23.03.22, 07:00

2021 r.: 120 tys. sklepów poszerzyło swoją działalność o kanał online

Fot.: Pixabay, licencja otwarta

W ciągu ostatnich pięciu lat 178 tys. firm dodało do swojej głównej działalności kod branżowy oznaczający sprzedaż w Internecie, jak wynika z analizy KRS. Aż 70 proc. tej liczby przypada na ubiegły rok. Firm, które od początku sprzedaż przez Internet miały zarejestrowaną jako główną działalność, jest obecnie 52,6 tys., jednak ponad połowa z nich znajduje się w słabej lub złej kondycji finansowej.

W Polsce działa obecnie ok. 250 tys. firm prowadzących sprzedaż w Internecie, jak wynika z analizy przeprowadzonej w połowie marca przez globalną wywiadownię gospodarczą Dun & Bradstreet. Z tej liczby 52,6 tys. przedsiębiorstw jest od początku zarejestrowanych w KRS jako sklepy internetowe, a pozostała część to firmy, które z czasem rozszerzyły swoją podstawową działalność o kanał online i dodały do niej kod PKD oznaczający sprzedaż przez Internet. W ciągu ostatnich pięciu lat, od 2017 r., zrobiło tak w sumie 178 tys. firm, z czego niemal 120 tys., czyli 67 proc., tylko w 2021 r. To o 70 proc. więcej niż rok wcześniej. Ten trend odpowiada zachowaniom konsumentów - w ciągu ostatnich dwóch lat niemal połowa internetowych konsumentów zaczęła częściej lub nawet znacznie częściej kupować online - wynika z raportu Advox Studio.

Dzięki nowej analizie danych za rok 2021 pierwszy raz zobaczyliśmy, jak duży jest tak naprawdę rynek eCommerce w Polsce. Po zsumowaniu firm działających całkowicie online, hybrydowo oraz będących w trakcie transformacji do online’u, okazał się 5-krotnie większy, niż do tej pory zakładano - składa się na niego aż 250 tys.podmiotów. Takie liczby nie powinno nikogo dziwić - pandemia pokazała, że w eCommerce tkwi olbrzymi potencjał, a firmy świadome sytuacji rynkowej już na starcie wygrają z tymi, które ociągają się w transformacji cyfrowej. Co więcej, analizy zachowań konsumentów pokazują, że z roku na rok coraz większy odsetek Polaków dokonuje zakupów online. Nie jest to zaskakujące, biorąc pod uwagę fakt, że na rynku funkcjonuje coraz więcej millenialsów, którzy kontakt z Internetem mają od lat dziecięcych. Możemy się więc spodziewać, że odsetek firm działających online (całkowicie lub hybrydowo) będzie się jedynie zwiększał” - komentuje Rafał Gadomski, CEO Advox Studio.

Tylko 7 proc. sklepów internetowych ma silną pozycję

Liczba polskich sklepów ze sprzedażą online jako głównym PKD w 2022 r. może przekroczyć 55 tys. Od początku br. liczba sklepów, zarejestrowanych w KRS, których głównym PKD jest sprzedaż przez Internet, wzrosła o ponad 250 - przedsiębiorcy zarejestrowali ponad 1930 nowych działalności, ale jednocześnie ponad 1670 zostało wykreślonych. Według przewidywań ekspertów z Dun & Bradstreet ich liczba na polskim rynku może w tym roku przekroczyć 55 tys. Z analizy ich sytuacji finansowej sklepów internetowych wynika jednak, że kondycję zaledwie 7 proc. z nich można określić jako silną, a 37,5 proc. jako dobrą. W słabej sytuacji finansowej znajduje się prawie 33 proc. sklepów internetowych, a w złej aż 23 proc. - a więc niemal 1/4.

Jednak działalność sklepów internetowych jest różnie oceniana. Aż ośmiu na 10 konsumentów widzi problemy w ich działalności. „Ostatnie dwa lata w branży eCommerce przyniosło wiele dynamicznych zmian związanych z rozrostem rynku, a nie każdy przedsiębiorca potrafi za nimi nadążyć i dostosowywać się do nieustannie pojawiających się nowych trendów” - mówi Rafał Gadomski, CEO Advox Studio. „Do najważniejszych należą obecnie quick commerce, czyli zakupy z gwarancją dostawy tego samego dnia, czasem nawet w ciągu kilkunastu minut, live commerce, czyli sprzedaż prowadzona na żywo, czy dropshipping, czyli wysyłka towaru bezpośrednio od dostawcy. Ciągle rośnie popularność marketplace’ów, czyli platform sprzedażowych typu Allegro albo Zalando, które są bardzo wygodne dla konsumentów, a obecność na nich może się sprzedającym opłacić. Oprócz tego już 55 proc. konsumentów zwraca uwagę na działania firm związane z ekologią i odpowiedzialnością biznesu, jak podaje Izba Gospodarki Elektronicznej” – dodaje Gadomski.

Bezpieczeństwo płatności podstawą

Aż 8 na 10 osób robiących zakupy online dostrzega problemy w działaniu sklepów internetowych i nie jest do końca usatysfakcjonowanych zakupami (na podst. Raportu dla eizba.pl). Jak wynika z raportu Advox Studio, szczególnie istotne jest bezpieczeństwa płatności przez Internet - na ten aspekt zwraca uwagę już 91 proc. kupujących online. Dla ponad połowy przy wyborze konkretnego sklepu kluczowe są opinie, jakie można o nim znaleźć w sieci. Blisko połowa internetowych konsumentów o ofertach e-sklepów dowiaduje się z reklam w mediach społecznościowych, a dla ponad 70 proc. oferty dopasowane do ich zainteresowań i potrzeb stanowią zachętę do podjęcia decyzji o zakupie.

O badaniu:
Dane cytowane w tekście pochodzą z badania Dun & Bradstreet przeprowadzonego w połowie marca 2022 r. Analizie poddano dane z rejestru KRS. W przypadku spółek prawa handlowego sytuacja finansowa firmy była oceniana na podstawie bilansu i rachunków wyników, natomiast w przypadku podmiotów nieprowadzących pełnej księgowości, co wśród sprzedawców detalicznych zdarza się dość często, oparto się na przychodach, kosztach i wyniku finansowym firmy. Główne czynniki wpływające na ocenę to wskaźnik płynności, zadłużenia, rentowności, zdolność finansowa, poziom zarejestrowanych przeterminowanych płatności oraz zarejestrowane wnioski o upadłość, lub postępowanie naprawcze, ogłoszenie upadłości, rozpoczęcie procesu likwidacji oraz negatywne sygnały prasowe.

Komentarze

Powiązane

22.05.23, 06:30
| prasa » ludzie | internet » ludzie
Marzena Tabor przechodzi do Rzeczpospolitej. Zostanie szefową redakcji online
1 czerwca br. Marzena Tabor obejmie stanowisko szefowej redakcji online „Rzeczpospolitej”. Będzie odpowiedzialna za rozbudowę i zarządzanie redakcją internetową rp.pl.
15.05.23, 07:30
| internet » informacje | reklama & PR » informacje
LifeTube Labels pomoże twórcom dzielić przychody
Sieć partnerska LifeTube będzie oferowała influencerom tworzenie własnych produktów i usług. W tym celu powstał dział LifeTube Labels, na którego czele stanął Adam Romanowski.
13.05.23, 16:48
| internet » informacje
Allegro zadebiutowało w Czechach
Start allegro.cz rozpoczyna nowy etap ekspansji platformy i jej partnerów w regionie. Kupujący z Czech mogą korzystać z allegro.cz - lokalnej odsłony Allegro.
12.05.23, 13:30
| internet » informacje
Ruszyła nowa sekcja tematyczna w serwisie Onet Kobieta
Onet rozszerzył swoją ofertę o nową sekcję Onet Rodzina, poświęconą tematyce rodziny, rodzicielstwa oraz relacji z seniorami, która nie skupia się jedynie na opiece nad wnukami.
11.05.23, 07:30
| internet » informacje
Komputronik nawiązał współpracę z android.com.pl
Firma Komputronik i internetowy serwis informacyjny android.com.pl nawiązały współpracę, która pozwoli na zacieśnienie relacji między dwoma liderami rynku technologicznego – z obszaru handlu i mediów. 
10.05.23, 15:00
| internet » informacje
Spalić piekło. Nowy podcast Marty Grzywacz i Michała Wójcika w Onet Audio
„Spalić piekło” to nowy podcast autorstwa Marty Grzywacz i Michała Wójcika opowiadający o buntach w obozach zagłady w czasie II wojny światowej. Seria obejmuje 10 odcinków i w dniu premiery – 11 maja – będzie w całości dostępna w aplikacji Onet Audio i na Newsweek.pl.
09.05.23, 15:30
| internet » informacje
Sędzia wróg. Miniserial Sport.pl o przemocy w stosunku do sędziów niższych lig piłkarskich
Serwis Sport.pl przygotował miniserial „Sędzia wróg” poruszający temat przemocy fizycznej i werbalnej w stosunku do sędziów niższych lig piłkarskich. Premiera cyklu odbyła się 8 maja br.
09.05.23, 12:10
| internet » ludzie
Alina Makarczuk dyrektorką ds. partnerstw serwisu Ukrayina.pl
Agora stworzyła stanowisko dyrektorki ds. partnerstw serwisu Ukrayina.pl, które objęła Alina Makarczuk.
09.05.23, 10:41
| internet » informacje | reklama & PR » informacje
Grupa WP kupiła platformę marketingową Samito
Wirtualna Polska rozszerza możliwości platformy WP Ads. Spółka kupiła system Samito, dostarczający sklepom internetowym rozwiązania automatyzacji marketingu.
08.05.23, 06:30
| internet » badania rynku
Antyukraińska propaganda w mediach społecznościowych. Raport IMM i Demagoga
Od 1 listopada 2022 r. do 31 marca 2023 r. odnotowano łącznie niemal 300 tys. wpisów i komentarzy deprecjonujących Ukrainę i Ukraińców. W lutym i w marcu br. skala antyukraińskiej propagandy utrzymywała się na podobnym poziomie, co oznacza, że średnio publikowanych jest 84 takich treści na godzinę.
Subskrybuj RSS działu internet: rss
Oferty pracy

kierowniczka/kierownik działu PR

Teatr Dramatyczny im. Gustawa Holoubka | Warszawa

Przejdź do oferty

Specjalista ds. promocji

Strefa Kultury Wrocław | Wrocław

Przejdź do oferty

Specjalista ds. mediów społecznościowych – Rzecznik Prasowy

Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna im. Josepha Conrada-Korzeniowskiego w Gdańsku | Gdańsk

Przejdź do oferty
Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.