13.01.22, 12:00
Rozgłośnie nie nadają więcej reklam w prime-time [analiza]
W listopadzie 2021 r. rozgłośnie radiowe nie nadawały więcej reklam w pasmach najwyższej słuchalności, mimo że nowe prawo na to zezwala. Rozkład reklam w ciągu doby w listopadzie nie zmienił się znacząco ani rok do roku ani w porównaniu do października – wynika z analizy porozumienia I Love Radio.
Od listopada 2021 r. obowiązuje nowelizacja Ustawy o radiofonii i telewizji, która zmieniła limity reklam w ciągu doby. Nie obowiązuje już przepis o maksymalnie 12 minutach reklam w godzinie. Wprowadzono za to zapis, wg którego w paśmie 6-18 nadać można 144 minuty reklam, a w paśmie 18-24 – 72 minuty (w nocy nie obowiązują żadne limity). W każdym z tych dwóch pasm można więc nadać średnio 12 minut w godzinie, ale to od nadawcy zależy, jak rozłoży w poszczególnych godzinach liczby spotów.
Nadawcy nie przesuwali emisji reklam
Pomimo tej możliwości, nadawcy w przeważającej większości nie zdecydowali się przesuwać części bloków reklamowych na godziny o wyższej słuchalności, np. z godz. 17 na godz. 8. Jak wynika z analizy monitoringu Kantar Media, rozkład wykorzystanego czasu reklamowego w listopadzie 2021 r. pozostał na zbliżonym poziomie, jak rok wcześniej i jak w październiku 2021. Najwięcej reklam w dni powszednie pojawiło się w paśmie 8.00-9.00 – stanowiły one 9 proc. wszystkich reklam nadanych w ciągu dnia (w godz. 6-18).
We wszystkich monitorowanych przez Kantar Media rozgłośniach radiowych w Polsce (152 stacje) od poniedziałku do piątku w pasmie 6-18 w ciągu godziny nadawano średnio 7 min. i 58 sek. reklam. Rok wcześniej było to 8 min. i 7 sek., a miesiąc wcześniej – 7 min. 39 sek. Biorąc pod uwagę tylko monitorowane stacje komercyjne (131 stacji) wartość ta wyniosła 8 min. i 34 sek., czyli 20 sek. mniej niż rok wcześniej i 21 sek. więcej niż miesiąc wcześniej.
„Wyraźnie widać, że zmiana przepisów nie wpłynęła znacząco na rozkład wykorzystywanego czasu reklamowego w ciągu dnia. Procentowy rozkład spotów jest niemal identyczny jak w październiku, czy listopadzie ub.r. Również średnia długość reklam w godzinie nie zmieniła się rok do roku znacząco, a wzrost w porównaniu do października jest naturalny – listopad jest miesiącem o zwiększonym popycie na reklamę radiową m.in. ze względu na Black Friday oraz rozpoczynający się sezon przedświąteczny” – mówi Tomasz Ramza, Dyrektor Generalny Działu Sprzedaży Grupy RMF.
Bez przeładowania programu reklamą
„Oczywiście zmiana prawa pozwala nam teraz na większą elastyczność. Ale jednocześnie jako nadawcy mamy świadomość, że zwiększenie liczby reklam w poszczególnych godzinach, np. w pasmach największej słuchalności, mogłoby mieć negatywny wpływ właśnie na słuchalność. Nie możemy przeładować programu reklamą, by nie stracić zaufania i zainteresowania słuchaczy” – zauważa Maciej Moszczyński, dyrektor zarządzający Tandem Media.
Radio niezmiennie cieszy się zaufaniem marketerów i jest trzecim medium reklamowym w Polsce z udziałem w wydatkach reklamowych na poziomie 7,3 proc. Wg najnowszego raportu Publicis Groupe po trzech kwartałach ub.r. wydatki reklamowe netto na radio wyniosły 522 mln zł. Wzrost rok do roku wyniósł 17,2 proc. Radio urosło też nawet względem przedpandemicznego 2019 r. – o 3,1 proc.
Analiza została przygotowana przez na podstawie danych Kantar Media przez zespół porozumienia I Love Radio, tworzonej przez cztery grupy radiowe: Grupę Eurozet, Grupę Radiową Agory, Grupę RMF i Grupę ZPR Media.
Kierownik Dworu Czeczów – jednostki organizacyjnej Centrum Kultury Podgórza
Centrum Kultury Podgórza | Kraków
Przejdź do ofertyDyrektor Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu w Filipowie
Urząd Gminy Filipów | Polska
Przejdź do oferty
Komentarze