26.01.22, 07:00

Co grało w marketingu w 2021 roku? Maciej Bojda (Agencja 19 Południk)

Maciej Bojda, Senior Creative Agencja 19 Południk, fot.: materiały prasowe

2021 rok na rynku mediów i reklamy dla portalmedialny.pl komentuje Maciej Bojda, Senior Creative w Agencji 19 Południk.

INTRO

Jeśli obudzicie mnie nad ranem w sobotę i zapytacie, gdzie dzisiaj jedziemy, to od razu odpowiem, że tylko do Lidla, do Lidla. A jeśli zaproponujecie jednak Biedronkę lub Aldiego, to nadal będę argumentował za Lidlem, bo promocje tam, parking ram pam-pam-pam. Kiedy art director dostarczy mi KV_v17_final.jpg pięć minut przed prezentacją przetargową, zaśpiewam mu jesteś jak gwiazda, mi tak lśnisz na niebie mym, chcę powiedzieć Ci: Merci, że jesteś tu. Gdy zagraniczny turysta zaczepi mnie na rynku i spyta „where is the monopoly shop?”, to na jednym wdechu wyrecytuję, że do the Lewiatan just one step, just one and only step, and no more. Kiedy moja dziewczyna po powrocie do domu zapyta, czemu nie przygotowałem kolacji pomimo zdalnej pracy, odpowiem bez wahania, że miałem ci ja pieczeń, lecz ją zmarnowałem.

SKIT

Te wszystkie piosenki są wpisane w moje DNA tak samo mocno, jak fakapy w ASAP-y, jak Tusk w Deutschland i jak wodór w H2O. A jak już jesteśmy przy H2O, to jeżeli ciało człowieka faktycznie składa się w 70% z wody, to pozostałe 30% w przeciętnym polskim ciele musi być wypełnione piosenkami z reklam, które w 2021 zaskakująco skutecznie gasiły moje kreatywne pragnienie. No nic… Zróbcie głośniej, a ja pokażę Wam, co grało w marketingu. Zapraszam na wycieczkę po ścieżce dźwiękowej reklam z minionego roku.

CZEMU KRZYŚ TAK WYJE W KSIĘŻYCOWĄ NOC?

2021 r. pozostawił po sobie wiele trendów, którym z pewnością warto bliżej się przyjrzeć. Jednak tym razem chciałbym się skupić wyłącznie na muzycznej odsłonie kampanii marketingowych, które były przebojami tamtego roku.

Zostałem pozytywnie zaskoczony odgrywaniem dawnych szlagierów, które w nowej odsłonie zyskały nieoczekiwanie drugie życie i posłużyły do promocji różnym markom i produktom.

Na początku roku telewizja BBC Earth postanowiła odświeżyć postkolonialny utwór „Kolorowy wiatr”. I choć nadal nie wiem, czemu wilk tak wyje w księżycową noc, to niezmiennie pozostaję wielkim fanem tekstu piosenki – to wartościowy i wyjątkowo mądry przekaz, który okazał się również ponadczasowy. Piękne zdjęcia z „Planety doskonałej”, wokal Krzysztofa Zalewskiego, muzyka Smolika oraz proste, ale efektowne maskowanie typografii robią wrażenie, a sama piosenka – wpada w ucho i zachęca do obejrzenie promowanej serii przyrodniczej. 

WSZYSTKO MI MÓWI, ŻE MNIE KTOŚ KUPOWAŁ

Kilka miesięcy później po piosenkę sięgnął również Tymbark, który wykorzystał swój przewodni motyw muzyczny z okazji 85-lecia istnienia marki. W ramach kampanii zaproszono topowych wokalistów, którzy we własnym charakterystycznym stylu powtórzyli za Skaldami, że wszystko im mówi, że ich ktoś pokochał. Ja na pewno pokochałem! Rojka, Sanah, Vito Bambino i Kwiat Jabłoni za wykonanie, a agencję za natywne wykorzystanie dawnego przeboju, a także sam mechanizm aktywacji, w ramach której każdy mógł w prosty sposób stworzyć teledysk z wybranymi artystami.

LUBELLA SPOKO

Zanim przejdę do kolejnej piosenki w marketingu, muszę zrobić muzyczną pauzę i cofnąć się o kilka nut do całkiem zabawnego 2012 roku. Roku, w którym wszyscy naigrywaliśmy się z żartu starożytnych Majów, wieszczących kolejny koniec świata, oraz śmialiśmy się (raczej przez łzy) ze stand-runu naszych piłkarzy. Jednak największym dowcipem tego okresu pozostawał wybór oficjalnej piosenki naszej reprezentacji. I o ile Koko Euro Spoko, wybrane SMS-owo przez widzów, nadal można rozpatrywać w kategoriach żartu polskiego społeczeństwa, o tyle zaangażowanie zespołu Jarzębina do reklamy Lubelli było już na serio. No… pół żartem, pół serio, bo piosenka Koko Jambo bazuje przecież na nostalgicznej kiczowatości, którą każdy z nas skrycie uwielbia. Teledysk od razu stał się viralem, a marka pochwaliła się pierwszym na rynku makaronem produkowanym z wykorzystaniem jaj pochodzących od kur z wolnego wybiegu. Humor, zabawna parafraza tekstu, świetna realizacja, naturalny buzz medialny i spójność koncepcji zamknięte w muzycznym teledysku zrobiły swoje.

OUTRO 

Poza coverami i parafrazami dawnych hitów muzycznych w działaniach marketingowych, warto również wspomnieć o piosenkach autorskich. Wśród tych należy wymienić przede wszystkim przebój I Ciebie też, bardzo Męskiego Grania Żywca czy też utwór Cześć, jak się masz? stworzony na potrzeby kampanii Mastercard Polska. Piosenki te żyją poniekąd własnym życiem, trafiając na najwyższe miejsca radiowych list przebojów i stając się viralowym contentem, co tylko udowadnia sensowność inwestowania w aktywacje, których główną osią jest muzyka. Muzyka, która wpada w ucho, a wypada podrygującą nogą, gwiżdżącymi ustami, stukającym palcem czy wreszcie – dłonią sięgającą po makaron Lubelli.

BIS

Z kolei w minionym roku w 19 Południku pierwsze skrzypce odgrywały nagrody, nowo zatrudnieni artyści marketingu oraz kolejni klienci, których mogliśmy supportować. 

Zgarnęliśmy bowiem nagrodę mediolańskiego A' Design Award w kategorii Packaging Design za projekt dla Mazurro Coffee czy też wyróżnienie za design marki Exfluency w konkursie Kreatury. Oprócz tego poszerzyliśmy nasz zespół o nowe osoby zajmujące się strategią, copywritingiem, designem i new businessem. Zdaliśmy śpiewająco także kilka przetargów, które pozwoliły na obsługę kolejnych klientów.

Póki co nie schodzimy ze sceny, bo wierzymy, że i w tym roku zagramy koncertowo.

Maciej Bojda, Senior Creative Agencja 19 Południk

Komentarze

Powiązane

27.02.24, 06:30
| reklama & PR » informacje
Agencja HOLO przekształca się z czterech agencji w grupę marketingową HOLO Group
HOLO Group łączy kompetencje czterech niezależnych agencji: HOLO Events, Picture Perfect, Iskry Digital oraz Warren’s.
26.02.24, 19:13
| reklama & PR » informacje
BETADINE VAG. Bądź nie do zatrzymania. Kampania marki Betadine VAG
Ruszyła przygotowana przez ASAP&ASAP kampania leku OTC Betadine VAG, dla którego podmiotem odpowiedzialnym jest firma Egis Pharmaceuticals PLC, reprezentowana w Polsce przez firmę EGIS Polska. To pierwszy efekt współpracy po wygranym przez agencję w 2023 r. przetargu.
26.02.24, 17:31
| reklama & PR » informacje
Sos Pieczeniowy WINIARY. Nabieraj ze smakiem. Kampania sosów pieczoniowych
Sosy pieczeniowe WINIARY to produkt promowany w kampanii przygotowanej przez Publicis Poland.
26.02.24, 15:45
| telewizja / VOD » informacje | reklama & PR » informacje
Prawie 550 tys. zł za spot podczas meczu Polska - Francja. Biuro Reklamy TVP ogłosiło ofertę na UEFA EURO 2024
Biuro Reklamy TVP ogłosiło zasady sprzedaży obowiązujące przy transmisjach Mistrzostw Europy w piłce nożnej UEFA EURO 2024. Mecze będą nadawane w TVP1, TVP2, TVP Sport, oraz na portalu i w aplikacji mobilnej TVP Sport.
26.02.24, 14:03
| reklama & PR » informacje
Cut The Mustard wygrała przetarg Frito Lay Poland
Agencja Cut The Mustard wygrała przetarg i podpisała umowę z Frito Lay Poland, spółką z portfolio firmy PepsiCo. Agencja przygotuje działania kampanijne dla marek Lay’s Max i Doritos.
26.02.24, 11:54
| reklama & PR » informacje
KINESSO obsługuje Porsche Inter Auto w digitalu
Agencja KINESSO odpowiada za obsługę Porsche Inter Auto w Digitalu. Współpraca jest efektem wygranego przetargu.
26.02.24, 09:32
| reklama & PR » informacje
Van Purr będzie dalej współpracować z Dziadkiem do orzechów
Producent piwa Karpackie, Van Pur przedłuża współpracę z agencją reklamową Dziadek do orzechów. Będzie to już kolejny rok współpracy między marką a agencją.
24.02.24, 21:10
| reklama & PR » informacje
Zasmakuj w wygranej. 100 tys. zł główną nagrodą w loterii marki Winiary
Firma Nestlé Polska ponownie powierzyła agencji UNIQUE ONE przygotowanie ogólnopolskiej loterii audioteksowej dla majonezów marki WINIARY pod hasłem „Zasmakuj w wygranej!”.
24.02.24, 19:11
| reklama & PR » informacje
Butcher’s Pet Care promuje karmę dla psów i kotów
NAV agency we współpracy z firmą Butcher’s Pet Care, realizuje kampanię promującą karmę dla psów i kotów.
24.02.24, 13:44
| reklama & PR » informacje
VeloBank w nowej kampanii ulepsza walentynki i zaprasza do Świata Bardziej Love
Z okazji walentynek wystartowała wielokanałowa kampania produktowa VeloBanku, która ma wpisywać się w rosnący trend doceniania siebie i swoich bliskich.
Subskrybuj RSS działu reklama & PR: rss
Oferty pracy

Specjalista do spraw komunikacji i promocji

Muzeum Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie | Warszawa

Przejdź do oferty

specjalista ds.promocji i PR

Teatr Kwadrat im. Edwarda Dziewońskiego | Warszawa

Przejdź do oferty

Specjalista ds. promocji

Galeria Sztuki w Legnicy | Polska

Przejdź do oferty
Konkursy
do 26.03.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 21.03.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.

16 marca 2024 r., Dom Towarowy Braci Jabłkowskich w Warszawie.