16.02.22, 09:28
Podsumowanie 2021 r.: Przemysław Puchalski i Dorota Pindel (WebTalk)
Na temat najważniejszych wydarzeń w branży digital w 2021 r. wypowiadają się Przemysław Puchalski, Creative Director w WebTalk i Dorota Pindel, Senior Strategy Plannerka w WebTalk.
Najważniejsze wydarzenia
Z pewnością ważnym wydarzeniem był wzrost popularności TikToka, i to nie tylko w młodej grupie docelowej. Już w II kwartale 2021 r., coraz więcej marek zaczęło inwestować w komunikację na tym kanale, a kolejne statystyki o coraz starszych odbiorcach zaskakiwały. Wzrost ten przyniósł nie tylko silniejszy nacisk na tworzenie wideo wertykalnego mobile, ale również zapoczątkował silną zmianę w ekosystemach social media.
Drugim istotnym wydarzeniem było zdywersyfikowanie logistyki i płatności w e-commerce (płatności odroczone, rozwój paczkomatów i punktów odbioru oraz same day delivery), które znacząco przesunęło zakupowe znaczenie z produktu na proces, wpływając w środkowym etapie ścieżki zakupowej na konsumencką potrzebę transparentności komunikacyjnej.
Trzecim wydarzeniem, a właściwie trendem rozbitym na kilka wydarzeń, było odrodzenie się co-brandingów w nowej formie, w ramach której współpraca opiera się na dwóch silnych i dużych podmiotach (np. Decathlon i IKEA, Bayer i Siemens, InPost i OLX), a nie jednym dużym, który ma budżet i drugim mniejszym, który ma innowację.
Zmiany na rynku reklamy i mediów
Transparentność współprac z Influencerami: bardzo istotną zmianą stało się uregulowanie przez UOKiK transparentności we współpracy marek i influencerów – regulacja ta nie tylko zmieniła formuły kampanii, ale również postrzeganie wiarygodności marek przez konsumentów.
Większe możliwości w różnych społecznościach: dominacja Facebooka względem innych kanałów bardzo się zmniejszyła, a kolejne serwisy i aplikacje zaczęły się specjalizować nie tylko w kwestii contentu, ale również grup docelowych, czy narzędzi reklamowych i prosprzedażowych. Sprawiło to, że dużo łatwiej jest w efektywny sposób planować budżety i argumentować wybór konkretnych mediów w ekosystemie kampanii.
Dużo większy potencjał w digital lifestyle: nareszcie narracja o AI z tej nawiązującej do „Terminatora” zmieniła się w opowieść o realnych wdrożeniach – nie w kontekście inteligencji, a po prostu machine learning. Implementacje NFT dla marek oraz rozpoczęcie dyskusji o potencjalnych metaversach otwierają teraz drogę do aspiracyjnych transformacji cyfrowych, a to pierwszy krok w stronę „Plateau of productivity” dla innowacyjności digitalu i Web3 (choć droga przed nami jeszcze długa).
Nowe Zjawiska
Eksplozja NFT: Ten rok, a na pewno jego druga połowa to czas wzmożonych inwestycji w kryptowaluty oraz cyfrową sztukę NFT. W tym przypadku na sztuce się jednak nie skończyło. Popularność zyskały, (i nadal zyskują), tokeny symbolizujące pewne zjawiska, czy przynależność do „elitarnych” społeczności, wiążące się z pewnymi profitami. Bored Apes Yacht Club, Crypto Punks czy nasze rodzime Fancy Bears kupowane przez użytkowników za tysiące, bądź setki tysięcy dolarów, dają nie tylko prestiż, ale różnego rodzaju ekskluzywne benefity zarezerwowane dla członków danej społeczności. Wiele osób jeszcze nie rozumie czym są NFT i kryptowaluty – jedni je ignorują, inni inwestują bezpieczne kwoty, a jeszcze inni dorabiają się na nich ogromnych pieniędzy. Jedno jest pewne, cyfrowe zakupy wirtualnych przedmiotów za zdecentralizowaną walutę dopiero się rozkręcają. Nieprzypadkowo Zuckerberg zmienił nazwę swojej firmy na „Meta”. Swoje wirtualne posiadłości mają takie postaci jak Snoop Dogg, a marki takie jak Adidas czy Nike starają się zaistnieć w cyfrowym świecie. To jak kupiliście już Ethereum?
Rozczarowanie
Nie chciałbym krytykować działań konkurencji lub innych podmiotów związanych z branżą, w czasach trudnych i wymagających dynamicznych zmian. Nie odczułem większych rozczarowań, ponieważ również nie miałem względem 2021 r. w branży, jako takiej, większych oczekiwań. Jako agencja odpowiadamy za siebie, a realizacje WebTalk nie sprawiły mi żadnego rozczarowania. Mam jednak nadzieję, że 2022 r. pozytywnie zaskoczy mnie w tematach digitalu, NFT, total commerce, metaverse, czy esportu, które zdobyły moją znaczną uwagę w ostatnich miesiącach.
Zaskoczenie
Mata x McDonald’s – zaskoczony jestem wynikami raportowanymi przez MCD mówiącymi o sprzedażowych rekordach. Obserwując działania podjęte przez sieć fast food z młodym raperem nie widziałem (co nie uległo zmianie) możliwości na zwrot kosztów poniesionych na rzecz kampanii względem sprzedaży i odbioru w grupie docelowej marki. Począwszy od przedstawienia wizerunku artysty, po sam zestaw oraz kwestie świadomościowe i społeczne. Niemniej jednak gratuluję agencji przekroczenia założonych KPI i osiągnięcia sprzedażowego sukcesu, na jaki wskazują raporty!
W firmie
2021 r. dla WebTalk był rokiem rozwoju wewnętrznych kompetencji, oraz powiększeniu zespołu o kolejne talenty. Do teamu dołączyli - Robert Głowacki, odpowiedzialny za działania SEO, oraz Aleksandra Piguła, Influencer Marketing Relations Manager będąca częścią zespołu strategii. Otrzymaliśmy dwie złote statuetki Stevie za: kampanię “KIA Stinger - wejdź do gry!” dla KIA Polska, oraz za międzynarodową kampanię performance dla Intermag. W portfolio naszych klientów i kampanii wyróżnić możemy działania dla firm, takich jak: Danone, Triumph, Pako Lorente, Super Pharm, Avene, Gancia, Chicco, Stumbras, oraz kanał Agrorewolucje (Intermag, Ciech Sarzyna, Grupa Azoty).
Przemysław Puchalski, Creative Director w agencji digital WebTalk.
Z branżą reklamy i PR związany od 2007 r. Zarządza i nadzoruje dział kreacji. Poza standardowymi działaniami, rozwija w zespole m.in. działania new-tech - w tym UX & UI, AR, 3D i frontend. Pasjonują go: digital painting, design, dobre insighty, odwagę w reklamie, ale także rozwój osobisty i nowych technologii.
Dorota Pindel, Senior Strategy Plannerka w agencji digital WebTalk.
Dyplomowana w specjalizacjach Filologii medialnej i kulturoznawczej, Reklamy i PR oraz Biznesu AI. W ciągu 12 lat obecności w branży zdobyła doświadczenie copywriterskie, strategiczne i szkoleniowe. W WebTalk odpowiada za strategiczną obsługę Klientów, wsparcie procesów new businessowych i bieżących Klientów w implementacji strategii na stanowisku Senior Strategy Plannerki..
Dyrektora Krośnieńskiej Biblioteki Publicznej w Krośnie
Urząd Miasta Krosna | Polska
Przejdź do ofertyZapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.
Komentarze