13.01.22, 12:00

Rozgłośnie nie nadają więcej reklam w prime-time [analiza]

Reklama radiowa w poszczególnych pasmach, fot.: materiały prasowe

W listopadzie 2021 r. rozgłośnie radiowe nie nadawały więcej reklam w pasmach najwyższej słuchalności, mimo że nowe prawo na to zezwala. Rozkład reklam w ciągu doby w listopadzie nie zmienił się znacząco ani rok do roku ani w porównaniu do października – wynika z analizy porozumienia I Love Radio.

Od listopada 2021 r. obowiązuje nowelizacja Ustawy o radiofonii i telewizji, która zmieniła limity reklam w ciągu doby. Nie obowiązuje już przepis o maksymalnie 12 minutach reklam w godzinie. Wprowadzono za to zapis, wg którego w paśmie 6-18 nadać można 144 minuty reklam, a w paśmie 18-24 – 72 minuty (w nocy nie obowiązują żadne limity). W każdym z tych dwóch pasm można więc nadać średnio 12 minut w godzinie, ale to od nadawcy zależy, jak rozłoży w poszczególnych godzinach liczby spotów.

Nadawcy nie przesuwali emisji reklam

Pomimo tej możliwości, nadawcy w przeważającej większości nie zdecydowali się przesuwać części bloków reklamowych na godziny o wyższej słuchalności, np. z godz. 17 na godz. 8. Jak wynika z analizy monitoringu Kantar Media, rozkład wykorzystanego czasu reklamowego w listopadzie 2021 r. pozostał na zbliżonym poziomie, jak rok wcześniej i jak w październiku 2021. Najwięcej reklam w dni powszednie pojawiło się w paśmie 8.00-9.00 – stanowiły one 9 proc. wszystkich reklam nadanych w ciągu dnia (w godz. 6-18).

We wszystkich monitorowanych przez Kantar Media rozgłośniach radiowych w Polsce (152 stacje) od poniedziałku do piątku w pasmie 6-18 w ciągu godziny nadawano średnio 7 min. i 58 sek. reklam. Rok wcześniej było to 8 min. i 7 sek., a miesiąc wcześniej – 7 min. 39 sek. Biorąc pod uwagę tylko monitorowane stacje komercyjne (131 stacji) wartość ta wyniosła 8 min. i 34 sek., czyli 20 sek. mniej niż rok wcześniej i 21 sek. więcej niż miesiąc wcześniej.

Wyraźnie widać, że zmiana przepisów nie wpłynęła znacząco na rozkład wykorzystywanego czasu reklamowego w ciągu dnia. Procentowy rozkład spotów jest niemal identyczny jak w październiku, czy listopadzie ub.r. Również średnia długość reklam w godzinie nie zmieniła się rok do roku znacząco, a wzrost w porównaniu do października jest naturalny – listopad jest miesiącem o zwiększonym popycie na reklamę radiową m.in. ze względu na Black Friday oraz rozpoczynający się sezon przedświąteczny” – mówi Tomasz Ramza, Dyrektor Generalny Działu Sprzedaży Grupy RMF.

Bez przeładowania programu reklamą

Oczywiście zmiana prawa pozwala nam teraz na większą elastyczność. Ale jednocześnie jako nadawcy mamy świadomość, że zwiększenie liczby reklam w poszczególnych godzinach, np. w pasmach największej słuchalności, mogłoby mieć negatywny wpływ właśnie na słuchalność. Nie możemy przeładować programu reklamą, by nie stracić zaufania i zainteresowania słuchaczy” – zauważa Maciej Moszczyński, dyrektor zarządzający Tandem Media.

Radio niezmiennie cieszy się zaufaniem marketerów i jest trzecim medium reklamowym w Polsce z udziałem w wydatkach reklamowych na poziomie 7,3 proc. Wg najnowszego raportu Publicis Groupe po trzech kwartałach ub.r. wydatki reklamowe netto na radio wyniosły 522 mln zł. Wzrost rok do roku wyniósł 17,2 proc. Radio urosło też nawet względem przedpandemicznego 2019 r. – o 3,1 proc.

Analiza została przygotowana przez na podstawie danych Kantar Media przez zespół porozumienia I Love Radio, tworzonej przez cztery grupy radiowe: Grupę Eurozet, Grupę Radiową Agory, Grupę RMF i Grupę ZPR Media.

Komentarze

Powiązane

31.10.24, 08:30
| radio » informacje
Mural Radia 357 w hołdzie dla polskiej muzyki w centrum Warszawy
Zespół Radia 357 zrealizował projekt unikatowego muralu w centrum Warszawy, który ufundowali Słuchacze Radia 357. Projekt przedstawia 10 utworów, które uzyskały najwięcej głosów w zestawieniu Polskiego Topu Radia 357 w maju 2024 r. Po raz pierwszy na muralu przedstawiony został także Marek Niedźwiecki - pomysłodawca idei Topów i prowadzący Topy Radia 357.
31.10.24, 07:30
| radio » informacje
Zmiany w zarządzie spółki Radio Plus Polska. Artur Nowicki w miejsce Pawła Gronowskiego
Artur Nowicki zastąpił odwołanego ks. Pawła Gronowskiego na stanowisku prezesa zarządu spółki Radio Plus Polska.
31.10.24, 06:30
| radio » informacje
Choinki Jedynki – Pomagamy. XXIII charytatywna akcja Jedynki
Ruszyła 23. edycja charytatywnej akcji „Choinki Jedynki – Pomagamy”. To wydarzenie, w które włącza się wiele osób ze świata kultury, muzyki, nauki czy sportu. Od 2005 r. zebrane pieniądze przekazywane są na rzecz Fundacji Anny Dymnej „Mimo Wszystko”, w tym roku także dla osób z niepełnosprawnością, które najbardziej ucierpiały w powodzi.
30.10.24, 18:30
| radio » informacje
Po swojemu. Natalia Waloch prowadzi nowy program w Chillizet
Na antenie radia Chillizet zadebiutował program Natalii Waloch, w której dziennikarka rozmawia z gośćmi o pokoleniu współczesnych kobiet i nauce mówienia przez nie słowa "nie".
29.10.24, 13:15
| radio » ludzie
Tomasz Ramza stałym Prezesem Zarządu Grupy RMF
Tomasz Ramza został mianowany stałym Prezesem Zarządu Grupy RMF.
29.10.24, 11:37
| radio » ludzie
Sergiusz Zgrzebski korespondentem Grupy ZPR Media w USA
Wybory prezydenckie w Stanach Zjednoczonych dla redakcji Grupy ZPR Media relacjonuje Sergiusz Zgrzebski, który rozpoczął właśnie współpracę jako jej amerykański korespondent.
29.10.24, 09:58
| radio » informacje
W Nowej Zelandii zaczyna się dzień. Opowieść o dzieciach z Pahiatua. Audioserial Polskiego Radia i Instytutu Pileckiego
Polskie Radio i Instytut Pileckiego przygotowały wspólnie audioserial Martyny Wojtkowskiej „W Nowej Zelandii zaczyna się dzień. Opowieść o dzieciach z Pahiatua”, który upamiętnia 80. rocznicę przybycia polskich sierot do Nowej Zelandii. To historia dzieci, które w czasie II wojny światowej znalazły schronienie na końcu świata, po traumatycznych przeżyciach na zesłaniu w ZSRR.
28.10.24, 16:45
| radio » informacje
Serwisy drogowe na Wszystkich Świętych w Radiu ESKA. Eska ROCK i VOX ze specjalnymi pasmami
1 listopada br. Radio ESKA będzie nadawać przez cały dzień specjalne lokalne serwisy drogowe, które pomogą słuchaczom dotrzeć na cmentarze. W długi weekend okolicznościowe programy pojawią się także w innych stacjach Grupy ZPR Media: w Esce ROCK i Radiu VOX FM.
28.10.24, 10:41
| radio » informacje
Szybki koniec innowacyjnego projektu w OFF Radio Kraków
Zaledwie tydzień krakowskie niszowe OFF Radio Kraków nadawało w postaci eksperymentu tworzonego przy użyciu AI. Nadawca wycofuje się z projektu, m.in. po wywołaniu szerokiej dyskusji i protestów.
28.10.24, 07:30
| radio » informacje
Nowa seria podcastu Forbes Women z nowymi prowadzącymi
Od 25 października br. podcast „Forbes Women” ruszył w nowej odsłonie, z nowymi prowadzącymi i nowymi historiami. Pierwszy odcinek prowadzi Katarzyna Dębek, redaktorka naczelna magazynu „Forbes Women”.
Subskrybuj RSS działu radio: rss
Oferty pracy

dyrektor Zamojskiego Domu Kultury w Zamościu

Miasto Zamość | inne

Przejdź do oferty

Kierownik Dworu Czeczów – jednostki organizacyjnej Centrum Kultury Podgórza

Centrum Kultury Podgórza | Kraków

Przejdź do oferty

Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu w Filipowie

Urząd Gminy Filipów | Polska

Przejdź do oferty
Konkursy
do 29.11.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 29.11.24

Do zdobycia jeden zestaw gry.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.