyczynia się do utrzymania oraz pogłębienia wykluczenia cyfrowego wśród obywateli” – zaznaczono w dokumencie.

Cyfrowa Polska w swoim stanowisku przypomina, że dekoder nie zapewnia możliwości pełnego wykorzystania nowego standardu NTC. „Urządzenie takie nie jest samowystarczalne. Podłączone do stosowanego dotychczas w gospodarstwie domowym telewizora niekompatybilnego z DVB-T2/HEVC nie tylko nie poprawi jakości obrazu i dźwięku, ale często nie pozwoli również na skorzystanie z nowych funkcjonalności standardu (np. telewizji hybrydowej HbbTV). Oznacza to, że nie zostanie wykorzystana szansa na dotarcie ze wszystkimi możliwościami i funkcjonalnościami nowego sygnału do odbiorców NTC” – zaznaczył Związek w piśmie skierowanym w ramach konsultacji.

Organizacja podkreśla ponadto, że rynek dekoderów w Polsce, szczególnie w kanale sprzedaży portali aukcyjnych, boryka się wciąż z problemem ofert sprzedażowych na sprzęt niespełniający wymagań technicznych na potrzeby obsługi nowego sygnału NTC, co naraża konsumentów na nieuczciwe praktyki sprzedażowe i zakup sprzętu, który nie pozwoli na odbiór nowej Naziemnej Telewizji Cyfrowej.

Cyfrowa Polska chce wzorować się na rozwiązaniach Francji i Wielkiej Brytanii 

Zdaniem Michała Kanownika, Prezesa Związku Cyfrowa Polska ograniczenie wyboru konsumentów w kwestii dostępności dofinansowania przyczyni się do marnowania możliwości nowego standardu sygnału. „Byłoby wielką szkodą, gdyby rzesza odbiorców Naziemnej Telewizji Cyfrowej w kraju nie uzyskała dostępu do lepszej jakości telewizji i nowych funkcji, z których mogliby skorzystać wymieniając telewizor, a o istnieniu których nie dowiedzą się, jeśli zdecydują się na zakup dekodera. To nie tylko marnowanie potencjału nowej technologii, która wkracza do całej Polski, ale również zgoda na to, by gospodarstwa domowe korzystające z NTC pozostawały wykluczone cyfrowo” – mówi Michał Kanownik. Co więcej, jego zdaniem poszerzenie zakresu mechanizmu dofinansowania nie godzi w założenia projektu. „Umożliwienie dofinansowania na zakup telewizora nie wyklucza przeznaczenia bonu na zakup dekodera, a proponowane przez nas rozwiązanie nie będzie oznaczać zwiększenia nakładów na wsparcie zakupów odbiorców. Poszerzy ono jedynie dostępny dla nich wybór. Tak w czasie przejścia na DVB-T2/HEVC postępowano, m.in. we Francji, czy Wielkiej Brytanii” – dodaje Kanownik.

Projekt ustawy i zawarty w nim mechanizm wsparcia finansowego obywateli kupujących dekodery stanowi odpowiedź na zbliżającą się zmianę standardu nadawania sygnału NTC w kraju na DVB-T2 HEVC. Jeszcze w ubiegłym roku Krajowy Instytut Mediów oraz Związek Cyfrowa Polska informowały, że ponad 2 mln gospodarstw domowych w Polsce zagrożonych jest utratą dostępu do telewizji, jeśli nie wymienią odbiorników na przystosowane do nowego standardu. Wyłączanie starego sygnału postepować będzie w Polsce stopniowo – rozpocznie się z końcem marca i potrwa do 30 czerwca tego roku.

Komentarze

Powiązane

12.09.24, 12:39
| telewizja / VOD » informacje
LEGO Masters. Kierunek Polska jesienią w TVN. Ruszyły zdjęcia do programu
Ruszyły się zdjęcia do nowej edycji „LEGO Master” . Tym razem budowle z klocków LEGO powstaną poza studiem. Uczestnicy programu odwiedzą Jabłonną, Powsin, Warszawę, Poznań czy Nowy Sącz.
12.09.24, 11:11
| telewizja / VOD » informacje
Grupa A+E Networks EMEA to od teraz Hearst Networks EMEA
Grupa A+E Networks EMEA, nadawca m.in. History i History 2, zmieniła nazwę na Hearst Networks EMEA. 
12.09.24, 10:02
| telewizja / VOD » informacje | kultura » film
Niepewność. Zakochany Mickiewicz. TVP przygotowała lekcję on-line o Adamie Mickiewiczu
W związku z premierą kinową filmu „Niepewność. Zakochany Mickiewicz” ukazującego pierwszą młodzieńczą miłość poety, Telewizja Polska dyspozycji myślą o nauczycielach szkół przygotowała bezpłatną lekcję on-line, która od 12 września będzie dostępna w serwisie internetowym nadawcy.
11.09.24, 11:04
| telewizja / VOD » informacje
Ranking Naj Polskiego Kina na antenie Kino Polska
Kino Polska wyemituje nowy własny format „Ranking Naj Polskiego Kina”, czyli subiektywny przegląd tego, co najlepsze w polskim kinie.
11.09.24, 09:57
| telewizja / VOD » informacje
Telewizja Polska reaguje na krytykę Instrukcji współpracy z producentami zewnętrznymi
Telewizja Polska stanowczo zaprzeczyła, że zmiany w „Instrukcji współpracy TVP S.A. w likwidacji z producentami zewnętrznymi” spowodują niekontrolowany wypływ środków finansowych ze spółki oraz wzrost zatwierdzonych kosztów produkcji zewnętrznych.
11.09.24, 08:30
| telewizja / VOD » seriale
Będzie drugi sezon serialu Bracia. Ruszyły zdjęcia do produkcji
We wrześniu br. rozpoczną się zdjęcia do II sezonu serialu “Bracia” (Polsat). Obsada produkcji pozostaje bez zmian.
11.09.24, 06:30
| telewizja / VOD » informacje
Cykle filmowe oraz kabaretowe pasmo jesienią w ViDocTV
W jesiennej ramówce kanału ViDoc TV pojawi się nowe pasmo kabaretowe oraz liczne cykle filmowe.
10.09.24, 09:06
| telewizja / VOD » informacje
Kampania reklamowa wspiera premierę 21. sezonu Warsaw Shore
22 września br. na antenie MTV rozpocznie się emisja 21. sezonu formatu "Warsaw Shore - Ekipa z Warszawy". Pod hasłem "Viva la Vixa!" program przenosi się do Szczecina.
10.09.24, 07:30
| telewizja / VOD » badania rynku
4 mln widzów meczu Chorwacja – Polska. 1,2 mln widzów serialu Profilerka
W niedzielę, 8 września br. mecz Chorwacja – Polska w ramach Ligi Narodów w TVP1 i TVP Sport obejrzało łącznie 4 mln widzów (przed telewizorami i poza domem). Dużym zainteresowaniem cieszył się m.in. nowy serial „Profilerka”.
09.09.24, 18:30
| telewizja / VOD » seriale
Zatoka szpiegów nominowana do nagrody Prix Europa 2024
Serial „Zatoka szpiegów” otrzymał nominację do nagrody dla najlepszej europejskiej produkcji telewizyjnej Prix Europa 2024. Prix Europa to jeden z najbardziej wpływowych paneuropejskich festiwali skierowany do nadawców publicznych.
Subskrybuj RSS działu telewizja / VOD: rss
Oferty pracy

Specjalistka/Specjalista ds. promocji i obsługi widowni

Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera | Warszawa

Przejdź do oferty

Kierownik Działu Komunikacja Społeczna i Promocja

Regionalny Instytut Kultury im. Wojciecha Korfantego | Katowice

Przejdź do oferty

Stanowisko ds. promocji i komunikacji

Muzeum – Miejsce Pamięci KL Plaszow w Krakowie. Niemiecki nazistowski obóz pracy i obóz koncentracyjny (1942-1945) (w organizacji) | Kraków

Przejdź do oferty
Konkursy
do 11.10.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 11.10.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 09.10.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.

Konferencja Digital Gamechangers — Harbingers Data: 3 października 2024 Miejsce: Muzeum Armii Krajowej im. gen. Emila Fieldorfa „Nila” w Krakowie.