05.02.22, 18:00
Rośnie sprzedaż telewizorów. Polska wciąż liderem produkcji
Badania Związku Cyfrowa Polska wskazują, że w 2021 r. wzrosła sprzedaż odbiorników TV, a Polska utrzymuje pozycję największego producenta telewizorów w Europie. Spadki produkcji związane z pandemią koronawirusa obserwowane w 2020 r. nie utrzymały się w minionych 12 miesiącach.
Związek Cyfrowa Polska na podstawie danych zebranych od producentów sprzętu telewizyjnego działających w Polsce szacuje, że wartość sprzedaży telewizorów nad Wisłą w roku 2021 r. wzrosła o 17 procent względem roku 2020, kiedy to w marcu, kwietniu i maju odnotowano najniższą liczbę wyprodukowanych telewizorów w analogicznym okresie do 2021 r. Te historycznie niskie wyniki były efektem czasowego zamknięcia fabryk lub ograniczenia ich działania w związku z trwająca pandemią. Krajowa branża zdołała jednak uporać się z przestojem i wrócić do intensywnej produkcji.
Skąd wzrost?
Analizując zmiany w polskiej gałęzi produkcji telewizorów oraz ich sprzedaży w minionym roku eksperci Cyfrowej Polski wskazują na większy popyt i nowe preferencje klientów. Wzrostowi czasu przybywania w domach, towarzyszyła większa liczba godzin spędzonych na korzystaniu ze sprzętu TV. Widzowie zwracali się też ku możliwościom dzisiejszej technologii i dzięki odbiornikom smart TV chętniej korzystali np. ze streamingu. Jak podaje Cyfrowa Polska, wzrostowi popytu towarzyszyły także cykliczne wydarzenia sportowe. Igrzyska Olimpijskie i Mistrzostwa Europy w piłce nożnej także zwiększyły sprzedaż w kraju. W 2021 roku Polacy kupili 2,2 mln telewizorów, o 2 procent więcej niż w 2020 r. Znacznie częściej niż w poprzednich latach wybierali też większe i bardziej zaawansowane telewizory. Przełożyło się to na wzrost wartościowy rynku. Według ekspertów Związku Cyfrowa Polska na telewizory wydano 5,35 mld zł, o 17 procent więcej niż w 2020 r.
Nie tylko produkcja
Polski sektor produkcji telewizorów opiera się o pięć zakładów produkcyjnych ulokowanych w Toruniu, Gorzowie Wielkopolskim, Kobierzycach, Mławie i Żyrardowie. W 2019 r. zatrudniał ponad 30 tys. osób, stanowiąc istotną składową polskiego PKB. Wartość produkcji rynku RTV dziś szacowana jest na 36 mld zł. Prezes Cyfrowej Polski Michał Kanownik zwraca uwagę, że krajowa branża nie stanowi jedynie europejskiego zaplecza produkcji TV, lecz niezależnie od fabryk wiodący ośrodek rozwoju technologicznego.
"Polska nie jest tylko linią montażową na potrzeby regionu. Krajowa branża produkcji TV to również cała rzesza inżynierów badawczych, programistów, naukowców i innowatorów. Nad Wisłą prężnie działają zaplecza badawczo-rozwojowe, budujące przyszłości technologii TV dla całego świata" – wskazuje Michał Kanownik, prezes Cyfrowej Polski.
Pogrzebane nadzieje
Duże nadzieje związane z pierwszą połową bieżącego roku w polskich przedsiębiorstwach skupionych wokół produkcji i sprzedaży telewizorów rozbudziła zapowiedź ogólnokrajowej zmiany sygnału nadawania naziemnej telewizji cyfrowej na DVB-T2/HEVC. Z danych Związku Cyfrowa Polska i Krajowego Instytutu Mediów wynika, że dla około dwóch milionów polskich gospodarstw domowych oznacza to potrzebę wymiany odbiornika. Z perspektywy branży elektronicznej to dalszy wzrost zapotrzebowania na jej produkty. Zdaniem Cyfrowej Polski, szansa na spełnienie tych nadziei stoi dziś pod znakiem zapytania, ponieważ rządowy projekt wsparcia widzów w zakupie odbiorników przewiduje dofinansowanie wyłącznie na zakup dekoderów, co nieuchronnie ograniczy popyt na telewizory.
Komentarze