23.03.22, 07:00

2021 r.: 120 tys. sklepów poszerzyło swoją działalność o kanał online

Fot.: Pixabay, licencja otwarta

W ciągu ostatnich pięciu lat 178 tys. firm dodało do swojej głównej działalności kod branżowy oznaczający sprzedaż w Internecie, jak wynika z analizy KRS. Aż 70 proc. tej liczby przypada na ubiegły rok. Firm, które od początku sprzedaż przez Internet miały zarejestrowaną jako główną działalność, jest obecnie 52,6 tys., jednak ponad połowa z nich znajduje się w słabej lub złej kondycji finansowej.

W Polsce działa obecnie ok. 250 tys. firm prowadzących sprzedaż w Internecie, jak wynika z analizy przeprowadzonej w połowie marca przez globalną wywiadownię gospodarczą Dun & Bradstreet. Z tej liczby 52,6 tys. przedsiębiorstw jest od początku zarejestrowanych w KRS jako sklepy internetowe, a pozostała część to firmy, które z czasem rozszerzyły swoją podstawową działalność o kanał online i dodały do niej kod PKD oznaczający sprzedaż przez Internet. W ciągu ostatnich pięciu lat, od 2017 r., zrobiło tak w sumie 178 tys. firm, z czego niemal 120 tys., czyli 67 proc., tylko w 2021 r. To o 70 proc. więcej niż rok wcześniej. Ten trend odpowiada zachowaniom konsumentów - w ciągu ostatnich dwóch lat niemal połowa internetowych konsumentów zaczęła częściej lub nawet znacznie częściej kupować online - wynika z raportu Advox Studio.

Dzięki nowej analizie danych za rok 2021 pierwszy raz zobaczyliśmy, jak duży jest tak naprawdę rynek eCommerce w Polsce. Po zsumowaniu firm działających całkowicie online, hybrydowo oraz będących w trakcie transformacji do online’u, okazał się 5-krotnie większy, niż do tej pory zakładano - składa się na niego aż 250 tys.podmiotów. Takie liczby nie powinno nikogo dziwić - pandemia pokazała, że w eCommerce tkwi olbrzymi potencjał, a firmy świadome sytuacji rynkowej już na starcie wygrają z tymi, które ociągają się w transformacji cyfrowej. Co więcej, analizy zachowań konsumentów pokazują, że z roku na rok coraz większy odsetek Polaków dokonuje zakupów online. Nie jest to zaskakujące, biorąc pod uwagę fakt, że na rynku funkcjonuje coraz więcej millenialsów, którzy kontakt z Internetem mają od lat dziecięcych. Możemy się więc spodziewać, że odsetek firm działających online (całkowicie lub hybrydowo) będzie się jedynie zwiększał” - komentuje Rafał Gadomski, CEO Advox Studio.

Tylko 7 proc. sklepów internetowych ma silną pozycję

Liczba polskich sklepów ze sprzedażą online jako głównym PKD w 2022 r. może przekroczyć 55 tys. Od początku br. liczba sklepów, zarejestrowanych w KRS, których głównym PKD jest sprzedaż przez Internet, wzrosła o ponad 250 - przedsiębiorcy zarejestrowali ponad 1930 nowych działalności, ale jednocześnie ponad 1670 zostało wykreślonych. Według przewidywań ekspertów z Dun & Bradstreet ich liczba na polskim rynku może w tym roku przekroczyć 55 tys. Z analizy ich sytuacji finansowej sklepów internetowych wynika jednak, że kondycję zaledwie 7 proc. z nich można określić jako silną, a 37,5 proc. jako dobrą. W słabej sytuacji finansowej znajduje się prawie 33 proc. sklepów internetowych, a w złej aż 23 proc. - a więc niemal 1/4.

Jednak działalność sklepów internetowych jest różnie oceniana. Aż ośmiu na 10 konsumentów widzi problemy w ich działalności. „Ostatnie dwa lata w branży eCommerce przyniosło wiele dynamicznych zmian związanych z rozrostem rynku, a nie każdy przedsiębiorca potrafi za nimi nadążyć i dostosowywać się do nieustannie pojawiających się nowych trendów” - mówi Rafał Gadomski, CEO Advox Studio. „Do najważniejszych należą obecnie quick commerce, czyli zakupy z gwarancją dostawy tego samego dnia, czasem nawet w ciągu kilkunastu minut, live commerce, czyli sprzedaż prowadzona na żywo, czy dropshipping, czyli wysyłka towaru bezpośrednio od dostawcy. Ciągle rośnie popularność marketplace’ów, czyli platform sprzedażowych typu Allegro albo Zalando, które są bardzo wygodne dla konsumentów, a obecność na nich może się sprzedającym opłacić. Oprócz tego już 55 proc. konsumentów zwraca uwagę na działania firm związane z ekologią i odpowiedzialnością biznesu, jak podaje Izba Gospodarki Elektronicznej” – dodaje Gadomski.

Bezpieczeństwo płatności podstawą

Aż 8 na 10 osób robiących zakupy online dostrzega problemy w działaniu sklepów internetowych i nie jest do końca usatysfakcjonowanych zakupami (na podst. Raportu dla eizba.pl). Jak wynika z raportu Advox Studio, szczególnie istotne jest bezpieczeństwa płatności przez Internet - na ten aspekt zwraca uwagę już 91 proc. kupujących online. Dla ponad połowy przy wyborze konkretnego sklepu kluczowe są opinie, jakie można o nim znaleźć w sieci. Blisko połowa internetowych konsumentów o ofertach e-sklepów dowiaduje się z reklam w mediach społecznościowych, a dla ponad 70 proc. oferty dopasowane do ich zainteresowań i potrzeb stanowią zachętę do podjęcia decyzji o zakupie.

O badaniu:
Dane cytowane w tekście pochodzą z badania Dun & Bradstreet przeprowadzonego w połowie marca 2022 r. Analizie poddano dane z rejestru KRS. W przypadku spółek prawa handlowego sytuacja finansowa firmy była oceniana na podstawie bilansu i rachunków wyników, natomiast w przypadku podmiotów nieprowadzących pełnej księgowości, co wśród sprzedawców detalicznych zdarza się dość często, oparto się na przychodach, kosztach i wyniku finansowym firmy. Główne czynniki wpływające na ocenę to wskaźnik płynności, zadłużenia, rentowności, zdolność finansowa, poziom zarejestrowanych przeterminowanych płatności oraz zarejestrowane wnioski o upadłość, lub postępowanie naprawcze, ogłoszenie upadłości, rozpoczęcie procesu likwidacji oraz negatywne sygnały prasowe.

Komentarze

Powiązane

04.11.24, 10:12
| internet » ludzie
Bartłomiej Chmiel w miejsce Agnieszki Siuzdak zostanie prezesem zarządu spółki Gazeta.pl
W listopadzie br. Bartłomiej Chmiel, dyrektor operacyjny Yieldbird i ekspert rynku internetowego oraz procesów transformacji cyfrowej, zostanie powołany do zarządu spółki Gazeta.pl i obejmie funkcję prezesa zarządu. Agnieszka Siuzdak pozostaje członkinią zarządu Agory S.A.
04.11.24, 08:30
| internet » informacje
Interaktywna mapa w dniu wyborów w USA
W dniu wyborów amerykańskiego prezydenta, Interia dzięki współpracy z agencją Reuters uruchomi interaktywną mapę z wynikami w poszczególnych stanach i hrabstwach.
03.11.24, 12:57
| radio » informacje | internet » informacje
Arka. Niebo. Pierwsze słuchowisko oryginalne Jakuba Żulczyka w Storytel
Specjalnie dla Storytel Jakub Żulczyk stworzył pierwsze w swoim dorobku słuchowisko oryginalne. “Arkę. Niebo” inspirowały prawdziwe historie polskich sekt. Współautorem scenariusza jest Piotr Rogoża, a w głównej roli wystąpił Jakub Gierszał.
01.11.24, 20:16
| internet » informacje | biznes i technologie » informacje
DEKO Electronics dołącza do e-Izby
DEKO Electronics – producent elektroniki użytkowej, prowadzący własny sklep internetowy – dołączył do grona firm członkowskich Izby Gospodarki Elektronicznej.
30.10.24, 20:00
| telewizja / VOD » informacje | internet » informacje
Nagroda Gospodarcza ZPP. Piotr Witwicki Dziennikarzem Roku 2024
Piotr Witwicki został uhonorowany tytułem Dziennikarza Roku 2024 podczas gali rozdania Nagród Gospodarczych Związku Przedsiębiorców i Pracodawców.
26.10.24, 15:06
| telewizja / VOD » informacje | internet » informacje
Pilot WP wprowadza ulepszoną funkcję Chromecast
Platforma Pilot WP, umożliwiająca oglądanie telewizji online, rozszerzyła funkcjonalność. Użytkownicy mogą korzystać z odświeżonej wersji Chromecast, czyli technologii umożliwiającej przesyłanie materiałów rozrywkowych i aplikacji wprost z urządzenia mobilnego, smartfonu, tabletu czy komputera do swojego telewizora.
25.10.24, 10:30
| telewizja / VOD » informacje | internet » informacje
Pięć nowych formatów wideo w jesienno-zimowej ofercie Grupy DGP Infor
Na początku października br. Grupa DGP Infor wprowadziła pięć nowych formatów wideo wzbogacających ofertę wydawanych przez nią serwisów internetowych.
23.10.24, 08:30
| radio » informacje | prasa » informacje | internet » informacje
Cybe(r)ewolucja. Wyborcza.biz uruchamia podcast o sztucznej inteligencji
Wyborcza.biz uruchomiła podcast “Cybe(r)ewolucja”. Jego prowadzący, Bolesław Breczko postara się zrozumieć i wyjaśnić najbardziej skomplikowane zagadnienia związane ze sztuczną inteligencją.
21.10.24, 10:47
| internet » ludzie
Szybki powrót. Mateusz Baczyński ponownie w zespole Onetu
Mateusz Baczyński 1 listopada br. ponownie dołączy do zespołu Onet Wiadomości. W swojej pracy ma koncentrować się przede wszystkim na tematyce kryminalnej oraz śledczej.
21.10.24, 09:47
| radio » informacje | internet » informacje
Radosław Gruca przechodzi z Eurozetu do Gońca (Iberion)
Radosław Gruca (Eurozet), dziennikarz śledczy, z początkiem listopada br. dołączy do zespołu redakcyjnego Gońca, serwisu informacyjnego Grupy Iberion.
Subskrybuj RSS działu internet: rss
Oferty pracy

Specjalista ds.promocji

Instytut Dziedzictwa Solidarności | Gdańsk

Przejdź do oferty

Specjalista ds. Promocji

Teatr Groteska | Kraków

Przejdź do oferty

Kierownik Dworu Czeczów – jednostki organizacyjnej Centrum Kultury Podgórza

Centrum Kultury Podgórza | Kraków

Przejdź do oferty
Konkursy
do 06.12.24

Do zdobycia jeden ezgemplarz książki.

do 05.12.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.